Työnjakopilotti toimistosihteereille avosairaanhoidossa

Avosairaanhoidon toimistosihteerien ja terveyskeskusavustajien yhtenäinen ja selkeä työnjako.

Toimintamallin nimi
Työnjakopilotti toimistosihteereille avosairaanhoidossa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Avosairaanhoidon toimistosihteerien ja terveyskeskusavustajien yhtenäinen ja selkeä työnjako.

Toteutuspaikka
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue, yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut, avosairaanhoidon palvelulinja
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit
Kuva
Toimistosihteerin ja terveyskeskusavustajan uudet työnkuvat
Kuva
Sihteerityön toimintamallin visuaalinen kuvaus.

Tekijä

Niki Hintikka

Luotu

02.12.2024

Viimeksi muokattu

12.12.2024
Ratkaisun perusidea

Toimistosihteerin ja terveyskeskusavustajan tehtävänkuvien määrittely ja työnjaon selkiyttäminen. 

 

Toimintaympäristö

Avosairaanhoidon sihteerit ja terveyskeskusavustajat toimivat hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen as-is -periaatteella - toimistosihteerien määrä, nimikkeet ja tehtävät sekä työkuorma vaihtelivat eri terveysasemilla.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimistosihteerit sekä terveyskeskusavustajat. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Projektipäällikkö koordinoimaan toimintamallin jalkauttamista. Työntekijöiden sitouttaminen uuteen työnjakoon.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Käyttöönottovaihe on parhaillaan käynnissä ja esiin nousseita kysymyksiä on ratkottu sitä mukaa, kun niitä on ilmennyt. Onnistumista on tarkoitus arvioida ensimmäisen kerran vuodenvaihteessa. Arvioitavina ovat seuraavat tavoitteet:

  • Yhteisesti sovittu työnjako ja uusi toimintamalli lisäävät hallinnan tunnetta omasta työstä. Työssä jaksaminen työyhteisössä paranee. 
  • Muiden ammattilaisten aikaa vapautuu asiakas- ja potilastyöhön. 
  • Yhteinen tapa toimia mahdollistaa yhteisten tavoitteiden asettamisen ja seurannan ja osaamisen jakamisen sekä helpottaa toimistosihteeripalvelujen jatkokehittämistä.  
  • Luo edellytykset hyvälle esihenkilötyölle ja johtamiselle. 
  • Yhteinen toimintatapa lisää toimistosihteeripalvelujen joustavuutta ja parantaa palvelujen saatavuutta.

Henkilöstön Pulssi-kysely antaa kerran kuukaudessa näkymän henkilöstön tunnelmiin ja fiilikseen. Lisäksi Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle on syksyllä tulossa laaja henkilöstökysely, joka antaa osviittaa uuden sihteerityön toimintamallin toimivuudesta.  

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin soveltaminen on mahdollista muiden palvelulinjojen/-alueiden toimistosihteeripalveluissa.

Kehittämisen vaihe

Valmis

Kohderyhmä