Päihdepalveluiden sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, Varsinais-Suomen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Tavoitteena on kehittää hyvinvointialueen nimetyille alueille päihdepalveluiden sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus  

 

 

Toimintamallin nimi
Päihdepalveluiden sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, Varsinais-Suomen hyvinvointialue (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Tavoitteena on kehittää hyvinvointialueen nimetyille alueille päihdepalveluiden sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus  

 

 

Toteutuspaikka
Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Salo, Loimaa, Uusikaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Hanna Asikainen

Luotu

18.04.2024

Viimeksi muokattu

24.06.2025
Ratkaisun perusidea

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen päihdepalveluiden haittoja vähentävä palvelukokonaisuus sisältää:

  • sosiaalihuoltolain 7a§ mukainen syrjäytymistä vähentävä etsivää työtä, 
    • sosiaalihuoltolain 24b§ mukainen päihde- ja riippuvuustyön erityisten palveluiden päiväkeskuspalvelua
    • terveydenhuoltolain 28§ monimuotoisesti toteutettava päihdehoitoa (sis. asiakkaan arkiympäristöihin vietäviä palveluita). 
    • valtioneuvoston asetus tartuntataudeista 6§ säätää huumausaineidenkäyttäjien terveysneuvonnan.

Haittoja vähentävä sote-yhteinen palvelukokonaisuus sijoittuu Varhan päihdepalveluissa sosiaalihuollon työikäisten palveluihin ja terveydenhuollon mielenterveys- päihde- ja riippuvuuspalveluihin. Se on suunnattu ensisijaisesti päihteitä ongelmallisesti käyttäville henkilöille. Palvelussa tulee voida asioida myös päihtyneenä ja tarvittaessa nimettömästi mutta toisaalta palvelusta tulee olla matalan kynnyksen pääsy muiden sosiaali- ja terveyspalveluiden piiriin. 

Haittoja vähentävien palveluiden suurin tarve on Turussa ja Turun seudulla, johon vastaavat jo olemassa olevina palveluina kivijalkatoimintana Päiväkeskus- ja tilapäismajoitus yksikkö Etappi (Sirkkalan päiväkeskus) ja terveysneuvontapiste Milli. Etappi ja Milli tulevat tulevaisuudessa sijoittumaan samaan kiinteistöön Turun monipalvelukeskukseen, jolloin palvelua voidaan tarjota aidosti sote-palveluna. Etapin ja Millin toimipisteiden palveluihin pääsee kulkemaan kohtuudella julkisen liikenteen avulla, Föli -alueella (Turku, Kaarina, Raisio, Lieto, Naantali, Rusko ja Paimio) oleskelevat henkilöt.

Etapin ja Millin toimipisteet eivät kuitenkaan pysty vastaamaan koko hyvinvointialueen palveluntarpeeseen, koska alue on maantieteellisesti laaja ja palvelukokonaisuus on kohdistettu kaikkein haavoittuvimpaan asiakasryhmään. Föli alueen ulkopuolella tavoitteena on tarjota palvelua Salossa, Uudessakupungissa ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös Loimaalla.

Salossa tavoitteena on purkaa ostopalvelusopimukset niin terveysneuvonnan kuin päiväkeskuksenkin osalta ja aloittaa haittoja vähentävä sote -yhteinen palvelukokonaisuus omana kivijalkatoimintana. Palvelukokonaisuus omana toimintana vastaisi lainsäätäjän reunaehtoihin, Salon ja lähikuntien palveluntarpeeseen, toisi alueelle henkilöstön käyttöön synergiaetua sekä mahdollistaisi asiakkaille kokonaisvaltaiset päihdepalvelut, joissa olisi luonnollinen ja selkeä jatkumo. Salon palvelukokonaisuuden aloittamista on suunniteltu alkuvuoteen 2026.

