Terveys- ja hoitosuunnitelma (tehosu) –toimintamalli ja -työväline, Pirkanmaan hva (RRP, P4, I1)
Terveys -ja hoitosuunnitelma (tehosu) laaditaan potilaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten toimesta yhdessä potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Tehosua voidaan tarkastella ja hyödyntää perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa.
Oivalla ja ymmärrä
Toimintamallin ja työvälineen kehittäminen jatkuu PirSotessa aloitetun työn pohjalta.
Toimintamalli ja työväline on otettu käyttöön koko hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa. Lisäksi sen käyttö on laajenemassa ikäihmisten palvelulinjalle. Terveys- ja hoitosuunnitelmien (tehosujen) hyödyntäminen on kuitenkin mahdollista myös muilla palvelulinjoilla koko hyvinvointialueella.
Työvälineen teknisen kehittämisen rahoitus kuuluu osaksi investointi neljän työpaketti viiden toimenpiteitä.
Terveydenhuoltolaki ja potilasasiakirja-asetus edellyttävät tekemään kiireettömissä hoidoissa tehosun. Pirkanmaan hyvinvointialueella tehosujen teko on ollut vaihtelevaa, joten uudella työvälineellä pyritään tukemaan suunnitelmien systemaattisempaa tekoa.
PirSoten aikana uuden toimintamallin ja työvälineen koulutukset alkoivat, mutta ne olivat vielä kesken. Työvälineen sujuvan käytön edellyttämät integraatiot potilastietojärjestelmästä oli suurelta osin vielä kesken. Työvälineellä tehtyjen tehosujen määrä oli varsin pieni, eikä toimintamalli ei ollut ehtinyt vielä juurtua osaksi päivittäistä työskentelyä missään yksikössä.
Koulutuksia ja tehosu-sisältöjä on ollut kehittämässä ammattilaisia eri Pirkanmaan asiointikunnista. Työryhmät ovat koostuneet lääkäreistä, hoitajista ja sote-palveluiden kehittäjistä. Työryhmiin on osallistunut myös kokemusasiantuntijoita.
Toimintamallin ja työvälineen jatkokehittämisen tueksi on avattu yhteissähköposti, josta on tiedotettu laajasti kaikkia sote-asemien työntekijöitä ja kehittäjiä. Yhteissähköpostin kautta jokainen ammattilainen voi antaa palautetta työvälineen ja toimintamallin jatkokehittämiseksi, ja saadut palautteet viedään työryhmien käsiteltäviksi.
Pitkäaikais- ja monisairaille on tehty tehosut, jotka päivitetään sovittujen käytäntöjen mukaisesti. Suunnitelmalla tavoitellaan potilaslähtöisempää ja sujuvampaa hoitoa. Tehdyn tehosun avulla ammattilaisten välinen tiedonkulku paranee, ja terveydenhuollon käyntejä saadaan koordinoitua suunnitelmallisesti. Tehosuiden avulla hyvinvointialueen pitkäaikaissairaiden hoidon jatkuvuus paranee, sekä seurantavälit yhtenäistyvät.
Tehtyjen tehosujen sekä tehosu-avauskertojen määriä tarkastellaan kuukausittain. Tehosujen avausten määrä eri yksiköissä kuvaa tehtyjen tehosujen hyödyntämistä.
Ammattilaisilta kerätään palautetta työvälineen käyttöön liittyvistä kokemuksista. Toimintamallin juurtumista arvioidaan ammattilaisten NoMAD-kyselyllä.
Suunnitteilla on aiheeseen liittyvä gradu ja väitöskirja, joiden avulla voidaan tarkastella tehosujen potilaslähtöisyyttä.
Pirkanmaan hyvinvointialueen sote-asemille on tuotettu materiaalia tehosu-toimintamallin ja -työvälineen käyttöönoton tueksi. Lähijohdolle on tarjottu tukiklinikkakeskusteluja, joissa mahdollisia ongelmatilanteita on ratkottu yhdessä. Huhtikuusta 2024 alkaen pidetään kaikille avoimia 30 min tehosu-aamukahvituokioita, joissa jaetaan tietoa ja hyviä käytännön kokemuksia sekä pyritään ratkomaan vastaan tulleita haasteita.
Hankkeessa kehitetään Moodle-koulutusta, jonka on tarkoitus valmistua kesällä 2024. Tämän jälkeen uusien ammattilaisten kouluttautuminen tulee olemaan pääsääntöisesti Moodlen avulla.
Kohderyhmänä ovat kaikki tehosua haluavat ja tarvitsevat potilaat. Tehosuista hyötyvät erityisesti pitkäaikais- ja monisairaat potilaat sekä monipalveluasiakkaat. Tehosua tarvitsevan potilaan havaitsemiseksi on tuotettu ohje hoidon tarpeen arviointi -tilanteeseen.
Potilas on tehosun keskiössä. Tehosun tulee vastata potilaan tarpeisiin. Työvälinetta ja toimintamalliin liittyvää esitietolomaketta on kehitetty kokemusasiantuntijoilta saadun palautetteen perusteella potilasystävällisemmäksi.