Työkyvyn tuen toimintamalli osatyökykyisille, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue POHDE
Yhtenäinen työkykyä ja työllistymistä tukeva monialainen toimintamalli, joka perustuu valtakunnalliseen Työkykyohjelmaan ja sen tavoitteisiin. Toimintamallissa integroidaan työikäisten palvelut ja hyödynnetään digitaalisia palveluja.
Pohjois-Pohjanmaan ennustetaan olevan yksi tulevaisuuden kasvumaakunnista ja uusia työpaikkoja ennustetaan syntyvän runsaasti etenkin yksityiselle sektorille. Työpaikkaomavaraisuuden ennustetaan kasvavan yli 100% suurten energiahankkeiden myötä, jonka myötä työllisyysaste nousee lähes 74% tulevien kahden vuosikymmenen aikana. Korkeampi työhön osallistumisaste voidaan saavuttaa ennaltaehkäisevillä toimilla sekä mahdollistamalla osatyökykyisten ja ikääntyneiden työhön osallistuminen kykyjensä mukaan nykyistä joustavammin. (Pohjois-Pohjanmaan liiton maakuntaohjelma 2022-2025.)
Pohjois-Pohjanmaa on maantieteellisesti laaja alue ja väestömäärältään suuri (417 782). Elokuun 2024 työllisyyskatsauksen mukaan työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta (työttömyysaste) oli Pohjois-Pohjanmaan alueella 11 % ja koko maassa 10,4 %. Työttömyysaste vaihteli maakunnassa Reisjärven 5,1 %:n ja Pudasjärven 13,9 %:n välillä. Oulussa työttömyysaste on 12,6 %. Pitkäaikaistyöttömien määrä on kasvanut koko maakunnan alueella. Elokuun -24 lopussa vähintään yli vuoden yhtäjaksoisesti työttömänä olleita oli 8100, mikä on 960 (+13,4 %) enemmän kuin vuotta aiemmin. Pitkäaikaistyöttömistä naisia oli noin 39 % ja miehiä 61 %. Naisten pitkäaikaistyöttömyys kasvoi vuoden takaisesta 13 %yksikköä ja miesten 14 %yksikköä. (Pohjois-Pohjanmaa; Työllisyyskatsaus 8/2024)
Pohjois-Pohjanmaalla on työkyvyttömyyseläkkeellä olevia työikäisiä (7,7% v. 2023) enemmän kuin koko maassa keskimäärin (6,0% v.2023). Noin joka kolmas pohjoispohjalainen kokee työkykynsä heikentyneeksi ja joka neljäs ei usko jaksavansa työskennellä vanhuseläkeikään saakka. (Finnsote, sotkanet). Nuorisotyöttömyys on kasvanut alle 25-vuotiailla miehillä (17,6% v.2023) ja myös syrjäytymisriskissä olevien 18-24 vuotiaiden miesten osuus (17,8% ) on nousussa. Työttömillä on eniten terveysongelmia, mutta heille tehdään vähiten terveystarkastuksia. Pohjois-Pohjanmaalla terveystarkastuksia on tehty vuonna 2023 vain 4,2%:lle työttömistä, kun taas esimerkiksi Kainuussa terveystarkastuksia on tehty 46,3% :lle työttömistä (Sotkanet 2023)
Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöt ovat yleisin nuorten aikuisten työkyvyttömyyden syy. Mielenterveyden häiriöiden vuoksi työkyvyttömyyseläkettä saavien Pohjois-Pohjanmaan alueen 18-34- vuotiaiden nuorten aikuisten osuus (2,4 prosenttia vuonna 2023) on hieman noussut viime vuosina ja se on maan keskitasoa (1,8 prosenttia 2023) korkeampi. Myös mt-perusteisesti sairauspäivärahaa saaneiden nuorten aikuisten määrä on kasvanut koko maassa. Pohjois-Pohjanmaalla on enemmän 18-24 -vuotiaita mielenterveysperusteisesti sairauspäivärahaa saaneita (33,5/1000) kuin koko maassa (27,9/1000) keskimäärin. (Sotkanet 2023).
