POSOTE20: AVAIN-mittarin käyttö työikäisten asiakassuunnitelmassa

Toimintamallissa tuetaan AVAIN-mittarin käyttöönottoa osana työikäisten asiakassuunnitelmaa työpajojen ja erilaisten materiaalien avulla. AVAIN-mittarin käyttö yhtenäistää kirjaamista, auttaa tavoitteellisessa työskentelyssä ja antaa tietoa vaikuttavuuden arviointia varten.

Toimintaympäristö

Kehittäminen tapahtuu osana Pohjois-Savon Tulevaisuuden sote-keskus -hanketta. Väestön ikääntyminen ja syntyvyyden lasku, kaupungistuminen, työelämän murros ja monet muut ilmiöt näkyvät eri väestöryhmien ja alueiden hyvinvointi- ja terveyseroina. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen keskeisiä tavoitteita on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata kaikille suomalaisille yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, parantaa palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta, hillitä ikääntymisen ja syntyvyyden laskun aiheuttamia haasteita sekä kustannusten kasvua.

Sote-uudistukseen valmistaudutaan käytännössä erilaisten kehittämisohjelmien avulla. THL:n koordinoimassa sosiaalihuollon kehittämisohjelmassa kehitetään mm. asiakkaiden osallisuutta lisääviä menetelmiä ja toimintamalleja sosiaalityöhön sekä tuetaan suunnitelmallista ja monialaista sosiaalityötä. Osana kehittämistyötä pilotoidaan työikäisten asiakassuunnitelmaa, johon on integroitu AVAIN-mittarin tietosisällöt. Asiakirjarakenteen käyttö tukee suunnitelmallista ja monialaista sosiaalityötä ja mahdollistaa vaikuttavuuden arvioinnin. THL:n antaman määräyksen mukaan kaikkien julkisten organisaatioiden täytyy ottaa käyttöön uudet sosiaalihuollon asiakasasiakirjojen rakenteet ja asiakasasiakirjoihin merkittävät tiedot viimeistään syyskuun 2024 alussa.

Paikallinen kehittämisympäristö on ollut n. 20 000 asukkaan Varkaudessa aikuissosiaalityön tiimissä. AVAIN-mittarin hyödyntämisen tapoja ja kirjaamista on pohdittu myös Pohjois-Savon Tulevaisuuden sote-keskus-hankkeen asiakaskoordinaattoreiden kanssa. 

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Kehittämistyö linkittyy sote-uudistuksen ja Pohjois-Savon Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen strategisiin tavoitteisiin. AVAIN-mittarin käytön lähtökohtana on tavoitteellinen sosiaalityö. Työikäisten asiakassuunnitelmaan integroitu AVAIN-mittari auttaa vaikuttavan ja tavoitteellisen työskentelyn suunnittelemisessa, toteuttamisessa ja seuraamisessa myös monialaisessa tiimissä. Mittaria käyttämällä saadaan tietoa siitä, millaisia tekijät vaikuttavat asiakkaiden tilanteisiin, miten ne liittyvät tavoitteiden saavuttamiseen ja millaiset menetelmät ja palvelut auttavat tavoitteiden saavuttamisessa. Tällaista tietoa tarvitaan sosiaalihuollon toteuttamisessa ja kehittämisessä asukkaiden tarpeisiin vastaavaksi ja heidän hyvinvointiaan entistä enemmän tukevaksi.

Sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö velvoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia yhteistyöhön. Monialaisella työskentelyllä pyritään vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin monipuolisesti ja vaikuttavasti. Yhteistyön onnistumisen edellytyksenä on kuitenkin, että tavoitteet ja keinot onnistutaan määrittelemään yhteisesti työskentelyyn osallistuvien ammattilaisten ja asiakkaan kesken. AVAIN-mittari auttaa kiinnittämään huomiota monialaiseen yhteistyöhön ja selkeyttää sitä.

