Psyykkisen kuormituksen vähentäminen kotihoidossa työskenneltäessä
Psyykkistä kuormaa tuovien tekijöiden minimointi. Ulkopuolisia tekijöitä mm. ympäristö ja organisaatio, ohjelmistot, asiakkaat. Sisäisiä tekijöitä mm. materiaalit ja tilat, koneet, laitteistot, opittu toiminatatapa, työyhteisö ja osaaminen.
Toimintamallin nimi
Psyykkistä kuormaa tuovien tekijöiden minimointi. Ulkopuolisia tekijöitä mm. ympäristö ja organisaatio, ohjelmistot, asiakkaat. Sisäisiä tekijöitä mm. materiaalit ja tilat, koneet, laitteistot, opittu toiminatatapa, työyhteisö ja osaaminen.
Toimintamallissa oli kyse työyhteisön hyvinvoinnin lisäämisestä ja psyykkisen kuorman vähenemisestä, joka nousi tutkimuksissa suurimmaksi rasitteeksi kotihoidossa.
Keski-Suomen hyvinvointialueen yt-neuvottelut ja säästötavoitteet yleisesti vaikuttavat kehittämiseen.
Kohderyhmänä toimii kotihoidon moniammatillinen henkilöstö. Ymmärrystä ongelmasta on kartoitettu toistuvilla forms -kyselyillä, joiden pohjana toiminut työntekijän opinnäytetyön kyselyn tulokset. Työntekijöitä osallistutettiin hankkeseen palavereissa, sekä keskustelemalla avoimesti työyhteisön kipukohdista. Työntekijät saivat itse pienryhmissä miettiä työyhteisön toimintatapoja jotka vaikuttaisivat työn aiheuttamaan psyykkiseen kuormaan.
Rahoitus tullut STM vetoa- ja pitoa hankkeelta. Hanke tiimi osallistunut tähän hanke ajan, jatkossa saa opinnäytetyönä jatkoa psyykkisen kuorman väheneminen. Tarkoituksena silti jatkossa arvioida alituiseen kotihoidon asiakaskäyntien tarpeellisuutta ja ajankäyttöä systemaattisesti palavereissa. Tulemme uusimaan myös työtyytyväisyys kyselyitä. Digihoivan pariin etsitään moniammattillisessa yhteistyössä uusia asiakkaita digivastaavien kanssa.
Laukaan kotihoito jaettiin kahteen alueeseen, 1 ja 2, kahden esihenkilön alle. Vakanssit ovat alue 1 täynnä sekä alue 2 yksi hoivan paikka auki. Olemme saaneet hankkeen aikana kolme uutta vakanssia ja nämäkin ovat täynnä. Tyytyväisyyskyselyssä hymysmilea vastasi 70% ja neutraali 30%, ei lainkaan surusmileä. Digihoivan prosenttiosuus nousi 13.1% ja koulutuksen känyt henkilöstöstä 80%. Suunniteltujen asiakkaiden käyntiaikojen eroja saatiin kavennettua. Suunniteltu 3497h, joista toteutui 3140h. Palaverit ja esihenkilön viestintä saatiin viikottaiseksi.