Tiimimalli Satakunnan hyvinvointialueen sote-keskuksissa
Asiakas saa monialaista palvelua/hoitoa, jossa asiakaskokemus, vaikuttavuus, tuottavuus ja henkilöstötyytyväisyys paranevat. Hoidon/palvelun saatavuus, oikea-aikaisuus ja jatkuvuus paranevat. Asiakkaan palvelua/hoitoa koordinoi yksi ammattilainen.
Satakunta muodostaa yhden Suomen 21 hyvinvointialueesta. Satakunnan hyvinvointialue muodostuu Euran, Eurajoen, Harjavallan, Huittisten, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian, Kokemäen, Merikarvian, Nakkilan, Pomarkun, Porin, Rauman, Siikaisten, Säkylän ja Ulvilan kunnista. Ennen hyvinvointialueelle siirtymistä julkisia sosiaali- ja terveyspalvelun tuottajia oli 7, minkä lisäksi alueella on tuhansia yksityisiä tai 3. sektorin toimijoita.
Satakunnan kuntien sosiaali- ja terveystoimen, sote-kuntayhtymien, pelastustoimen ja sairaanhoitopiirin palvelut siirtyvät hyvinvointialueen vastuulle 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointialueen lakisääteisiä tehtäviä ovat toiminnan alkaessa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen.
Satakunnassa oli jo ennen hankkeen alkua kehitetty moniammatillista ja -toimijaista tiimityötä kuntien ja kuntayhtymien omana toimintana. Toimintaympäristön lähtötilanteessa alueet olivat kehittämisen eri vaiheissa. Joissain paikoissa Satakunnassa toimi jo sote-keskuksia, mutta monissa paikoissa sosiaalihuollon palvelut olivat ja ovat myös fyysisesti erillään. Satakunnan terveyskeskusten toimintatavat olivat erilaisia, eikä terveyskeskuksilla ollut yhteisiä toiminnan tavoitteita.
Strategisesti toimintamalli liittyy Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusohjelman tavoitteisiin.
Satakunnassa kehittäjätiimi on moniammatillinen tiimi, jossa kehittäjät työskentelevät eri työpanoksella ja toimivat samalla omissa yksiköissään kehittämis- ja muissa tehtävissä. Tiimi rakennettiin hankkeen alussa niin, että jokainen alue/organisaatio olivat kehittäjätiimissä edustettuna. Näin varmistuttiin, että kehittämistyötä tehdään maakunnallisesti yhdessä jo tehdyt kehittämistoimet huomioiden. Kehittäjätiimin jäsenet työskentelivät myös omissa yksiköissään, jolloin yksiköiden oli helpompaa pysyä mukana maakunnallisessa kehittämisessä jo ennen kuin hyvinvointialueen tiimimallia tukevat rakenteet olivat valmistuneet.
Kehittäjätiimin kaiken kehittämistoiminnan lähtökohdaksi asetettiin yhteiset nelimaalitavoitteet (vaikuttavuuden, tuottavuuden, asiakas- ja henkilöstökokemuksen parantaminen) ja laadittiin yhteiset mittarit tavoitteiden toteutumisen seuraamiseksi. Kehittäjätiimi perusti Satakunnan terveyskeskusten esihenkilöistä koostuvan verkoston, jossa varmistettiin yhteistä tahtotilaa nelimaalitavoitteisiin sitoutumisesta ja sovittiin yhteisistä mittareista. Satakuntaan hankittu yhtenäinen muutoksen tuki on ollut tärkeässä roolissa alueella muutoksen mallintamisesta käytäntöön.
Hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen Satakuntaan rakennettiin yli toimialuerajojen ylittävä systemaattisesti toimiva projektin ohjaus- ja hallintarakenne. Systemaattisesti toimiva rakenne luotiin, jotta varmistetaan tiimityömallin kehittämistoimien juurruttaminen, monialaisuuden lisääminen ja Satakunnan yhtenäisyys. Ohjaus- ja hallintarakenteen foorumit ja osallistujat toimivat viidellä tasolla lähtien yksiköissä tapahtuvista tiimikokouksista, päättyen ohjausryhmään, jonka tehtävänä on varmistaa suurten linjojen tahtotila.
