Päihdeilmiö-oppitunnit
Päihdeilmiö-oppitunti tukee päihdekasvatuksen tavoitteita toisen asteen oppilaitoksissa. Opiskelijat saavat Päihdeilmiö-tunnilla valmiuksia tehdä harkitumpia päihteiden käyttöön liittyviä valintoja huomioiden eri näkökulmia. Oppitunnit ovat osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.
Toimintamallin nimi
Päihdeilmiö-oppitunti tukee päihdekasvatuksen tavoitteita toisen asteen oppilaitoksissa. Opiskelijat saavat Päihdeilmiö-tunnilla valmiuksia tehdä harkitumpia päihteiden käyttöön liittyviä valintoja huomioiden eri näkökulmia. Oppitunnit ovat osa Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toimintaa.
Koska päihteiden käyttö on sosiaalista, siitä on tärkeää keskustella ryhmässä. Opiskelijat saavat Päihdeilmiö-tunnilla valmiuksia tehdä harkitumpia päihteiden käyttöön liittyviä valintoja, kun aiheesta keskustellaan rakentavasti ja eri näkökulmia huomioiden. Päihdeilmiö-oppitunti tukee päihdekasvatuksen tavoitteita toisen asteen oppilaitoksissa.
Vuorovaikutus, pohdinta ja uudet näkökulmat luovat pohjaa vaikuttavalle päihdekasvatukselle. Päihdeilmiö-oppitunti toisen asteen opiskelijoille hyödyntää juuri näitä vaikuttavaksi todettuja väyliä. Päihdeilmiö-oppitunnilla päihteiden käyttöä tarkastellaan sosiaalisesta, kulttuurisesta ja yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Päihdeilmiö-oppitunnin alkupuolella keskustellaan suomalaisten päihteiden käytössä tapahtuneista muutoksista 1900-luvuta tähän päivään saakka. Lopputunnista pohditaan miellekartan avulla päihteisiin liittyviä mielikuvia ja jutellaan yhdessä päihteiden käytön syistä ja seurauksista.
Päihdeilmiö-oppitunti toteutetaan tutussa ryhmässä (10-30 opiskelijaa) ja se on kestoltaan 75/90min oppilaitoksen toiveen mukaan. Oppitunnit saatavana suomeksi, ruotsiksi (Rusfenomenet) ja englanniksi (The phenomenon of intoxicating substances). Päihdeilmiötunteja pitävät EHYTin kouluttajaverkosto ja koulutusuunnittelijat. Tunnit pidetään pääsääntöisestitoisen asteen oppilaitoksissa.