Työkyvyn tuen tiimi, Pohjois-Savon HVA (RRP, P3)
Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli koostuu asiakkaan tarpeita vastaavista oikea-aikaisista työkyvyn tuen monialaisista palveluista. Tavoitteena on, että asiakkaiden työkyvyn tuen tarve tunnistetaan varhain.
Oivalla ja ymmärrä
Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu strukturoitu työkyvyn tuen palvelukokonaisuus ja työkyvyn tuen palveluilta toteutetaan vaihtelevasti ja fragmentaarisesti hyvinvointialueen sisällä. Työttömien työnhakijoiden sekä työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevien työikäisten terveystarkastuksia tehdään pääsääntöisesti perusterveydenhuollossa terveyskeskuksissa. Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu kuitenkin yhtenevä terveystarkastusten toimintamalli.
Työllisyyspalvelut siirtyvät kokonaisuudessaan valtiolta kunnille vuoden 2025 alusta. Pohjois-Savon hyvinvointialueella on 1.1.2025 alkaen kolme työllisyysaluetta. Työllisyyspalvelut ovat olennainen osa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta, ja muutosvaihe on otollinen aika ottaa käyttöön ja juurruttaa työkyvyn tuen tiimin toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialueelle.
Pohjois-Savossa pitkäaikais- ja rakennetyöttömien sekä työttöminä olevien vammais- ja pitkäaikaissairaiden määrät ovat tilastollisesti korkeita. Työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta elokuussa 2022 oli 8,9 % ja Kuopiossa 9,3 %. Alueella tehtiin vuonna 2019 vähiten (1,8 %) työttömien terveystarkastuksia (koko maa 5,2 %), vaikkakin toteutuneiden tarkastusten määrät ovat noususuuntaisia (vuosi 2021: 7,1 %). Heikossa työmarkkina-asemassa oleville työikäisille suunnattu monialainen työ- ja toimintakykyä tukeva monialainen työ ei ole koordinoitua, eikä käytössä ole työkyvyn tuen monialaisia palvelurakenteita (pois lukien lakisääteinen TYP-toiminta). Ammattilaiset kokevat tarvetta laajempaan ja tiiviimpään monialaiseen yhteistyöhön sekä osaamisen kehittämiseen.
Tavoitteena on tukea työikäisten työelämäosallisuutta, työssä pysymistä, työllistymistä, uudelleen kouluttautumista tai ensimmäisen tutkinnon suorittamista. Tavoitteen toteuttamiseksi asiakkaat ohjataan tarkoituksenmukaiseen eli heidän tarpeisiinsa, kyvykkyyksiinsä ja tavoitteisiinsa perustuviin oikea-aikaisiin palveluihin. Tavoitteena on työllistymisen edistäminen, syrjäytymisen ehkäiseminen ja osallisuuden edistäminen.
Työkyvyn tuen toimintamallia on kehitetty palvelumuotoilun keinoin.
Mallin muotoiluun osallistettiin sekä loppuasiakkaita edustavia kokemusasiantuntijoita, työkyvyn tuen pilottitiimin asiantuntijoita sekä keskeisimpien yhteistyökumppaneiden asiantuntijoita. Lisäksi työkyvyn tuen tiimin toimintamallia läpi myös yhteistyökumppaneiden organisaatiotasoa edustavien roolien kanssa.
Yhteiskehittämisen prosessissa on ollut mukana asiantuntijoita ja muita edustajia Kuopion työllisyyspalveluista, Pohjois-Savon TE-toimistosta, Kelasta, hyvinvointialueen sosiaalipalveluista (työikäisten sosiaalipalvelut ja aikuissosiaalityö), hyvinvointialueen yleis- ja aikuispsykiatriasta, hyvinvointialueen erityispalveluista (kuntoutus), hankkeen asiantuntijoista (mm. työkyvyn tuen tiimi ja projektikoordinaattori), asiakkaista sekä alueella toimivista 3. sektorin palveluntuottajista. Hankkeen aikana tunnistettiin lisäksi Kuopion keskisen alueen kolmannen sektorin toimijat, joita Työkyvyn tuen tiimi voi hyödyntää asiakkaan monialaisessa verkostotyössä.
Hankkeen palvelumuotoilutiimi suunnitteli ja toteutti yhdessä hankkeen kanssa kolme yhteiskehittelytyöpajaa. Työpajoissa työskenneltiin pienryhmätyöskentelynä käyttäen erilaisia suunnittelupohjia ja kanvaaseja tukena asiakasymmärryksen esilletuomisessa ja asiakkaan ja palveluverkoston asiantuntijoiden tarpeiden kokoamisessa. Työskentelyn tuloksena tuotettiin em. työkaluja hyödyntäen asiakastarinoita ja empatiakarttoja[OK1] , palvelutarvekarttoja ja asiakkaiden esimerkkipalvelupolkuja monialaisen työkyvyn tuen tiimin mallissa.
