Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)

Senioritoimintamallissa luodaan hyvinvointialuetasoinen etsivän-  ja löytävän  vanhustyön toimintamalli sekä kehitetään ohjausta ja neuvontaa. 

Toimintaympäristö

Covid-19 – pandemia on vaikuttanut käytännössä jokaiseen Vantaan ja Keravan asukkaaseen, yritykseen ja organisaatioon. Pandemia ja sen aiheuttamat vaikutukset ilmailu- ja matkailuteollisuuteen ovat vaikuttaneet suorasti varsinkin Vantaan väestöön, sillä Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Aviapoliksen henkilökuntaa on joutunut lomautusten ja muiden säästötoimenpiteiden pariin ja matkailuala oli pitkään täysin pysähdyksissä. Sosiaali- ja terveydenhuolto on puolestaan joutunut perustamaan erittäin nopeassa aikataulussa uusia toimintoja, joista merkittävimpinä mainittakoon koronatestaus-, tartunnanjäljitys- sekä rokotustoiminnot. Uusien toimintojen perustaminen sekä välttämättömien sosiaali- ja terveydenhuollon toimintojen ylläpito on aiheuttanut alueille hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen VaKeHyva – Hyvät palvelut 2.0 -hankkeen keskiössä on tämän velan hoitaminen ja hoidon, kuntoutuksen sekä palveluiden puutteesta kärsineiden ihmisten tilanteen parantaminen. 

-Osallisuussuunnitelma

-palveluverkkosuunnitelma

-Hyvinvointisuunnitelma?

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella kriisi on vaikeuttanut erityisesti jo valmiiksi heikossa asemassa olevien henkilöiden tilannetta lisäten avun tarvetta ja pidempiaikaisen syrjäytymisen riskiä. Hankkeen ensimmäisen vuoden aikana tehdyssä haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien selvityksessä nousi esiin muun muassa se, että lakisääteisen 3 kuukauden määräajan sisällä valmistuneiden PTA:n osuus on pudonnut koronapandemian aikana Vantaalla alle 70 prosenttiin viivästyttäen perheiden avun saamista. Vaikka ikäihmisten osuus on alueen väestömäärästä kasvanut alueella viime vuosien aikana ja aiheuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarvetta ikääntymiseen liittyvään sairastavuuteen ja sosiaalipalveluiden tarpeeseen liittyen, niin Korona on osaltaan aiheuttanut merkittävää häiriötä palvelutarpeeseen ja ikäihmisten sote-palveluiden käyttöön. Palvelutarpeiden oikea-aikainen tunnistaminen on viivästynyt. 

Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia tukee ikäihmisten toimintakykyistä kotona asumista. Säännöllisen kotihoidon piirissä olevien asiakasmäärien nousujohteinen kehitys katkesi vuoteen 2020. Suoraa syy-seuraus- suhdetta on hankala todentaa, mutta korona ja sen aiheuttamat rajoitukset sekä tautipelko saattavat selittää muutosta, koska muuta palveluissa tapahtunutta selittävää muutosta ei ole tähän aikaan ollut. Keravan kotihoidon piirissä olevat asiakkaat vähenivät pienessä määrin, mutta Vantaan osalta muutos on ollut huomattava.

-osallisuussuunnitelma

-palveluverkkosuunnitelma

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Vanhuspalvelujen toimialan perustehtävä on vastata Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhusväestön lakisääteisistä ja tarpeenmukaisista palveluista ja mahdollistaa vanhusten omannäköinen kotona asumisen tai asumisen kodinomaisessa asuinympäristössä elämän loppuun asti.  

Oikea-aikaiset palvelut varmistetaan kohdennetulla neuvonnalla, ohjauksella ja palvelutarpeen arvioinnilla.  

Toimintamallilla vastataan myös hyvinvointialueen strategian mukaisiin painopisteisiin, joita ovat vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta, parannamme palveluja sekä toimimme yhdessä.  

