Senioritoimintamalli (vanhuspalveluvetoinen), Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (RRP, P4, I1, I4)
Senioritoimintamallissa luodaan hyvinvointialuetasoinen etsivän- ja löytävän vanhustyön toimintamalli sekä kehitetään ohjausta ja neuvontaa.
Toimintamallia on kehitetty Vantaan ja Keravan alueella.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen väestörakenne on nuori, mutta 75 vuotta täyttäneiden määrä kasvaa noin 6 300 asukkaalla eli 40 % vuoteen 2030. Ikärakenteen muutoksiin perustuvien ennusteiden mukaan alueen sote-kustannusten kasvun ennakoidaan vuosina 2020–2030 olevan keskimäärin 2,3 % vuodessa (koko maassa 1,4 %). (Vantaan ja Keravan hyvinvointialue: ikääntyneiden hyvinvointisuunnitelma.)
Tavoitteena on tukea ja mahdollistaa hyvinvointialueen ikääntyneiden asukkaiden mahdollisimman itsenäinen ja toimintakykyinen kotona asuminen. Vanhusten toimintakykyä tuetaan ja elämänlaatua parannetaan järjestämällä yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja. Tärkeää on verkostoyhteistyö ja poikkihallinnollinen hyte-toiminta, perusterveydenhuollon ennaltaehkäisevät palvelut sekä kolmannen sektorin hyvinvointia ja osallisuutta tukevat toiminnat. (Vantaan ja Keravan hyvinvointialue: ikääntyneiden hyvinvointisuunnitelma.)
Kehittämisessä huomioidaan hyvinvointialueen kaksikielisyys sekä väestön monikielisyys. Painomateriaalit tuotetaan suomeksi ja ruotsiksi. Välittäminen ja huoli ikääntyneestä -video on tekstitetty suomeksi, ruotsiksi sekä englanniksi. Verkkosivuilla hyödynnetään Google-kääntäjää, joka mahdollistaa verkkosivutekstien kääntämisen yli 120 kielelle.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueella koronakriisi on vaikeuttanut erityisesti jo valmiiksi heikossa asemassa olevien henkilöiden tilannetta lisäten avun tarvetta ja pidempiaikaisen syrjäytymisen riskiä. Vaikka ikäihmisten osuus on alueen väestömäärästä kasvanut alueella viime vuosien aikana ja aiheuttaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelutarvetta ikääntymiseen liittyvään sairastavuuteen ja sosiaalipalveluiden tarpeeseen liittyen, niin korona on osaltaan aiheuttanut merkittävää häiriötä palvelutarpeeseen ja ikäihmisten sote-palveluiden käyttöön. Palvelutarpeiden oikea-aikainen tunnistaminen on viivästynyt.
Kehittämistyön toimenpiteillä edistetään hoitotakuun toteutumista sekä puretaan koronavirustilanteen aiheuttamaa hoito-, kuntoutus- ja palveluvelkaa. Vantaan ja Keravan hyvinvointialuestrategia tukee ikäihmisten toimintakykyistä kotona asumista. Vahvistamalla ohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyörakenteita on mahdollista tukea iäkkään toimijuutta, ennakoida ja tunnistaa varhaisemmin piileviä tuen tarpeita ja ohjata oikeaan toimintaan sekä tukea toimintakykyistä kotona asumista. Toimenpiteillä saadaan hillittyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia ja vastataan strategian mukaisiin painopisteisiin ja tavoitteisiin:
-
Vahvistamme hyvinvointia ja turvallisuutta
Heikoimmassa asemassa olevien asukkaiden palveluihin pääsy paranee ja tunnistamme entistä paremmin paljon palveluja tarvitsevat asiakkaamme.
Vanhusten toimintakykyä tuetaan ja elämänlaatua parannetaan järjestämällä yksilöllisiä, ennakoivia ja ennaltaehkäiseviä palveluja.
-
Parannamme palveluja
Nopeutamme palveluihin pääsyä.
