Terveys- ja hoitosuunnitelma (tehosu) –toimintamalli ja -työväline, Pirkanmaan hva (RRP, P4, I1)

Terveys -ja hoitosuunnitelma (tehosu) laaditaan potilaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten toimesta yhdessä potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Tehosua voidaan tarkastella ja hyödyntää perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa.

Toimintaympäristö

Toimintamallin ja työvälineen kehittäminen jatkuu Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus (PirSOTE) -hankkeessa aloitetun työn pohjalta.

Toimintamalli on käytössä koko hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa, ja sitä voidaan hyödyntää myös sairaalapalveluissa. Terveys- ja hoitosuunnitelmien (tehosujen) hyödyntäminen on lisäksi mahdollista muilla palvelulinjoilla koko hyvinvointialueella.

Työvälineen teknisen kehittämisen rahoitus kuuluu osaksi RRP-hankkeen investointi neljää.

Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Terveydenhuoltolaki ja potilasasiakirja-asetus edellyttävät tekemään kiireettömissä hoidoissa terveys- ja hoitosuunnitelman. Pirkanmaan hyvinvointialueella terveys- ja hoitosuunnitelmien teko on ollut vaihtelevaa, joten tehosu-toimintamallilla pyritään yhdenmukaistamaan käytänteitä. 

PirSOTEn aikana uuden toimintamallin ja työvälineen koulutukset alkoivat, mutta ne olivat vielä kesken. Työvälineen sujuvan käytön edellyttämät integraatiot potilastietojärjestelmästä olivat suurelta osin vielä kesken. Työvälineellä tehtyjen tehosujen määrä oli varsin pieni, eikä toimintamalli ollut vielä ehtinyt juurtua osaksi päivittäistä työskentelyä missään yksikössä. 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Tehosu tukee potilaan omahoitoa ja edistää ammattilaisten välistä yhteistyötä. Työväline kannustaa terveys- ja hoitosuunnitelmien tekoon ja helpottaa erityisesti pitkäaikais- ja monisairaiden hoidon koordinointia. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Toimintamallia, koulutuksia ja tehosu-sisältöjä on kehitetty moniammatillisessa työryhmässä, jossa on ollut lääkäreitä, hoitajia ja sote-palveluiden kehittäjiä Pirkanmaan eri kunnista. Työryhmiin on osallistunut myös kokemusasiantuntijoita.

Toimintamallin ja työvälineen jatkokehittämisen tueksi on avattu yhteissähköposti, josta on tiedotettu laajasti kaikkia sote-asemien työntekijöitä ja kehittäjiä. Yhteissähköpostin kautta jokainen ammattilainen voi antaa palautetta työvälineen ja toimintamallin jatkokehittämiseksi, ja saadut palautteet viedään työryhmien käsiteltäviksi. 

Tavoiteltu muutos

Potilaslähtöisen ja sujuvamman hoidon turvaamiseksi pyritään tekemään pitkäaikais- ja monisairaille terveys- ja hoitosuunnitelma, jota päivitetään yhdessä sovittujen käytäntöjen mukaisesti. Suunnitelmalla tavoitellaan potilaslähtöisempää ja sujuvampaa hoitoa. Tehdyn tehosun avulla ammattilaisten välinen tiedonkulku paranee, ja terveydenhuollon käyntejä saadaan koordinoitua suunnitelmallisesti. Tehosuiden avulla hyvinvointialueen pitkäaikaissairaiden hoidon jatkuvuus paranee, sekä seurantavälit yhtenäistyvät.

Muutoksen mittaaminen

Terveys- ja hoitosuunnitelman toimintamallin käyttöönoton ja vaikutuksien arvioimiseksi on tehty arviointisuunnitelma. Koulutus- ja käyttöönottovaiheessa terveys- ja hoitosuunnitelman toimintamallia arvioidaan teknisen työvälineen toimivuuden ja toimintamallin juurtumisen näkökulmista ammattilaisten palautelomakkeella.

Toimintamallin juurtumisen arvioimiseksi on kehitteillä juurrutusmittari, joka pohjautuu implementoinnin seurannan tueksi kehitettyyn NoMad- kyselyyn. Terveys- ja hoitosuunnitelmalle muokattu versio on pilotoitu vastaanottotoiminnan henkilökunnalla ja analyysien valmistuttua mittarilla arvioidaan toimintamallin juurtumista kaikilla sote-asemilla syksyn 2024 aikana. Lisäksi toimintamallin käyttöönottoa arvioidaan määrällisesti tehtyjen terveys- ja hoitosuunnitelmien perusteella. Suunnitteilla on aiheeseen liittyvä pro gradu- tutkielma ja mahdollisesti väitöskirja. 

