Terveysasemien osaamisen kehittäminen ja vahvistaminen Helsingissä

Osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen toimintamallilla pyrittäisiin tarjoamaan ammattilaisille jatkuvaa ja etupainotteista koulutusta. 

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Terveysasemien osaamisen kehittäminen ja vahvistaminen Helsingissä
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen toimintamallilla pyrittäisiin tarjoamaan ammattilaisille jatkuvaa ja etupainotteista koulutusta. 

Toteutuspaikka
Helsingin kaupunki
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Helsinki
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

09.10.2023

Viimeksi muokattu

17.10.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen toimintamallin kehittämisellä pyritään tarjoamaan ammattilaisille jatkuvaa ja etupainotteista koulutusta, huomioiden terveysasemilla vallitseva kiire, henkilökunnan vaihtuvuus sekä osaamisvaje. Toimintamalli sisältää koulutusvartti-kokeilun sekä kokeilun koulutuskoordinaattorin/osaamisen asiantuntijan työtehtävästä.

Koulutusvartti -kokeilu

  • Toteutus:
    • viikoittain
    • kesto 15 min 
    • ei erillistä ilmoittautumista
    • yhtenäiset sisällöt koko kaupungin alueella
    • sisällöt etukäteen nauhoitettuina.
  • Sisältö:
    • mitä ammattilaisen on vähintään tiedettävä kyseisen potilasryhmän hoidosta terveysasemalla toteutettavan hoidon näkökulmasta
      • minne, milloin ja miten asiakkaasta konsultoidaan tai lähetetään toiseen palveluun
      • mistä ammattilainen saa lisätietoa kyseisen potilasryhmän hoidosta ja hoitokäytänteistä
    • samaa potilasryhmää koskeva koulutus eri näkökulmista voidaan jakaa eri koulutusvartteihin (kohtaaminen, lääketieteellinen, jne.).
  • Laadun ja vaikuttavuuden arviointi:
    • koulutusvarttiin osallistuminen edellyttää kyselyihin vastaamista
    • koulutusten sisällöille määritellään selkeät tavoitteet, jotka esitellään jokaisen koulutuksen aluksi
    • heti koulutusten jälkeen tiivis kysely aiheesta
    • myöhemmin kysely ja pienelle joukolle syvempi teemahaastattelu mm. siitä, onko koulutusvartin sisältö ollut hyödynnettävissä työssä.

Kokeilu koulutuskoordinaattorin/ osaamisen asiantuntijan työnkuvasta

  • Määritellään:
    • osaamisen kehittämisen suunnitelman kehikko
    • näyttöön perustuva THK:hon tarvittava osaamisen runko.
  • Yksiköiden esihenkilöt kartoittavat henkilöstön osaamispääoman
  • Koulutuskoordinaattori/ osaamisen asiantuntija:
    • kokoaa tiedon osaamispääomasta
    • varmistaa, että kaikilta vaaditut koulutukset ovat käyty ja päivittää vaadittavaa koulutuskokonaisuutta tarpeen mukaan
    • suunnittelee osaamispääoma huomioiden osaamisen kehittämisen tarpeet ja muodon
    • suunnittelee ja aikatauluttaa osaamisen kehittämisen menetelmät
    • huomioi sisällöissä kohderyhmän tarpeet ja toiveet toimipaikkakohtaisten osaamisen kehittämisen suunnitelmien mukaisesti
    • hyödyntää osaamisen kehittämisessä organisaatiossa työskentelevien ammattilaisten osaamista
    • huomio monialaiset ja moniammatilliset tarpeet.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Tietoa osaamisen kehittämisen tarpeista kerättiin esiselvityksessä, joka kohdistettiin ensisijaisesti terveysasemilla toimiville lääkäreille ja hoitajille. Esiselvityksessä kävi ilmi, että koulutus- ja perehdytyskäytänteissä sekä ohjeistuksissa ja konsultaatiokäytänteissä oli eroavaisuuksia ja epäselvyyttä. Ammattilaiset kokivat tarvitsevansa osaamista myös muista sote-palveluista.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Esihenkilöiden sitoutuminen osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen menetelmiin on ensisijaisen tärkeää. Esihenkilöiden tulee mahdollistaa ja kannustaa työntekijöitään kokeiluihin osallistumiseen. Selkeä viestintä on tärkeässä roolissa. Jotta kokeilun hyödyt voidaan todentaa ja näin ollen vakinaistaa kokeiltu toimintamalli, on sen laatua ja vaikuttavuutta mitattava.  

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä

Kohderyhmä