Terveysasemien osaamisen kehittäminen ja vahvistaminen Helsingissä
Osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen toimintamallilla pyrittäisiin tarjoamaan ammattilaisille jatkuvaa ja etupainotteista koulutusta.
Toimintamallin nimi
Osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen toimintamallilla pyrittäisiin tarjoamaan ammattilaisille jatkuvaa ja etupainotteista koulutusta.
Osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen toimintamallin kehittämisellä pyritään tarjoamaan ammattilaisille jatkuvaa ja etupainotteista koulutusta, huomioiden terveysasemilla vallitseva kiire, henkilökunnan vaihtuvuus sekä osaamisvaje. Toimintamalli sisältää koulutusvartti-kokeilun sekä kokeilun koulutuskoordinaattorin/osaamisen asiantuntijan työtehtävästä.
Koulutusvartti -kokeilu
- Toteutus:
- viikoittain
- kesto 15 min
- ei erillistä ilmoittautumista
- yhtenäiset sisällöt koko kaupungin alueella
- sisällöt etukäteen nauhoitettuina.
- Sisältö:
- mitä ammattilaisen on vähintään tiedettävä kyseisen potilasryhmän hoidosta terveysasemalla toteutettavan hoidon näkökulmasta
- minne, milloin ja miten asiakkaasta konsultoidaan tai lähetetään toiseen palveluun
- mistä ammattilainen saa lisätietoa kyseisen potilasryhmän hoidosta ja hoitokäytänteistä
- samaa potilasryhmää koskeva koulutus eri näkökulmista voidaan jakaa eri koulutusvartteihin (kohtaaminen, lääketieteellinen, jne.).
- mitä ammattilaisen on vähintään tiedettävä kyseisen potilasryhmän hoidosta terveysasemalla toteutettavan hoidon näkökulmasta
- Laadun ja vaikuttavuuden arviointi:
- koulutusvarttiin osallistuminen edellyttää kyselyihin vastaamista
- koulutusten sisällöille määritellään selkeät tavoitteet, jotka esitellään jokaisen koulutuksen aluksi
- heti koulutusten jälkeen tiivis kysely aiheesta
- myöhemmin kysely ja pienelle joukolle syvempi teemahaastattelu mm. siitä, onko koulutusvartin sisältö ollut hyödynnettävissä työssä.
Kokeilu koulutuskoordinaattorin/ osaamisen asiantuntijan työnkuvasta
- Määritellään:
- osaamisen kehittämisen suunnitelman kehikko
- näyttöön perustuva THK:hon tarvittava osaamisen runko.
- Yksiköiden esihenkilöt kartoittavat henkilöstön osaamispääoman
- Koulutuskoordinaattori/ osaamisen asiantuntija:
- kokoaa tiedon osaamispääomasta
- varmistaa, että kaikilta vaaditut koulutukset ovat käyty ja päivittää vaadittavaa koulutuskokonaisuutta tarpeen mukaan
- suunnittelee osaamispääoma huomioiden osaamisen kehittämisen tarpeet ja muodon
- suunnittelee ja aikatauluttaa osaamisen kehittämisen menetelmät
- huomioi sisällöissä kohderyhmän tarpeet ja toiveet toimipaikkakohtaisten osaamisen kehittämisen suunnitelmien mukaisesti
- hyödyntää osaamisen kehittämisessä organisaatiossa työskentelevien ammattilaisten osaamista
- huomio monialaiset ja moniammatilliset tarpeet.
Tietoa osaamisen kehittämisen tarpeista kerättiin esiselvityksessä, joka kohdistettiin ensisijaisesti terveysasemilla toimiville lääkäreille ja hoitajille. Esiselvityksessä kävi ilmi, että koulutus- ja perehdytyskäytänteissä sekä ohjeistuksissa ja konsultaatiokäytänteissä oli eroavaisuuksia ja epäselvyyttä. Ammattilaiset kokivat tarvitsevansa osaamista myös muista sote-palveluista.
Esihenkilöiden sitoutuminen osaamisen kehittämisen ja vahvistamisen menetelmiin on ensisijaisen tärkeää. Esihenkilöiden tulee mahdollistaa ja kannustaa työntekijöitään kokeiluihin osallistumiseen. Selkeä viestintä on tärkeässä roolissa. Jotta kokeilun hyödyt voidaan todentaa ja näin ollen vakinaistaa kokeiltu toimintamalli, on sen laatua ja vaikuttavuutta mitattava.