Meneillään on useita palvelujärjestelmiin liittyviä muutoksia ja kansallisia kehittämisohjelmia, joilla on vaikutusta työllisyyden edistämiseen liittyvään työhön. Työllisyyden kuntakokeilut ovat käynnistyneet Pohjois-Pohjanmaalla kolmella kokeilulla (Oulun, Raahen ja Ylivieskan seutu) maaliskuussa 2021. Kuntakokeiluissa on mukana 16 kuntaa ja kokeilujen ulkopuolella 14 kuntaa. Kokeilujen tarkoituksena on parantaa erityisesti pidempään työttömänä olleiden ja heikommassa työmarkkina-asemassa olevien pääsyä työmarkkinoille. Työ- ja elinkeinopalveluiden siirto kunnille tapahtuu vaiheistetusti vuoden 2025 aikana. Tavoitteena on palvelurakenne, joka edistää alueen ja kuntien työllisyysdynamiikkaa, työntekijöiden nopeaa työllistymistä sekä lisää työ- ja elinkeinopalvelujen tuottavuutta, saatavuutta, vaikuttavuutta ja monipuolisuutta. Pohjoismainen työvoimapalvelumalli on tullut voimaan kahdessa vaiheessa vuonna 2022. Mallissa painottuu henkilökohtainen asiakastyö ja yhteydenpito. Kuntaomisteisessa mallissa kunnilla on vastuu eri toiminnoissaan edistää uusien työpaikkojen luomista, yritysten syntymistä, vaikuttaa työn kysyntään ja tarjontaan. (Pohjois-Pohjanmaan liiton maakuntaohjelma 2022-2025.)
Työllistymistä edistävän monialaisen yhteispalvelun (TYP) -lainsäädäntöä päivitetään niin, että hyvinvointialue, KELA ja TE-toimisto sekä kuntien työllisyyden kuntakokeilualueet (TE-palvelujen osalta) ovat jatkossa lakisääteisiä TYP-toimijoita. TYP-toimintaa koskeva yhteistoimintasopimus on myös päivitetty uutta toimintaa vastaavaksi. Vuoden 2023 alusta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue (POHDE) vastaa työkyvyn tuen ja työllisyyden edistämisen palveluista, jotka kuuluvat sen järjestämisvastuulle. Työllistymisen tukea tarvitsevien työnhakija-asiakkaiden palvelutarjonta ja tuen muodot ovat monenlaisten muutosten edessä. Yksi merkittävistä rakenteellisista muutoksista on se, että TE-palvelut 2024 -uudistuksen myötä julkiset työvoima- ja yrityspalvelut siirretään kunnille 1.1.2025 lähtien. Jotta työnhakija-asiakkaiden työllistymisen ja työkyvyn tuen tarpeisiin pystytään vastaamaan oikea-aikaisesti, työllisyyspalveluiden ja hyvinvointialueiden tulee tehdä tiivistä yhteistyötä työllistymisen tuen palvelupolkujen selkiyttämiseksi ja toimivan asiakasohjauksen varmistamiseksi.
Työkyvyn tuen -hanke on osa Digitaaliset palvelut hoitotakuun edistäjänä Pohjois-Pohjanmaalla RRP2 -hanketta, joka liittyy EU:n rahoittamaan Suomen kestävän kasvun ohjelmaan. Ohjelmalla tuetaan Suomen hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.
Alueen 30 kunnasta vain Oulun kaupunki on ollut mukana menneillään olevassa Kestävän kasvun Työkykyohjelma-hankkeessa. Kestävän kasvun rahoituksella laajennetaan Työkykyohjelma pilotoitavaksi kahdeksaan hyvinvointialueen kuntaan työllisyysasteen ja osaamistason nostamiseksi. Hyvinvointialue toimii hankkeen toteuttajana. Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä pilotissa mukana olevien kuntien työllisyyspalveluiden ja sote-ammattilaisten kanssa. Muita yhteistyökumppaneita ovat TE-toimisto, Kela, yhdistykset, ja oppilaitosyhteistyötä tekevät tahot, kuten Oulun seudun ammattikorkeakoulu.
