Tiedolla johtaminen - Toimenpidekoodit mielenterveys- ja päihdepalveluissa
Edistää mielenterveys- ja päihdepalveluissa käytössä olevien I-ryhmän toimenpidekoodien käyttöönottoa ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden tiedolla johtamista.
Toimintamallin nimi
Edistää mielenterveys- ja päihdepalveluissa käytössä olevien I-ryhmän toimenpidekoodien käyttöönottoa ja mielenterveys- ja päihdepalveluiden tiedolla johtamista.
Mihin velvollisuus kirjata toimenpidekoodeja perustuu?
THL ohjeistaa käyttämään kaikkien toimenpiteiden kirjaamisessa THL-Toimenpideluokitusta.
• Asiakastietolaki (703/2023) säätää, mitä tietoja potilasasiakirjoihin tulee kirjata. Toimenpidetiedot on määritelty keskeiseksi kirjattavaksi hoitotiedoksi (asiakastietolaki 29 §).
• Asiakastietolaki (71 §) säätää, että THL:n Tiedonhallintapalvelun tulee koostaa tieto keskeisestä hoidon sisällöstä eli toimenpidetiedot. Hoidon sisällön tietojen koostaminen toimenpidekoosteeksi puolestaan onnistuu ainoastaan, jos THL-Toimenpideluokituksen tiedot kirjataan rakenteisesti. Tiedonhallintapalvelun periaatteiden mukaan ”Toimenpiteet tulee kirjata potilastietojärjestelmissä rakenteisina tietoina (entryinä) ja tallentaa Potilastiedon arkistoon osana potilaskertomusta, mistä ne kootaan tiedonhallintapalvelun avulla toimenpidekoosteeseen”.
• Hoitoilmoitusrekisteriin ja eräisiin muihin kansallisiin tietoaineistoihin ilmoitetaan toimenpiteet THL – Toimenpideluokituksella. Koostettu tieto palvelee tiedolla johtamista ja jatkossa hyvinvointialueiden rahoitusosuuden määrittämistä.
Lisätietoa: Potilastiedon kirjaamisen yleisopas ohjeistaa tarkemmin kirjaamista ja mm. toimenpiteiden kirjaamista.
Vaikuttavuus palvelussa - tehty työ näkyväksi
- Tehdään työ näkyväksi: millaista hoitoa palveluissa annetaan?
- Voidaan mitata toteutunutta palvelua: Milloin ja kuinka paljon tehdään?
- Voidaan mitata tuloksia: millä toimenpiteillä on vaikuttavuutta?
- Voidaan seurata tehokkuutta: hoidon laatu, käytetyt resurssit ja kustannustehokkuus?
Mielenterveysstrategia kuvaa strategian onnistumisen arvioinnissa käytettävät indikaattorit. Näihin kuuluvat palveluiden osalta toimenpidekoodit.
Mielenterveys- ja päihdepalveluiden kehittämisestä ja johtamisesta vastaavat henkilöt sekä terveydenhuollon työntekijät.
THL I-ryhmän toimenpidekoodeista mielenterveys- ja päihdepalveluissa verkkosivulle on tuotettu useita tukimateriaaleja suunnittelun ja käyttöönoton tueksi.
- video käyttöönoton tueksi
- toimenpidekoodien valintatyökalu suunnittelun ja koodien valintaan avuksi
- Kooste I-ryhmän tmp-koodeista excel-taulukko, jossa koodien käytöstä selitteet (suomeksi ja ruotsiksi)
- Raportit ja julkaisut: Perusterveydenhuollon avohoidon sekä I-ryhmän toimenpiteet erikoissairaanhoidossa -raportit sekä viisi muuta julkaisua.
- Lyhytohjeita kirjaamiseen: Tiedä & Toimi-kortteja kirjaamisen avuksi sekä potilasohje (suomeksi ja ruotsiksi).
- Lasten ja nuorten hoitoon soveltuvien menetelmien kuvaukset ja toimenpidekoodit.
- THL Blogi: Tools for follow-up – a core of successful implementation
Toimenpidekoodien kirjaaminen vaikuttaa monelle eri tasolle
Esihenkilötaso
Palveluiden käyttö ja resurssien kohdentaminen, työkuorman seuranta.
Henkilöstön erityisosaamisen hyödyntäminen ja tulevaisuuden koulutustarpeet.
Työntekijä
Oman osaamisen ja työpanoksen näkyväksi tekeminen. Oman osaamisen kehittäminen.
Potilas
Potilaan oikeus omien tietojen seurantaan, hoidon sisältö jäsentyy, toimenpidekoodit siirtyvät Omakantaan.
Ylempi johto
Palvelutuotannon sisältö ja sujuvuus, laadun ja kustannusvaikuttavuuden seuranta, kokonaisvaltainen toiminnanohjaus.
Hoitosisältö
Hoidon sisällöllinen jakautuminen, näyttöön perustuvien menetelmien käyttö, hoitojaksojen pituus
Toiminnan kehittäminen
Kehittämistoimenpiteiden suunnittelu ja seuranta. Tehdäänkö jotain liian vähän tai liikaa?