Terveys- ja hoitosuunnitelma (tehosu) –toimintamalli ja -työväline, Pirkanmaan hva (RRP, P4, I1)

Terveys -ja hoitosuunnitelma (tehosu) laaditaan potilaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten toimesta yhdessä potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Tehosua voidaan tarkastella ja hyödyntää perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa.

Toimintamallin nimi
Terveys- ja hoitosuunnitelma (tehosu) –toimintamalli ja -työväline, Pirkanmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terveys -ja hoitosuunnitelma (tehosu) laaditaan potilaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten toimesta yhdessä potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Tehosua voidaan tarkastella ja hyödyntää perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialueen terveyspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Noora Tulivuo

Luotu

22.04.2024

Viimeksi muokattu

15.08.2024
Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön terveys- ja hoitosuunnitelmien (tehosujen) laadintaan tehosu-työväline (potilastietojärjestelmissä nimellä Tehosu). Työvälineen tavoitteena on helpottaa erityisesti ensimmäisen tehosun tekemistä tarjoamalla valmiita fraaseja sairaus- ja taustatietoihin perustuen.  

Työväline mahdollistaa rakenteellisen ja systemaattisen tehosun laadinnan, päivityksen ja tarkastelun potilastietojärjestelmästä riippumatta. Työvälineen käytöstä on hyötyä erityisesti pitkäaikais- ja monisairaiden sekä monipalveluasiakkaiden hoidon koordinoinnissa ja hoidon jatkuvuuden turvaamisessa. 

Toimintaympäristö

Toimintamallin ja työvälineen kehittäminen jatkuu Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus (PirSOTE) -hankkeessa aloitetun työn pohjalta.

Toimintamalli ja työväline on otettu käyttöön hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa.  Lisäksi sen käyttö on laajenemassa osittain sairaalapalvelujen linjalle ikäihmisten palvelujen osalta. Terveys- ja hoitosuunnitelmien (tehosujen) hyödyntäminen on kuitenkin mahdollista myös muilla palvelulinjoilla koko hyvinvointialueella.

Työvälineen teknisen kehittämisen rahoitus kuuluu osaksi RRP-hankkeen investointi neljää.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki tehosua haluavat ja tarvitsevat potilaat. Tehosuista hyötyvät erityisesti pitkäaikais- ja monisairaat potilaat sekä monipalveluasiakkaat. Tehosua tarvitsevan potilaan havaitsemiseksi on tuotettu ohje hoidon tarpeen arviointi -tilanteeseen.

Potilas on tehosun keskiössä. Tehosun tulee vastata potilaan tarpeisiin. Työvälinetta ja toimintamalliin liittyvää esitietolomaketta on kehitetty kokemusasiantuntijoilta saadun palautetteen perusteella potilasystävällisemmäksi.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönottokoulutukset vastaanottopalveluihin aloitettiin PirSOTE-hankkeen aikaan, ja niitä on jatkettu RRP2-hankkeessa. Käyttöönottokoulutukset alkoivat 9/2023 ja jatkuvat kevään 2024.​ Koulutukset järjestetään pääasiassa 1,5 tunnin mittaisina lähikoulutuksina. Lisäksi on tarjolla etäkoulutusta omaan yksikköön. Käyttöönottokoulutukset ovat kohdennettu lääkäreille ja hoitajille.  

Integraatiot eri potilastietojärjestelmiin ovat valmiit (tilanne 7/2024). Kaikilla yksiköillä on tarvittaessa pääsy järjestelmään myös erillisen ohjeen mukaan.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisille toimitettuun palautelomakkeeseen on vastannut 39 ammattilaista (vastausprosentti 8,8, tilanne 14.8.2024). Vastaajista 54 % on lääkäreitä ja 46 % hoitajia. Tehosun tekemiseen käytetty aika vaihtelee 15 minuutista yli tuntiin. Vastaajista 26 % on tehnyt tehosuja 11 tai enemmän. Vastaajista 72 % ovat tyytyväisiä perehdytykseen ja käyttöönoton tukeen. Vastaajista 48,7 % pitää tietojen muokkaamista tehosu-näkymässä vaivattomana.  

Tehosu-toimintamalli on yhtenäistänyt tehosujen rakenteellista kirjaamista, ja saanut näkyväksi aiemmin huonosti tilastoista löytynyttä tehosu-määrää. Laajemmin arvioinnin tuloksia ei ole vielä esittää (tilanne 8/2024). 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tehosu-työväline on hyödynnettävissä eri toimintaympäristöissä. Esim. vastaanottotoiminnan lisäksi tehosu-työvälineeseen on luotu kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen sisältöä, jolloin työväline soveltuu paremmin niihin toimintaympäristöihin. Tehosua tehdessä tulee varata riittävästi aikaa, jotta potilas tulee kuulluksi ja kaikki oleelliset asiat tulee kirjattua. Toimintamallin ja työvälineen kehittäminen on hyvä pitää mahdollisimman avoimena ja hyödyntää kattavasti kaikkea saatua palautetta.