Tavoitteena on lisätä sote-keskuksissa osatyökykyisten tunnistamista sekä heille suunnattua palvelutarjontaa ja perustaa monialaisia työkyvyn tuen tiimejä sekä tarjota laatuperusteista työhönvalmennusta kuntouttavan työtoiminnan asiakkaille. 

Toimintaympäristö **

Uusi hallitusohjelma aiheuttaa muutoksia toimintaympäristöön mm. kuntouttavan työtoiminnan järjestäjätaho tulevaisuudessa on vielä epäselvä elokuussa 2023. Toimeentulotukeen, asumistukeen ja työttömyysturvaan kaavaillaan tiukennuksia. Hallitus tulee uudistamaan sosiaaliturvaa siten, että järjestelmä on yksinkertaisempi ja työhön kannustavampi. (Valtioneuvoston julkaisu Vahva ja välittävä Suomi Neuvottelutulos hallitusohjelmasta 16.6.2023).

Tämä työpaketti sijoittuu Varhan sotekeskuksiin sekä Varhan sosiaali- ja vammaispalvelun alaisuudessa olevan kuntouttavan työtoiminnan yhteyteen.

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Varsinais-Suomessa on noin 490 000 asukasta.​ Erityispiirteitä ovat kaksikielisyys, yliopistollisuus ja ​
27 kunnan rakenne.​ Työvoimaa on 231 049 henkilöä​, joista työttömiä työnhakijoita 23 010. Laaja työttömyys kattaa 32 400 henkilöä, joista pitkäaikaistyöttömiä 7028 henkilöä​ (ELY-Keskus, Työllisyyskatsaus heinäkuu 2023)​.

Työttömyyden perusteella työmarkkinatukea saavia ​8198 henkilöä, joista työllistymistä edistävän palvelussa 3808 henkilöä​. Heistä on kuntouttavassa työtoiminnassa 1203 henkilöä​ (Kelasto 04/2023). 

Tämän työpaketin tavoitteena on työelämän ulkopuolella olevien osatyökykyisten henkilöiden työllistymisedellytysten, työ- ja toimintakyvyn, työllistymisen sekä yhteiskunnallisen osallisuuden paraneminen. Sosiaali- ja terveyskeskusten työkyvyn tuen matalan kynnyksen palveluiden rakentaminen koko hyvinvointialueelle. Laatuperusteisen tuetun työllistymisen työhönvalmennuksen rakentaminen osana hyvinvointialueen sosiaalihuollon palveluita. Sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoiden osaamisen vahvistaminen siten, että he tunnistavat työkyvyn tuen tarpeen,  tuntevat työkyvyn tuen monialaisen palvelukokonaisuuden ja osaavat hyödyntää sen asiaakkaan parhaaksi. Työttömien terveystarkastusten ja työttömien ryhmäinterventioiden kehittäminen.

Työpaketti linkittyy Kestävän Kasvun Varsinais-Suomi -hankkeeseen, joka on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. 

Varsinais-Suomen hyvinvointialue - Suomen kestävän kasvun ohjelma | Innokylä (innokyla.fi)

 

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Asiakkaan näkökulmasta palvelulla on tarkoitus helpottaa asiakkaan pääsyä työkyvyn tuen palvelujen piiriin sekä saada intensiivistä ja tarpeeksi pitkäkestoista apua työllistymiseen sosiaalihuollon laatuperusteisen työhönvalmennuksen kautta. 

Ammattilaisen näkökulmasta palvelun tarkoituksena on työkyvyn tukeen liittyvän osaamisen lisääminen,  työkyvyn tuen palvelujen koordinointi ja järjestäytyminen monialaisesti sekä työkyvyn tukeen liittyvien konsultointien helpottuminen. Sosiaalihuollon laatuperusteinen työhönvalmennus on uusi asiakastyön työkalu työllistymistä edistävien palvelujen ammattilaisten työn avuksi.

Organisaation näkökulmasta tavoitteena on rakentaa yhtenevä palvelurakenne koko hyvinvointialueelle. Yhteiskunnan näkökulmasta tavoitteena on lisätä työllisyyttä ja osatyökykyisten yhteiskunnallista osallisuutta. 