Paikallisessa toimintaympäristössä on viime kuukausina kiinnitetty huomiota aikuissosiaalityön keskeisten prosessien selkeyttämiseen. Tassu-pilotti on linkittynyt luontevasti tähän kokonaisuuteen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

AVAIN-mittarin käytön lähtökohtana on tarve lisätä aikuissosiaalityön suunnitelmallisuutta ja tavoitteellisuutta sekä saada indikaattoritietoa sosiaalihuollon vaikuttavuuden arvioimiseksi.

Asiakkaan näkökulmasta AVAIN-mittarin käyttö voi selkeyttää yhdessä sovittuja tavoitteita ja kunkin toimijan - myös asiakkaan itsensä - vastuuta tavoitteiden saavuttamisessa.

Ammattilaiselle AVAIN-mittarin käyttö auttaa jäsentämään asiakkaan kokonaistilannetta, asettamaan tavoitteita yhteistyössä asiakkaan kanssa sekä kohdentamaan palveluita. Suunnitelmallisuuden lisääntyminen voi lisätä työn hallinnan tunnetta. AVAIN-mittari voi toimia myös konkreettisena työvälineenä (keskustelupohjana) asiakastyössä.

Työyhteisön ja organisaation tasolla AVAIN-mittari yhtenäistää työtapoja ja asioiden kirjaamista.

Yhteiskunta hyötyy AVAIN-mittarin tarjoamasta indikaattoritiedosta, minkä avulla voidaan arvioida mm. sosiaalityön vaikuttavuutta. Sosiaalihuoltoa kehittämällä voidaan lisätä asiakkaiden hyvinvointia, millä on myös yhteiskunnallisia seurauksia.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on lisätä aikuissosiaalityön henkilöstön tietoa AVAIN-mittarista. Tuloksena tavoitellaan laadittujen asiakassuunnitelmien määrän sekä AVAIN-mittarin käytön lisääntymistä.

Muutoksen mittaaminen

- Henkilöstön tiedon lisääntyminen AVAIN-mittarista

Alun perin tarkoitus oli mitata muutosta myös keräämällä tietoa
- tehtyjen asiakassuunnitelmien ja AVAIN-mittarin käytön määrästä,

- henkilöstön kokemuksista asiakassuunnitelmista (vertailutietoa sekä asiakassuunnitelmista, joissa ei käytetty AVAIN-mittaria ja asiakassuunnitelmista, joissa käytettiin AVAIN-mittaria),

- henkilöstön kokemuksia AVAIN-mittarin käytöstä sekä

- asiakkaiden kokemuksista asiakassuunnitelman tekemisestä ja AVAIN-mittarin hyödyistä.

Uusia työikäisten asiakassuunnitelmalomakkeita ei kuitenkaan saatu suunnitellusti käyttöön hankeaikana, mistä syystä asiakassuunnitelmia ei päästy käytännössä tekemään. 

Liitteet
Toteutussuunnitelma

Lähtökohtana oli aikuissosiaalityön henkilöstön tiedon lisääminen AVAIN-mittarista. Keinoina käytettiin työpajoja, joissa alustettiin palvelutarpeen arvioinnin ja asiakassuunnitelman tehtävästä ja merkityksestä, keskusteltiin, pohdittiin ja harjoiteltiin pienryhmissä.

Lisäksi Wordiin tehtiin asiakassuunnitelman kirjaamispohja, jonka avulla AVAIN-mittarin käyttöä voi harjoitella.

Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeessa hyödynnettiin sosiaalihuollon ammattilaisten kokemusta ja asiakasymmärrystä. Asiakkailta, joille asiakassuunnitelma tehdään, oli tarkoitus kerätä palaute. 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Hankkeessa hyödynnettiin muiden TASSU-pilottien tuottamia materiaaleja ja toimintamalleja. Esimerkiksi Länsi-Uudenmaan Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen tavoitepohjia muokattiin asiakaskoordinaattoreiden toiveiden mukaan heidän käyttöönsä sopivaksi. 

