Systeeminen työote sote-keskuksen moniammatillisessa tiimityössä
Systeeminen työote kuuluu sote-keskuksessa kaikille ammattiryhmille. Asiakas ja hänen elämäntilanteensa nähdään kokonaisuutena, jossa kaikki osat vaikuttavat toisiinsa. Kun yhtä osaa muutetaan, voi koko systeemissä tapahtua myönteinen muutos.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) mukaan hyvinvointialueen tulee edistää ja ylläpitää väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä varmistaa yhdenvertaiset, yhteentoimivat ja kustannusvaikuttavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen väestön palveluntarpeen kehittyminen vaatii merkittäviä muutoksia alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen. Päijät-Hämeen tulevaisuuden sote-keskuksen toimintamallia uudistetaan huomioiden Päijät-Hämeeseen yhdenmukaiset sote-palvelut, asiakkaiden palvelutarve, laadukas ja vaikuttava palvelutuotanto sekä kustannustehokkuus.
Systeemisen työotteen toimintaympäristönä ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen oman toiminnan sote-keskukset Asikkala, Heinola, Hollola ja Padasjoki.
Systeeminen työote on liitetty osaksi monialaisen tuen asiakkaiden palvelukokonaisuuksia. Monipalvelupolun kehitystyö on osa Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän muutosohjelman yhtä kärkitavoitetta, jossa tarkoituksena on monialaisen tuen asiakkaiden osalta optimaalinen työskentely systeemisellä moniammatillisella työotteella.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tavoitteena on tuottaa yhdenmukaiset sote-keskuspalvelut, jotka toimivat maakunnallisena kokonaisuutena siten, että palvelut vastaavat asiakkaat tarpeisiin ja ovat asiakkaan näkökulmasta yhdenmukaisia. Tämä tarkoittaa sitä, että palveluita tuotetaan hyvinvointialueella toimintavarmasti, oikea-aikaisesti ja systeemisesti moniammatillisena työskentelyllä.
Toimintamallin kehittämistyöhön ovat osallistuneet Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeen asiantuntijat ja sote-keskusten eri alojen ammattilaiset. Työskentely on edennyt moniammatillisissa työpajatyöskentelyissä ja eri verkostojen yhteistyöryhmissä.
Systeemisen työotteen avulla pyritään saamaan syvällisempi näkemys asiakkaan tilanteesta. Keskiössä on asiakkaan ja ammattilaisen välisen suhteen laatu ja luottamuksellinen vuorovaikutus.
Tavoitteena on asiakkaan palvelujen yhteensovittaminen, jotta asiakkaan ympärille saadaan luotua ehyt palveluiden kokonaisuus tukemaan eri elämäntilanteissa, sekä asiakkaan palvelujen tarkoituksenmukainen ja oikea-aikainen käyttö.
Tavoitteena oli myös tukea monipalveluasiakkaan asiakasprosessia ja moniammatilliseen tiimimalliin siirtymistä kahdessa sote-keskuksessa.
Muutosta voidaan mitata kysymällä asiakkaalta, onko systeemisen työotteen mukainen työskentely vaikuttanut asiakkaan kokemukseen muutoksesta ja vertaamalla tilannetta työskentelyä edeltäneeseen lähtötilanteeseen.
Lisäksi määrällistä arviota saadaan monipalveluasiakkaiden määristä, asiakkuuksien kestosta ja kustannuksista.
- Viisi Päijät-Soten sosiaalityöntekijää osallistui vuosina 2020–2021 systeemisen työotteen kouluttajakoulutukseen (THL).
- Asikkalan, Padasjoen ja Hollolan sote-keskuksissa aloitettiin sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön sekä kuntoutuksen ammattilaisten yhteiset koulutukset lokakuussa 2021. Koulutukset päättyivät keväällä 2022.
- Omina ryhminään perehdytettiin myös Lahden perhekeskuksen esimiehiä ja Asikkalan perhekeskuksen henkilöstöä.
- Koulutus perustui THL:n valtakunnalliseen koulutusmateriaaliin, joka on sovitettu sote-keskuksen moniammatilliseen ympäristöön.
- Koulutuksessa painotettiin käytännönläheisyyttä.
- Moniammatillisten tiimien työn tueksi laadittiin systeemisen työotteen käsikirja, joka otettiin käyttöön loppuvuodesta 2022.
- Koulutuksesta siirrytään käytäntöön ja systeeminen työote tuodaan tiimeihin osaksi monipalveluasiakkaiden kanssa työskentelyä vuonna 2023.
- Käytännön työn tueksi järjestettiin Systeeminen koulutuskokonaisuus: moniammatilliset koulutusryhmät keväällä 2023 ja syksyllä 2023.
Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveyskeskuksen monipalveluasiakkaat, jotka ovat antaneet suostumuksensa systeemisen työotteen mukaiseen työskentelyyn.
Moniapalvelupolun mallinnus on tehty yhdessä asiakkaiden ja ammattilaisten kesken työpajoissa. Jatkossa on tarkoitus kerätä asiakaspalautetta asiakasymmärryksen lisäämiseksi.