POSOTE20: Sosiaaliohjaus terveysasemalla
Sosiaaliohjaus terveysasemalla tuo sosiaalialan osaamisen osaksi terveysaseman päivittäistä toimintaa ja sosiaaliohjaajan työn osaksi monialaista verkostoa. Sosiaaliohjaaja tukee ja ohjaa asiakkaita matalalla kynnyksellä varhaisessa vaiheessa.
Kokeilussa arvioidaan sosiaaliohjauksen soveltuvuutta osaksi terveyspalveluita. Kun resurssit ovat rajalliset, ne täytyy käyttää hyödyksi parhaalla mahdollisella tavalla ja yhteensovittaa palveluita. Tieto asiakkaan tilanteesta ei välity kaikille asiakkaan asioissa oleville ammattilaisille, eivätkä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tee tiivistä yhteistyötä asiakkaan asioissa sektorirajat ylittäen.
Kokeilua toteutettiin osana Tulevaisuuden Sotekeskushanketta Siilinjärvellä ja Varkaudessa. Näiden pilottien kuvaukset löytyvät Innokylästä:
POSOTE20: MOTI-tiimi / Monialainen tiimityö sosiaali- ja terveyspalveluissa | Innokylä (innokyla.fi)
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset eivät tee tiivistä yhteistyötä tai tunne toistensa työtä. Monialaista työskentely ja sote-integraatio nousevat tärkeiksi, kun palveluja halutaan kehittää ja muuttaa asiakasystävällisemmäksi ja saada resurssit riittämään.
Sosiaaliohjaaja toimii osana terveydenhuollon palveluja. Siilinjärvellä sosiaaliohjaajalla on työparinaan hankkeessa terveydenhoitaja, jonka kanssa he voivat ottaa asiakkaita vastaan yhteistapaamisella huomioiden asiakkaiden tarpeet. Kehittämistyötä koordinoi projektikoordinaattori.
Sosiaaliohjauksella on tarkoitus vähentää sotekeskuksen häiriökysyntää ja ohjata asiakkaat oikeisiin palveluihin oikea-aikaisesti. Kokeilua toteutettiin Siilinjärvellä 1.3.-31.12.2023 ja Varkaudessa 1.6.-31.12.2023.
Kokeilulla tavoitellaan asiakkaan tuen tarpeen tunnistamista ja lisätään ennaltaehkäisevien toimintamallien käyttöä Siilinjärven, Lapinlahden ja Varkauden sotekeskuksissa. Tavoitteena on tarjota sote-asiakkaille matalankynnyksen neuvontaa ja ohjausta sekä kartoittaa asiakkaan tuen tarpeita laaja-alaisesti keskittyen etenkin elintapoihin, sosiaalisiin haasteisiin ja ongelmiin sekä psyykkiseen vointiin ja hyödyntää mm. alueen kolmannen sektorin toimijoita ennaltaehkäisevän tuen piiriin ohjaamisessa ja tarjoamisessa.
Kokeilun aikana kerättiin kirjallista asiakaspalautetta asiakaskäynnin päätteeksi. Lisäksi yhteistyöverkosto antoi suullista palautetta yhteistyöstä.
Asiakaspalaute
Asiakkailta on saatu positiivista palautetta matalan kynnyksen sosiaaliohjauksesta. Sosiaaliohjaus on ollut ennen kaikkea asiakaslähtöistä. Asiakkaat ovat kokeneet hyvänä, että ovat saaneet apua ja ohjausta helposti ja nopeasti juuri heitä askarruttaviin asioihin. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä myös siihen, että sosiaaliohjaajalla on ollut riittävästi aikaa auttaa asiakasta, perehtyä asiakkaan tilanteeseen kokonaisvaltaisesti ja tarvittaessa ohjata asiakasta eteenpäin palveluiden piiriin olemalla suoraan yhteydessä eri toimijoihin. Asiakkaat ovat kokeneet hyvänä, että sosiaaliohjaaja on voinut yhdessä asiakkaan kanssa selvittää esim. asiakkaan hakemus- ja laskuasioita puhelimitse. Monesti asiakkaalla ei ole ollut tietoa, voimavaroja, osaamista tai yksinkertaisesti taloudellista mahdollisuutta selvittää omia asioitaan ilman tukea.
Oman työn seurantaa ja asiakasmäärien tilastointia tehtiin forms lomaketyökalun avulla. Sen kautta päästiin näkemään kuinka suuri osuus asiakkaista tulee itseohjautuneena, kuinka moni esimerkiksi lääkärin tai hoitajan ohjaamana. Lomaketyökalun avulla tilastoitiin myös yhteydenottotapaa, kontaktin aihetta, mitä etuuksia/lomakkeita, mikä lausunto, asiakkuuden tilaa, ikää, sukupuolta, elämäntilannetta, yhteistyöverkostoja sekä jatkosuunnitelmaa että mihin palveluun ohjattu.
Kelan Y100 lomake, suostumus henkilötietojen vaihtoon ja käsittelyyn, oli mukana helpottamassa asiakastyötä esimerkiksi siten, että toimijat ovat tiedossa ja näin ollen vältetään päällekkäinen työ.
Tarvittaessa käytettiin myös suostumus tiedonvaihtoon ja luovutukseen (SOTE) toimitusohjeella -lomaketta.
Kohderyhmänä ovat kaikenikäiset asiakkaat, jotka tarvitsevat tukea tai ohjausta sosiaali- ja terveyspalveluiden hakemisessa tai käytössä. Toiminnan tarkoituksena on tukea asiakkaiden selviytymistä, omatoimisuutta ja osallisuutta omassa elämäntilanteessaan.
Sosiaaliohjaaja on helposti tavoitettavissa terveyspalveluiden tiloissa. Asiakas voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai tulla suoraan tapaamiseen tai sopia vastaanottoaikaa sosiaaliohjaajalle. Ammattilaiset voivat varata ajan asiakkaalle suoraan terveydenhuollon potilastietojärjestelmän kautta, Teamsin kautta, sähköpostilla tai puhelimitse. Ammattilaiset voivat käyttää sosiaaliohjaajaa myös konsultaatioasioissa. Asiakassuhteet ovat pääasiassa lyhytkestoisia. Sosiaaliohjaaja tekee asiakkaan asioissa yhteistyötä eri toimijoiden kanssa, hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ja muiden ammattilaisten sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.
Sosiaaliohjaaja jalkautuu työskentelemään terveyspalveluiden tilojen lisäksi myös kolmannen sektorin tiloihin, paikkoihin joissa mahdolliset asiakkaat ovat tottuneet kokoontumaan ja asioimaan. Tällä tavalla toimimalla asiakkaan kynnys palveluihin pääsyyn madaltuu entisestään. Sosiaaliohjaaja jalkautuu tarvittaessa asiakkaan kotiin tai paikkaan, jonne asiakkaan on mahdollisimman helppo tulla.
Sosiaaliohjaaja ei ole asiakkaan sosiaalihuoltolain mukainen omatyöntekijä eikä hänellä ole päätöksenteko- oikeutta.