perhekeskusten palveluneuvonnan toimintaperiaatteet

Kuvaus perhekeskusten palveluneuvonnan kokonaisuuden keskeisistä toimintaperiaatteista. Kuvaus on tarkoitettu asiakas- ja palveluohjauksen sekä  perhekeskustoimintamallin kehittämisen ja toteuttamisen tueksi hyvinvointialueille. 

 

Toimintaympäristö

Pohjois- Pohjanmaalla hyvinvointialue koostuu laajasta ja monien kuntien muodostamasta kokonaisuudesta.  Pohjois- Pohjanmaalla julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita kehitetään aktiivisesti ja innovatiivisesti. Kehittämistyötä tehdään yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa paikallisesti ja kansallisesti. 

Pohjois- pohjanmaan hyvinvointialue on monipuolinen alue, jossa eri palveluiden tarpeet ja palveluiden toteuttaminen vaihtelevat monin eri tavoin. Ikärakenne on muutoksessa, tällä hetkellä väestö on hyvinvointialueista ikärakenteeltaan nuorin, mutta myös nopeimmin muuttuva. 

Kehittämistyöhön vaikuttavia tekijöitä ovat ison hallinnollisen ja rakenteellisen muutoksen äärellä monet organisaation muodostumiseen ja johtamiseen liittyvät seikat. Uuden äärellä on huomioitava kehittämistyön keskeinen tavoitteenasettelu, huomioitava erityisesti alueiden paikalliset toimintamallit ja alueen asukkaiden tasavertaisuus ja yhdenmukaisten palveluiden toteuttaminen. 

Kehittämistyöhön ja sen etenemiseen sekä työn tuotosten juurruttamiseen vaikuttavat keskeisesti tiettyjen ammattiryhmien osalta pula henkilöstön saatavuudesta. Avoimet toimet ja virat haastavat perustyötä, eikä kehittämistyölle jää aikaa. Taloudellisten resurssien niukkuus tuo kehittämistyöhön oman lisänsä. Kehittämistyötä  ja työn monien elementtien sujuvoittamista tehdään ilman ylimääräisiä resursseja, tehostaen monialaista yhteistyötä ja pohtimalla työn tekemisen tapoja uusista  ja erilaisista näkökulmista kaikilla tasoilla. 

Kehittämistyössä Pohjois-Pohjanmaalla tärkeää on pitää työn keskiössä asiakas ja hänen tarpeensa. Asiakas-ja palveluohjauskehittämisen lähtökohtana on tarjota monikanavaista ohjausta, tukea ja neuvontaa jo ennen säännöllisiä palveluita, sekä ohjata asiakas oikea-aikaisesti tarpeenmukaisiin palveluihin monialaisen yhteistyön tukemana. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Asiakas- ja palveluohjauskehittämisen taustalla on Pohjois- Pohjanmaalla olevat kirjavat käytännöt asiakasohjautumisessa, palveluiden saavutettavuudessa ja saatavuudessa. Kartoitusten ja nykytilan tarkastelun kautta saatiin tietoa , jota on hyödynnetty kehittämistyön suunnittelussa ja toteutuksessa. 

Tarkoituksena on löytää toimintaperiaatteet , joiden mukaan toimiessa asiakas saisi varhaisessa vaiheessa tarvitsemansa tuen, neuvonnan ja ohjauksen palvelut yhden yhteydenoton periaatteen mukaisesti.

Ohjauksen ja neuvonnan roolin vahvistumisen myötä työskentelyssä vahvistuu monialainen yhteistyö, systeemisen työn elementit sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen. 

 

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Lähtökohtana kehittämistyölle voidaan pitää havaintoja siitä, että alueella on osin selkeiden yhteydenottotapojen puute. Asiakkailla ei ole tarpeeksi tietoa eri palveluista, ja toisaalta eri toimijoiden /ammattilaisten tietämys toisten työn sisällöistä on usein vähäistä. Yhteydenottotavat todettiin osin riittämättömiksi ja osin toimimattomiksi.  Tarvitaan lisää monikanavaisia mahdollisuuksia ottaa yhteyttä.

Yhtenä lähtökohtana voidaan pitää tehtyjä havaintoja siitä, että monissa tilanteissa asiakas jää yhteydenottotilanteessa ilman ohjausta ja neuvontaa, ja ohjautuu suoraan palveluihin tai jonottamaan palveluita. 

