Psyykkisen kuormituksen vähentäminen kotihoidossa työskenneltäessä

Psyykkistä kuormaa tuovien tekijöiden minimointi.  Ulkopuolisia tekijöitä mm. ympäristö ja  organisaatio, ohjelmistot, asiakkaat. Sisäisiä tekijöitä mm. materiaalit ja tilat, koneet, laitteistot, opittu toiminatatapa, työyhteisö ja osaaminen.

Toimintamallin nimi
Psyykkisen kuormituksen vähentäminen kotihoidossa työskenneltäessä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Psyykkistä kuormaa tuovien tekijöiden minimointi.  Ulkopuolisia tekijöitä mm. ympäristö ja  organisaatio, ohjelmistot, asiakkaat. Sisäisiä tekijöitä mm. materiaalit ja tilat, koneet, laitteistot, opittu toiminatatapa, työyhteisö ja osaaminen.

Toteutuspaikka
Laukaan kotihoito
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Keski-Suomen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Satu Erejärvi

Luotu

01.12.2024

Viimeksi muokattu

31.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimintamallissa oli kyse työyhteisön hyvinvoinnin lisäämisestä ja psyykkisen kuorman vähenemisestä, joka nousi tutkimuksissa suurimmaksi rasitteeksi kotihoidossa. 

Toimintaympäristö

Keski-Suomen hyvinvointialueen yt-neuvottelut ja säästötavoitteet yleisesti vaikuttavat kehittämiseen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä toimii kotihoidon moniammatillinen henkilöstö. Ymmärrystä ongelmasta on kartoitettu toistuvilla forms -kyselyillä, joiden pohjana toiminut työntekijän opinnäytetyön kyselyn tulokset. Työntekijöitä osallistutettiin hankkeseen palavereissa, sekä keskustelemalla avoimesti työyhteisön kipukohdista. Työntekijät saivat itse pienryhmissä miettiä työyhteisön toimintatapoja jotka vaikuttaisivat työn aiheuttamaan psyykkiseen kuormaan. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Rahoitus tullut STM vetoa- ja pitoa hankkeelta. Hanke tiimi osallistunut tähän hanke ajan, jatkossa saa opinnäytetyönä jatkoa psyykkisen kuorman väheneminen. Tarkoituksena silti jatkossa arvioida alituiseen kotihoidon asiakaskäyntien tarpeellisuutta ja ajankäyttöä systemaattisesti palavereissa. Tulemme uusimaan myös työtyytyväisyys kyselyitä. Digihoivan pariin etsitään moniammattillisessa yhteistyössä uusia asiakkaita digivastaavien kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

 Laukaan kotihoito jaettiin kahteen alueeseen, 1 ja 2, kahden esihenkilön alle. Vakanssit ovat alue 1 täynnä sekä alue 2 yksi hoivan paikka auki. Olemme saaneet hankkeen aikana kolme uutta vakanssia ja nämäkin ovat täynnä. Tyytyväisyyskyselyssä hymysmilea vastasi 70% ja neutraali 30%, ei lainkaan surusmileä. Digihoivan prosenttiosuus nousi 13.1% ja koulutuksen känyt henkilöstöstä 80%. Suunniteltujen asiakkaiden käyntiaikojen eroja saatiin kavennettua. Suunniteltu 3497h, joista toteutui 3140h.  Palaverit ja esihenkilön viestintä saatiin viikottaiseksi. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Henkilöstön kuunteleminen. Muutosten teko askel kerrallaan. Valmistautua muuttamaan suunnitelmaa ja kokeilemaan seuraavia PDCA -kokeiluja. Avoimuus.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Aihealueet

Kohderyhmä