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallin kehittäminen aloitettiin syksyllä 2023 yhteistyöllä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikääntyneiden asiakasohjauksen kanssa sekä järjestöseminaarin järjestämisellä. Seminaariin osallistui laajasti eri järjestöjen ja toimijoiden edustajia sekä hyvinvointialueen ammattilaisia.  

Perustettiin Hyväikä kehittämisryhmä

Projektiryhmä

Järjestöseminaari 

Työpajatyöskentely

Tavoiteltu muutos

Vahvistamalla ohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyörakenteita on mahdollista tukea iäkkään toimijuutta, tunnistaa varhaisemmin piileviä tuen tarpeita ja ohjata oikeaan toimintaan sekä tukea toimintakykyistä kotona asumista. Näillä toimenpiteillä saadaan myös hillittyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia. 

 

Muutoksen mittaaminen

Työpajojen sekä jalkautumisten yhteydessä on tehty palautekyselyitä. Kyselyt on kohdennettu niin toimijoille, kuin asiakkaillekin.

Toteutussuunnitelma

Työpajatyöskentely (jalkautuvatyö ja yhteistyö, viestintä, etsivä ja löytävä vanhustyö, digi)

Jalkautuminen ja osallistuminen eläkeläisjärjestöihin sekä tapahtumiin ja tilaisuuksiin

Seniorineuvonnan hyvinvointikiertueet

Palveluoppaan päivittäminen

Verkkosivujen kehittäminen

Tarmoa-alustan pilotointi

Verkostoyhteistyöalusta pilotointi

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

HYVÄikä kehittämiskärjen kohderyhmänä ovat heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta.  

Vahvistamalla ohjauksen ja neuvonnan sekä yhteistyön rakenteita on mahdollista tukea toimintakykyistä kotona asumista, tunnistaa varhaisemmin piileviä tukitarpeita sekä varmistaa oikea-aikainen hoitoon pääsy. 

Hyvinvointialueen ikääntyneiden asiakasraati on osallistunut kehittämistyöhön muun muassa osallistumalla keväällä 2024 digitaalisen Tarmoa-alustan kokeiluun sekä syksyllä 2024 antamalla kommentteja suunnitteilla olevista info- ja ohjausvideoista. Ikääntyneiden asiakasraati koostuu 12-15 raatilaisesta. Asiakasraadit ja kehittämisryhmät | Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (vakehyva.fi) Tarmoa-alustan kokeiluun on osallistunut alueen ikäihmisiä myös jalkautuvan toiminnan yhteydessä keväällä 2024. 

Asiakasymmärrystä on kerrytetty myös työpajoissa, joiden aiheita ovat olleet muun muassa yhteistyötoiminta, viestintä sekä etsivä ja löytävä vanhustyö. Työpajoissa on ollut mukana kohderyhmää edustamassa itseään ja/tai alueella ikääntyneiden parissa toimivaa toimijaa.

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen
Ideointi
  • Seniorineuvonnan hyvinvointikiertue pilotti alkanut. Kiertueella kohdattu arviointijakson (01-05/24) aikana 304 iäkästä, joille on tarjottu tietoa, neuvontaa ja ohjausta.
  •  Yli 75 vuotiaille Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asukkaille lähetetty (mikäli ei markkinointikieltoa) esite Seniorineuvonnan palveluista sekä tieto jalkautuvan ohjaustyön hyvinvointikiertueesta kotiin.
  • Jalkautuminen seniorijärjestöihin pilotti alkanut. Arviointijakson (01-05/24)  aikana tavoitettu yli 600 iäkästä järjestöedustajaa. Heille kerrottu etsivästä ja löytävästä työstä ja mahdollisuudesta edistää omalla toiminnallaan myös varhaisen tunnistamisen verkoston kehittämistä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella
  •  Teams- pohjaisen etsivän- ja löytävän työn yhteistyöverkostoalustan (aiemmin nimellä mobiilimalli) pilottisuunnitelma tehty ja ensimmäiset yhteistyökumppanit kontaktoitu pilottiin mukaan. 
  • Iäkkäiden palveluopas valmistunut, 5000kpl painatettu jaettavaksi ja jaettu eri kohteisiin hyvinvointialueella. Palveluoppaat ovat pilottiversioita, joista kerätään palautetta.
Idean valinta

Senioritoimintamallissa kehitetään kahta toisiinsa vahvasti kytkeytyvää osa-aluetta. 

