Palveluketjutyön tuotteistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Palveluketjujen yhtenäistämistä ja kehittämistä tehdään yhteisesti sovitun toimintamallin avulla, jossa pääpaino on käytännön kehittämistyössä. Toimintamallia on kehitetty samalla, kun tiettyjä hoito- ja palveluketjuja on yhtenäistetty ja kehitetty.
Palveluketju on palvelukokonaisuus, joka muodostuu tietylle asiakasryhmälle tarkoitetuista perättäisistä tai osin yhtäaikaisesti toteutuvista palveluista. Hoito- ja palveluketjujen yhtenäistämisessä ja määrittämisessä ovat keskiössä asiakasryhmien palvelutarpeet ja se, miten palveluilla niihin vastataan. Keskeistä on määritellä ja yhtenäistää palveluiden kriteerit, eri toimijoiden vastuut sekä työnkulut.
Keski-Suomessa on tehty pitkään hoitoketjutyötä, jossa on ollut painopiste hoitoketjujen kuvaamisessa. Varsinaiseen kehittämistyöhön käytettävä resurssi on ollut pieni.
Kehittämistyö liittyy Keski-Suomen hyvinvointialueen seuraaviin strategisiin menestystekijöihin:
- Ihmislähtöiset ja kustannusvaikuttavat palvelut sekä saumaton palvelujen yhteensovittaminen
- Toiminnan tavoitteellinen kehittäminen ja uudistaminen
- Vankka tietopohja ja systemaattinen tiedon hyödyntäminen
Ydintyöryhmän nimeäminen, 4–10 henkilöä
- Eri organisaatioista eri ammattilaisia
- Perustaso (sote), erikoissairaanhoito/erityistaso, 3. sektori, kokemusasiantuntija
- Työnjako
- Mitä taustatyötä työryhmän jäsenten on mahdollista realistisesti tehdä?
- Yhdellä tai kahdella henkilöllä päävastuu työryhmätyöskentelyn etenemisestä, tiedon kokoamisesta ja kehittämistoimenpiteiden käynnistämisestä, koordinoinnista sekä arvioinnista ja seurannasta
Tiivis työskentely, sovittujen asioiden edistäminen (esim. kehittämistoimenpiteet organisaatioiden/yksiköiden kanssa) ja säännölliset tapaamiset
- Mihin kysymyksiin juuri tällä kerralla haluamme/tarvitsemme vastauksia?
- Yksi tapa edetä on aloittaa ennaltaehkäisystä tai sairastumisvaiheesta/palvelutarpeen ilmenemisestä
Tunnistetaan verkosto(t), jo(i)sta tukea ja palautetta tehtävälle työlle
- Yhteinen keskustelu työn etenemisen suunnitelmasta
- Konkreettisten kehittämistoimenpiteiden määrittely
- Sovitaan, miten verkosto(t) mukana (esim. tehdyn työn etenemisen esittely tietyin väliajoin)
- Toimii usein ohjausryhmänä à hyväksyy tehdyt kehittämisehdotukset
Tavoitteena on luoda yhtenäinen toimintamalli eri hoito- ja palveluketjujen kehittämiseen (vastuut, resurssit, työvaiheet, kehittämistyön ja toimenpiteiden edistäminen asiakasrajapinnassa).
Sujuvat palveluketjut varmistavat, että
- Asiakas on aktiivinen toimija itsensä hoidossa ja oman tilanteensa edistämisessä
- Palveluiden kriteerit, eri toimijoiden vastuut ja työnkulut ovat määritelty ja yhtenäisiä
- Eri ammattilaisten ja palveluiden välinen yhteistyö on tiivistä ja systemaattista
- Ennaltaehkäisyyn ja varhaiseen tunnistamiseen ja tukeen panostetaan
- Keski-Suomen hyvinvointialueella tehtävään palveluketjutyöhön määritellään toimintatavat ja resurssit (pääpaino kehittämistyössä)
- Palveluketjutyön käsikirja
Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeen eri hoito- ja palveluketjujen kehittämisasiantuntijoiden kesken käynnistettiin säännölliset yhteistapaamiset keväällä 2022. Tavoitteena oli käydä läpi missä vaiheessa kunkin ketjun työskentely oli, keskustella mahdollisista kehittämistyön haasteista sekä jakaa kokemuksia ja vinkkejä ryhmän kesken. Osassa hoito- ja palveluketjujen kuvauksia oli mukana kokemusasiantuntijoita.
Toimintamalli on tehty THL:n Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirjan pohjalta.