Neuvontapalvelumme ja asiakasohjauksemme ovat saavutettavia ja toimivia.
Kehitämme digitaalisia palveluja suunnitelmallisesti siten, että niistä muodostuu asiakkaan hyvinvointia ja ammattilaisten työtä tukeva kokonaisuus.
-
Toimimme yhdessä
Järjestöjen, yritysten sekä muiden yhteistyökummaneiden palvelut ovat mukana asiakkaillemme tarjottavassa palveluvalikossa vaikuttavalla tavalla.
Toimintamallin kehittäminen aloitettiin syksyllä 2023 yhteistyöllä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikääntyneiden asiakasohjauksen kanssa sekä järjestöseminaarin järjestämisellä. Seminaariin osallistui laajasti eri järjestöjen ja toimijoiden edustajia sekä hyvinvointialueen ammattilaisia.
Kehittämisessä on ollut mukana laaja joukko eri hyvinvointialueen ammattilaisia sekä muita toimijoita, jotka ovat osallistuneet muun muassa työpajatyöskentelyyn ja hyvinvointikiertueelle.
HYVÄikä projektiryhmä on kokoontunut säännöllisesti hankkeen aikana. Projektiryhmän tarkoitus on tarkastella kehittämistoimenpiteitä ja niiden edistymistä. Projektiryhmässä oli jäseninä hyvinvointialueen eri toimialojen edustajia, RRP hankkeen edustajia sekä edustajat Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vanhuspalvelujen jaostosta sekä vanhusneuvostosta.
Vahvistamalla ohjausta ja neuvontaa sekä yhteistyörakenteita on mahdollista tukea iäkkään toimijuutta, ennakoida ja tunnistaa varhaisemmin piileviä tuen tarpeita ja ohjata oikeaan toimintaan sekä tukea toimintakykyistä kotona asumista. Näillä toimenpiteillä saadaan myös hillittyä sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannuksia.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue – Suomen kestävän kasvun ohjelma | Innokylä Investoinnilla 1 tavoiteltu vaikuttavuus: Haavoittuvien ryhmien sote-palvelutarve vähenee, koska heitä on voitu tukea arjessa aikaisemmin toimivien palveluketjujen ja kokonaisuuksien, matalan kynnyksen ja jalkautuvien palveluiden avulla oikea-aikaisesti. Hoitoonpääsy nopeutuu.
Työpajojen sekä jalkautumisten yhteydessä on tehty palautekyselyitä. Kyselyt on kohdennettu niin toimijoille, kuin asiakkaillekin. Kehittämistoimia on suunnattu ja muutettu tarpeen mukaan palautteiden perusteella.
- Työpajatyöskentely (jalkautuvatyö ja yhteistyö, viestintä, etsivä ja löytävä vanhustyö, digi)
- Jalkautuminen ja osallistuminen eläkeläisjärjestöihin sekä tapahtumiin ja tilaisuuksiin
- Seniorineuvonnan hyvinvointikiertueet
- Palveluoppaan päivittäminen ja pilottiversio
- Verkkosivujen kehittäminen
- Tarmoa-alustan pilotointi
- Verkostoyhteistyöalusta pilotointi
- Hyvinvointitarjottimen kehittämiseen osallistuminen
- Hyvinvointialueen chatbot kehittämiseen osallistuminen
Kehittämistyöstä hyötyvät kaikki hyvinvointialueen ikääntyneiden palveluista tietoa tarvitsevat asukkaat, läheiset sekä ammattilaiset.
1. Heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevat iäkkäät, joilla todettua tai piilossa olevaa psyykkiseen tai sosiaaliseen toimintakykyyn liittyvää tuen, hoidon tai kuntoutuksen tarvetta.
