Teknologisen yhteiskehittämisen toimintamalli ikääntyneiden palveluissa, Pirkanmaan HVA (RRP, P4, I1, TP5)
Kotiin vietävien palveluiden teknologiakehittäminen on yhteistyötä palvelulinjan, kehittämishankkeen, ICT-palveluiden sekä teknologiatoimijoiden kesken.
Toimintamallin nimi
Kotiin vietävien palveluiden teknologiakehittäminen on yhteistyötä palvelulinjan, kehittämishankkeen, ICT-palveluiden sekä teknologiatoimijoiden kesken.
Toimintamallin tarkoituksena on ikäihmisten palvelulinjalla tunnistaa ja koota yhteen teknologisen ratkaisun kartoituksen, tarpeen määrittelyn, kehittämisen ja käyttöönoton kannalta keskeisimmät toimijat.
Kun keskeisimmät toimijat on tunnistettu ja nimetty, sovitaan kehittämistyöhön osallistuvien henkilöiden vastuut ja roolit ja tapaamisaikataulut.
Yhteiskehittämisen toimintamalli luo edellytykset tarpeiden ja tiedon jakamiseen palvelulinjan, ICT-toimijoiden ja laitetoimittajan välillä. Mallin avulla palvelulinja voi täsmentää omia tarpeitaan, ICT-toimijat arvioida ratkaisun yhteensopivuutta alueen nykyisten järjestelmien kanssa ja laitetoimittaja kehittää tuotettaan paremmin vastaamaan esiin nousseita tarpeita.
Pirkanmaan hyvinvointialueelle, ikäihmisten palvelulinjalle kehitettiin toimintamalli, joka mahdollistaa teknologisen yhteiskehittämisen. Toimintamalli kokoaa yhteen henkilöitä kehittämishankkeesta, palvelulinjalta, ICT-palveluista ja teknologisten laitteiden toimittajilta.
Teknologisen yhteiskehittämisen merkitys koostuu teknologioiden nopeasta kehityksestä ja kasvavasta tarpeesta tuottaa palveluja erilaisten teknologisten ratkaisujen tukemana.
Teknologisten ratkaisujen tarjonta on monipuolinen ja kasvava ja tarve yhteiselle kehittämiselle on todellinen.
Toimintamallin kohteena ovat hyvinvointialueen ikäihmisten palvelulinjalla teknologisten ratkaisujen kehittämiseen osallistuvat henkilöt. Kehittämiseen osallistuu henkilöitä kehittämishankkeesta, ikäihmisten palvelulinjan sisältä eri tasoilta, hyvinvointialueen ICT-palveluista ja teknologisten ratkaisujen laitetoimittajista.
Toimintamalli on sovellettavissa kaikilla palvelulinjoilla käytettäväksi uusia teknologisia ratkaisuja kartoittaessa, suunniteltaessa ja käyttöönotettaessa. Toimintamallia käytettäessä tulee huomioida palvelulinjan kehittämisen kokonaiskuva ja käytössä olevat aika- ja henkilöstöresurssit yhteiskehittämiseen osallistuvilta osapuolilta.
Kun keskeisimmät toimijat on tunnistettu ja nimetty, sovitaan henkilöiden vastuut ja roolit sekä tapaamisaikataulut. Tapaamisissa käydään läpi palvelulinjan tarpeet, joihin ratkaisulla pyritään vastaamaan, olemassa olevien ICT-ratkaisujen yhteensopivuus ko. ratkaisun kanssa ja laitetoimittajan mahdollisuudet vastata tarpeisiin.
Yhteiskehittäminen ei lopu ratkaisun käyttöönottoon vaan jatkuu sen jälkeenkin erikseen sovituilla kokoonpanoilla ja aikatauluilla.
Yhteiskehittäminen mahdollistaa uudenlaisten oivallusten ja ratkaisujen syntymisen ja käyttäjälähtöisemmät ratkaisut. Se sitouttaa ihmisiä kehittämiseen ja tekee kehittämisprosesseista läpinäkyvämpiä.
Yhteiskehittämisen avulla saadaan toimivampia ratkaisuja, jotka palvelevat ja vastaavat tarkoitustaan katsottiinpa ratkaisua sitten ammattilaisen tai asiakkaan näkökulmasta.
Yhteiskehittäminen sitouttaa henkilöstä kehittämiseen, lisää hyväksyntää muutoksia kohtaan ja pitää kehittämisen jatkuvana ilmiönä, ei kertaluontoisena tapahtumana.
Kansikuva
