Perustason suun hoitoa muun sairautensa vuoksi tarvitsevien potilaiden hoitopolku
Toimintamallissa päävastuu kohderyhmän potilaiden hoidosta säilyy julkisella sektorilla, valikoitu hoito hankitaan yksityisiltä palveluntuottajilta.
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa päävastuu kohderyhmän potilaiden hoidosta säilyy julkisella sektorilla, valikoitu hoito hankitaan yksityisiltä palveluntuottajilta.
Yhtenä julkisen suun terveydenhuollon haasteena Varsinais-Suomen alueella ovat potilasryhmät, jotka tarvitsevat perustason suun terveydenhoitoa muun sairautensa hoidon toteuttamiseksi. Tällaisia potilasryhmiä ovat mm. polvi- ja lonkkanivelrikkopotilaat, osteoporoosia sairastavat ja syöpäpotilaat. Käypä hoito -suositusten mukaisesti potilaan suun tulee olla infektiovapaa ennen kirurgisia operaatioita, sädehoitoa tai lääkityksen aloittamista. Potilaan muun sairauden hoito saattaa kuitenkin viivästyä alueen julkisen suun terveydenhuollon pitkien hoitoon pääsyn odotusaikojen ja myös hoitokokonaisuuden yksittäisten vastaanottokäyntien pitkien välien takia.
Osana tulevaisuuden Sote-keskushankkeen suun terveydenhuollon kehittämistoimenpiteitä kehitetään hoitopolkua perustason suun terveydenhoidon palveluja muun sairautensa vuoksi tarvitseville potilasryhmille. Pilotoitavassa mallissa päävastuu tekonivelpotilaiden hoidosta on julkisella sektorilla, valikoitu hoito hankitaan yksityisiltä palveluntuottajilta.
Kehitettävää mallia kokeillaan kahdessa kunnassa (Turku ja Naantali) mutta jatkossa malli on tarkoitus ottaa käyttöön koko Varsinais-Suomen hyvinvointialueella.
Kohderyhmänä ovat potilasryhmät, jotka tarvitsevat perustason suun terveydenhoitoa muun sairautensa hoidon toteuttamiseksi. Tällaisia potilasryhmiä ovat mm. polvi- ja lonkkanivelrikkopotilaat, osteoporoosia sairastavat ja syöpäpotilaat. Käypä hoito -suositusten mukaisesti näiden potilaiden suun tulee olla infektiovapaa ennen kirurgisia operaatioita, sädehoitoa tai lääkityksen aloittamista.
Päättyneessä pilotissa selvitettiin mitä hyötyjä kuvatulla mallilla saavutetaan aiempiin käytänteisiin nähden. Arvioinnissa huomioitiin asiakkaiden ja työntekijöiden kokemukset mallin toimivuudesta.
Kokeilusta saadun palautteen perusteella malli todettiin asiakasystävälliseksi, mutta paljon hammaslääkäri- ja toimistohenkilökuntaresurssia vaativaksi. Hammaslääkäreiden näkökulmasta malli koettiin osin toimivaksi, mutta osin liiaksi toimistotyömäärää lisääväksi.
Tulosten arvioinnin perusteella voidaan päätellä, että kokeiltu toimintamalli ei ole sellaisenaan vietävissä käytäntöön hyvinvointialueella, mutta hoitokokeilusta saatuja tuloksia voidaan hyödyntää toimintamallin jatkokehityksessä.