Tiimimalli Satakunnan hyvinvointialueen sote-keskuksissa
Toimintamallissa asiakas saa monialaista palvelua ja hoitoa, jossa asiakaskokemus, vaikuttavuus, tuottavuus ja henkilöstötyytyväisyys paranevat. Uudistetun palvelun avulla hoidon saatavuus, oikea-aikaisuus ja jatkuvuus paranevat.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Toimintamallissa asiakas saa monialaista palvelua ja hoitoa, jossa asiakaskokemus, vaikuttavuus, tuottavuus ja henkilöstötyytyväisyys paranevat. Uudistetun palvelun avulla hoidon saatavuus, oikea-aikaisuus ja jatkuvuus paranevat.
Toimintamalli lyhyesti
Hoito/ palvelu alkaa heti ensimmäisessä kontaktissa
-Asiakkaalle nimetään hoitovastaava
- asiakas ohjataan ottamaan ensisijaisesti yhteyttä omaan vastuutyöntekijään kaikissa terveyteensä/sairauksiinsa liittyvissä asioissa
- Vastuutyöntekijä organisoi asiakkaan palvelun/hoidon kokonaisuutta yhdessä monialaisen tiimin kanssa
- tavoitteena on hoidon jatkuvuuden parantuminen ja asiakkaan kokonaisvaltainen palvelu/hoito
-Asiakkaita palvellaan ja hoidetaan monialaisissa tiimeissä
-Palvelu toteutetaan kevyimmällä mahdollisella tavalla
- Palvelut ovat monikanavaisia ja asiakkaan saavutettavissa
- Asiakas saa yhteyden vastuutyöntekijäänsä nopeasti ja asian ratkaisu aloitetaan monialaisen tiimin ammattilaisia hyödyntäen heti
- Digitaalisia yhteydenottokanavia on tarjolla monipuolisesti
- Digitaalisia palveluita kehitetään samanaikaisesti
- Omaolon käyttöä lisätään samanaikaisesti
- Tavoitteena on, että asiakkaiden ja ammattilaisten yhteydenotoista suurin osa tapahtuu sähköisesti
-Asiakkaat segmentoidaan palvelutarpeen mukaisesti
- Kysytään ja kirjataan rakenteisesti sovittuja terveysindikaattoreita
- Tunnistetaan/löydetään pitkään palveluita tarvitsevat, erityistä tukea tarvitsevat asiakkaat, joille laaditaan asiakaslähtöinen terveys- ja hoitosuunnitelma
- Aloitetaan asiakkaalle valmentavalla ja proaktiivisella työotteella toimiva tuki
-Muutoksen seuranta, tiedolla johtaminen--> toimenpiteet
Satakunnan muodostaa yhden Suomen 21 hyvinvointialueesta. Satakunnan hyvinvointialue muodostuu Euran, Eurajoen, Harjavallan, Huittisten, Jämijärven, Kankaanpään, Karvian, Kokemäen, Merikarvian, Nakkilan, Pomarkun, Porin, Rauman, Siikaisten, Säkylän ja Ulvilan kunnista. Julkisia sosiaali- ja terveyspalvelun tuottajia on 8, minkä lisäksi alueella on tuhansia yksityisiä tai 3. sektorin toimijoita.
Satakunnan kuntien sosiaali- ja terveystoimen, sote-kuntayhtymien, pelastustoimen ja sairaanhoitopiirin palvelut siirtyvät hyvinvointialueen vastuulle 1.1.2023 alkaen. Hyvinvointialueen lakisääteisiä tehtäviä ovat toiminnan alkaessa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestäminen.
Kohderyhmämme on aikuisten palvelualueella kaikki sote-keskuksissa asioivat asiakkaat. Asiakkaiden kontakteista on tehty arvovirta-analyyseja, joiden pohjalta on kartoitettu asiakkaiden palveluketjujen nykytilaa ja käyntien tuottamaa arvonlisää. Arvovirta-analyysit ovat toimineet toimintamallin jalkauttamisen apuna osallistavissa työpajoissa henkilöstön kanssa.
- Määritellään tavoitteet--> määritellään mittarit-->Suunnitellaan käytäntö yhdessä ammattilaisten kanssa
- Laaaditaan toimintakäsikirja, tiimi on itseohjautuva ja tiimin ohjaamiselle luodaan rakenne, toimintaa seurataan systemaattisesti--> mahdollistaa tiedolla johtamisen, muutoksessa tarvitaan lähiesimiehen tukea ja tahtotilaa, sekä johdon vahvaa sitoutumista
- Luodaan systemaattinen ohjausrakenne, jolla toimintaa ohjataan ja seurataan
Muutos vaatii paljon aikaa ja eteenpäin katsovaa, innostavaa osaamista.
- Asiakkaiden kiireettömään hoitoon pääsy on parantunut
- Asiakkaiden hoidon jatkuvuus on parantunut
- Asiakastyytyväisyys on kasvanut
- Ammattilaiset ottavat enemmän vastuuta asiakkaan palvelun/hoidon kokonaisuudesta
- Asiakkailta kysytään terveysindikaattoreita
- Asiakkaita on segmentoitu tarvelähtöisesti ja siihen liittyen palvelun sisältöjä on kehitetty (asiakaslähtöinen terveys- ja hoitosuunnitelma, valmentava- ja proaktiivinen ote)
- Asiakkaiden osallistaminen oman hoitonsa suunnitteluun kasvanut
- Toiminnan tuottavuutta ja vaikuttavuutta on ryhdytty seuraamaan järjestelmällisesti
- Ammattilaisten rakenteinen kirjaaminen on parantunut
- Toimintamallin muutos on iso muutoskokonaisuus, joka koostuu monesta toisiinsa liittyvästä pienemmästä muutoksesta.
- Toimintamallin muutos on iso muutoskokonaisuus, joka koostuu monesta toisiinsa liittyvästä pienemmästä muutoksesta. Yllättävää on ollut, että ison kokonaisuuden hahmottaminen on monelle vaikeaa
- Muutoksen tekeminen on hidasta ja ennen kuin uudenlainen toimintatapa on vakiintunut, palataan herkästi vanhoihin tapoihin
- Monialaiset tiimit eivät synny itsestään, vaan vaativat paljon yhteistä keskustelua ja yhteiskehittämistä
- Ammattilaisia on hakeutunut töihin muualle