Toimintamallin avulla tavoitellaan vaikuttavuuden ja tuottavuuden parantumista, sekä asiakas ja -henkilöstökokemuksen parantumista seuraavin keinoin kuva 1:
-Hoito/ palvelu alkaa heti ensimmäisessä kontaktissa
-Asiakkaalle nimetään vastuutyöntekijä
- asiakas ohjataan ottamaan ensisijaisesti yhteyttä omaan vastuutyöntekijään
- tavoitteena on hoidon jatkuvuuden parantuminen ja asiakkaan kokonaisvaltainen palvelu/hoito
-Asiakkaita hoidetaan/ palvellaan monialaisesti ja moniammatillisesti
- Tiimifysioterapeutin toimintamalli sote-keskuksessa kuva 2
- Horisontaalisen integraation palvelumalli (mallinnus käynnissä) kuva 3
-Palvelu toteutetaan kevyimmällä mahdollisella tavalla
- Palvelut ovat saavutettavissa ja monikanavaisia
- Asiakas saa yhteyden vastuutyöntekijäänsä nopeasti ja asian ratkaisu aloitetaan heti
- Asiakas saa hoidettua asiansa helposti digitaalisten yhteydenottokanavien avulla, esimerkkinä Minun asiointini- palvelu, jossa asiakas pystyy kirjoittamaan viestin vapaana tekstinä
- Minun asiointini Sähköinen yhteydenotto sote-keskuksiin | Innokylä (innokyla.fi) kuva 4
- Digitaalisia palveluita kehitetään samanaikaisesti ja uusia digitaalisia välineitä otetaan käyttöön askeltaen sitä mukaa, kun ne saadaan integroitua uuden toimintamallin prosessiin
- Omaolo on käytössä jo sote-keskuksissa ja käyttöä lisätään samanaikaisesti
- Omaolon hyvinvointitarkastuksen integrointi pitkään palveluita tarvitsevien asiakkaiden hoitoprosessiin kuva 5
- Tavoitteena on, että sähköisten yhteydenottojen suhteellinen osuus kasvaa ja asiakasvirtoja ohjataan kohti digiasiointia
-Asiakkaita segmentoidaan palvelutarpeen mukaisesti
- Tunnistetaan/löydetään pitkään palveluita tarvitsevat asiakkaat ja erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat, esimerkkinä ennenaikaisen kuoleman riskissä oleva asiakas tunnistetaan kysymällä systemaattisesti sovitut terveysindikaattorit
- Asiakaslähtöinen terveys- ja hoitosuunnitelma ja valmentava/kannustava, proaktiivinen työote/tuki
-Muutosta seurataan ja johdetaan tiedolla kaikilla tasoilla
Uudistetun toimintamallin nelimaalitavoitteille (kuva 1) on määritelty mittareita (tuottavuus ja vaikuttavuus), jonka vuoksi joudutaan täsmentämään asiakastyön kirjaamiskäytäntöjä. Sitä voi nimittää strategiseksi kirjaamiseksi, koska sen perusteella voidaan arvioida vaikuttavuuden (seitsemän terveysmittaria / terveysindikaattoria) ja tuottavuuden (kustannus / potilas) toteutumista. Asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyden mittaamiseksi tarvitaan muita keinoja.
Strateginen kirjaaminen mahdollistaa
- Ammattilaisten, tiimien ja terveysaseman työn vaikuttavuuden ja tuottavuuden arvioinnin
- Korkean riskin asiakkaiden etsinnän (population management)
Tarve ja tavoite on seurata nelimaalitavoitteiden saavuttamista. Keino tähän on viikoittainen raportointi. Johdon ja tiimin ”majakkana” toimivat nelimaalitavoitteet ja niistä johdetut välimittarit kuva 6. “Purjeena” toimii uudistettu toimintamalli, jonka ydinasiat ovat kuvattuna yllä (tavoiteltu muutos)
Seurannan keinoina toimivat:
- Kirjaamisen ja tilastoinnin malli (Standard operating procedure)
- Välimittarit (asiat, joita seurataan) on oltava arjen työssä käytettävissä olevia ja synnyttävä rutiinityössä (kuva 6.)
- Välimittareilla oltava kytkös nelimaalitavoitteisiin ja prosesseihin (on myös ymmärrettävä, miksi juuri nämä mittarit on valittu ja miten ne vaikuttavat toisiinsa)
- Tiimit käsittelevät ja analysoivat seurattavat asiat (luvut) ja analysoivat niitä tiimikokouksissa viikoittain, sekä miettivät korjaavia toimenpiteitä lukujen avulla
Kohderyhmämme on aikuisten palvelualueella kaikki sote-keskuksissa asioivat asiakkaat. Uudistettu toimintamalli lähtee asiakkaiden tarpeista ja tavoitteista käsin. Usein jo palveluiden saatavuuden parantuminen saa aikaan tyytyväisempiä asiakkaita, mutta yhtä tärkeää on tuottaa asiakkaalle vaikuttavaa palvelua. Saman aikaisesti on ammattilaistasolla tavoiteltava tuottavuutta ja henkilöstökokemuksen parantumista. Kaikkia nelimaalitavoitteita on tavoiteltava samanaikaisesti, eikä niitä voi erottaa toisistaan.
Uudistettu toimintamalli on täytynyt mallintaa jokaisessa sote-keskuksessa / terveyskeskuksessa alusta alkaen ammattilaisia osallistaen, sillä kysymyksessä on iso toiminnallinen uudistus, joka koostuu monesta toisiinsa liittyvästä asiasta. Aloitusvaiheessa jokaiseen sote-keskukseen/ terveyskeskukseen on tehty nykytilan arvio, johon kuulunut:
- Asiakasvirtojen tarkastelu (asiakasvirta-analyysit)
- Asiakasmäärien tarkastelu
- Eri ammattilaisten haastattelut