Liitteet
Ideointi

Työpajoissa nousi esiin toive saada käytännön opastusta AVAIN-mittarin käyttöön asiakastilanteessa sekä AVAIN-mittarin käyttöön asiakastietojärjestelmässä.

Idean valinta

Koska AVAIN-mittarin tietosisällöt sisältävää asiakastietojärjestelmän päivitystä ei saatu käyttöön hankeaikana, tehtiin Wordiin asiakirjapohja, jota voi käyttää muistilistana asiakassuunnitelman laatimisessa ja AVAIN-mittarin käyttöön orientoitumisessa. Uuden asiakassuunnitelmalomakkeen mukaiset fraasit voisi olla mahdollista viedä myös käytössä olevaan asiakastietojärjestelmän versioon, jolloin kirjaaminen tapahtuisi suoraan järjestelmään. 

Työpajoissa käytiin läpi myös erilaisia tapoja käyttää AVAIN-mittaria. AVAIN-mittarin käyttöä harjoiteltiin myös Kirjaamisklinikalla kuvitteellisessa asiakastilanteessa.

Liitteet
Ratkaisun testaaminen

Työikäisten asiakassuunnitelma ja AVAIN-mittari sen osana on tarkoitus ottaa käyttöön, kun asiakastietojärjestelmään on tehty tarvittava päivitys tai viimeistään hyvinvointialueen aloitettua.

Kokeilun tavoitteet

Kokeilun tarkoitus on helpottaa asiakassuunnitelman tekemistä ja AVAIN-mittarin käyttöä, jotta työ olisi suunnitelmallisempaa ja sen toteutumista olisi helpompi arvioida.

Ratkaisun perusidea

Varkauden kaupunki on osallistunut THL:n Tassu-pilottiin, jossa tarkoituksena on ollut ottaa käyttöön sosiaalihuoltolain mukaiset työikäisten asiakasasiakirjat (palvelutarpeen arviointi ja asiakassuunnitelma). AVAIN-mittari on integroitu asiakastietojärjestelmässä työikäisten asiakassuunnitelmaan ns. AVAIN-tietosisältöinä. Koska asiakasasiakirjoihin integroituja AVAIN-tietosisältöjä ei ole vielä saatu Varkaudessa käyttöön, toimintamallissa on keskitytty vahvistamaan asiakassuunnitelmien tekemisen osaamista ja valmiutta ottaa AVAIN-mittari käyttöön heti, kun se on mahdollista. Keinoina on käytetty työpajatyöskentelyä ja sosiaalihuollon henkilöstölle tehtyjä muita materiaaleja.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Uuden toimintamallin käyttöönotto ja juurruttaminen vaatii tietoa sekä kokeilujen, harjoittelun ja kokemusten vaihtamisen myötä syntyvää uutta osaamista. AVAIN-mittarin käyttöönoton ja käytön juurruttamisen ja levittämisen on syytä olla jonkun vastuulla, joka perehdyttää, pitää asiaa esillä ja auttaa alussa tarvittaessa kädestä pitäen AVAIN-mittarin käytössä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

AVAIN-mittarin käyttöönotto vaatii käytännössä paitsi ajantasalla olevan asiakastietojärjestelmän, myös sitä, että asia on jonkun vastuulla: esimerkiksi kirjaamisasiantuntijoiden tai hanketyöntekijän aikaa ja osaamista sekä esihenkilön/-henkilöiden tuen uuden toimintatavan käyttöönottoon. Teoreettinen tieto ei riitä, vaan AVAIN-mittarin käyttöä ja asiakastietojärjestelmään kirjaamista tulee käydä läpi työyhteisössä mahdollisimman konkreettisesti. Pohjois-Savon hyvinvointialueella AVAIN-mittariin perehtymisessä voi hyödyntää esim. Kirjaamisklinikkaa.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Minulla on riittävästi tietoa AVAIN-mittarin käyttöönottoon (asteikko 0-10):
muutos 2,67 (kesäkuu) -> 5,17 (syyskuu)