Terveysasemien raportointikäytäntöjen toimintamalli Helsingissä
Terveysasemien raportointikäytäntöjen toimintamalli ohjaa systematisoimaan tiedonkeruuta ja hyödyntämään tietoa johtamisessa. Esihenkilöiden tiedolla johtamista vahvistetaan luomalla, jalkauttamalla päivittäisjohtamiseen tarvittavia raportteja.
Toimintamallin nimi
Terveysasemien raportointikäytäntöjen toimintamalli ohjaa systematisoimaan tiedonkeruuta ja hyödyntämään tietoa johtamisessa. Esihenkilöiden tiedolla johtamista vahvistetaan luomalla, jalkauttamalla päivittäisjohtamiseen tarvittavia raportteja.
Toimintamallin tavoitteena on systematisoida tiedon keruuta ja vahvistaa mittaustiedon hyödyntämistä tiedolla johtamisessa terveysasemilla. Terveysasemien esihenkilöiden tietojohtamisen osaamista vahvistetaan siten, että he hyödyntävät raportointitietoja päivittäisjohtamisessa kysynnän ja tarjonnan mukaan. Palveluiden oikea-aikaisuus ja laadukkuus paranevat raportointikäytäntöjen kehittämisen ansiosta, koska asiakkaaksi tulon prosessista kerättyä tietoa hyödyntämällä asiakas voidaan suoraan ohjata oikean palvelun piiriin moniammatillisuutta hyödyntäen.
Toimintaympäristönä toimii Helsingin kaupungin terveysasemapalvelut. Hoitotakuun kiristymisen myötä on erityisen tärkeää saada esihenkilöille raportteja luotua ja jalkautettua, jotka tukevat heitä päivittäisjohtamisessa. Raporteilla voidaan myös seurata kirjaamisen laatua, johon Hyvinvointialueiden sote-palvelujen tarveperustainen rahoitus perustuu.
Kohderyhmänä toimii terveysasemien esihenkilöt, joilla on tarve saada raportteja käyttöön tiedolla johtamisen tueksi. Raporttien jalkauttamista vahvistettiin työpajatoiminnalla.
Uusien toimintatapojen käyttöönoton kannalta on tärkeää, että raportteja käyttävät esihenkilöt osallistuvat kehittämiseen. Kehittämistyön aikana henkilöstöä osallistettiin työpajojen kautta, joissa varmistettiin heidän raportointiosaamisensa. Uusien raporttien sujuvaa käyttöönottoa varten luotiin ohjeistukset.