Lisäksi muotoilijat toteuttivat osallistettaville laadullisia haastatteluja sekä kyselytutkimuksia työpajojen tueksi.
Yhteiskehittelytyöpajat
1. työpajassa keskityttiin pilotoitavan mallin tarkentamiseen asiakkaan näkökulmasta:
- Minkä tyyppiset asiakkaat hyötyvät parhaiten työkyvyn tuen tiimin palveluista?
- Miten asiakkaan palvelutarpeisiin vastataan parhaiten, ja miten monialainen toimintamalli voi auttaa tässä?
- Minkälaista palvelukokemusta ja tukea asiakkaat kaipaavat?
2. työpajassa laadittiin ideoita asiantuntijoiden organisoitumiseen monialaisella toimintamallilla:
- Miten eri asiantuntijat organisoituvat monialaisesti tukemaan asiakkaan tarpeita?
- Mitä vaatimuksia mallille nousee asiantuntijoiden organisoitumista ajatellen?
3. työpajassa käytiin alustavaa toimintamallin ehdotusta läpi palveluverkostoa edustavien organisaatioiden kanssa:
- Miten varmistetaan tiedon siirtyminen toimijalta toiselle
- Miten palveluntarjoajien yhteistyö ja resurssoinnin sujuvuus mahdollistetaan parhaiten
- Miten mallin ehdottama roolitus ja vastuunjako toimisivat käytännössä
[OK1]Tähän linkataan liitteet empatiakartat ja tarvekartat.
Asiakkaan saama palvelu on oikea-aikaista sekä hänen todellisiin tarpeisiin, lähtökohtiin, kyvykkyyksiin ja tavoitteisiin perustuvaa. Jatkossa työkyvyn tukeminen painottuu enenevässä määrin työkyvyn ylläpitämiseen ja työttömyyden ennaltaehkäisyyn. Pitkällä tähtäimellä havaittava muutos ja tulos on se, että työikäisten pohjoissavolaisten työttömyysaika, työttömyysjaksot sekä työ- ja opiskeluelämän ulkopuolella olevat ajanjaksot lyhenevät ajallisesti. Lisäksi osa-aikaisen työn tekemisen mahdollisuudet lisääntyvät.
Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli perustuu monialaiseen verkostoyhteistyömalliin. Haluttu muutos on alueen sote-toimijoiden ja työkyvyn tukeen keskeisesti kytkeytyvien sidosryhmien ammattilaisten yhteisen tahtotilan luominen. Tavoitteena on alueen toimijoiden sitoutuminen monialaiseen hallinnonalat ylittävään yhteistyöhön asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn sekä työllistymisen edellytysten edistämiseen.
Toimintamallin tavoitteina ovat monialaisen yhteistyön helpottuminen, asiantuntijoiden työn sujuvoittaminen, palveluiden vaikuttavuuden kasvu sekä luottamusta herättävän motivoivan ja asiakaslähtöisen asiakaskokemuksen varmistaminen.
Toimintamallin avulla saavutetaan seuraavat tavoitteet:
- Palveluiden monialaisuus ja keskitetty koordinointi tehostavat osatyökykyisten asiakkaiden työ- ja toimintakyvyn tukemista kohdentamalla palveluntuottajien toimintaa. Monialaisuus vähentää päällekkäisiä ja rinnakkaisia palveluita.
- Työkyvyn tiimin tuen toimintamallin vaikuttavuutta seurataan systemaattisesti ja vaikuttavuus integroidaan olennaiseksi osaksi palvelua. Erilaisilla mittareilla seurataan sekä asiakassuunnitelmassa sovittujen asiakkaan tavoitteiden saavuttamista että toimintamallin vaikuttavuutta yleisesti, jolloin toimintamallia pystytään kehittämään tiedolla johtaen.
- Asiantuntijoiden työ sujuvoituu, kun osapuolet sitoutuvat yhteiseen prosessiin.
- Parempi asiakastiedon siirtyminen mahdollistaa osapuolille ajantasaisen kuvan asiakkaan tilanteesta.
- Palveluverkoston eri toimijoiden tunnistaminen ja kartoitus helpottuu ajantasaisen palvelukartan avulla.
- Ketterä ja ratkaisupainotteinen toimintamalli on tarpeeksi kevyt ja joustava soveltaa. Asiakkaan toimintakyky ja kyky edistää prosessia itse määrittävät tarvittavan monialaisen tuen määrän ja tavat. Monialainen yhteistyö pyritään järjestämään niin että se ei vaadi liian sitovia tai raskaita resurssointeja.
