Päihdepalveluiden sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, Varsinais-Suomen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Tavoitteena on kehittää hyvinvointialueen nimetyille alueille päihdepalveluiden sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus
Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus on kokonaisuudessaan astunut voimaan 1.7.2023. Uudistuksessa suurin osa mielenterveyslaista ja päihdehuoltolaista kumottiin ja kumotut kohdat lisättiin sosiaalihuoltolakiin ja terveydenhuoltolakiin. Uudistuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluiden tarjoamiseen samanaikaisesti (Shl 2a§ ja Thl 8a§), erityisesti kaikkein haavoittuvimpien ja etsivästä työstä hyötyvien potilas- ja asiakasryhmien palveluissa.
Uudistuksessa säädettiin hyvinvointialueen järjestämisen vastuulle sosiaalityön näkökulmasta sosiaalihuoltolain 7a§ mukaista syrjäytymistä vähentävää etsivää työtä, 24b§ mukaista päihde- ja riippuvuustyön erityisten palveluiden päiväkeskuspalvelua. Terveydenhuollon näkökulmasta asetettiin järjestettäväksi terveydenhuoltolain 28§ monimuotoisesti toteutettava päihdehoito, jossa oleellisessa roolissa on asiakkaan arkiympäristöihin vietävät palvelut. Tämän lisäksi valtioneuvoston asetus tartuntataudeista 6§ säätää hyvinvointialueen vastuulle huumausaineidenkäyttäjien terveysneuvonnan
Tämän päihdepalveluiden haittoja vähentävän palvelukokonaisuuden nykylainsäädännön vaatimukset täyttävää palvelua tarjoaa Varhan alueella Turussa sijaitsevat Etappi (entinen Sirkkalan Päiväkeskus) ja Terveysneuvontapiste Milli. Turussa sijaitsevat palvelut eivät kuitenkaan pysty vastaamaan koko Varhan alueen palveluiden tarpeeseen.
Palvelukokonaisuuden suunnittelu on tehty tiiviissä yhteistyössä Varhan mielenterveys- ja päihdepalveluiden johtajan ja työikäistenpalveluiden johtajan sekä Kestävän kasvun Varsinais-Suomen hankkeen koordinaattoreiden toimesta.
Palvelukokonaisuutta ja sen tarvetta on selvittänyt mielenterveys- ja päihdepalveluiden johtajan ja työikäistenpalveluiden johtajan asettama työryhmä kevään 2024 aikana. Työryhmän jäseniksi nimettyinä olivat sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdetyön päälliköitä, lähiesihenkilöitä, työntekijöitä, kokemusasiantuntija sekä hankkeen koordinaattorit. Työryhmätyöskentelyn tueksi järjestettiin alueellisia työpajoja, joihin osallistuivat alueiden miepä työtä tekevät työntekijät.
Syksyn 2024 ja kevään 2025 työskentelyssä ja suunnittelussa mukana ovat olleet terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalvelujen johtaja ja alueiden päälliköt sekä sosiaalihuollon työikäisten palvelujen johtaja, mielenterveys- ja päihdetyön päällikkö sekä asumispalveluiden päällikkö. Työskentelyn etenemistä ovat koordinoineet Kestävän Kasvun Varsinais-Suomi hankkeen hanketyöntekijät.
Kehittämistyöllä tavoitellaan Varhan päihdepalveluiden haittoja vähentävän palvelukokonaisuuden saatavuuden ja saavutettavuuden parantamista koko hyvinvointialueen alueella. Tavoitteena on vastata alueelliseen tarpeeseen ja tuottaa palveluita samansisältöisesti. Lisäksi tavoitellaan haittoja vähentävän työotteen ymmärryksen ja osaamisen lisäämistä.
Hyvinvointialueella Turun seudulla on suurin palveluntarve, johon vastaavat jo olemassa olevina palveluina kivijalkatoimintana Sirkkalan päiväkeskus ja terveysneuvontapiste Milli. Sirkkalan ja Millin toimipisteet eivät kuitenkaan pysty vastaamaan koko hyvinvointialueen palveluntarpeeseen, koska alue on maantieteellisesti laaja ja palvelukokonaisuus on kohdistettu kaikkein haavoittuvimpaan asiakasryhmään. Sirkkalan ja Millin toimipisteiden palveluihin pääsee kulkemaan kohtuudella julkisen liikenteen avulla, Föli -alueella (Turku, Kaarina, Raisio, Lieto, Naantali, Rusko ja Paimio) oleskelevat henkilöt. Föli alueen ulkopuolella tavoitteena on kehittää palvelukokonaisuutta alueellisen tarpeen perusteella.
Työryhmän puheenjohtajat ja hankkeen työntekijät kokoontuivat kolme kertaa suunnittelemaan kokonaisuutta sekä bencmarkkasivat Sirkkalan päiväkeskusta, Milliä ja Etelä-Pohjanmaan liikkuvaa terveysneuvontaa. Hankkeen työntekijät koostivat tästä työskentelystä materiaalia, jota käytettiin alueellisen työskentelyn vertailupohjaksi.
Työryhmän työskentelyn tueksi hankkeen työntekijät haastattelivat jokaisen alueen etsivät nuorisotyöntekijät paikallisten tarpeiden, sekä yhteistyökuvioiden kartoittamiseksi. Osana muuta tiedonkeruuta hanketyöntekijät kartoittivat muiden hyvinvointialueiden tilannetta palvelukokonaisuuden osalta, sekä tarkennettiin Varhan alueen palveluntarvetta ja jo olemassa olevia palveluita.
