Pohteen Digitaalinen sote-keskus, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, INV4)
Pohteen Digitaalinen sote-keskus, Pohjois-Pohjanmaan HVA (RRP, P4, INV4)
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle kehitetty digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus. Palvelussa, kehitetään monitoimijaisesti digitaalisia yhteydenotto- ja vastaanottokäytäntöjä julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Toimintamallin nimi
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle kehitetty digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus. Palvelussa, kehitetään monitoimijaisesti digitaalisia yhteydenotto- ja vastaanottokäytäntöjä julkiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Digitaalinen sote-keskus on yksi sosiaali- ja terveyskeskus Pohteen palveluverkossa. Palvelu on tarkoitettu kaikille pohjois-pohjanmaalaisille asukkaille. Tunnisteellista palvelua tarjotaan vaiheittain alueellisesti laajentuen siten, että vuoden 2025 tammikuussa kattaa koko Pohjois-Pohjanmaan alueen asukkaat. Palvelut tuotetaan alueellisesti.
Tavoitteenamme on ollut:
- Tuoda modernit digitaaliset palvelut perinteisten palvelujen rinnalle
- Lisätä palvelujen saatavuutta ja saavutettavuutta
- Tarjota palveluja laajoilla aukioloajoilla
- Vastata hoitotakuuseen
Asiakkaat saavat yhteyden sote-ammattilaiseen OmaPohde asiointiportaalin kautta chat kanavassa. Asukkaiden käytössä on seuraavat asiointikanavat:
- Digitaalisen sote-keskuksen asiointi chat, jossa vahvasti tunnistautuneille tehdään hoidontarpeen arviointia ja pyritään hoitamaan asia ensi kontaktissa. Myös lääkäri voi liittyä samaan keskusteluun.
- Mielenterveys chat, jossa psykiatriset sairaanhoitajat palvelevat mielenterveysasioissa hyödyntäen terapianavigaattoria ja psykososiaalisia menetelmiä.
- Fysioterapian chat, jossa voi keskustella fysioterapeutin kanssa, kun tarvitsee neuvoa tuki- ja liikuntaelimistön oireissa, kuntoutukseen ohjautumisessa tai apuvälineasioissa.
- Suun terveydenhuollon chat, jossa saa neuvontaa ja ohjausta suun ja hampaiden hoitoon ja terveyteen liittyvissä asioissa.
- Ikäihmisten chat, jossa saat yleistä neuvontaa yli 65-vuotiaiden ikäihmisten palveluista.
- Vammaispalveluiden chat, jossa saat yleistä neuvontaa ja ohjausta vammaisten palveluista.
- Neuvontapalveluiden chat, jossa saat yleistä neuvontaa ja ohjausta Pohteen palveluista.
- Potilas- ja sosiaaliasiavastaavan chat, jossa saat neuvontaa asiakkaan tai potilaan asemasta ja oikeuksista, apua muistutuksen laatimiseen sekä ohjausta oikeusturvakeinojen, kuten kantelun, oikaisuvaatimuksen, valituksen, vahingonkorvausvaatimuksen tai potilas- ja lääkevahinkoasian vireille saattamiseen toimivaltaisessa viranomaisessa.
- Pelastustoimen chat, jossa voit keskustella pelastustoimen ammattilaisten kanssa, kun tarvitsen apua tai neuvoja pelastustoimen onnettomuuksien ehkäisyyn liittyvissä asioissa.
- Etävastaanotto: sairaanhoitajalle, lääkärille, psykiatriselle sairaanhoitajalle, fysioterapeutille sekä laajenevassa määrin myös muille sote-ammattilaisille.
- Omaolo -palvelut: oirearviot
- Älykäs hoidontarpeen arvioinnin ohjelmiston (Smart Symptom Chek) pilotointi aloitettiin 11/2024 Digitaalisen sote-keskuksen, suun terveydenhuollon ja fysioterapian chatteihin. Älykäs hoidontarpeen arviointi yhdenmukaistaa ja systematisoi hoidon tarpeen arviointia, parantaa hoidonohjauksen laatua ja tehokkuutta tarjoamalla ammattilaiselle rakenteisen yhteenvedon potilaan oireista, ICPC-2 ja ICD-10 -koodeista sekä kiireellisyysluokituksesta. Vähentää ammattilaisen työkuormaa tarjoamalla valmiit esitiedot ja nopeuttamalla potilaskirjausta.
