Systeeminen työote sote-keskuksen moniammatillisessa tiimityössä
Systeeminen työote kuuluu sote-keskuksessa kaikille ammattiryhmille. Asiakas ja hänen elämäntilanteensa nähdään kokonaisuutena, jossa kaikki osat vaikuttavat toisiinsa. Kun yhtä osaa muutetaan, voi koko systeemissä tapahtua myönteinen muutos.
Toimintamallin nimi
Systeeminen työote kuuluu sote-keskuksessa kaikille ammattiryhmille. Asiakas ja hänen elämäntilanteensa nähdään kokonaisuutena, jossa kaikki osat vaikuttavat toisiinsa. Kun yhtä osaa muutetaan, voi koko systeemissä tapahtua myönteinen muutos.
Systeeminen työote on asiakaslähtöinen, avoimeen vuorovaikutukseen perustuva työmenetelmä. Systeemisessä työotteessa painottuu suhdeperusteinen ja suunnitelmallinen työote sekä kunnioittava, keskusteleva ja ratkaisukeskeinen vuorovaikutus. Systeemisellä työotteella panostetaan asiakassuhteen rakentamiseen.
Työotteen ytimessä on systeemisesti toimiva sote-keskuksen moniammatillinen tiimi, joka koostuu eri sote-alan ammattilaisista. Asiakkaan tarpeiden ympärille koottu tiimi pohtii yhdessä, mitä on ongelmatilanteiden taustalla ja etsii yhdessä keinoja, jotka voisivat auttaa. Juurisyy esimerkiksi asiakkaan toistuviin sote-keskuskäynteihin voi olla muu kuin syy, jonka vuoksi asiakas on hakeutunut vastaanotolle. Systeemisen työotteen mukaisesti toimiva tiimi tarkastelee niitä asiakkaan tilanteen taustalla olevia tekijöitä, jotka eivät ole näkyvissä. Systeemisen työotteen käyttö tukee sosiaali- ja terveyskeskuksessa käytössä olevaa moniammatillista tiimimallia ja vahvistaa sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistä asiakastyötä.
Moniammatillisen työskentelyn ja tiiviin asiakastyön avulla edetään asiakkaan syvällisempään ja yhtenäiseen ymmärtämiseen, ja sitä kautta kohti vaikuttavampaa palvelujen toteutusta. Yhteistoiminnan avulla on tavoitteena korjata palveluiden sirpaleisuutta ja luoda asiakkaan ympärille ehyt palveluiden kokonaisuus.
Systeemisen työotteen mukaisesta työskentelystä hyötyvät erityisesti asiakkaat, joilla on monialainen palveluiden tarve sosiaali- ja terveydenhuollossa ja jotka käyttävät paljon sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita. Toimintamalli tukee sosiaali- ja terveyskeskuksissa käytössä olevaa moniammatillista tiimimallia, ja erityisesti monipalvelupolkua, johon ohjataan sote-keskuksessa paljon palveluita tarvitsevat asiakkaat.
Systeeminen työote lujittaa moniammatillista työskentelyä sosiaali- ja terveyskeskuksessa. Systeemisen työotteen käytöllä tuetaan asiakkaiden osallisuutta oman asiansa hoidossa. Systeeminen työote tarjoaa ammattilaisille uusia työskentelyn etenemispolkuja ja ratkaisuvaihtoehtoja asiakastilanteissa, jotka edellyttävät monialaista yhteistyötä. Asiakkaan tilannetta tarkastellaan kokonaisvaltaisesti ja monipuolisesti myös riskien osalta. Asiakastyön laadun lisäksi systeemisen työmallin käyttämisen tavoitteena on ammattilaisten työmenetelmäosaamisen kehittäminen.
Toimintamalli on kuvattu tiivistetysti oheisessa esityksessä.
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislain (612/2021) mukaan hyvinvointialueen tulee edistää ja ylläpitää väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä varmistaa yhdenvertaiset, yhteentoimivat ja kustannusvaikuttavat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Palvelut on toteutettava yhdenvertaisesti, yhteen sovitettuina palvelukokonaisuuksina sekä hyvinvointialueen väestön tarpeet huomioon ottaen lähellä asiakkaita.
Päijät-Hämeen hyvinvointialueen väestön palveluntarpeen kehittyminen vaatii merkittäviä muutoksia alueen sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen. Päijät-Hämeen tulevaisuuden sote-keskuksen toimintamallia uudistetaan huomioiden Päijät-Hämeeseen yhdenmukaiset sote-palvelut, asiakkaiden palvelutarve, laadukas ja vaikuttava palvelutuotanto sekä kustannustehokkuus.
Systeemisen työotteen toimintaympäristönä ovat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen oman toiminnan sote-keskukset Asikkala, Heinola, Hollola ja Padasjoki.
Kohderyhmänä ovat sosiaali- ja terveyskeskuksen monipalveluasiakkaat, jotka ovat antaneet suostumuksensa systeemisen työotteen mukaiseen työskentelyyn.
Moniapalvelupolun mallinnus on tehty yhdessä asiakkaiden ja ammattilaisten kesken työpajoissa. Jatkossa on tarkoitus kerätä asiakaspalautetta asiakasymmärryksen lisäämiseksi.
Toimintamallin juurruttamista ja käyttöönottoa on tuettu järjestämällä systeemisen työotteen peruskoulutusten lisäksi myös kertauskoulutuksia sekä hankkeen että ammattikorkeakoulun toteuttamana.
Systeemisen työotteen käsikirja valmistui ammattilaisille työvälineeksi. Käsikirja on tarkoitettu arjen työn tueksi sote-keskuksen ammattilaisille, jotka käyttävät systeemistä tai siihen kuuluvia yksittäisiä työkaluja työskennellessään monipalvelupolun asiakkaiden kanssa.
Systeemisen työotteen käyttöönotto osaksi monipalveluasiakkaiden polkua edellyttää kertauskoulutusten järjestämistä henkilöstölle myös jatkossa ja tarvittaessa tiimeihin suuntautuvaa jalkautuvaa työtä. Keskeistä on tunnistaa systeemisestä työotteesta hyötyvät monipalveluasiakkaat.
Toimiva sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyö pohjautuu johdon tukeen ja yhteiseen ymmärrykseen siitä, mitä toimintamallilla tavoitellaan.
Systeemisen työotteen moniammatillisiin koulutuksiin, kertauskoulutuksiin ja valmennuksiin osallistui hyvinvointialueen eri tulosalueilta sote-ammattilaisia. Yhteiset systeemisen työotteen valmennukset syvensivät ammattilaisten osaamista ja antoivat valmiuksia käytännön työhön. Systeemisen työotteen käyttöönotto liitettiin osaksi monipalveluasiakkaiden polkua Päijät-Hämeessä, mutta systeemisen työotteen mukainen toiminta ei ole vakiintunut käytäntöön toivotulla tavalla.
Ammattikorkeakoulun järjestämään koulutukseen osallistui kahdeksan mielenterveys- ja päihdesairaanhoitajaa. Koulutuksen sisältö koettiin hyväksi. Koettiin, että koulutuksessa tuotiin esiin näkökulmaa, jossa pyritään katsomaan asiakkaan tilannetta laajemmasta näkökulmasta ja yritetään löytää ratkaisuja yhdessä, mutta jalkauttaminen käytäntöön jää puutteelliseksi. Verkostopalaverien ja moniammatillisen tiimimallin kautta systeeminen työote on käytössä.