Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1)

Senioritoimintamallissa luodaan hyvinvointialuetasoinen etsivän-  ja löytävän  vanhustyön toimintamalli sekä kehitetään ohjausta ja neuvontaa. 

Toimintaympäristö **

Covid-19 – pandemia on vaikuttanut käytännössä jokaiseen Vantaan ja Keravan asukkaaseen, yritykseen ja organisaatioon. Pandemia ja sen aiheuttamat vaikutukset ilmailu- ja matkailuteollisuuteen ovat vaikuttaneet suorasti varsinkin Vantaan väestöön, sillä Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Aviapoliksen henkilökuntaa on joutunut lomautusten ja muiden säästötoimenpiteiden pariin ja matkailuala oli pitkään täysin pysähdyksissä. Sosiaali- ja terveydenhuolto on puolestaan joutunut perustamaan erittäin nopeassa aikataulussa uusia toimintoja, joista merkittävimpinä mainittakoon koronatestaus-, tartunnanjäljitys- sekä rokotustoiminnot. Uusien toimintojen perustaminen sekä välttämättömien sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen ylläpito on aiheuttanut alueille hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen VaKeHyva – Hyvät palvelut 2.0 -hankkeen keskiössä on tämän velan hoitaminen ja hoidon, kuntoutuksen sekä palveluiden puutteesta kärsineiden ihmisten tilanteen parantaminen. 

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella kriisi on vaikeuttanut erityisesti jo valmiiksi heikossa asemassa olevien henkilöiden tilannetta lisäten avun tarvetta ja pidempiaikaisen syrjäytymisen riskiä. Hankkeen ensimmäisen vuoden aikana tehdyssä haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien selvityksessä nousi esiin muun muassa se, että lakisääteisen 3 kuukauden määräajan sisällä valmistuneiden PTA:n osuus on pudonnut koronapandemian aikana Vantaalla alle 70 prosenttiin viivästyttäen perheiden avun saamista. Vaikka ikäihmisten osuus on alueen väestömäärästä kasvanut alueella viime vuosien aikana ja aiheuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarvetta ikääntymiseen liittyvään sairastavuuteen ja sosiaalipalveluiden tarpeeseen liittyen, niin Korona on osaltaan aiheuttanut merkittävää häiriötä palvelutarpeeseen ja ikäihmisten sote-palveluiden käyttöön. Palvelutarpeiden oikea-aikainen tunnistaminen on viivästynyt. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia tukee ikäihmisten toimintakykyistä kotona asumista. Säännöllisen kotihoidon piirissä olevien asiakasmäärien nousujohteinen kehitys katkesi vuoteen 2020. Suoraa syy-seuraus- suhdetta on hankala todentaa, mutta korona ja sen aiheuttamat rajoitukset sekä tautipelko saattavat selittää muutosta, koska muuta palveluissa tapahtunutta selittävää muutosta ei ole tähän aikaan ollut. Keravan kotihoidon piirissä olevat asiakkaat vähenivät pienessä määrin, mutta Vantaan osalta muutos on ollut huomattava.

Ideointi

Senioreiden hyvinvointikiertue pilotti alkanut. Kiertueella kohdattu arviointijakson aikana n.165 iäkästä, joille on tarjottu tietoa, neuvontaa ja ohjausta.
- Jalkautuminen seniorijärjestöihin pilotti alkanut. Arviointijakson aikana tavoitettu noin 285 iäkästä järjestöedustajaa. Heille kerrottu etsivästä ja löytävästä työstä ja mahdollisuudesta edistää omalla toiminnallaan myös varhaisen tunnistamisen verkoston kehittämistä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
- Teams- pohjaisen etsivän- ja löytävän työn yhteistyöverkostoalustan (aiemmin nimellä mobiilimalli) pilottisuunnitelma tehty ja ensimmäiset yhteistyökumppanit kontaktoitu pilottiin mukaan
- Iäkkäiden palveluopas valmistunut, 5000kpl painatettu jaettavaksi ja jaettu eri kohteisiin hyvinvointialueella. Palveluoppaat ovat pilottiversioita, joista kerätään palautetta.
- Yli 75 vuotiaille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaille lähetetty (mikäli ei markkinointikieltoa) esite seniorineuvonnan palveluista sekä tieto jalkautuvan ohjaustyön hyvinvointikiertueesta kotiin.

Ratkaisun perusidea **

Hyväikä -kärjessä luodaan senioritoimintamalli, jonka avulla etsivää ja löytävää vanhustyötä pyritään laajentamaan, varhaisia tukitarpeita tunnistamaan, ohjausta- ja neuvontaa sekä tarpeisiin vastaavia toimintoja edelleen kehittämään ja yhteydenottoa huolitilanteissa helpottamaan.