Hankkeen toimintaa ohjaa Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen strategiset painopisteet “Ihmistä varten”, “Vaikuttavasti yhdessä” ja ”Parhaat osaajat”.
Hankkeen osatoteuttajina toimivat pilotoitavan alueen kahdeksan kuntaa: Ylivieska, Alavieska, Oulainen, Haapavesi, Pyhäntä, Haapajärvi, Reisjärvi ja Pyhäjärvi. Kuntien lisäksi keskeisiä yhteiskehittämisen toimijoita ovat Te-toimisto, Kela, TYP-toiminta, 3.sektorin toimijat, ja oppilaitokset. Yhteiskehittämistä helpottamaan kootaan säännöllisesti kokoontuva kehittäjätyöryhmä, jonka jäsenet koostuvat em. toimijoiden monialaisesta joukosta sekä kokemusasiantuntijoista.
Hankkeessa kehitetään työkyvyn tuen toimintamalli, joka edistää palvelujen saatavuutta ja vastaa asiakkaiden palvelutarpeita. Tavoitteena on rakentaa työkyvyn tuen palveluiden kokonaisuus digitaalisia ratkaisuja monipuolisesti hyödyntämällä, jossa pääpainona on työttömien terveystarkastukset ja niiden yhtenäistäminen. Kehittämistyön tarkoituksena on edistää työelämän ulkopuolella olevien työkykyä ja sitä kautta työllistymistä, sekä toisaalta tukea työllisten mielenterveyttä ja työkykyä työllisyyden ja tuottavuuden edellytyksenä. Toimenpiteillä vahvistetaan työkyvyn ja työllistymisen tukea sosiaali- ja terveyspalveluissa ja siten lisätään osatyökykyisten työttömien työllistymisen edellytyksiä, työ- ja toimintakykyä ja yhteiskunnallista osallisuutta. Erityishuomiota kiinnitetään heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluun pääsyn edistämiseen, sekä yhdenvertaisen palvelun tarjoamiseen. Tavoitteena on, että työkyvyn tuen palveluiden saatavuus ja laatu vastaavat työttömien palvelutarpeita sekä palveluiden vaikuttavuus paranee. Tavoitteena on edistää etenkin työttömien terveystarkastusten toteutumista. Toimintamallin avulla asiakkaan tuen tarve tunnistetaan ja otetaan puheeksi oikea-aikaisesti ennaltaehkäisevästä näkökulmasta käsin. Asiakkaan tuen tarpeeseen vastataan digipalveluja hyödyntäen, sekä toimijoiden verkostomaisella yhteistyöllä. Monialaisen yhteistyön tarpeessa olevien asiakkaiden tukena on myös työkykykoordinaattori. Palvelukokonaisuuteen yhteensovitetaan sosiaali- ja terveyspalvelut, kuntien työllisyyspalvelut, Te-palvelut, työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) sekä Kelan, yhdistysten ja oppilaitosten palvelut. Työllisyyden edistäminen ja osaamistason nostaminen tehdään yhteistyössä kuntien työllisyyspalveluiden kanssa.
Hankkeen aikana muutosta seurataan arvioimalla ja mittaamalla ensisijaisesti toimintamallin mukaista toimintaa (esim. ohjaustahot, itseohjautuvien asiakkaiden määrä, alkukartoitusten ja tehtyjen terveystarkastusten määrä, eri jatkopoluille ohjautuminen, verkostojen määrä, asiakasmäärä kokonaisuudessaan, sekä ammattilaisten ja asiakkaiden antama palaute toimintamallista ja työvälineiden käytöstä). Väestötason muutoksia esim. työllisyydessä tai hyvinvoinnissa ei ole mahdollista hankkeen aikana mitata.