  1. Etsivä ja löytävä vanhustyö hyvinvointialuetasoinen malli

    -luodaan koordinoiva malli

    -verkostoyhteistyönalustan pilotointi

  2. Ohjauksen kehittäminen

    -Seniorineuvonnan hyvinvointikiertue (+infokirje)

    -ikääntyneiden palveluopas

    -jalkautuminen seniorijärjestöihin

    -verkkosivujen kehittäminen

    -tietoiskuvideot/ohjausvideot/infovideot

Liitteet
Kuva
Senioritoimintamallissa kehitetään kahta osa-aluetta. Etsivä ja löytävä vanhustyö hyvinvointialuetasoinen malli ja ohjauksen kehittäminen.
Idean konkretisointi ja visualisointi

Verkostoyhteistyöalusta:

Alusta mahdollistaa eri toimijoiden, kuten järjestöjen ja palveluohjaajien yhteistyön, jolloin voidaan tehokkaammin löytää ja auttaa niitä ikääntyneitä, jotka eivät aktiivisesti hae tukea.

Ammattilaiset löytävät alustalta tietoa eri järjestöjen tai yhdistysten toiminnasta. 

Idean testaus asiakkaalla

Palveluopas

-palautetta saatu asiakasraadilta

-avoin palaute asiakkailta, ammattilaisilta ja yhteistyökumppaneilta

 

Eläkeläisjärjestöesittäytymiset

-palautetta saatu paikan päällä sekä jälkikäteen

 

Seniorineuvonnan hyvinvointikiertue

-palautetta kerätty lomakkeella

-palautetta saatu suullisesti paikan päällä

-palautetta saatu muita kanavia pitkin

 

Verkostoyhteistöalusta

-Työpajassa työstetty alustaa yhteistyössä toimijoiden kanssa

 

 

Ratkaisun testaaminen

Seniorineuvonnan hyvinvointikiertue pilotti v 2024. 

Palveluopas painatettu alkuvuodesta 2024, pilottiversio 

Verkostoyhteistyön alusta pilotti

Tarmoa pilotti

Ratkaisun perusidea

Hyväikä -kärjessä luodaan senioritoimintamalli, jonka avulla etsivää ja löytävää vanhustyötä pyritään laajentamaan, varhaisia tukitarpeita tunnistamaan, ohjausta- ja neuvontaa sekä tarpeisiin vastaavia toimintoja edelleen kehittämään ja yhteydenottoa huolitilanteissa helpottamaan.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallista on tehty ihmisiin kohdistuvien vaikutustenarviointi (IVA). 

Arvioinnissa esille nousivat hyvinvointialueen väestön monikielisyys ja näin ollen haaste viestiä toiminnasta sekä tarjota palvelua yhdenveraisesti kielestä riippumatta. Jonkin verran vaikutuksia kokeiluvaiheessa todettiin olevan maantieteellisellä sijainnilla, sillä pilotointivaiheessa kokeiluja tehdään vain tietyillä alueilla. 

Toimintamallien juurtuessa osaksi pysyvää toimintaa tulee palvelun olla kaikkien saatavilla riippumatta esimerkiksi maantieteellisestä sijainnista tai puhutusta kielestä. Viestintään ja tiedottamiseen tulee kiinnittää huomiota esimerkiksi panostamalla selkokieliseen viestintään.