Digitaalinen sote-keskus toimii tiiviissä yhteistyössä kivijalka sote-keskusten kanssa, hyödyntäen puolin ja toisin saatavilla olevia resursseja. Digitaalisen sote-keskuksen kautta voimme tarjota lähipalveluja asuinpaikasta riippumatta. Lisäksi terveydenhuollon ammattilaisten on mahdollista työskennellä etänä, joka mahdollistaa resurssien joustavampaa hyödyntämistä.
Oikea-aikaisesti saavutettavissa olevat palvelut sekä hoitoon pääsyn turvaaminen on tärkeä osa sote-palvelujen kehittämistä. Pohteen Digitaalinen sote-keskus pyrkii omalta osaltaan vastaamaan näihin vaatimuksiin. Lisäksi laajat aukioloajat, arkisin klo 7-21 ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä klo 8-18 mahdollistavat asioinnin myös niille, joille virka-aikainen asiointi on haasteellista tai ongelma ilmenee esim. viikonloppuna.
Palveluverkon uudelleen tarkastelussa Digitaalisen sote-keskuksen rooli on merkittävä, sillä palvelun tai asiakkaan sijainnilla ei ole merkitystä. Lisäksi ammattilaisten saatavuusongelmat eivät pääse vaikuttamaan digitaalisissa palveluissa samalla tavalla palvelutuotantoon, kuin kivijalkapalveluissa on jo nähtävissä.
Pohteen Digitaalisessa sote-keskuksessa voivat asioida kaikki alueen asukkaat, joiden asia soveltuu digikanavissa hoidettavaksi, eikä vaadi esim. fyysistä tutkimista. Lisäksi on aina hyvä varmistaa, että asiakkaalla on digipalveluihin tarvittavat välineet, taidot ja halukkuus.
Palvelusta kerätään jatkuvaa asiakaspalautetta ja palvelua kehitetään saadun palautteen perusteella.
Digitaalisen sote-keskuksen toimintamallin valmisteluun on osallistunut laaja joukko Pohteen sote-ammattilaisia sekä palveluntuottajan ammattilaisia. Toimintamallin tavoitteena on ollut yhdenmukaistaa toimintatapoja ja asiakkaan ohjaamista. Toimintamallista ja asiakkaan ohjaamisesta on luotu koko Pohteen laajuinen ohjeistus, jota asiakkaan laadukkaassa ohjaamisessa käytetään. Yhteisten toimintamallien kehittäminen on jatkuvaa työtä, jota tehdään yhteisissä säännöllisissä tapaamisissa sekä tarpeen tullen myös niiden välillä. Sisällön valmistelu aloitettiin elokuussa 2022 ja Digitaalinen sote-keskus avautui 7 kunnan alueella huhtikuussa 2023. Lokakuuhun 2024 mennessä laajentui 17 kunnan alueelle, ja tammikuussa 2025 Digitaalinen sote-keskus laajeni kattamaan koko Pohteen alueen (poislukien Siikalatva, joka ulkoistettu).
Palvelua kehitetään jatkuvasti asiakas- ja ammattilaispalautteiden pohjalta. Palvelua on esitelty useissa järjestöjen foorumeissa sekä asiakasraadeissa. Lisäksi Pohteen Digitaalinen sote-keskus näkyy aktiivisesti sosiaalisessa mediassa.
Digitaalisessa sote-keskuksessa on lokakuun 2025 loppuun mennessä asioinut n. 110 000 asiakasta ja kontakteja on ollut n. 418 000 kappaletta. Asiakkaiden asiointi sote-palveluissa on nopeutunut ja sujuvoitunut. Asukkaat saavat yhteyden sote-ammattilaisiin aikaisempaa helpommin ja matalammalla kynnyksellä. Omaolo-oirearvioiden käsittely on nopeutunut ja asiakkaat saavat nopeammin hoitoa myös oirearvioiden kautta. NPS (Net Promote Score) eli suositteluindeksi on vuoden 2025 ajalta 48.
Digitaalisen sote-keskuksen myötä on voitu myös kehittää ja yhtenäistää hyvinvointialueen eri toimipisteiden toimintamalleja vastaamaan paremmin Pohteen linjaa. Lisäksi sote-ammattilaisten resurssia on voitu allokoida tehokkaammin asiakastarpeiden mukaisesti.
Kansikuva