Työkyvyn tuki osaksi tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskusta. Hyvinvointialueen kahdeksassa pilottikunnassa kehitetään työkyvyn tuen palvelukokonaisuus ja toimintamalli, jonka toimintaa seurataan, arvioidaan ja kehitetään. Palvelukokonaisuuteen yhteen sovitetaan sosiaali- ja terveyspalvelut, kuntien työllisyyspalvelut, Te-palvelut, työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) sekä Kelan, yhdistysten ja oppilaitosten palvelut. Tavoitteena on luoda työttömien terveystarkastuksiin yhtenäinen toimintamalli ja saada tarkastukset toteutumaan paremmin. Lisäksi tavoitteena on saattaa työkyvyn tuen palvelut jatkossa osaksi koko Pohjois-Pohjanmaan digitaalisen sote –keskuksen, sekä sote-keskusten monialaisten verkostojen palvelukokonaisuutta. Monialaista työkyvyn tukea tarvitseville asiakkaille laaditaan yksilöllinen palvelusuunnitelma, jolla varmistetaan asiakkaan pääsy tarpeen mukaisiin palveluihin. Verkostoon kuuluvat ammattilaiset seuraavat ja arvioivat palvelusuunnitelman toteutumista.
Hankkeessa kiinnitetään erityishuomiota heikossa ja haavoittuvassa asemassa olevien hoitoon ja palveluun pääsyn edistämiseen toimintaa kehittämällä ja digitaalisia ratkaisuja monipuolisesti hyödyntämällä. Yhtenä tavoitteena on luoda yhdenvertaisempaa palvelua asiakkaille. Kehittäjätyöryhmässä mukana olevien kokemusasiantuntijoiden avulla lisätään työkyvyn tuen toimijoiden asiakasymmärrystä. Hankkeen kohderyhmänä ovat kaikki työikäiset työkyvyn tuen tarpeessa olevat asiakkaat. Työssä käyvät tai opiskelijat ohjataan ensisijaisesti oman opiskelu- tai työterveyshuollon palvelujen piiriin. Huomioitavaa on, että tarvitaan asiakkaan oma tahtotila edistämään kuntoutumis-, opiskelu- ja työllistymisedellytyksiään.
Asiakkaiden tilanteet ovat yksilöllisiä ja tuen tarve vaihtelee. Työkyvyn tuen toimintamallissa asiakkaille tarjotaan tukea yksilöllisen tarpeen mukaisesti ja porrasteisesti. Työkyvyn tuen portaiden ensimmäisellä portaalla on ns. varhainen tuki asiakkaille, jotka kykenevät itseohjautuvasti hyödyntämään digipalveluja tai muita matalan kynnyksen hyvinvointia ja terveyttä edistäviä palveluita. Toisella ja kolmannella portaalla tukea saavat osatyökykyiset asiakkaat, joille tehdään työttömän terveystarkastus yksilöllisen tarpeen mukaisesti, ohjataan asiakas jatkohoitoon/-kuntoutukseen ja/tai tarvittaessa kootaan monialainen työkyvyn tuen verkosto arvioimaan ja tukemaan asiakkaan työkykyä.
Ammattilaisten osaamisen kehittämisen kohderyhmänä ovat Työkykyohjelman valtionavustusta saavien hankkeiden henkilöstö sekä hankkeiden yhteistyötahot. Työkykykoordinaattorien kouluttajakoulutuksen kohderyhmänä ovat työkykykoordinaattorikoulutusta järjestävien ammattikorkeakoulujen opettajat ja työkykykoordinaattorikoulutuksen käyneet ammattilaiset.
Digitaalinen sote-keskus on laajenemassa vuoden 2024 aikana koko Pohteen alueelle. Alustaa hyödynnetään etänä toteutettavissa työttömien terveystarkastuksissa, ja verkostoyhteistyössä ja monialaisissa palavereissa (tietoturvallinen alusta). Omaolon palvelut ovat jo käytössä, ja kansallinen Omavire -palvelu pilotoinnissa. Näitä alustoja hyödynnetään asiakkaan työkyvyn tuen tarpeen alkukartoituksessa ja asiakkaan ohjaamisessa hyvinvointia ja terveyttä edistäviin matalan kynnyksen palveluihin, ns. omahoitopoluille.
Hyödynnämme toimintamallissa myös olemassa olevaa ja kehitettävää työkykykoordinaattoritoimintaa. Pilottialueella työskentelee sote -palveluiden työkykykoordinaattoreita. Sote -keskusten työkykykoordinaattoritoimintaa kehitetään muillakin hyvinvointialueilla, kuten esimerkiksi Varsinais-Suomen hyvinvointialueella, jota hankkeessa on benchmarkattu.
