Päihdeilmiö-oppitunti tukee päihdekasvatuksen tavoitteita toisen asteen oppilaitoksissa. Opiskelijat saavat Päihdeilmiö-tunnilla valmiuksia tehdä harkitumpia päihteiden käyttöön liittyviä valintoja huomioiden eri näkökulmia. Oppitunnit ovat osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.

Toimintamallin nimi
Päihdeilmiö-oppitunnit
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Päihdeilmiö-oppitunti tukee päihdekasvatuksen tavoitteita toisen asteen oppilaitoksissa. Opiskelijat saavat Päihdeilmiö-tunnilla valmiuksia tehdä harkitumpia päihteiden käyttöön liittyviä valintoja huomioiden eri näkökulmia. Oppitunnit ovat osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.

Toteutuspaikka
Päihdeilmiö-oppitunteja pitävät EHYTin kouluttajaverkosto ja koulutusuunnittelijat. Tunnit pidetään pääsääntöisesti toisen asteen oppilaitoksissa.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA)

Tekijä

Marja Pakarinen

Luotu

10.08.2020

Viimeksi muokattu

31.05.2021
Ratkaisun perusidea

Koska päihteiden käyttö on sosiaalista, siitä on tärkeää keskustella ryhmässä. Opiskelijat saavat Päihdeilmiö-tunnilla valmiuksia tehdä harkitumpia päihteiden käyttöön liittyviä valintoja, kun aiheesta keskustellaan rakentavasti ja eri näkökulmia huomioiden. Päihdeilmiö-oppitunti tukee päihdekasvatuksen tavoitteita toisen asteen oppilaitoksissa.

Vuorovaikutus, pohdinta ja uudet näkökulmat luovat pohjaa vaikuttavalle päihdekasvatukselle. Päihdeilmiö-oppitunti toisen asteen opiskelijoille hyödyntää juuri näitä vaikuttavaksi todettuja väyliä. Päihdeilmiö-oppitunnilla päihteiden käyttöä tarkastellaan sosiaalisesta, kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Päihdeilmiö-oppitunnin alkupuolella keskustellaan suomalaisten päihteiden käytössä tapahtuneista muutoksista 1900-luvuta tähän päivään saakka. Lopputunnista pohditaan miellekartan avulla päihteisiin liittyviä mielikuvia ja jutellaan yhdessä päihteiden käytön syistä ja seurauksista. 

 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Päihdeilmiö-oppitunti toteutetaan tutussa ryhmässä (10-30 opiskelijaa) ja se on kestoltaan 75/90min oppilaitoksen toiveen mukaan. Oppitunnit saatavana suomeksi, ruotsiksi (Rusfenomenet) ja englanniksi (The phenomenon of intoxicating substances). Päihdeilmiötunteja pitävät EHYTin kouluttajaverkosto ja koulutusuunnittelijat. Tunnit pidetään pääsääntöisestitoisen asteen oppilaitoksissa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Ehkäisevää päihdetyötä tulee tehdä oppilaitoksissa ns. johdosta käsin. Johdon sitoutumisella on äärimmäisen suuri merkitys työntekijöiden sitoutumiseen, ja sitä kautta ept:n käytännön toteutumiseen oppilaitoksissa. EPT.tä oppilaitoksissa tulisi tehdä sekä johdon, työntekijöiden että opiskelijoiden parissa, vanhempia unohtamatta.   

Kansikuva
Ehyt ry logo

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä