Työkyvyn tuen tiimi, Pohjois-Savon HVA (RRP, P3)
Toimintamallin tavoitteena on, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti heidän tarpeisiinsa perustuviin työkyvyn tuen palveluihin. Tavoitteena on työkyvyn tuen tarpeen varhainen tunnistaminen ja työttömyyden pitkittymisen ehkäiseminen.
Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu strukturoitu työkyvyn tuen palvelukokonaisuus ja työkyvyn tuen palveluita toteutetaan vaihtelevasti ja pirstaleisesti hyvinvointialueen sisällä. Työttömien työnhakijoiden sekä työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevien työikäisten terveystarkastuksia tehdään pääsääntöisesti perusterveydenhuollossa sotekeskuksissa. Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu kuitenkin yhtenevä terveystarkastusten toimintamalli.
Työllisyyspalvelut siirtyvät valtiolta kunnan/kuntien muodostamille työllisyysalueille vuoden 2025 alusta. Pohjois-Savon hyvinvointialueella on 1.1.2025 alkaen kolme työllisyysaluetta. Työllisyyspalvelut ovat olennainen osa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta. Muutosvaihe on otollinen ajankohta ottaa käyttöön työkyvyn tuen tiimin toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialueen sotekeskuksissa.
Pohjois-Savossa pitkäaikais- ja rakennetyöttömien sekä työttöminä olevien vammais- ja pitkäaikaissairaiden määrät ovat tilastollisesti korkeita. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta vuonna 2022 oli 9,5 %, vuonna 2023 10,1 % ja vuonna 2024 (lokakuu) 10,5 %. Pohjois-Savossa työttömien terveystarkastuksia on tehty vähänlaisesti, vaikka palvelu on lakisääteinen ja pitkäaikaistyöttömien määrä on tilastollisesti korkea (34,7 %, 10/2024). Työttömien terveystarkastuksia vuonna 2022 tehtiin 4,7 % (koko maa 7,1 %) ja 3,5 % vuonna 2023 (koko maa 8,3 %). Tehtyjen terveystarkastusten vähäinen määrä voi osittain johtua puutteellisesti toimenpidekoodien käytöstä.
Heikossa työmarkkina-asemassa oleville työikäisille suunnattu työ- ja toimintakykyä tukeva monialainen työ ei ole koordinoitua ja työkyvyn tuen monialaiset palvelurakenteet puuttuvat (pois lukien *lakisääteinen TYP-toiminta). Ammattilaiset kokevat tarvetta laajempaan ja tiiviimpään monialaiseen yhteistyöhön sekä osaamisen kehittämiseen.
Tavoitteenamme on tukea työikäisten työelämäosallisuutta: työssä pysymistä, työllistymistä, uudelleen kouluttautumista tai ensimmäisen tutkinnon suorittamista. Tavoitteen toteuttamiseksi asiakkaat ohjataan oikea-aikaisesti tarkoituksenmukaiseen eli heidän tarpeisiinsa, kyvykkyyksiinsä ja tavoitteisiinsa perustuviin työ- ja toimintakykyä tukeviin palveluihin. Tavoitteenamme on syrjäytymisen ehkäiseminen sekä osallisuuden ja työllistymisen edistäminen.
*Lakisääteinen Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) on TE-toimiston, kunnan ja Kelan yhteinen toimintamalli, jossa yhdessä asiakkaan kanssa arvioidaan, suunnitellaan ja vastataan prosessivastuullisesti asiakkaan työllistymisprosessin etenemisestä. TYP-laki muuttuu 1.1.2025 TYM-laiksi, jolloin kriteerit asiakkuudelle muuttuvat. Lakimuutos vaikuttanee siten myös työkyvyn tuen tiimin toimintamallin asiakkuuksiin.
Toimintamallia on kehitetty palvelumuotoilun avulla. Mallia yhteiskehitettiin loppuasiakkaita edustavien kokemusasiantuntijoiden, työkyvyn tuen pilottitiimin asiantuntijoiden ja keskeisten verkostojen edustajien kanssa. Kehittämistyöhön osallistui asiakastyötä tekeviä asiantuntijoita ja esihenkilöitä.
Yhteiskehittämisen prosessissa on ollut mukana asiakastyönasiantuntijoita ja esihenkilöitä Kuopion työllisyyspalvelusta, Pohjois-Savon TE-palveluista, Kelasta, hyvinvointialueen sosiaalipalveluista (työikäisten sosiaalipalvelut ja aikuissosiaalityö), hyvinvointialueen yleis- ja aikuispsykiatriasta, hyvinvointialueen erityispalveluista (kuntoutus) sekä pilotoitavan toimintamallin henkilöstöä, kokemusasiantuntijoita ja alueella toimivien 3. sektorin palveluntuottajia.
Palvelumuotoilutiimi suunnitteli ja toteutti kolme yhteiskehittelytyöpajaa. Työpajat sisälsivät pienryhmätyöskentelyä, joissa käytimme erilaisia suunnittelupohjia ja kanvaaseja asiakasymmärryksen esilletuomisessa sekä asiakkaan ja palveluverkoston asiantuntijoiden tarpeiden kokoamisessa. Työskentelyn tuloksena tuotimme em. työkaluja hyödyntäen asiakastarinoita, empatia- ja -palvelutarvekarttoja sekä asiakkaiden esimerkkipalvelupolkuja monialaisen työkyvyn tuen tiimin mallissa.
Lisäksi palvelumuotoilijat haastattelivat kokemusasiantuntijoita sekä tekivät kyselytutkimuksia työpajojen tueksi.
Yhteiskehittelytyöpajat
1. työpajassa keskityttiin pilotoitavan mallin tarkentamiseen asiakkaan näkökulmasta:
- Minkä tyyppiset asiakkaat hyötyvät parhaiten työkyvyn tuen tiimin palveluista?
- Miten asiakkaan palvelutarpeisiin vastataan parhaiten, ja miten monialainen toimintamalli voi auttaa tässä?
- Minkälaista palvelukokemusta ja tukea asiakkaat kaipaavat?
2. työpajassa laadittiin ideoita asiantuntijoiden organisoitumiseen monialaisella toimintamallilla:
- Miten eri asiantuntijat organisoituvat monialaisesti tukemaan asiakkaan tarpeita?
- Mitä vaatimuksia mallille nousee asiantuntijoiden organisoitumista ajatellen?
3. työpajassa käytiin alustavaa toimintamallin ehdotusta läpi palveluverkostoa edustavien organisaatioiden kanssa:
- Miten varmistetaan tiedon siirtyminen toimijalta toiselle?
- Miten palveluntarjoajien yhteistyö ja resurssoinnin sujuvuus mahdollistetaan parhaiten?
- Miten mallissa ehdotettu roolitus ja vastuunjako toimisivat käytännössä?
Toimijajoukon sitouttaminen yhteiskehittämiseen
Sitoutamme sidosryhmiä yhteistyöhön keskustelemalla ja tuomalla esille monialaisen työn tuomia hyötyjä asiantuntijan omassa työssä. Olemme pyytäneet sidosryhmiltä palautetta sekä kyselylomakkeella että haastatteluissa. Olemme saaneet palautetta toimintamallin onnistumisista ja onnistumisen edellytyksistä sekä sidosryhmien roolista pilotoinnin aikana ja mahdollisesta roolista tulevaisuudessa. Monikanavainen palautteen pyytäminen lisäsi sidosryhmien osallisuuden kokemusta ja vahvisti halukkuutta tehdä yhteistyötä ja kehittää toimintamallia.
Empatiakarttojen tavoitteena on lisätä asiakasymmärrystä. Voit tutustua empatiakarttoihin oheisesta liitteestä.
Asiakkaan saama palvelu on oikea-aikaista sekä hänen todellisiin tarpeisiin, lähtökohtiin, kyvykkyyksiin ja tavoitteisiin perustuvaa. Työkyvyn tukeminen painottuu enenevässä määrin työkyvyn ylläpitämiseen ja työttömyyden ennaltaehkäisyyn. Pitkällä tähtäimellä havaittava muutos ja tulos on se, että työikäisten pohjoissavolaisten työttömyysjaksot ja niiden kesto sekä työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella vietettävät ajanjaksot lyhenevät. Lisäksi osa-aikaisen työn tekemisen mahdollisuudet lisääntyvät.
Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli perustuu monialaiseen verkostoyhteistyömalliin. Haluttu muutos on alueen sote-toimijoiden ja työllisyyden hoidon toimijoiden yhteisen tahtotilan ja toimintatapojen luominen. Tavoitteena on alueen toimijoiden sitoutuminen monialaiseen hallinnonalat ylittävään yhteistyöhön työikäisten asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn sekä työllistymisen edistämiseen.
Toimintamallin avulla saavutetaan seuraavat tavoitteet:
- Palveluiden monialaisuus ja keskitetty koordinointi tehostavat osatyökykyisten asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn tukemista kohdentamalla palveluntuottajien toimintaa. Monialaisuus vähentää päällekkäisiä ja rinnakkaisia palveluita.
- Työkyvyn tiimin tuen toimintamallin vaikuttavuutta seurataan systemaattisesti ja vaikuttavuus integroidaan olennaiseksi osaksi palvelua. Erilaisilla mittareilla seurataan sekä asiakassuunnitelmassa sovittujen asiakkaan tavoitteiden saavuttamista että toimintamallin vaikuttavuutta yleisesti, jolloin toimintamallia pystytään kehittämään tiedolla johtaen.
- Asiantuntijoiden työ sujuvoituu, kun osapuolet sitoutuvat yhteiseen prosessiin.
- Sujuvampi asiakastiedon siirtyminen mahdollistaa osapuolille ajantasaisen kuvan asiakkaan tilanteesta.
- Ketterä ja ratkaisupainotteinen toimintamalli on tarpeeksi kevyt ja joustava soveltaa. Asiakkaan toimintakyky ja tavoitteet määrittävät tarvittavan monialaisen tuen määrän ja tavat. Monialainen yhteistyö pyritään järjestämään niin ettei se vaadi liian raskaita prosesseja ja sitovia henkilöstöresursseja.
- Asiakkaat, jotka aidosti hyötyvät monialaisesta työkyvyn tuen tiimin palveluista, ohjataan tiimin palveluihin ja heille tarjotaan oleelliset palvelut oikeassa vaiheessa ja järjestyksessä.
- Huomioidaan asiakkaan lähipiirin vaikutus asiakkaan työkykyyn ja ohjataan tarvittaessa asiakkaan läheistä eteenpäin palveluihin.
- Asiakkaalle pyritään luomaan sujuva, arvostava ja luottamusta herättävä palvelukokemus. Asiakkaan toimijuutta ja motivaatiota tuetaan ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla vastuuttamalla asiakasta osallistumaan oman suunnitelmansa tekemiseen ja sen toteuttamiseen.
Toimintamallin tavoitteina ovat monialaisen yhteistyön helpottuminen, asiantuntijoiden työn sujuvoittaminen, palveluiden vaikuttavuuden kasvu sekä luottamusta herättävän motivoivan ja asiakaslähtöisen asiakaskokemuksen varmistaminen.
Asiakkaan tilanteen edistymistä seurataan PROM-kyselyllä. Asiakas täyttää PROM-seurantamittariston kaksi kertaa: kun asiakkuus työkyvyn tuen tiimissä alkaa ja puoli vuotta asiakkuuden alkamisesta. PROM-seurantamittari sisältää kolme keskeistä työ- ja toimintakykyä kuvaavaa mittaria:
- työkykyjana (työkykypistemäärä)
- osallisuusindikaattori
- 3x10D-elämäntilannemittari.
Lisäksi asiakkailta kerätään sähköisesti asiakaspalautetta saamastaan palvelusta.
Pilotoinnin vaikuttavuusarvioinnin toteutti Nordic Healthcare Group Oy (NHG) Pohjois-Savon hyvinvointialueen kehityskumppanin Istekki Oy:n toimeksiannosta. Vaikuttavuusarviointi kattoi 8/23-6/24 välisen toimintajakson ja sisälsi asiakkaiden osalta 6 kuukauden PROM-seurannan.
Vaikuttavuusarviointi antoi viitteitä parantuneesta yhteistyöstä sidosryhmien välillä sekä potentiaalista kehittää työkyvyn tuen tiimin työn tuottavuutta nykyisestä. Työkykykoordinaattorin ja lääkärin asiakastyön asiakasmäärien perusteella tiimin toiminnan tuottavuus ei ole vielä toimintamallin tavoitellulla tasolla. Tiimin kokonaistuottavuuden arviointia rajoittivat vajavaiset pohjatiedot terveydenhoitajan asiakastyön osalta sekä vertailukohdan puute.
Vaikuttavuutta ja toiminnan kustannusvaikuttavuutta ei päästy luotettavasti arvioimaan keskeisten mittareiden (työkyky, osallisuus, tyytyväisyys elämään) lyhyen seuranta-ajan, alhaisen vastausmäärän sekä pienten keskimääräisten muutosten vuoksi. Kuitenkin kustannusvaikuttavuusselvitys antoi viitteitä asiakkaiden ja ammattilaisten kokemista hyödyistä: 58 % asiakkaista koki saamansa palvelun hyödylliseksi ja 30 % oli väitteestä osin samaa mieltä. Hieman useampi asiakas suosittelisi palvelua kuin jättäisi suosittelematta (NPS = 9). Sidosryhmien ammattilaisista taas 96 % suosittelisi toiminnan jatkumista pilottikauden jälkeen.
Toimintamallin arviointiin liittyy useita rajoitteita, joista tärkein on asiakkaan tilanteen kehittymisen arviointijakson lyhyys. Arviointiväli tulisi jatkossa olla kuutta kuukautta pidempi. Ulkoisen arvioijan suosituksena on jatkaa toiminnan seurantaa vahvemman arviointipohjan kerryttämiseksi. Voit tutustua vaikuttavuusraporttiin oheisesta liitteestä.