Toteutussuunnitelma

Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-asemille on tuotettu materiaalia tehosu-toimintamallin ja -työvälineen käyttöönoton tueksi. Lähijohdolle on tarjottu tukiklinikkakeskusteluja, joissa mahdollisia ongelmatilanteita on ratkottu yhdessä. Huhtikuusta 2024 alkaen järjestetään kaikille avoimia 30 minuutin tehosu-aamukahvituokioita kerran kuukaudessa. Tuokioissa jaetaan tietoa ja hyviä käytännön kokemuksia sekä etsitään ratkaisuja esiin nousseisiin haasteisiin.

Hankkeessa on kehitetty Moodle-koulutus, joka valmistui kesällä 2024. Tämän jälkeen uusien ammattilaisten kouluttautuminen on tapahtunut pääsääntöisesti Moodlen avulla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki terveys- ja hoitosuunnitelmaa haluavat ja tarvitsevat potilaat. Tehosuista hyötyvät erityisesti pitkäaikais- ja monisairaat potilaat sekä monipalveluasiakkaat. Tehosua tarvitsevan potilaan havaitsemiseksi on tuotettu ohje hoidon tarpeen arviointi- tilanteeseen.

Potilas on tehosun keskiössä, ja tehosun tulee vastata potilaan tarpeisiin. Työvälinettä sekä toimintamalliin liittyvää esitietolomaketta on kehitetty potilasystävällisemmäksi kokemusasiantuntijoilta saadun palautteen perusteella.

Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön terveys- ja hoitosuunnitelmien (tehosujen) laadintaan tehosu-työväline (potilastietojärjestelmissä nimellä Tehosu). Työvälineen tavoitteena on helpottaa erityisesti ensimmäisen tehosun tekemistä tarjoamalla valmiita fraaseja sairaus- ja taustatietoihin perustuen.  

Työväline mahdollistaa tehosun rakenteellisen ja systemaattisen laadinnan, päivittämisen ja tarkastelun riippumatta käytetystä potilastietojärjestelmästä. Työvälineen käytöstä on hyötyä erityisesti hoidon jatkuvuuden turvaamisessa sekä monipalveluasiakkaiden ja pitkäaikais- ja monisairaiden  hoidon koordinoinnissa.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönottokoulutukset vastaanottopalveluihin aloitettiin PirSOTE-hankkeen aikaan, ja niitä on jatkettu RRP2-hankkeessa. Käyttöönottokoulutukset alkoivat 9/2023 ja jatkuvat kevään 2024.​ Koulutukset järjestetään pääasiassa 1,5 tunnin mittaisina lähikoulutuksina. Lisäksi on tarjolla etäkoulutusta omaan yksikköön. Käyttöönottokoulutukset ovat kohdennettu lääkäreille ja hoitajille.  

Tehosu- työvälineelle pääsee potilastietojärjestelmän erillisen painikkeen kautta. Lisäksi järjestelmään pääsee tarvittaessa erillisen ohjeen avulla.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tehosu- työväline on suunniteltu käytettäväksi eri toimintaympäristöissä. Vastaanottotoiminnan lisäksi siihen on lisätty sisältöä, joka vastaa kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen tarpeisiin. Tehosun laatimiseen on tärkeää varata riittävästi aikaa, jotta potilas tulee kuulluksi ja kaikki oleelliset asiat tulevat kirjatuiksi. Toimintamallin ja työvälineen kehittämisen on hyvä olla mahdollisimman avointa, ja saatua palautetta tulee hyödyntää monipuolisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisille toimitettuun palautelomakkeeseen on vastannut 39 ammattilaista (vastausprosentti 8,8, tilanne 14.8.2024). Vastaajista 54 % on lääkäreitä ja 46 % hoitajia. Tehosun tekemiseen käytetty aika vaihtelee 15 minuutista yli tuntiin. Vastaajista 26 % on tehnyt tehosuja 11 tai enemmän. Vastaajista 72 % ovat tyytyväisiä perehdytykseen ja käyttöönoton tukeen. Vastaajista 48,7 % pitää tietojen muokkaamista tehosu-näkymässä vaivattomana.  

Tehosu-toimintamalli on yhtenäistänyt tehosujen rakenteellista kirjaamista, ja saanut näkyväksi aiemmin huonosti tilastoista löytynyttä tehosu-määrää. Laajemmin arvioinnin tuloksia ei ole vielä esittää (tilanne 8/2024).