Paas poiketen -kyläilykampanja
Paas poiketen -kyläilykampanjan tarkoituksena on elvyttää vierailukulttuuria ja lisätä mukavaa yhdessäoloa sekä yhteistoimintaa ikäihmisten keskuudessa, niin kaupungeissa kuin maaseudun kylillä. Vierailujen toteuttamiseen voivat osallistua eri ikäiset ihmiset.
Toimintamallin nimi
Paas poiketen -kyläilykampanjan tarkoituksena on elvyttää vierailukulttuuria ja lisätä mukavaa yhdessäoloa sekä yhteistoimintaa ikäihmisten keskuudessa, niin kaupungeissa kuin maaseudun kylillä. Vierailujen toteuttamiseen voivat osallistua eri ikäiset ihmiset.
PAAS POIKETEN -KYLÄILYKAMPANJA
1. Kootaan Paas poiketen -kyläilykampanjan suunnittelua ja toteutusta eteenpäin vievä porukka. Noin kaksi-neljä henkilöä on sopiva suunnitteluryhmän koko.
2. Selvitetään esim. kotihoidon kanssa, keiden ikääntyneiden luokse vierailuja voidaan toteuttaa. Eläkkeensaajien yhdistyksissä vierailuja voidaan toteuttaa niiden jäsenien luona, jotka eivät enää pysty osallistumaan aktiiviseen toimintaan. Myös palvelutalojen kanssa voi tehdä kampanjayhteistyötä.
3. Laaditaan kampanjakutsu, jonka avulla kootaan vapaaehtoisvierailijoita, joko tuttujen joukosta tai etsitään uusia yhteistyökumppaneita. Kutsussa on hyvä mainita mm. kampanjan tarkoitus, kampanja-ajankohta ja yhteystiedot, johon voi ilmoittautua vapaaehtoiseksi. Kutsua voidaan jakaa mm. eläkkeensaajien yhdistyksiin, harrastusseuroille ja oppilaitoksiin.
4. Pidetään vapaaehtoisille vierailijoille yhteinen infotilaisuus, jossa sovitaan, miten vierailut toteutetaan ja kenen luokse vierailijat menevät. Vierailut kannattaa aloittaa tutuista paikoista. Esim. oman yhdistyksen jäsenistä, palvelutaloista ja laajentaa vierailukohteita tarpeen mukaan.
5. Laaditaan lisäksi Paas poiketen -kampanjan mainos, jossa kerrotaan mitä tapahtuu, milloin kampanja toteutetaan, ketkä toteuttavat ja yhteystiedot. Mainosta voidaan jakaa alueella, siellä missä ikääntyneet liikkuvat, ikääntyneiden yhdistyksissä jne.
6. Paas poiketen -kampanjan vierailijat. Vierailijoina voivat toimia kaikenikäiset ihmiset, jotka haluavat toimia vapaaehtoisina. Vapaaehtoiset voivat toteuttaa vierailuja joko yksinään (tutun henkilön luokse) tai pareittain.
7. Vierailun tukena voidaan käyttää Reissuvihkoa, johon kirjataan vierailun kokemukset. Eläkkeensaajien Elinvoimaa -hankkeessa käytettiin omaa Eläkkeensaajien reissuvihkoa. Reissuvihkoon jokaiselle vierailulle on varattu yksi sivu, johon voi omalla tavallaan kertoa niistä asioista, jotka tuottavat hyvää mieltä. Kertomistapa on vapaa. Sivulle voi esimerkiksi piirtää kuvan, kirjoittaa tarinan, muiston, runon jne. Lisäksi sivulle kirjataan sivun täyttäjien nimet sekä kyläilyn päivämäärä. Tämän jälkeen vihko jatkaa matkaansa seuraavaan kyläpaikkaan.
8. Vihkot palautetaan kampanjan järjestäjille. Järjestävä taho voi palkita kampanjan myötä parhaimmat vierailijat tai parhaimmat vierailutarinat.
Ikääntyvien yksinäisyys on edelleen yhteiskunnallinen haaste. Ikääntyvien toimintakyvyn heikentyessä sosiaaliset suhteet kaventuvat tai niitä ei ole lainkaan. He syrjäytyvät niin maaseuduilla kuin kaupungeissa. Monen ikääntyneen tulot ovat niin pienet, etteivät he pysty osallistumaan yhteisöllisiin maksullisiin tai maksuttomiinkaan tapahtumiin, joissa voisi tavata muita ihmisiä. Liikkuminen tapahtumiin on myös haasteellista, julkisten yhteyksien puuttumisesta johtuen.
Hyvä mielenterveys auttaa ikääntyneitä elämään aktiivista, laadukasta ja tervettä elämää. Hyvä mielenterveys vahvistaa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista toimintakykyä. (THL 10.9.2019.)
Paas poiketen -kyläilykampanja tuo ihmisiä ikääntyvien elämään, heidän koteihinsa. Näin ikääntyvien sosiaaliset suhteet säilyvät tai voivat lisääntyä. Ikääntyneiden mielen hyvinvointi vahvistuu ja elämänlaatu paranee. Kyläilykulttuuri elpyy ja lisääntyy.
Paas poiketen -kyläilykampanja voidaan toteuttaa erilaisissa ympäristöissä ja erilaisten toimijoiden kanssa yhdessä.
Huomioitavia asioita jurruttamisen ja levittämisen näkökulmasta:
- Koordinoijana on hyvä olla esim. jokin yhdistys ja nimetty/nimetyt henkilöt.
- Yhteistyökumppaneita haetaan rohkeasti muista yhdistyksistä ja eri ikäisistä.
- Taloudellisesti kampanja ei vaadi rahaa, resurssit ovat pääosin henkilöresursseja.
- Tärkeää on selvittää keiden ikääntyneiden luona vieraillaan.
- Ikääntynyt itse valitsee onko hän mukana, vastaanottaako hän kampanjan vierailijoita.
- Vapaaehtoisuuden yhteiset säännöt auttavat vierailijoita ja ikääntyneitä sitoutumaan toimintaan.
- Arviointi on osa kokeilua, ja tuloksista yhdessä keskusteleminen, näin vierailuista saadaan oppi ja niitä voidaan sisällöllisesti parantaa.
- Kun toimintaa on ensiksi kokeiltu kampanjamuodossa, niin sitä voidaan jatkaa vakiintuneena toimintana yhteistyökumppaneiden sopimuksella.
Eläkkeensaajien Keskusliiton Elinvoimaa-toiminta toteutti Paas poiketen -kyläilykampanjaa vuosien 2012-2016 aikana Elinvoimaa-hankkeessa. Mukana olivat EKL:n jäsenyhdistykset eri puolilta Suomea. Kampanjoissa palkittiin eniten vierailuja toteuttaneet yhdistykset. Yllättävää on ollut se, että useissa yhdistyksissä on Paas poiketen -vierailuja jatkettu normaalina vapaaehtoistoimintana. Paas poiketen jatkuu EKL Elinvoinmaa-toiminnan ja EKL-yhdistysten (318) välisenä yhteistyönä.
Lisäksi Paas poiketen -kyläilykampanja toteutettiin, neljän valtakunnallisen toimijan, Mielellään-yhteistyöverkostossa, jolloin saatiin kokemusta laajemmasta toiminnasta. Tällöin vierailujen toteuttamisessa oli mukana satoja vapaaehtoisia. Vierailujen toteuttamisessa oli mukana kortti, johon täytettiin vierailun tunnelmia. Kortteja palautui kahden kampanjakierroksen aikana tuhansia.