Työkyvyn tuen tiimintoimintallin tavoitteiden saavuttamista tukee:
-
Selkeä tieto rooleista ja vastuista kussakin asiakasprosessissa sekä riittävän intensiivinen tietojen vaihtaminen, jotta palvelut kohdentuisivat oikein ja olisivat mahdollisimman oikea-aikaisia.
-
Suunnitelmallinen ja säännöllinen yhteydenpito verkoston jäsenien kesken lisää molemminpuolista palvelujen tuntemista ja vähentäisi häiriökysyntää, etenkin perusterveydenhuollossa.
-
Kaikkien toimijoiden sitoutumista ja resursointia sekä yhteisten tavoitteiden asettamista.
-
Selkeä päätöstapaaminen, jotta asiakkaalle ja palveluprosessissa mukana oleville tahoille on selvää, miten asiakkaan tilanne on edistynyt ja miten prosessissa edetään.
-
Tiimin itseohjautuvuus sekä vastuunkantaminen ja -jakaminen tiimin kesken.
-
Psykiatrisen sairaanhoitajan ja fysioterapeutin työpanoksen sekä neuropsykologisen osaamisen saaminen kiinteämmäksi osaksi tiimi. Kelan tiiviimpi mukana olo tukisi ammattilaisten osaamisen lisääntymistä Kelan palvelupaletista kriteeristöineen.
-
Toimiva tiimityö vaatii avoimuutta ja luottamusta. On tärkeää, että ammattilaisten vaihtuvuus olisi mahdollisimman vähäistä.
Työkyvyn tuen tiimin yhteistoimijuuden kehittäminen reflektiotyöpajoissa puolen vuoden välein :
-
Käydään dialogissa läpi onnistumisia ja kehittämiskohteita
-
Tarkastellaan asiakaskokemuksia (avoin palaute, asiakaskyselykoonnit) sekä muita vaikuttavuusmittareita
-
Osaamisen kehittäminen ja tiedon jakaminen yhdessä
-
Roolien ja vastuiden läpikäynti ja tarvittaessa muutokset
-
Lisäksi luodaan yhteisen työskentelyn ja oppimisen alusta (esimerkiksi HowSpace, ei asiakastietojen käsittelyä).
Palvelun kohderyhmä on osatyökykyiset, työttömät työnhakijat tai ilman työtä olevat työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevat työikäiset 18-65-vuotiaat pohjoissavolaiset. Asiakkaalla on oltava motivaatiota ja riittävät edellytykset edistää työ- ja toimintakykyään esimerkiksi aloittamalla ammatillinen kuntoutus, opiskelu tai työllistyä.
Työkyvyn tuen tiimin palveluista hyötyvät asiakkaat, joilla on:
- Kuntoutumis- ja työllistymisedellytyksiä
- Tarve monialaiseen työ- ja toimintakykyarvioon
- Pitkäaikainen työkykyyn vaikuttava fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja/tai kognitiivinen haaste
- Ratkaisua työllistymisen edistämiseksi ei ole löytynyt asiakkaan aiemmista palveluista.
Edellytyksiä onnistuneelle asiakkuudelle ovat:
- Asiakas on motivoitunut edistämään omaa työkykyään
- Asiakas ei kärsi akuutista ja/tai vakavasta päihde- tai mielenterveysongelmasta
- Asiakkaalla ei ole käynnissä olevaa työkykyyn tai sen arviointiin liittyvää prosessia erikoissairaanhoidossa.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty palautekyselyllä ja kuuden kuukauden PROM-seurantamittauksilla. Asiakasymmärryksen kerryttämiseksi yhteiskehittämisessä on ollut mukana kokemusasiantuntijoita.
Asiakas on palvelun keskiössä
Asiakkaan palveluprosessi perustuu asiakkaan motivaatioon, tavoitteiseen ja resursseihin, joita työkyvyn tuen tiimin työkykykoordinaattori kartoittaa ensimmäisessä asiakastapaamisessa. Haastattelussa hyödynnetään asiakkaan tilanteen mukaan myös mm. AUDIT, BDI ja GDA7-kyselyitä. Alkuhaastattelussa työkykykoordinaattori muodostaa ymmärryksen asiakkaan kokonaistilanteesta, joka on aina asiakastyön perusta. Monialaiset palvelut kootaan asiakkaan ympärille alkukeskustelun perusteella. Asiakas on moniammatillisen tiimin tapaamisen keskiössä ja tiimi kokoontuu hänen suostumuksellaan. Työkyvyn tuen palvelu on asiakkaalle vapaaehtoista ja hän tekee itseään koskevat päätökset.
Voit tutustua työkykykoordinaattorin käyttämään alkuhaastattelurunkoon "Asiakkaan alkuhaastattelurunko"-liitteestä.