Toimintamallin tavoitteena on, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti heidän tarpeisiinsa perustuviin työkyvyn tuen palveluihin. Tavoitteena on työkyvyn tuen tarpeen varhainen tunnistaminen ja työttömyyden pitkittymisen ehkäiseminen. 

 

Toimintamallin nimi
Työkyvyn tuen tiimi, Pohjois-Savon HVA (RRP, P3)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Toimintamallin tavoitteena on, että asiakkaat ohjautuvat oikea-aikaisesti heidän tarpeisiinsa perustuviin työkyvyn tuen palveluihin. Tavoitteena on työkyvyn tuen tarpeen varhainen tunnistaminen ja työttömyyden pitkittymisen ehkäiseminen. 

 

Toteutuspaikka
Pohjois-Savon hyvinvointialue, keskinen palvelualue (Kuopio, Kaavi, Tuusniemi)
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Savon hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Luotu

05.06.2023

Viimeksi muokattu

04.12.2024
Ratkaisun perusidea

Työkyvyn tuen tiimin toimintamallin käyttöönoton päätavoitteena on työikäisten työelämän ulkopuolella olevien sekä osatyökykyisten työ- ja toimintakyvyn ja työllistymisen edellytysten parantaminen. Tavoitteena on juurruttaa työkyvyn tuen tiimin toimintamalli osaksi sotekeskuksia. 

Asiakaskohderyhmänä ovat osatyökykyiset, työttömät työnhakijat ja ilman työtä olevat sekä työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevat työikäiset henkilöt. Työkyvyn tuen tiimi on moniammatillinen asiakkaan tarpeiden, tavoitteiden ja resurssien mukaisesti. Monialaiset työ- ja toimintakyvyn tuen palvelut toteutetaan yhteistyössä alueella toimivien sidosryhmäkumppanien kanssa. Asiakkaan tavoitteen mukaisesti monialaisen palveluprosessin tuloksena hänen työ- ja toimintakykynsä, mahdollisuudet työllistyä, pysyä työssä tai palata työhön paranevat. 

Asiakkaan palvelupolun vaiheet Työkyvyn tuen tiimissä: 

1. Ohjautuminen Työkyvyn tuen tiimin palveluun

2. Työkyvyn tarpeen selvittäminen ja tavoitteiden asettaminen

3. Palveluiden suunnittelu ja yhteistyön koordinointi

4. Työkykyä tukevat keinot ja menetelmät

5. Jatko-ohjaus palveluihin. Palveluiden toteutus ja seuranta

6. Tavoitteen saavuttaminen 

Voit tutustua Työkyvyn tuen tiimin toimintamalliin oheisesta liitteestä. 

Toimintaympäristö

Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu strukturoitu työkyvyn tuen palvelukokonaisuus ja työkyvyn tuen palveluita toteutetaan vaihtelevasti ja pirstaleisesti hyvinvointialueen sisällä. Työttömien työnhakijoiden sekä työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevien työikäisten terveystarkastuksia tehdään pääsääntöisesti perusterveydenhuollossa sotekeskuksissa. Pohjois-Savon hyvinvointialueelta puuttuu kuitenkin yhtenevä terveystarkastusten toimintamalli. 

Työllisyyspalvelut siirtyvät valtiolta kunnan/kuntien muodostamille työllisyysalueille vuoden 2025 alusta. Pohjois-Savon hyvinvointialueella on 1.1.2025 alkaen kolme työllisyysaluetta. Työllisyyspalvelut ovat olennainen osa työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta. Muutosvaihe on otollinen ajankohta ottaa käyttöön työkyvyn tuen tiimin toimintamalli Pohjois-Savon hyvinvointialueen sotekeskuksissa. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Palvelun kohderyhmä on osatyökykyiset, työttömät työnhakijat tai ilman työtä olevat työ- ja opiskelijaterveydenhuollon ulkopuolella olevat työikäiset 18-65-vuotiaat pohjoissavolaiset. Asiakkaalla on oltava motivaatiota ja riittävät edellytykset edistää työ- ja toimintakykyään esimerkiksi aloittamalla ammatillinen kuntoutus, opiskelu tai työllistyä. 

