Terveys- ja hoitosuunnitelma (tehosu) –toimintamalli ja -työväline, Pirkanmaan hva (RRP, P4, I1)

Terveys -ja hoitosuunnitelma (tehosu) laaditaan yhdessä potilaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten sekä potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Tehosua voidaan tarkastella ja hyödyntää perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa.

Toimintamallin nimi
Terveys- ja hoitosuunnitelma (tehosu) –toimintamalli ja -työväline, Pirkanmaan hva (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Terveys -ja hoitosuunnitelma (tehosu) laaditaan yhdessä potilaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten sekä potilaan ja hänen läheistensä kanssa. Tehosua voidaan tarkastella ja hyödyntää perusterveydenhuollossa sekä erikoissairaanhoidossa.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan hyvinvointialueen terveyspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Noora Tulivuo

Luotu

22.04.2024

Viimeksi muokattu

13.12.2024
Ratkaisun perusidea

Pirkanmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön terveys- ja hoitosuunnitelmien (tehosujen) laadintaan tehosu-työväline (potilastietojärjestelmissä nimellä Tehosu). Työvälineen tavoitteena on helpottaa erityisesti ensimmäisen tehosun tekemistä tarjoamalla valmiita fraaseja sairaus- ja taustatietoihin perustuen.  

Työväline mahdollistaa tehosun rakenteellisen ja systemaattisen laadinnan, päivittämisen ja tarkastelun riippumatta käytetystä potilastietojärjestelmästä. Työvälineen käytöstä on hyötyä erityisesti hoidon jatkuvuuden turvaamisessa sekä monipalveluasiakkaiden ja pitkäaikais- ja monisairaiden  hoidon koordinoinnissa.

Toimintaympäristö

Toimintamallin ja työvälineen kehittäminen jatkuu Pirkanmaan tulevaisuuden sote-keskus (PirSOTE) -hankkeessa aloitetun työn pohjalta.

Toimintamalli on käytössä koko hyvinvointialueen vastaanottopalveluissa, ja sitä voidaan soveltaa myös sairaalapalveluissa.  Lisäksi terveys- ja hoitosuunnitelmia (tehosuja) voidaan hyödyntää kaikilla hyvinvointialueen palvelulinjoilla.

Työvälineen teknisen kehittämisen rahoitus sisältyy RRP-hankkeen neljänteen investointikokonaisuuteen.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki terveys- ja hoitosuunnitelmaa haluavat ja tarvitsevat potilaat. Tehosuista hyötyvät erityisesti pitkäaikais- ja monisairaat potilaat sekä monipalveluasiakkaat. Tehosua tarvitsevan potilaan havaitsemiseksi on tuotettu ohje hoidon tarpeen arviointi- tilanteeseen.

Potilas on tehosun keskiössä, ja tehosun tulee vastata potilaan tarpeisiin. Työvälinettä sekä toimintamalliin liittyvää esitietolomaketta on kehitetty potilasystävällisemmäksi kokemusasiantuntijoilta saadun palautteen perusteella.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Käyttöönottokoulutukset vastaanottopalveluihin aloitettiin PirSOTE-hankkeen aikaan, ja niitä jatkettiin RRP2-hankkeessa. Käyttöönottokoulutukset alkoivat 9/2023 ja jatkuivat kevään 2024.​ Koulutukset järjestettiin pääasiassa 1,5 tunnin mittaisina lähikoulutuksina. Lisäksi tarjolla oli etäkoulutusmahdollisuus. Käyttöönottokoulutukset oli suunnattu lääkäreille, hoitajille sekä miepä-ammattilaisille.

Toimintamallin ja työvälineen käytön tueksi tehtiin Terveys- ja hoitosuunnitelma Pirhassa Moodle-koulutus, joka valmistui kesällä 2024. Tämän jälkeen uusien ammattilaisten kouluttautuminen on tapahtunut pääsääntöisesti Moodlen avulla.

Tehosu-työvälineelle pääsee kaikista Pirhan vastaanottopalveluissa käytössä olevista potilastietojärjestelmistä erillisen tehosu-painikkeen kautta. Lisäksi järjestelmään pääsee tarvittaessa erillisen ohjeen avulla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Ammattilaisille toimitettuun palautelomakkeeseen on vastannut 86 ammattilaista (tilanne 13.12.2024). Vastaajista 48 % on lääkäreitä ja 50 % hoitajia. Tehosun tekemiseen käytetty aika vaihtelee 15 minuutista yli tuntiin. Vastaajista 26 % on tehnyt tehosuja 11 tai enemmän. Vastaajista 69 % ovat tyytyväisiä perehdytykseen ja käyttöönoton tukeen. Vastaajista 47,7 % pitää tietojen muokkaamista tehosu-näkymässä vaivattomana. Kritiikki kohdistuu ammattilaisten kokemaan aikapaineeseen ja suunnitelman tekemiseen kuluvaan aikaan. 

Tehosu-toimintamalli on yhtenäistänyt tehosujen rakenteellista kirjaamista, ja saanut näkyväksi aiemmin huonosti tilastoista löytynyttä tehosu-määrää. Työvälineellä tehtyjä tehosuja on kertynyt 1740 kpl (tilanne 30.11.2024). Tehtyjen tehosujen määrät ovat lisääntyneet kuukausittain, kesäkuukausia lukuun ottamatta. Laajemmin arvioinnin tuloksia ei ole vielä esittää (tilanne 12/2024). 

Asiakaspalautteen kerääminen aloitettiin 1.11.2024. Sitä kerätään tehosun luonnos-vaiheesta, hoitajan vastaanoton jälkeen. Asiakaspalautteessa on viisi THL:n määrittämistä kansallisen asiakaspalautteen seitsemästä kysymyksestä. Vastauksia on kertynyt 48 (tilanne 13.12.2024) ja palaute on ollut erittäin myönteistä. Avoimissa vastauksissa korostuu tyytyväisyys siihen, että potilaan tilanne on huomioitu kokonaisvaltaisesti. 

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tehosu- työväline on suunniteltu käytettäväksi eri toimintaympäristöissä. Vastaanottotoiminnan lisäksi siihen on lisätty sisältöä, joka vastaa kotihoidon ja ympärivuorokautisen palveluasumisen tarpeisiin. Tehosun laatimiseen on tärkeää varata riittävästi aikaa, jotta potilas tulee kuulluksi ja kaikki oleelliset asiat tulevat kirjatuiksi. Toimintamallin ja työvälineen kehittämisen on hyvä olla mahdollisimman avointa, ja saatua palautetta tulee hyödyntää monipuolisesti.