Ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytila
Ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytilan arviointi on maksuton työkalu arviointiin, seurantaan ja näkyväksi tekemiseen niin yksikkö- kuin kuntatasolla. Työkalu on käytettävissä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.
Toimintamallin nimi
Ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytilan arviointi on maksuton työkalu arviointiin, seurantaan ja näkyväksi tekemiseen niin yksikkö- kuin kuntatasolla. Työkalu on käytettävissä varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa.
Ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytila on ilmainen työkalu arviointiin, seurantaan ja näkyväksi tekemiseen niin yksikkö- kuin kuntatasolla. Nykytila.fi -sivustolta löytyy erikseen varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen suunnatut sähköiset kyselyt, jotka koostuvat viidestä teemasta ja 30 väittämästä. Kyselyn täyttäminen auttaa löytämään ruokailun ja ruokakasvatuksen vahvuudet ja kehittämisen tarpeet. Vastausten perusteella on helppo lähteä kehittämään yksikön ruokailua ja ruokakasvatusta. Toistamalla arviointi uudelleen esim. kerran vuodessa voidaan kehittämistyöstä tehdä pitkäjänteistä ja juurruttaa hyvät käytännöt osaksi päivittäistä toimintaa. Nykytilaa voidaan käyttää myös hyvinvointisuunnitelmassa laadukkaan ruokailun ja ruokakasvatuksen mittarina.
Ruokailu ja ruokakasvatus on osa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen päivittäistä toimintaa. Ruokailusuositusten mukainen ateriointi tukee lasten ja nuorten hyvinvointia ja tervettä kasvua. Ruokailutilanne on myös oppimistilanne. Lisäksi ruokateemoja käsitellään päiväkodin muussa toiminnassa ja koulussa eri oppiaineissa. Päiväkodeissa ja kouluissa tutustutaan muun muassa ruuan alkuperään, kestävään ja terveelliseen ruokavalioon sekä ruokakulttuureihin. Jotta ruokailu ja ruokakasvatus toteutuisi eri kunnissa ja yksiköissä yhtäläisellä tavalla, on tarvetta työkalulle, jolla voi helposti seurata ruokailun ja ruokakasvatuksen laatua. Nykytila.fi-työkalulla voi tarkistaa, toteutuuko ruokailusuositusten ja VASU:n/OPS:n mukainen ruokailu ja ruokakasvatus omassa yksikössä. Tulosten perusteella toimintaa on helpompi lähteä kehittämään. Palvelu auttaa vertailemaan ruokailun ja ruokakasvatuksen toteutumista myös alueellisella ja valtakunnallisella tasolla.
Nykytila.fi -arviointityökalu on suunnattu päiväkotien ja koulujen henkilöstölle ja johdolle, kunnan hyte- ja sivistystyön viranhaltijoille ja hyvinvointialueen hyte-työstä vastaaville. Arviointi suoritetaan tiimissä, johon on koottu päiväkodista tai koulusta eri ammattiryhmien edustajia. Tiimissä tulisi olla edustettuna vähintään yksikön johto, ruokapalvelut ja kasvatus/opetushenkilöstö.
Ruokailun ja ruokakasvatuksen nykytila -arviointityökalu on ilmainen ja vapaasti verkossa saatavilla. Arvioinnin tekeminen vie aikaa noin tunnin ja vaatii moniammatillisen tiimin kokoamisen yhteisen pöydän ääreen. Arvioinnin tekeminen ei vaadi erityistä ruokakasvatuksen osaamista. Kun tiimissä on edustettuna sekä kasvatus/opetushenkilöstö että ruokapalvelut, on paikalla riittävästi osaamista ja näkemyksiä ruokailun ja ruokakasvatuksen eri näkökulmista. Nykytila on ruokailusuosituksiin ja VASUun/OPSiin perustuva itsearviointityökalu. Ruokailun ja ruokakasvatuksen kehittäminen arvioinnin jälkeen vaatii työaikaa ja resursseja, mutta se on osa päiväkotien ja koulujen perustoimintaa ja kehittämistyö voidaan suhteuttaa käytettävissä oleviin voimavaroihin. Arvioinnista ja kehittämisestä tulee säännöllistä, kun sovitaan yhdessä ajankohta, milloin nykytila täytetään seuraavan kerran. Voidaan ottaa käytännöksi, että arviointi toteutetaan vuosittain esimerkiksi toimintakauden alussa tai lopussa.
Nykytila.fi on ollut käytössä vuodesta 2020 ja sitä on käytetty jo yli 1 000 kertaa. Useat kunnat tai alueet ovat ottaneet nykytilan arvioinnin osaksi vuosittaista toiminnan arviointia ja kehittämistä. Työkalua on jalkautettu laajasti eri kuntiin ja alueille ympäri Suomen. Palvelun käyttöönotto tekee ruokakasvatuksesta ja sen kehittämisestä systemaattisempaa, laadukkaampaa ja antaa näkyvyyttä tehdylle työlle.
Kansikuva