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen ikäihmisten asiakasraati on osallistunut kehittämistyöhön muun muassa kommentoimalla tuotettua ikääntyneiden palveluopasta, osallistumalla keväällä 2024 digitaalisen Tarmoa-alustan kokeiluun, syksyllä 2024 antamalla kommentteja suunnitteilla olevista info- ja ohjausvideoista sekä keväällä 2025 osallistumalla Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjottimen käyttäjätestaukseen. Ikääntyneiden asiakasraati koostuu 12-15 raatilaisesta. Alueen ikäihmiset ovat osallistuneet keväällä 2024 Tarmoa-alustan kokeiluun ja keväällä 2025 Vantaan ja Keravan hyvinvointitarjottimen testaukseen jalkautuvan toiminnan yhteydessä.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty kyselyillä sekä työpajoissa, joiden aiheita ovat olleet muun muassa yhteistyötoiminta, viestintä sekä etsivä ja löytävä vanhustyö. Työpajoissa on ollut mukana kohderyhmää edustamassa itseään ja/tai alueella ikääntyneiden parissa toimivaa toimijaa.
2. Ammattilaiset
Kehittämistyötä on tehty jatkuvassa yhteistyössä eri ammattilaisten kanssa. Yhteistyötä ja -kehittämistä tehtiin monipuolisesti eri toimijoiden kanssa esimerkiksi työpajoissa ja muissa tapahtumissa sekä kyselyillä. Työpajoihin osallistui hyvinvointialueen ammattilaisten lisäksi laajasti yhteistyökumppaneita, järjestöjen, yhdistysten sekä muiden toimijoiden edustajia. Yhteistyötä tekemällä saatiin tärkeää tietoa ja monipuolista asiakasymmärrystä kehittämistyön tueksi, jolla varmistetaan kehittämistoimien kohdentuvan todellisiin tarpeisiin.
Mobiiliverkosto kulkee kehittämisessä nimellä Verkostoyhteistyö alusta.
Senioritoimintamallissa kehitetään kahta toisiinsa vahvasti kytkeytyvää osa-aluetta.
- Etsivä ja löytävä vanhustyö hyvinvointialuetasoinen malli
- luodaan koordinoiva etsivän ja löytävän vanhustyön hyvinvointialuetasoinen malli
- verkostoyhteistyönalustan pilotointi
2. Ohjauksen kehittäminen
- Seniorineuvonnan hyvinvointikiertue (+infokirje)
- ikääntyneiden palveluopas
- jalkautuminen seniorijärjestöihin
- verkkosivujen kehittäminen
- tietoiskuvideot/ohjausvideot/infovideot
- Hyvinvointialueen chatbot
Verkostoyhteistyöalusta:
Alusta mahdollistaa eri toimijoiden, kuten järjestöjen ja palveluohjaajien yhteistyön, jolloin voidaan tehokkaammin löytää ja auttaa niitä ikääntyneitä, jotka eivät aktiivisesti hae tukea.
Ammattilaiset löytävät alustalta tietoa eri järjestöjen tai yhdistysten toiminnasta.
Toimenpiteistä on kerätty palautetta läpi kehittämisen. Toimenpiteitä on muokattu palautteen pohjalta kehittämisen edetessä.
Palveluopas ja muu painomateriaali
- palautetta saatu asiakasraadilta
- avoin palaute asiakkailta, ammattilaisilta ja yhteistyökumppaneilta
Eläkeläisjärjestöesittäytymiset
- palautetta saatu paikan päällä sekä jälkikäteen
Seniorineuvonnan hyvinvointikiertue
- palautetta kerätty lomakkeella
- palautetta saatu suullisesti paikan päällä
- palautetta saatu muita kanavia pitkin
- palaute kerätty kävijöiltä sekä mukana olleilta toimijoilta
Verkostoyhteistöalusta
- Työpajassa työstetty alustaa yhteistyössä toimijoiden kanssa
- käyttäjiltä saatu palautetta
Välittäminen ja huoli ikääntyneestä -animaatiovideo
- Videon aihetta ja käsikirjoitusta työstetty yhdessä ikääntyneiden asiakasraadin sekä asiakasohjauksen ammattilaisten kanssa