- Ne asiakkaat, jotka aidosti hyötyvät monialaisesta työkyvyn tuen tiimin palveluista, ohjataan tiimin palveluihin ja heille tarjotaan oleelliset palvelut, oikeassa vaiheessa ja järjestyksessä.
- Huomioidaan asiakkaan lähipiirin vaikutus asiakkaan työkykyyn ja ohjataan tarvittaessa asiakkaan läheistä eteenpäin palveluihin.
- Asiakkaalle pyritään luomaan sujuva, arvostava ja luottamusta herättävä palvelukokemus. Asiakkaan toimijuutta ja motivaatiota tuetaan ratkaisukeskeisellä lähestymistavalla vastuuttamalla asiakasta osallistumaan oman suunnitelmansa tekemiseen ja sen toteuttamiseen.
- Vertaistuen hyödyntäminen luo asiakkaalle turvallisuuden tunnetta, kun asiakas voi ottaa halutessaan tukihenkilön mukaan tapaamisiin.
Asiakas täyttää PROM-seurantamittarin kaksi kertaa; kun asiakkuus työkyvyn tuen tiimissä alkaa ja puoli vuotta asiakkuuden alkamisesta (+/- 2 viikkoa). PROM-seurantamittari sisältää kolme keskeistä työ- ja toimintakykyä kuvaavaa mittaria: työkykyjana (työkykypistemäärä), osallisuusindikaattori ja 3x10D-elämäntilannemittari. Lisäksi asiakkailta kerätään sähköisesti asiakaspalautetta saamastaan palvelusta.
NHG:n tiivistelmä.
Palvelun kohderyhmä on osatyökykyiset, työttömät työnhakijat tai ilman työtä olevat työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevat työikäiset 18-65-vuotiaat pohjoissavolaiset. Palvelussa voidaan tukea sellaisten asiakkaiden työ- ja toimintakykyä, joilla ei ole akuuttia vakavaa mielenterveys- ja/tai päihdeongelmaa. Asiakkaalla on oltava motivaatiota ja riittävät edellytykset edistää työ- ja toimintakykyään esimerkiksi aloittamalla ammatillinen kuntoutus, opiskelu tai työllistyä.
Työkyvyn tuen tiimin palveluista hyötyvät asiakkaat, joilla on:
- Kuntoutumis- ja työllistymisedellytyksiä
- Tarve monialaiseen työ- ja toimintakykyarvioon
- Pitkäaikainen työkykyyn vaikuttava fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja/tai kognitiivinen haaste
- Ratkaisua työllistymisen edistämiseksi ei ole löytynyt asiakkaan aiemmista palveluista
Edellytyksenä onnistuneelle asiakkuudelle nähdään myös:
- Asiakas on motivoitunut edistämään omaa työkykyään
- Asiakas ei kärsi akuutista päihde- tai mielenterveysongelmasta ja/tai vakavasta mielenterveysongelmasta (jolloin edelleen ohjaus sopivampaan palveluun on paikallaan ennen Työkyvyn tuen tiimin palveluihin etenemistä)
- Asiakkaalla ei ole käynnissä olevaa työkykyyn tai sen arviointiin vaikuttavaa prosessia erikoissairaanhoidossa.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty ja asiakkaita osallistettu PROM-mittauksilla: asiakas täyttää PROM-kyselyn, kun hän aloittaa palvelussa ja uudestaan puolen vuoden kuluttua asiakkuuden alkamisesta. Toimintamallin suunnittelussa on hyödynnetty kokemusasiantuntijoita asiakasymmärryksen kerryttämiseksi. Asiakkailta on kerätty myös palautetta työkyvyn tuen tiimiltä saamastaan palvelusta sähköisellä kyselylomakkeella.
Asiakkaan palveluprosessi perustuu asiakkaan motivaatioon, tavoitteiseen ja resursseihin, jotka kartoitetaan asiakkuuden alkaessa syväluotaavalla haastattelulla. Haastattelussa hyödynnetään asiakkaan tilanteen mukaan myös mm. AUDIT, BDI ja GDA7-kyselyitä. Näin muodostetaan ymmärrys asiakkaan kokonaistilanteesta, joka on aina asiakastyön perusta. Monialaiset palvelut kootaan asiakkaan ympärille em. keskusteluun perustuen. Asiakas on moniammatillisen tiimin tapaamisen keskiössä ja tiimi kokoontuu hänen suostumuksellaan. Työkyvyn tuen palvelu on asiakkaalle vapaaehtoista ja hän tekee itseään koskevat päätökset.