Kehittämistyössä hyödynnetään myös Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskushankkeessa tehtyä työkyvyn tuen toimintamallin kehittämistyötä: tehtyjä selvityksiä, suunnitelmia ja mallinnoksia.
Pohjois-Pohjanmaalla työttömien terveystarkastuksia tehdään vähän: Työttömillä on eniten terveysongelmia, mutta heille tehdään vähiten terveystarkastuksia. Pohjois-Pohjanmaalla terveystarkastuksia on tehty vuonna 2023 vain 4,2%:lle työttömistä, kun taas esimerkiksi Kainuussa terveystarkastuksia on tehty 46,3% :lle työttömistä (Sotkanet, vuosi 2023).
Terveystarkastusten toteuttamisessa on myös aluekohtaisia eroja. Pohteen hyvinvointialueella on maantieteellisesti pitkät etäisyydet, eikä asiantuntijoita ole saatavilla joka kunnassa. Hankkeen alkuvaiheessa työttömien terveystarkastuksista koko Pohteen alueella tehtiin nykytila-analyysi mm. haastattelemalla työttömien terveystarkastuksia tekeviä hoitajia, kartoittamalla resurssia, selvittämällä asiakkaan esitietojen keräämistä, sekä asiakastyön tilastointia ja kirjaamiskäytänteitä. Esille nousseita kehittämiskohteita olivat mm. kirjavat käytänteet sisällön, kirjaamisen ja toteuttamisen osalta, sekä osaamisen puute, joita hyödynnettiin toimintamallin kehittämisessä. Toimintamallin kehittämiseksi työttömien terveystarkastuksia tekeville hoitajille (yht. 9 hlöä) järjestettiin 5 -osainen työpajasarja, jossa kartoitettiin olemassa olevia hyviä käytänteitä, keskusteltiin esille nousseista haasteista ja etsittiin niihin yhdessä ratkaisuja. Työpajoissa kuultiin asiantuntijapuheenvuoroja THL:stä, Pohteen tietohallinnon ja kirjaamisen, sekä Omaolon asiantuntijoilta.
Näiden em. asioiden myötä nousi idea kehittää työttömien terveystarkastuksiin toimintamallia, jolla saadaan tarkastusten toteumaa paremmaksi, samalla hyödyntäen vahvasti digitaalisia palveluja, asiakkaiden profilointia ja hoidon porrasteisuutta (ajatuksella kaikki eivät tarvitse kaikkia palveluita). Työttömien terveystarkastusten digitaaliseksi välineeksi valittiin mm. Omaolon hyvinvointitarkastus ja digitaalisen sote-keskuksen asiointialusta, jotka olivat jo Pohteella käytössä. Monialaisen tuen tarpeessa olevat tarvitsevat usein monialaisia verkostoja, jossa digitaalisen sote-keskuksen etäalusta mahdollistaa tietoturvallisen yhteistyön, sekä monialaisten palavereiden toteuttamisen. Työkyvyn tuen tarpeessa olevat asiakkaat tarvitsevat usein monialaista tukea ja palveluiden koordinointia. Tämän vuoksi työkyvyn tuen toimintamalliin integroidaan työkykykoordinaattoritoiminta, joka mahdollistaa asiakkaiden työkyvyn tuen palveluiden kokonaistilanteen kartoituksen ja koordinoinnin. Samalla pyritään myös edistämään monialaisen yhteistyön tarpeen mukaista toteutumista.
Kehittämistyön ja toimintamallin tavoitteena on saada yhtenäistettyä työttömien terveystarkastuksia, sekä saattaa työkyvyn tuen palvelut jatkossa osaksi koko Pohjois-Pohjanmaan digitaalisen sote –keskuksen, sekä sote-keskusten monialaisten verkostojen palvelukokonaisuutta.