Työkyvyn tuen tiimin palveluista hyötyvät asiakkaat, joilla on: 

  • Kuntoutumis- ja työllistymisedellytyksiä
  • Tarve monialaiseen työ- ja toimintakykyarvioon
  • Pitkäaikainen työkykyyn vaikuttava fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja/tai kognitiivinen haaste
  • Ratkaisua työllistymisen edistämiseksi ei ole löytynyt asiakkaan aiemmista palveluista.

Edellytyksiä onnistuneelle asiakkuudelle ovat:

  • Asiakas on motivoitunut edistämään omaa työkykyään
  • Asiakas ei kärsi akuutista ja/tai vakavasta päihde- tai mielenterveysongelmasta 
  • Asiakkaalla ei ole käynnissä olevaa työkykyyn tai sen arviointiin liittyvää prosessia erikoissairaanhoidossa. 

Asiakasymmärrystä on kerrytetty palautekyselyllä ja kuuden kuukauden PROM-seurantamittauksilla. Asiakasymmärryksen kerryttämiseksi yhteiskehittämisessä on ollut mukana kokemusasiantuntijoita. 

Asiakas on palvelun keskiössä

Asiakkaan palveluprosessi perustuu asiakkaan motivaatioon, tavoitteiseen ja resursseihin, joita työkyvyn tuen tiimin työkykykoordinaattori kartoittaa ensimmäisessä asiakastapaamisessa.  Haastattelussa hyödynnetään asiakkaan tilanteen mukaan myös mm. AUDIT, BDI ja GDA7-kyselyitä. Alkuhaastattelussa työkykykoordinaattori muodostaa ymmärryksen asiakkaan kokonaistilanteesta, joka on aina asiakastyön perusta. Monialaiset palvelut kootaan asiakkaan ympärille alkukeskustelun perusteella. Asiakas on moniammatillisen tiimin tapaamisen keskiössä ja tiimi kokoontuu hänen suostumuksellaan. Työkyvyn tuen palvelu on asiakkaalle vapaaehtoista ja hän tekee itseään koskevat päätökset.  

Voit tutustua työkykykoordinaattorin käyttämään alkuhaastattelurunkoon "Asiakkaan alkuhaastattelurunko"-liitteestä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Toimintamallin vakiinnuttaminen Pohjois-Savon hyvinvointialueen sotekeskuksiin edellyttää huomion kiinnittämistä seuraaviin asioihin: 

  • Toimintamallin jalkauttamiseen on varattava aikaa, jotta uudet monialaisen yhteistyön mallit juurtuvat asiantuntijoiden arkeen. Tiimin on hyvä kerrata säännöllisesti toimintamallin materiaaleja ja peilata mallissa ehdotettuja toimintatapoja ja niistä ennakoitavia hyötyjä suhteessa omaan työhön. 
  • Toimintamallin perehdyttäminen tiimin yhteistyökumppaneille: toimintaympäristön palveluntuottajien on hyvä olla tietoisia työkyvyn tuen tiimin palveluista, jotta he osaavat ohjata palveluun siitä parhaiten hyötyviä asiakkaita. Yhteistyökumppaneiden tulisi huolehtia monialaiseen yhteistyöhön osallistuvien ammattilaisten perehdyttämisestä omassa organisaatiossaan. 
  • Palveluiden kartoittaminen: 3. sektorin toimijoiden tarjoamien palveluiden säännöllinen kartoittaminen, sillä 3. sektorin palvelut tukevat  Työkyvyn tuen tiimin asiakkaita.
  • Työkyvyn tuen tiimin palveluiden jatkuvuuden turvaaminen asiantuntijoiden vaihtuessa: työyhteisöissä tulee sopia, kuinka monialaisen tiimityön perehdytys hoidetaan tiimiin kuuluvan asiantuntijan vaihtuessa. On hyvä ohjeistaa myös kumppanuusverkoston toimijoita pitämään tieto ajan tasalla asiakkaan palveluista vastaavista henkilöistä. 
  • Jatkuva kehittäminen ja arvioiminen: suosittelemme että Työkyvyn tuen tiimille laaditaan suunnitelma toimintamallin kehittämiselle ja sen vaikuttavuuden seuraamiselle (esim. säännölliset kehityspalaverit ja mittaaminen). 