Kehittämistyötä suunnitellessa todettiin, että tehdyt huomiot voivat olla osaltaan taustoittamassa palveluissa esiintyviä haasteita. Näitä ovat mm. kasvavat asiakastarpeet etenkin raskaissa palveluissa, eri palveluissa tehtävä päällekkäinen työ, pitkät jonotusajat ja puute ammattilaisista. 

Kehittämistyötä suunniteltaessa todettiin, että vahvistamalla varhaisen tuen, ohjauksen ja neuvonnan roolia ja monialaista  yhteistyötä voidaan vaikuttaa pitkällä aikavälillä raskaiden palveluiden tarpeita vähentävästi, lisätä asiakkaan saaman tuen oikea-aikaisuutta ja siten lisätä asiakkaan hyvinvointia ja edistää terveyttä. 

Ammattilaisten näkökulmasta varhaisen tuen, monialaisen ohjauksen ja neuvonnan palveluiden vahvistuva rooli tuo työhön lisää laaja-alaisempaa näkökulmaa, auttaa eteenpäin asiakkaan asiassa ja lisää työssä jaksamista. 

Tehtyjen huomioiden ja havaintojen pohjalta kehittämistyön painopistettä suunnattiin monipuolisiin ja monialaisiin ohjauksen ja neuvonnan palveluihin ja vahvan yhteistyön kehittämiseen perustason ja erityistason palveluiden kanssa. 

Liitteet
Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Asiakas- ja palveluohjauksen kehittäjäryhmä koottiin aluksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeen eri kehittämisohjelmien asiantuntijoista. Työryhmässä oli mukana asiantuntemusta ikäohjelmasta, vammaispalveluiden kehittämisohjelmasta, kuntoutuksen kehittäjiä, hoitotakuun, mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittäjiä ja lasten, nuorten ja perheiden palveluiden kehittäjiä. 

Työryhmässä tehtiin käsitteen määrittelytyötä, koottiin kunkin asiakasryhmien erityispiirteitä ja painopisteitä,sekä laadittiin yhteinen tavoitetila asiakas- ja palveluohjauksen kehittämistyölle.

Yhteisen työryhmätyöskentelyn päättyessä kehittämistyötä jatkettiin muissa työryhmissä.

Lasten, nuorten ja perheiden palveluiden osalta uusi kehittäjäryhmä koostui Pohjois- Pohjanmaan hyvinvointialueella työskentelevistä (lapsiperheiden) asiakas- ja palveluohjauksen ammattilaisista. Laajan maakunnan ja monien eri kuntien/organisaatioiden edustajia ei tavoitettu kaikilta osin toivotusti. 

Kehittäjäryhmässä keskeisiä toimijoita olivat hankerahoituksella hyvinvointialueella pilotoitavat toimintamallit ja niiden työntekijät. Asiakas- ja palveluohjauksen kehittämispilotteja  toteutettiin Oulussa, Kempeleessä, Limingassa ja lisäksi alueellisesti toimi Lakeuden yhteinen kehittämispilotti. Piloteissa kokeiltiin erilaisia tapoja kehittää ja toteuttaa palveluneuvontaa.

Pilottien kokeilut ja kokemukset tukivat merkittävästi kehittäjäryhmän työskentelyä.

Kehittäjäryhmä työskenteli kehittäjävetoisesti noin 10 kuukauden ajan. Tapaamisia oli kuukausittain, ja toisinaan tapaamisten välillä toteutettiin tiedon keruuta tai erilaisia toimeksiantoja. 

Kehittäjätyöryhmän työskentelyn suunnittelusta vastasivat hankekehittäjät. Suunnitelmaa esiteltiin ja tarkennettiin työn edetessä hyvinvointialueen toimialuejohdon johtoryhmässä.

Kehittäjätyöryhmän lisäksi työryhmän jäsenet veivät työryhmän pohdintoja ja tuotoksia omiin työyhteisöihinsä ja verkostoihinsa tarkasteltavaksi ja kehitettäväksi. Yhteiskehittämisen myötä saimme työryhmän työskentelyyn mukaan laajempaa näkökulmaa sekä ammatillisesti että alueellisesti. 

Yhteiskehittämisen menetelminä käytettiin benchmarking-tyyppistä hyvien käytäntöen tarkastelua, koottiin sähköisesti palautetta ja kommentteja asiakas- ja palveluohjauksen erityispiirteistä oman asiakasryhmän ja oman työn näkökulmista, koottiin verkostokarttoja, tutustuttiin asiakassegmentointiin ja eri alueiden erilaisiin palveluohjausmalleihin ja -käytäntöihin.

