Palveluketjutyön tuotteistaminen Keski-Suomen hyvinvointialueella
Palveluketjujen yhtenäistämistä ja kehittämistä tehdään yhteisesti sovitun toimintamallin avulla, jossa pääpaino on käytännön kehittämistyössä. Toimintamallia on kehitetty samalla, kun tiettyjä hoito- ja palveluketjuja on yhtenäistetty ja kehitetty.
Toimintamallin nimi
Palveluketjujen yhtenäistämistä ja kehittämistä tehdään yhteisesti sovitun toimintamallin avulla, jossa pääpaino on käytännön kehittämistyössä. Toimintamallia on kehitetty samalla, kun tiettyjä hoito- ja palveluketjuja on yhtenäistetty ja kehitetty.
Palveluketjujen yhtenäistämistä ja kehittämistä tehdään yhteisesti sovitun toimintamallin avulla, jossa pääpaino on käytännön kehittämistyössä. Palveluketjutyön kehittämisestä vastaaville ammattilaisille on tehty materiaali (palveluketjutyön käsikirja), johon on koottu käytännön vinkkejä sekä esimerkkejä onnistuneen palveluketjutyön toteuttamiseksi.
Palveluketjutyön toimintamalli on selkeytynyt eri hoito- ja palveluketjuja kehitettäessä Keski-Suomen hyvinvointialueella:
- Elämäntapaohjauksen palveluketju
- Diabeteksen hoito- ja palveluketju
- Eri ikäisten mielenterveys- ja päihdepalveluketjut
- Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon palveluketju
- Paljon palveluita käyttävän palveluketju
Palveluketju on palvelukokonaisuus, joka muodostuu tietylle asiakasryhmälle tarkoitetuista perättäisistä tai osin yhtäaikaisesti toteutuvista palveluista. Hoito- ja palveluketjujen yhtenäistämisessä ja määrittämisessä ovat keskiössä asiakasryhmien palvelutarpeet ja se, miten palveluilla niihin vastataan. Keskeistä on määritellä ja yhtenäistää palveluiden kriteerit, eri toimijoiden vastuut sekä työnkulut.
Tulevaisuuden sote-keskus –hankkeen eri hoito- ja palveluketjujen kehittämisasiantuntijoiden kesken käynnistettiin säännölliset yhteistapaamiset keväällä 2022. Tavoitteena oli käydä läpi missä vaiheessa kunkin ketjun työskentely oli, keskustella mahdollisista kehittämistyön haasteista sekä jakaa kokemuksia ja vinkkejä ryhmän kesken. Osassa hoito- ja palveluketjujen kuvauksia oli mukana kokemusasiantuntijoita.
Palveluketjutyön kokonaiskoordinoinnista sekä tiettyjen palveluketjujen kehittämisestä vastaavat tahot ja heidän vastuunsa on hyvä nimetä. Lisäksi on tärkeää päättää, mitä hoito- ja palveluketjuja erityisesti kehitetään. Jos mahdollista, on hyvä valita kehittämiskohteeksi sellaiset hoito- ja palveluketjut, joissa on mahdollista hyödyntää laatu- ja vaikuttavuustietoa kehittämistyön tulosten seuraamiseksi.
Palveluketjutyön käsikirjaa ovat kommentoineet palveluketjujen kehittämisestä ja koordinoinnista vastaavat henkilöt Keski-Suomen hyvinvointialueella.
Palveluketjutyön kehittämisen toimintamallin kuvaaminen ja palveluketjutyön käsikirjan laatiminen on selkeyttänyt kehittämistyön tehtäviä ja vaiheita. Etenkin myöhemmässä vaiheessa palveluketjutyöhön mukaan tulleille selkeän toimintamallin kuvaaminen ja kehittämisen vaiheiden läpikäynti on ollut hyödyllistä. Tuotteistamisen toivotaan hyödyttävän Keski-Suomen hyvinvointialueella hoito- ja palveluketjutyössä työskenteleviä uusia toimijoita.