Voit tutustua työkyvyn tuen tiimin toimintamallin ammattilaisten rooleihin, asiakasprosessiin ja toimenpiteisiin oheisesta Palvelukäsikirjasta. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Lyhyen aikavälin vaikutukset

Työkyvyn tuen tiimin palvelussa mukana olevat asiakkaat ovat saaneet aiempaa tarkoituksenmukaisempaa palvelua, jolloin heidän työ- ja toimintakykynsä on vahvistunut. Yksilöllinen asiakkaan tarpeita vastaavaa palvelu on tukenut heidän edellytyksiään työllistyä ja vahvistanut heidän kokemustaan osallisuudesta. Lyhyen aikavälin vaikutuksia todentavat saamamme asiakaspalaute, muutokset asiakkaiden työmarkkina-asemassa ja heidän työ- ja toimintakyvyssään esim. tilanteissa, joissa asiakas on aloittanut ammatillisen kuntoutuksen tai opiskelun. 

Pitkän aikavälin vaikutukset

Näkyvät heikossa työmarkkina-asemassa olevien työttömien ja työelämän ulkopuolella olevien työllistymisen kohentumisena, osatyökykyisten työttömien työ- ja toimintakyvyn parantumisena sekä työttömyyden keston lyhenemisenä. Työllisyysasteen nouseminen vaikuttaa positiivisesti hyvinvointialueen talouteen lisäämällä verotuloja. Yksilötasolla työelämäosallisuus ylläpitää ja edistää koettua hyvinvointia ja terveyttä, mikä puolestaan vähentää pitkällä aikavälillä sosiaali- ja terveyspalveluiden kysyntää, ja näin vähentää julkisia sote-kustannuksia. 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Työkyvyn tuen tiimin toimintamalli on suunniteltu joustavaksi malliksi, jonka tavoitteena on helpottaa asiantuntijoiden työtä ja tarjota asiakkaille heille parhaiten sopivaa työkyvyn tukea. Malli on aina yksinkertaistettu kuvaus käytännön toimeenpanosta, joten sitä voi ja pitääkin soveltaa.

Vinkkejä soveltamiseen: 

  • Hyödynnä monialaisia verkostotapaamisia tarpeen mukaan. Kaikki asiakkaat eivät tarvitse monialaisen verkoston palveluja ja tarve vaihtelee prosessin aikana.
  • Tue asiakasta tämän kyvykkyydet, tarpeet ja tavoitteet huomioiden.  Asiakkaille on miellyttävämpää, kun tapaamisissa  ovat paikalla vain ne asiantuntijat, joiden läsnäolo on välttämätöntä. Asiantuntijat voivat sopia kahdenkeskisiä konsultointitapaamisia asiakkaan luvalla. 
  • Hyödynnä asiakkaan tukemisessa aktiivisesti palveluverkostoa ja sen eri toimijoita, 3. sektorin toimijat mukaan lukien. 
  • Pyri aina asiakkaan arvostavaan ja ymmärtävään kohtaamiseen. Kunnioita asiakkaan toiveita ja tavoitteita. Puhu asiakkaan kieltä. Jos asiakas haluaa, hän voi ottaa tapaamisiin mukaansa tukihenkilön vertaistueksi.
  • Pohdi, mitä hyötyä Työkyvyn tuen tiimin toimintamallista voi olla omalle työllesi, ja mikä on oma roolisi asiakkaan työkyvyn edistämisessä. Uudet toimintatavat voivat tehostaa työskentelyä ja tuoda tarvittavaa joustoa oman työn järjestelyyn.