Nimetty työryhmä kokoontui kolme kertaa. Hankkeen työntekijät vetivät alueelliset työpajat Salossa, Uudessakaupungissa ja Loimaalla. Työpajoihin osallistuivat alueiden nimetyt työryhmän jäsenet sekä alueen työntekijöitä. Työpajojen lisäksi alueellisia näkemyksiä täydennettiin jokaisen alueen omalla teams- palaverilla. Työskentelyprosessissa mukana oli lisäksi hankkeen rahoittamana kokemusasiantuntija.
Työryhmän työskentelyssä ja alueellisissa työpajoissa on syvennytty haittoja vähentävään työskentelyn erityispiirteisiin ja muutosvaihemallin mukaiseen työskentelyyn. Lisäksi työskentelyssä on käsitelty asiakasosallisuutta sekä vertaistuen ja kokemusasiantuntijuuden hyödyntämisen teemoja.
Syksyn 2024 ja kevään 2025 työskentelyssä on tehty valintoja liittyen palvelukokonaisuuden toteuttamistapaan ja syvennytty toiminnalliseen suunnitteluun. Suunnittelussa mukana ovat olleet terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdepalvelujen johtaja ja alueiden päälliköt sekä sosiaalihuollon työikäisten palvelujen johtaja, mielenterveys- ja päihdetyön päällikkö sekä asumispalveluiden päällikkö. Työskentelyn etenemistä ovat koordinoineet Kestävän Kasvun Varsinais-Suomi hankkeen hanketyöntekijät.
Palvelukokonaisuus kohdentuu kaikkein haavoittuvampaan ja etsivästä työstä hyötyvään potilas- ja asiakasryhmään, jonka kohdalla lainsäädännöstä lähtevä velvoite palveluiden samanaikaisesta tarjoamisesta korostuu. Kehittämistyössä on syvennytty erityisesti nuorien aikuisten palveluiden tarpeeseen mutta palvelukokonaisuus on kohdennettavissa laajasti työikäisten palveluiden tarpeeseen.
Tämä sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus sijoittuu Varhan päihdepalveluissa sosiaalihuollon työikäisten palveluihin ja terveydenhuollon mielenterveys- päihde- ja riippuvuuspalveluihin. Palvelukokonaisuus on suunnattu ensisijaisesti päihteitä ongelmallisesti käyttäville henkilöille. Palvelussa tulee voida asioida myös päihtyneenä ja tarvittaessa nimettömästi ja toisaalta palvelusta tulee olla matalakynnyksen pääsy sosiaali- ja terveyspalveluiden piiriin. Lisäksi palvelukokonaisuus kohdentuu oleellisesti myös asunnottomien palvelutarpeisiin.
Muutosvaihemallin näkökulmasta haittoja vähentävä työskentely painottuu esiharkinta- ja harkintavaiheisiin. Näissä vaiheissa asiakkaan kanssa työskentelyn pääpaino on asiakkaan löytämisessä ja arvokkaassa kohtaamisessa matalalla kynnyksellä, perustarpeiden tyydyttämisessä, huolenpidossa ja päihteidenkäytön haittojen vähentämisessä. Tavoitteena on vähentää päihteidenkäytöstä yksilölle ja yhteiskunnalle aiheutuvia terveydellisiä, sosiaalisia ja taloudellisia haittoja.
Kehittämistyössä on kartoitettu kohderyhmän palveluiden tarpeita alueellisesti ja olemassa olevien palveluiden näkökulmasta. Kokemusasiantuntija on osallistunut kehittämisprosessin eri vaiheisiin ja tuonut asiakasymmärrystä näkyväksi.
Sote-työparimalli on valittu hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon mielenterveys- ja päihdetyön monialaisen yhteistyön toimintavaksi. Toimintamalli on sovellettavissa haittoja vähentävään palvelukokonaisuuteen ja näin mahdollistaa tuen ja palveluiden yhteensovittamisen asiakkaalle jo hyvin varhaisessa vaiheessa.
Kevään 2024 työryhmän työskentelyssä ideoitiin kolme mahdollista toteuttamistapaa.
- Palvelukokonaisuus järjestetään kolmena identtisenä kivijalkatoimintana (Salo, Uusikaupunki ja Loimaa)
- Palvelukokonaisuus ostetaan ostopalveluna ja sosiaaliohjaus tuotetaan omana virkatyönä
- Palvelukokonaisuus tuotetaan yhtenä kivijalkatoimintana (Salo) ja Liikkuvan toimintana matkailuautolla (Uusikaupunki ja Loimaa + muu Varhan alue)
Toteuttamistavat olivat alueellisten työntekijöiden arvioitavana. (kts liite palvelukokonaisuus kuvaukset ja arvioinnit)
Työryhmän työstämiä toteuttamistapa vaihtoehtoja käytiin läpi Varhan johdon kanssa alueellisten työntekijöiden arviointikierroksen jälkeen. Liikkuvan yksikön valmistelua ei voitu jatkaa, johtuen hyvinvointialue tasoista linjauksista liittyen liikkuviin palveluihin ja palveluverkkovalmisteluun.
Valmistelua jatkettiin Kivijalkatoiminnan ja sote-neuvontapisteen ideoinnilla ja kuvaamisella. Palvelukokonaisuudessa päädyttiin hyödyntämään sote-työparimallia.
Valitut toteuttamistavat ja niihin sisältyvät lakisääteiset palvelut kuvattiin visuaalisesti yhteen kuvaan. Kts.liite Valittuja toteuttamistapoja lähdettiin kuvaamaan laajemmin ja syventymään palvelukohtaisiin yksityiskohtiin.