Työkyvyn tuen toimintamallissa integroidaan työikäisten palvelut yhdeksi palvelukokonaisuudeksi. Työttömien terveystarkastukset integroidaan osaksi palvelukokonaisuutta ja niihin luodaan yhtenäinen toimintamalli. Tavoitteena on työttömien terveystarkastusten lisääntyminen alueella, varhainen ja tarpeen mukainen tuki sekä palveluiden koordinointi. Toimintamallissa hyödynnetään jo olemassa olevia ja kehitteillä olevia digipalveluita sekä työkykykoordinaattori -toimintaa.
Pilotin loppuvaiheessa asiakkailta kerättiin palautetta käytännön kokemuksista yleisesti työkyvyn tuen toimintamallista: etänä toteutettavasta digiterkkari-toiminnasta, itsearviointiin perustuvista kyselyistä alkuarvioinnin tueksi sekä työkykykoordinaattori -toiminnasta.
Digiterkkarille ohjautuneista asiakkaista yli puolet (33/52) täytti sähköisen itsearviointi-/ esitietolomakkeen digitaalisesti. Työttömien terveystarkastus tehtiin etänä 27 asiakkaalle.
Asiakkailta kerättiin palautetta sekä webropol-kyselyllä, että suullisesti pilotin aikana ja sen päätyttyä. Suurin osa palautetta antaneista asiakkaista kertoi, ettei ollut käyttänyt koskaan aiemmin digitaalisia palveluita, mutta koki niiden käytön helpoksi tai erittäin helpoksi. Yli puolet vastaajista totesi, että mikäli saisi valita, käyttäisivät he sekä digitaalisia, että kivijalkapalveluita rinnakkain. Kaikki kyselyyn vastanneet asiakkaat joille tehtiin etänä työttömien terveystarkastus, kokivat saaneensa siitä apua.
Suurin osa kyselyyn vastanneista suosittelisi digiterkkaripalvelua myös muille. Työkykykoordinaattorille ohjautuneet asiakkaat (45) kokivat palvelun tarpeellisena ja toimivana. Asiakkaat toivat esille, että tällaista palvelua ei ole ollut aiemmin tarjolla, he kokivat että ihminen kohdataan ihmisenä, sekä asiat selkiytyvät. Monialaisia asiakastyön verkostoja toteutettiin pilotin aikana yhteensä viisi, joista saatiin pelkästään positiivista palautetta.
Työkyvyn tuen toimintamallia pilotoidaan syksyn 2024 aikana mallinnetun toimintamallin mukaisesti. Asiakastyön resursseihin kuuluu kolme digiterkkaria, yksi työkykykoordinaattori ja monialainen kehittäjätyöryhmä, joka koostuu työikäisten palveluissa työskentelevistä ammattilaisista.
Tavoitteena on saada kokemuksia ja arviointitietoa asiakkaiden alkukartoituksessa käytettävistä digitaalisista välineistä, etänä toteutettavista työttömien terveystarkastuksista digisote -keskuksen alustalla, hoidossa ja kuntoutuksessa käytettävistä digitaalisista välineistä, työkykykoordinaattoritoiminnasta sekä monialaisen yhteistyön käytänteistä. Kokemusten ja arviointitiedon perusteella jatkokehitetään työkyvyn tuen palvelukokonaisuutta.
Digitaaliset palvelut soveltuvat hyvin työttömille ja osatyökykyisille työkyvyn tuen asiakkaille. Matalan kynnyksen digitaaliset palvelut mm. lisäävät asiakkaiden osallisuutta, nopeuttavat palveluihin pääsyä sekä mahdollistavat asioinnin asuinpaikasta riippumatta. Työkyvyn tuen tarpeen tunnistaminen ja puheeksi otto mahdollisimman varhaisessa vaiheessa mahdollistaa työkyvyn varhaisen tukemisen ja ennaltaehkäisee työkyvyttömyyttä. Monialaista tukea tarvitsevien asiakkaiden palveluiden koordinointi on erittäin tärkeää ja koordinointiin tulisi nimetä ammattilainen. Ammattilaisten osaamista työkyvyn tuen tarpeen tunnistamiseen ja tukemiseen tarvitaan etenkin sote -palveluissa.