Kehittäjätyöryhmän työskentelyssä hyödynnettiin erilaisia fasilitointitapoja, luovia lähestymistapoja käsiteltävään teemaan ja haluttiin huolehtia erityisesti turvallisesta työskentelyilmapiiristä. 

 

 

Liitteet
Tavoiteltu muutos

Kehittämistyöllä pyritään yhtenäistämään ja tasalaatuistamaan lapsiperheiden palveluneuvontaa Pohjois-Pohjanmaalla.

työn painopistettä halutaan muuttaa/siirtää sosiaalipalveluiden sisäisestä palveluohjauksesta jo ennen säännöllisiä palveluita tapahtuvaan neuvontaan ja ohjaukseen, saada mukaan monialainen yhteistyö sote-integraation lisäksi myös esimerkiksi  varhaiskasvatuksen, terapiapalveluiden, koulun eri ammattilaisten ja opiskeluhuollon osaajien osalta. (perhekeskustoimijat, perhekeskustoimintamalli) Lisäksi halutaan vahvistaa kolmannen sektorin toimijoiden roolia  ja tuoda sekä asiakkaiden että ammattilaisten ulottuville paikalliset hyvinvointipalvelut ja -verkostot.

Tavoitteena on luoda mahdollisuudet toteuttaa yhden yhteydenoton periaatteen mukaista , monikanavaista ja monialaisesti toimivaa neuvontaa, ohjausta ja palveluihin ohjautumisen kokonaisuutta alueen kaikissa perhekeskuksissa. 

Tasalaatuisella ja asiantuntevalla palveluneuvonnalla pyritään saamaan alueen lapsiperheille yhdenvertaiset lähtökohdat saada tarvitsemaansa tukea ja palveluita koko hyvinvointialueella. 

Varhaisen tuen, neuvonnan ja ohjauksen keinoin tuetaan ja edistetään perheiden terveyttä ja hyvinvointia ja ennaltaehkäistään korjaavien palveluiden tarvetta.

 

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Perhekeskusten palveluneuvonnan kohderyhmä on laaja, ja se sisältää eri ulottuvuuksia. Palveluneuvonnan kohderyhmänä ovat erityisesti alueen lapsiperheet. Kohderyhmässä on eri ikäisiä ja eri elämäntilanteissa olevia henkilöitä, ja palveluneuvonnan asiasisällöt vaihtelevat yksittäisistä arjen asioista isoihin ja kompleksisiin kokonaisuuksiin. Palveluneuvonnan yksi keskeinen erityispiirre on, että siinä työskentelevällä ammattilaisella on usein asiakkaana toinen ammattilainen, joka on yhteydessä oman asiakkaansa asiassa. 

Kohderyhmän laaja kirjo tekee työstä haasteellista asiantuntijatyötä, jossa tulee olla riittävää osaamista alueen palvelutarjonnasta, palveluihin ohjautumisesta, verkostotyöskentelystä ja työn taustalla olevasta lainsäädännöstä. 

Lasten, nuorten ja perheiden palvelut ja kohderyhmän palveluneuvonta sisältää usein lasten asioita, mutta usein myös vanhemmuuteen, parisuhteeseen tai aikuisen omaan elämäntilanteeseen liittyvien asioiden yhteistä tarkastelua. 

Palveluneuvontaa tulee toteuttaa tarvittaessa monialaisesti, jotta perhe saa asioihinsa kokonaisvaltaisesti ja perhelähtöisesti tukea, neuvontaa ja ohjausta.

Kehittäjätyöryhmässä asiakasymmärrystä koottiin tilastoimalla yhteydenottojen syitä  ja taustoja, laatimalla erilaisia asiakasprofiileja (liite) ja tutustumalla erilaisiin asiakassegmentoinnin tapoihin ja menetelmiin. 

Kehittäjäryhmän pilottikokeiluissa kerättiin asiakaspalautteita ja pyydettiin ehdotuksia kehittämistoimenpiteiksi.  

Ammattilaiset asiakkaina-kokemuksia kerättiin paikallisissa perhekeskustyöryhmissä. 

 

 

Liitteet
Kuva
kuvassa on ammattilaiselle  tarkoitettu työväline, jonka avulla voidaan kartoittaa lapsen tunteita, ajatuksia ja kokemuksia asiakastilanteissa
Ratkaisun perusidea

Perhekeskusten palveluneuvonnan toimintaperiaatteet-kuvauksessa on pyritty tarkastelemaan kokonaisuutta laajasti ja monesta eri näkökulmasta. Toimintaperiaatekuvaus antaa mahdollisuuden kehittää ja tarkastella perhekeskuksien asiakasohjautumisen tilannetta ja kehittämisen tarpeita. Toimintaperiaatekuvaus on työväline, jonka avulla neuvonnan, ohjauksen ja palveluihin ohjautumisen kokonaisuutta voi kehittää. Toimintaperiaatekuvausta voi hyödyntää mm. hyvien käytäntöjen löytämisessä ja arvojen määrittelyssä.

