Osastokokousten osallistumisprosentti kasvuun, Espoon sairaalan päivystysosasto

Luotiin osastotunneille osallistumiseen selkeät pelisäännöt sekä toimintamalli, jotta kaikki saadaan osallistumaan.​

Toimintamallin nimi
Osastokokousten osallistumisprosentti kasvuun, Espoon sairaalan päivystysosasto
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Luotiin osastotunneille osallistumiseen selkeät pelisäännöt sekä toimintamalli, jotta kaikki saadaan osallistumaan.​

Toteutuspaikka
Sairaalapalvelut, päivystysosasto​
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

09.12.2024

Viimeksi muokattu

12.12.2024
Ratkaisun perusidea

Mentorointimallilla varmistetaan tasalaatuinen ja syvällinen perehtyminen työtehtäviin osastolla. Tuetaan myönteistä oppimisen kulttuuria ja osaamisen jakamista. Mallin tarkoituksena on antaa uudelle työntekijälle pidempi aika omaksua käytänteitä ja sitä kautta vaikuttaa hänen työssä viihtymiseensä. ​

Lisätietoja toimintamallista: Hanna Tonteri, palveluvastaava

Toimintaympäristö

Taustalla vaikuttaa hoitoalan työvoimapula, joka haastaa miettimään keinoja henkilöstön pitovoiman kehittämiseksi. Yksi keino lisätä pitovoimaa on, että henkilökunta osallistuu osastokokouksiin ja päätöksentekoon yhteisistä asioista. Oleellista on myös, että jokaiselle mahdollistetaan oman äänen kuuluviin tuominen tasapuolisesti ja tähän haluttiin vaikuttaa sillä, että osastotunneille osallistuu laajempi joukko. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Olemme keskustelleet henkilökunnan kanssa keinoista, jolla osallistumisprosentti saataisiin nostettua ja siitä, mitkä asiat on välttämätöntä ottaa huomioon, jotta osallistuminen mahdollistuu.  ​

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Osastokokouksiin osallistumisesta on kannattavaa muistuttaa säännöllisesti. Tärkeää on, että henkilökunta kokee tasapuolisia vaikuttamismahdollisuuksia ja tuntee vastuuta osaston työskentelystä.​

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Työyhteisön ilmapiiri on muuttunut paremmaksi niin yleisesti havainnoituna kuin myös mittareilla mitattuna. Sanallinen palaute omilta työntekijöiltä sekä työyksikön ulkopuolisilta henkilöiltä on ollut positiivista, muutos ilmapiirissä on huomattu.​

Vinkit toimintamallin soveltajille

Yhteisten pelisääntöjen luominen on helppo toteuttaa, ei vaadi resursseja ja osallistaa kaikki. Lopuksi on tärkeää varmistaa, että jokainen on lukenut ja ymmärtänyt pelisäännöt ja ne ovat toiminnan pohjana. Ne on myös hyvä kerrata yhteisesti säännöllisin väliajoin.​

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä