Sosiaaliohjaus terveysasemalla tuo sosiaalialan osaamisen osaksi terveysaseman päivittäistä toimintaa ja sosiaaliohjaajan työn osaksi monialaista verkostoa. Sosiaaliohjaaja tukee ja ohjaa asiakkaita matalalla kynnyksellä varhaisessa vaiheessa.

Toimintamallin nimi
POSOTE20: Sosiaaliohjaus terveysasemalla
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Sosiaaliohjaus terveysasemalla tuo sosiaalialan osaamisen osaksi terveysaseman päivittäistä toimintaa ja sosiaaliohjaajan työn osaksi monialaista verkostoa. Sosiaaliohjaaja tukee ja ohjaa asiakkaita matalalla kynnyksellä varhaisessa vaiheessa.

Toteutuspaikka
Terveysasema Siilinjärvellä ja hyvinvointikeskus Aalto Varkaudessa
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Tuulia Laitinen

Luotu

19.06.2023

Viimeksi muokattu

19.12.2023
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa kokeillaan sosiaaliohjausta osana terveydenhuoltoa. Sosiaaliohjaus terveysasemalla tuo sosiaalialan osaamisen osaksi terveysaseman päivittäistä toimintaa ja sosiaaliohjaajan työn osaksi monialaista verkostoa. Sosiaaliohjaaja tukee ja ohjaa asiakkaita matalalla kynnyksellä varhaisessa vaiheessa.

Toimintaympäristö

Kokeilussa arvioidaan sosiaaliohjauksen soveltuvuutta osaksi terveyspalveluita. Kun resurssit ovat rajalliset, ne täytyy käyttää hyödyksi parhaalla mahdollisella tavalla ja yhteensovittaa palveluita. Tieto asiakkaan tilanteesta ei välity kaikille asiakkaan asioissa oleville ammattilaisille, eivätkä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset tee tiivistä yhteistyötä asiakkaan asioissa sektorirajat ylittäen. 

Kokeilua toteutettiin osana Tulevaisuuden Sotekeskushanketta Siilinjärvellä ja Varkaudessa. Näiden pilottien kuvaukset löytyvät Innokylästä:

POSOTE20: MOTI-tiimi / Monialainen tiimityö sosiaali- ja terveyspalveluissa | Innokylä (innokyla.fi)

POSOTE20: Ennaltaehkäisevä monialainen yhteistyö ja työparityö sote-keskuksessa | Innokylä (innokyla.fi)

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikenikäiset asiakkaat, jotka tarvitsevat tukea tai ohjausta sosiaali- ja terveyspalveluiden hakemisessa tai käytössä. Toiminnan tarkoituksena on tukea asiakkaiden selviytymistä, omatoimisuutta ja osallisuutta omassa elämäntilanteessaan.

Sosiaaliohjaaja on helposti tavoitettavissa terveyspalveluiden tiloissa.  Asiakas voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai tulla suoraan tapaamiseen tai sopia vastaanottoaikaa sosiaaliohjaajalle. Ammattilaiset voivat varata ajan asiakkaalle suoraan terveydenhuollon potilastietojärjestelmän kautta, Teamsin kautta, sähköpostilla tai puhelimitse. Ammattilaiset voivat käyttää sosiaaliohjaajaa myös konsultaatioasioissa.  Asiakassuhteet ovat pääasiassa lyhytkestoisia. Sosiaaliohjaaja tekee asiakkaan asioissa yhteistyötä eri toimijoiden kanssa, hyvinvointialueen sosiaali- ja terveydenhuollon ja muiden ammattilaisten sekä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

Sosiaaliohjaaja jalkautuu työskentelemään terveyspalveluiden tilojen lisäksi myös kolmannen sektorin tiloihin, paikkoihin joissa mahdolliset asiakkaat ovat tottuneet kokoontumaan ja asioimaan. Tällä tavalla toimimalla asiakkaan kynnys palveluihin pääsyyn madaltuu entisestään. Sosiaaliohjaaja jalkautuu tarvittaessa asiakkaan kotiin tai paikkaan, jonne asiakkaan on mahdollisimman helppo tulla.

Sosiaaliohjaaja ei ole asiakkaan sosiaalihuoltolain mukainen  omatyöntekijä eikä hänellä ole päätöksenteko- oikeutta.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin kokeilu jatkuu vuoden 2023 loppuun. Pilotointia toteutti kaksi sosiaaliohjaajaa, jotka suunnittelivat ja toteuttivat sosiaaliohjausta yhdessä verkoston ammattilaisten kanssa sekä projektikoordinaattorin tuella. Toimintamallin kehittäminen on vaatinut monialaista osaamista, esimerkiksi pitkäjänteistä  muistuttelua olemassaolostaan terveydenhuollon sisällä. Sosiaaliohjaajan resurssin jatkoa hyvinvointialueella ei vielä ole varmuutta. Kokeilusta saadaan tuloksia ja kehittämisideoita terveyssosiaalityön sisällön kehittämiseksi.

Vakiintuneeseen toimintatapa vaatii riittävästi aikaa suunnitteluun ja valmisteluun, selkeän työnkuvan, yhteistyötahot, tarvittavat resurssit ja motivoituneet yhteistyötahot, jotka haluavat työskennellä monialaisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Sosiaaliohjaus pilotoinnin kautta tietoisuus ja ymmärrys soteintegraatiosta on lisääntynyt pilotointialueella ammattilaisten ja asiakkaiden kesken. Asiakkaat ovat saaneet varhaista, nopeaa apua sosiaalisiin haasteisiin. Sosiaaliohjaaja on pystynyt pysähtymään asiakkaan rinnalle, kuuntelemaan ja tukemaan sekä ohjaamaan eteenpäin oikeisiin palveluihin tai avun piiriin. Sosiaaliohjauksen myötä terveydenhuollon ammattilaiset ovat saaneet lisätietoa sosiaalihuollon palveluista. Asiakaspalautteen hyödyntäminen kehittämistyössä lisännyt asiakasosallisuutta, kun toimintaa on voitu kehittää asiakasystävällisemmäksi. Sosiaaliohjaaja kerää dataa tehdystä työstä Forms:n  lomaketyökalun avulla. Tuloksien perusteella voidaan nähdä asiakasdatan muodostuminen ja työn painopisteiden määrittyminen. Lomake liitteenä.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on sovellettavissa kaikilla hyvinvointialueiden  sote -keskuksissa. Soveltaminen vaatii ammattilaisten  vahvaa sitoutumista ja ymmärrystä monialaisesta työskentelystä. Sosiaalihuollon jalkautuminen terveydenhuoltoon on tärkeää, jotta yhteistyö terveydenhuollon ja sosiaalitoimen ammattilaisten keskuudessa tulee joustavaksi ja asiakkaat ohjautuvat oikeiden palveluiden piiriin. Monialainen työ vaatii myös vahvoja yhteistyön tekemisen taitoja. Työntekijöiden verkostoitumisen taidot korostuvat erityisesti monialaisessa yhteistyössä sekä työssä asiakkaiden kanssa. Työ vaatii myös joustavuutta ja taitoja sietää muutoksia sekä epävarmuutta. Vaikuttavaa kehittämistyötä ja soteintegraatiota tehdään, kun esimiehet ovat mukana kehittämisessä ja heiltä saadaan tukea työskentelyn mahdollistamiseksi. Työntekijällä tulee olla puheeksi ottamisen taitoja ja rohkeutta. Työntekijöiden osaamisen osalta huomioitavaa on myös se, että työntekijöillä on riittävä tieto muista alueen palveluista, jotta osataan ohjata asiakkaita oikeanlaisen palvelun piiriin. 

Sosiaaliohjaus terveysasemalla vaatii yhteisesti sovittuja toimintamalleja ja jatkuvaa kehittämistä terveydenhuollon ja sosiaalitoimen välillä. Erilaiset järjestelmät ja tietojensiirtorajoitukset ovat määrittäviä tekijöitä. Asiakkaan asiakkuudet eivät näy muille toimialoille.