Perhekeskusten palveluneuvonnan toimintaperiaatteet-kuvauksen avulla voidaan konkreettisesti tarkastella työyhteisöissä  palveluneuvonnan eri tehtävien elementtejä, osaamista ja työvälineitä ja -menetelmiä. 

 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin jalkauttaminen ja juurruttaminen perhekeskusten kehittämistyössä tarvitsee tuekseen  johtotason työryhmän ja käytännön asiakasrajapinnalla toimivan henkilöstön toimivan yhteistyön.

Perhekeskusten palveluneuvonnan toiminta tarvitsee perhekeskusrakenteen, jossa asiakasohjautuminen on suunniteltu yhdessä eri toimijoiden kanssa ja palautetta toiminnasta kerätään kentältä ja toimijoilta jatkuvasti. Taustatuki toiminnalle, palautteen keräämiselle ja analysoinnille voi tulla esimerkiksi perhekeskusten  johtoryhmistä tai yhteisövaikuttavuuden palvelumallin johtamisesta. Monialainen yhteistyö on tärkeää. 

Toimintaperiaatekuvauksen käytöstä kentällä tehdyssä kehittämistyössä ei vielä kokemuksia. Toimintaperiaatekuvausta jalkautetaan alueen perhekeskustyöryhmiin 

Perhekeskusten palveluneuvonnan kehittämisen tueksi kehittämistyössä laaditut toimintaperiaatteet on avattu tiiviisti liitteenä olevassa diasarjassa. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintaperiaatekuvauksen laatimisen prosessi ja tuotos on sovellettavissa minkä tahansa asiakasryhmän asiakasohjauksen/ohjuksen/ neuvonnan kehittämisessä. 

Olisi hyvä, että kehittäjätyöryhmä kootaan jo alusta asti monialaiseksi ja alueen kokonaisuutta vastaavaksi. Mukana on hyvä olla sekä asiakastyötä tekeviä että esihenkilötason edustajia. Asiakasnäkökulmaa voisi tuoda vahvemmin esiin kehittäjäasiakkaiden mukaan ottamisen tai erityisten asiakasraatien avulla. 

Toimintaperiaatekuvauksen eri elementit on hyvä avata omaan toimintaympäristöön suhteutuvasti, sitouttaen toimijoita toimimaan periaatteiden mukaisesti. 

Toimintamallin soveltaminen ei vaadi erityisiä resursseja, vaan toiminta onnistuu perustehtävän sisällä tehtävänä työnä. 

Asiakas- ja palveluohjaus/neuvonta ja ohjaus/palveluneuvonnan käsitteiden avaamiseen ja niiden merkitysten sisäistämiseen kannattaa varata aikaa, jotta muodostuu yhteinen kieli puhua kehitettävästä teemasta. 

Kehittäjillä ja toimintamallin soveltajilla tulee olla mahdollisuus ja aika  pohtia moninäkökulmaisesti ja laajasti teeman eri elementtejä ja niiden sisältöä oman tehtävän näkökulmasta. Kehittäjillä on hyvä olla tiivis yhteys johtotason kanssa oikean suunnan varmistamiseksi. 

Taustatyöhön kannattaa sisällyttää tilastointi/asiakastarpeiden kartoitus.  Niiden tietojen pohjalta kehittämistyön suuntaamista ja toimintaperiaatteiden avaamista on helpompi tehdä. 

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Palveluneuvonnan kehittämisen tiimoilta tehdyt keskeiset havainnot ja kokemukset liittyvät varhaisen tuen ja monialaisen yhteistyön vaikuttavuuteen. Toimintaperiaatekuvaus on syntynyt kehittäjäryhmässä asiakaspalautteiden, ammattilaisille suunnattujen kyselyiden ja reflektoivan työpajatyöskentelyn tuotoksena. 

Perhekeskusten palveluneuvonnan kehittämiseen liittyen on tehty riskinarviointia. Liitteenä tehty riskiarviointitaulukko.

Toimintaperiaatekuvauksen käytöstä kentällä tehtävän kehittämisen tukena ei vielä ole kokemuksia. 

Liitteet