Uudenkaupungin seudulla tavoitteena on haittoja vähentävän palvelukokonaisuuden toteuttaminen kevyemmin sosiaali- ja terveysneuvontana, sote-työpari -mallin mukaisesti. Käytännössä tämä toteutetaan lyhyillä aukioloaikoina kahdesti viikossa. Palveluiden tarpeen mukaan tulevaisuudessa aukioloaikoja voidaan lisätä ja asiakkaan arkeen voidaan jalkautua etsivän työn menetelmin. Toiminnan on suunniteltu alkavan Uudessakaupungissa syksyllä 2025. Loimaalla tavoitteena on edetä Uudenkaupungin kokemuksien perusteella jossakin vaiheessa. Kts. Liite

Toimintaympäristö

Mielenterveys- ja päihdelainsäädännön uudistus on kokonaisuudessaan astunut voimaan 1.7.2023. Uudistuksessa suurin osa mielenterveyslaista ja päihdehuoltolaista kumottiin ja kumotut kohdat lisättiin sosiaalihuoltolakiin ja terveydenhuoltolakiin. Uudistuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota sosiaalihuollon ja terveydenhuollon palveluiden tarjoamiseen samanaikaisesti (Shl 2a§ ja Thl 8a§), erityisesti kaikkein haavoittuvimpien ja etsivästä työstä hyötyvien potilas- ja asiakasryhmien palveluissa. 

Uudistuksessa säädettiin hyvinvointialueen järjestämisen vastuulle sosiaalityön näkökulmasta sosiaalihuoltolain 7a§ mukaista syrjäytymistä vähentävää etsivää työtä, 24b§ mukaista päihde- ja riippuvuustyön erityisten palveluiden päiväkeskuspalvelua. Terveydenhuollon näkökulmasta asetettiin järjestettäväksi terveydenhuoltolain 28§ monimuotoisesti toteutettava päihdehoito, jossa oleellisessa roolissa on asiakkaan arkiympäristöihin vietävät palvelut. Tämän lisäksi valtioneuvoston asetus tartuntataudeista 6§ säätää hyvinvointialueen vastuulle huumausaineidenkäyttäjien terveysneuvonnan 

Tämän päihdepalveluiden haittoja vähentävän palvelukokonaisuuden nykylainsäädännön vaatimukset täyttävää palvelua tarjoaa Varhan alueella Turussa sijaitsevat Etappi (entinen Sirkkalan Päiväkeskus) ja Terveysneuvontapiste Milli. Turussa sijaitsevat palvelut eivät kuitenkaan pysty vastaamaan koko Varhan alueen palveluiden tarpeeseen. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelukokonaisuus kohdentuu kaikkein haavoittuvampaan ja etsivästä työstä hyötyvään potilas- ja asiakasryhmään, jonka kohdalla lainsäädännöstä lähtevä velvoite palveluiden samanaikaisesta tarjoamisesta korostuu. Kehittämistyössä on syvennytty erityisesti nuorien aikuisten palveluiden tarpeeseen mutta palvelukokonaisuus on kohdennettavissa laajasti työikäisten palveluiden tarpeeseen.

Tämä sote-yhteinen haittoja vähentävä palvelukokonaisuus sijoittuu Varhan päihdepalveluissa sosiaalihuollon työikäisten palveluihin ja terveydenhuollon mielenterveys- päihde- ja riippuvuuspalveluihin. Palvelukokonaisuus on suunnattu ensisijaisesti päihteitä ongelmallisesti käyttäville henkilöille. Palvelussa tulee voida asioida myös päihtyneenä ja tarvittaessa nimettömästi ja toisaalta palvelusta tulee olla matalakynnyksen pääsy sosiaali- ja terveyspalveluiden piiriin. Lisäksi palvelukokonaisuus kohdentuu oleellisesti myös asunnottomien palvelutarpeisiin. 

Muutosvaihemallin näkökulmasta haittoja vähentävä työskentely painottuu esiharkinta- ja harkintavaiheisiin. Näissä vaiheissa asiakkaan kanssa työskentelyn pääpaino on asiakkaan löytämisessä ja arvokkaassa kohtaamisessa matalalla kynnyksellä, perustarpeiden tyydyttämisessä, huolenpidossa ja päihteidenkäytön haittojen vähentämisessä. Tavoitteena on vähentää päihteidenkäytöstä yksilölle ja yhteiskunnalle aiheutuvia terveydellisiä, sosiaalisia ja taloudellisia haittoja.  

Kehittämistyössä on kartoitettu kohderyhmän palveluiden tarpeita alueellisesti ja olemassa olevien palveluiden näkökulmasta. Kokemusasiantuntija on osallistunut kehittämisprosessin eri vaiheisiin ja tuonut asiakasymmärrystä näkyväksi.  

Kansikuva
Varhan päihdepalveluiden haittoja vähentävä palvelukokonaisuus

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Aihealueet