Terveydenhuollon senioritoimintamalli, Vantaan ja Keravan hyvinvointialue, (RRP, P4, I1)

Terveydenhuollon senioritoimintamallissa kehitetään kotiin vietäviä lääkäripalveluita sekä henkilöstön osaamisen vahvistamista. Toimintamallilla on tarkoitus  parantaa hoidon laatua, annettavan palvelun oikea-aikaisuutta sekä työtyytyväisyyttä.

Toimintaympäristö **

Palveluiden järjestämisessä tulee huomioida Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen  toimintaympäristö. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Covid-19 – pandemia on vaikuttanut käytännössä jokaiseen Vantaan ja Keravan asukkaaseen, yritykseen ja organisaatioon.

Sosiaali- ja terveydenhuolto on joutunut perustamaan erittäin nopeassa aikataulussa uusia toimintoja, joista merkittävimpinä mainittakoon koronatestaus-, tartunnanjäljitys- sekä rokotustoiminnot. Uusien toimintojen perustaminen sekä välttämättömien sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen ylläpito on aiheuttanut alueille hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen VaKeHyva – Hyvät palvelut 2.0 -hankkeen keskiössä on tämän velan hoitaminen ja hoidon, kuntoutuksen sekä palveluiden puutteesta kärsineiden ihmisten tilanteen parantaminen.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Terveydenhuollon senioritoimintamallia ei ole kuvattu. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia tukee ikäihmisten toimintakykyistä kotona asumista. Säännöllisen kotihoidon piirissä olevien asiakasmäärien nousujohteinen kehitys katkesi vuoteen 2020. Suoraa syy-seuraus-suhdetta on hankala todentaa, mutta Korona ja sen aiheuttamat rajoitukset sekä tautipelko saattavat selittää muutosta, koska muuta palveluissa tapahtunutta selittävää muutosta ei ole tähän aikaan ollut. Keravan kotihoidon piirissä olevat asiakkaat vähenivät pienessä määrin, mutta Vantaan osalta muutos on ollut huomattava. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Kehittäjäjoukossamme on mukana HYVÄikä-kärjen  asiantuntijoita ja hyvinvointialueen ammattilaisia. Asiakasosallisuus huomioidaan mm asiakasraadin osallisuudessa.

Liitteet
Kuva
HYVÄikä henkilöstö
HYVÄ-ikä henkilöstö
Tavoiteltu muutos

Ammattilaisten osaaminen vahvistuu ja asiakkaan hoitopolku on selkeä ja  tarkoituksenmukainen. Lisäksi eri toimijoiden yhteistyö on sujuvaa ja viestintä on sujuvaa ja tavoitettavaa.  

Muutoksen mittaaminen

Lähtötilanteen selvittämiseksi olemme keränneet toimialoilta informaatiota. Kehittämisen tueksi  toteutamme toimialojen ammattilaisille kyselyjä. 

Toteutussuunnitelma

Kotiin vietävä lääkärityön malli

Arviointiosaamisen kehittäminen

Liitteet
Kuva
Toimenpiteet kuvattuna
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Hyväikä kehittämiskärjen kohderyhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta.

Ideointi

- Toimintamalli edennyt käynnistymisvaiheeseen, uudet työntekijät aloittaneet työssään ja yhteistyö terveydenhuollon sekä vanhuspalvelujen välillä on tiivistynyt perustamalla säännöllisen kokousrakenteen ja johtamisrakennetta on edistetty tunnistamalla yhteistyön keskeisimmät linjattavat asiat toimialoille ratkaistavaksi.
- Kotihoidon lääkärityönpilotti on edennyt HYVÄikä kehittämiskärjen osalta kotihoidon henkilöstön kuulemiseen ja näin yhteiskehittämiseen.
- Työpajatyöskentely on aloitettu ja koulutuskokonaisuudet on suunniteltu keväälle 2024
- GeroMetro -verkosto työskentely jatkunut

Idean testaus asiakkaalla

Omaistenillan suunnittelu 

Ratkaisun testaaminen

Vuoden 2024 aikana

Kokeilun tavoitteet

1.  Kotiin vietävän lääkätyön kehittäminen sisältäen omaishoidon omatiimimalli pilotin

2.  Osaamisen vahvistaminen