 

Tavoiteltu muutos
  • Lisätä osatyökykyisten työttömien työllistymisen edellytyksiä, työ- ja toimintakykyä ja yhteiskunnallista osallisuutta
  • Luoda monialainen palvelukokonaisuus, jossa osatyökykyisten työttömien työkyvyn tuen tarve tunnistetaan ja jossa palvelut ja palvelupolut toimivat asiakaslähtöisesti
  • Kehittää ammattilaisten osaamista siten, että he tuntevat työkyvyn tuen palvelukokonaisuuden ja osaavat hyödyntää sitä asiakkaan parhaaksi
  • Tuottaa tietoa osatyökykyisten työttömien palveluiden ja etuuksien yhteensovittamiseksi sekä lainsäädännön kehittämisen tueksi
Ratkaisun perusidea **

Työkykyohjelman laajentaminen -toimintamallissa on kyse kolmesta eri kokonaisuudesta, jotka toisaalta ovat yhteydessä toisiinsa

1. Työkykykoordinaattorien osaaminen terveysasemille. 

  • Kohderyhmänä osatyökykyiset työelämän ulkopuolella olevat asiakkaat, mutta myös ammattilaiset, jotka voivat konsultoida asiakkaiden työkyvyn tuen asioissa työkykykoordinaattoria.

2. Monialaisten työkyvyn tuen tiimien perustaminen terveysasemille. 

  • Kohderyhmänä ammatilaiset, joista monialainen tiimi perustetaan ja toisaalta osatyökykyiset työelämän ulkopuolella olevat asiakkaat.

3. Sosiaalihuollon laatuperusteisen työhönvalmennuksen vieminen työllistymistä edistäviin sosiaalipalveluihin. 

  • Kohderyhmänä kuntouttavasta työtoiminnasta avoimille työmarkkinoille haluavat.
Liitteet
Kuva
Työkykykoordinaattorin asiakastyö
Työkykykoordinaattorin asiakastyö
Kuva
Työkyvyn tuen tiimi
Työkyvyn tuen tiimi
Kuva
Laatuperusteinen työhönvalmennus työllistymistä edistävissä palveluissa
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Työkykykoordinaattoreita on hankerahoituksella kuusi ja työhönvalmentajia 7, lisäksi projektipäällikkö ja erityisasiantuntija hanketta johtamassa. Hankerahoituksella koulutetaan Varhan vakihenkilöstöstä vähintään 10 työkykykoordinaattoriksi sekä vähintään yksi työkykykoordinaattori-kouluttajaksi. Lisäksi sote-palvelujen ammattilaisia koulutetaan työkyvyn tuen palveluista. Vakihenkilöstön osallistaminen ja kouluttaminen on osa juurrutussuunnitelmaa, ja tässä työkykykoordinaattoreilla on tärkeä tehtävä. 

Työkyvyn tuen tiimejä (muita kuin TYP-tiimejä) on Työkykyohjelman laajentaminen -työpaketin alkaessa Varhan sote-keskuksissa yhteensä vain kahdella paikkakunnalla. Tavoitteena on, että hankkeen aikana saadaan perustettua kuusi uutta työkyvyn tuen tiimiä, joiden toiminta jatkuisi myös hankekauden jälkeen. Työkyvyn tuen tiimeihin pyritään saamaan sote-palveluista vakihenkilöstä mukaan heti alusta alkaen.

Sosiaalihuollon laatuperusteinen työhönvalmennus pyritään juurruttamaan osaksi Varhan sosiaalipalveluiden toimintaa todentamalla työttömien osatyökykyisten nopeampi työllistyminen avoimille työmarkkinoille verrattuna perinteisiin menetelmin, jossa kuntoutetaan ensin pitkäänkin ja vahvistetaan työelämävalmiuksia ennen siirtymistä avoimille työmarkkinoille. Ajatellaan, että työ itsessään kuntouttaa ja työhönvalmentajan tuki on olemassa myös työssä käynnin aikana. 

 

Liitteet