Pelaaminen nuorisotyössä -koulutuskokonaisuus koostuu neljästä myös yksittäin toimivasta koulutuskokonaisuudesta, joista yksi on työpajamuotoinen ja muut luentoja. Tavoite on lisätä nuorten kanssa työskentelevien kykyä huomioida digipelaaminen työssään.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Pelikasvatus nuorisotyössä -koulutukset
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Pelaaminen nuorisotyössä -koulutuskokonaisuus koostuu neljästä myös yksittäin toimivasta koulutuskokonaisuudesta, joista yksi on työpajamuotoinen ja muut luentoja. Tavoite on lisätä nuorten kanssa työskentelevien kykyä huomioida digipelaaminen työssään.

Toteutuspaikka
Koulutusta on järjestetty vuosina 2018-2019 tarpeen mukaan ympäri Suomea työpajatyöntekijöille, nuorisotyöntekijöille ja ohjaamojen työntekijöille.
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Valtakunnallinen
Toimintamallin rahoittaja
Muu ministeriö

Tekijä

Marja Pakarinen

Luotu

10.08.2020

Viimeksi muokattu

31.05.2021
Ratkaisun perusidea **

Tavoitteena on lisätä nuorten kanssa työskentelevien kykyä huomioida digipelaaminen työssään, edistäen positiivista pelikulttuuria ja ehkäisten haittoja. Koulutuskokonaisuuden osaamistavoitteet: antaa perustiedot digipelaamisesta ilmiönä, peliharrastuksen nykyisestä laajuudesta ja monipuolisuudesta, pelikasvatuksen perusteet ja perustelut erityisesti nuorisotyön kontekstissa, tutustuminen pelikasvatuksen välineisiin ja tiedonhakukanaviin, sekä digipeliharrastuksen rahastusmallit ja erityisesti niiden rahapelimäiset piirteet. Tarkoituksena tukea ammattilaista pelikasvatuksen toteuttamisessa oman työnsä kontekstissa ja ohjata keskustelemaan aiheesta nuorten kanssa rakentavasti.

Pelaaminen nuorisotyössä -koulutuskokonaisuus koostuu neljästä myös yksittäin toimivasta koulutuskokonaisuudesta, joista yksi on työpajamuotoinen ja muut luentoja: Digipelaaminen ilmiönä ja pelikulttuurit nyt, Nuorisotyöntekijä pelikasvattajana, Pelikasvattajan työkaluja (työpajamuotoinen) ja Raha ja rahapelaaminen digipeleissä. Useimmiten koulutus on pidetty kokonaisuutena. Kouluttajana on toiminut EHYT ry:n osaamiskeskuksen verkostokoordinaattori. Koulutusta on järjestetty vuosina 2018-2019 tarpeen mukaan ympäri Suomea työpajatyöntekijöille, nuorisotyöntekijöille ja ohjaamojen työntekijöille.

Koulutusmallia ja -sisältöjä tullaan hyödyntämään osana Nuorisoalan osaamiskeskusten toimintaa jatkossakin. Lisäksi koulutusmalliin pohjaten toteutettiin huhtikuussa 2020 kolmen verkkoluennon sarja yhteistyössä Työpajayhdistyksen kanssa, tästä luentosarjasta löytyy tallenteet TPY:n Youtubesta: https://youtu.be/jJuwRjtRfCI

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Arviointi itsearvioinnin ja välittömän palautteen kautta, lisäksi palautetta on pyydetty muilta pelikasvatuksen asiantuntijoita.

Koulutuskokonaisuus sopii hyvin erityisesti perusnuorisotyötä tekeville. Raha ja rahapelimäisyydet digipeleissä -teema koettiin tärkeäksi kohdennetussa nuorisotyössä. Koulutukseen osallistujat ovat kertoneet päässeensä pohtimaan omia asenteitaan ja työtapojaan teemaan liittyen. Vinkatut pelikasvatusmateriaalit ovat päätyneet käyttöön .

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Pelikasvatusta pidetään tärkeänä ja ajankohtaisena aiheena ja nuorisoalalla on kysyntää juuri heidän työhönsä kohdennetulle materiaalille ja tiedolle.

Kansikuva
Ehyt ry logo

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä