Välittömän työajan suunnitelman ja toteuman välisen eron seuranta ja raportointi kotihoidossa
Kuukausittaiset raportit suunnitelman ja toteuman välisestä erosta (välitön työaika) kotihoitoalueittain ja hoitoringeittäin. Raportit toimivat asiakkaiden viikko-ohjelmaan suunniteltujen asiakaskäyntien pituuden arvioinnin tukena hoitoringeissä.
Toimintamallin nimi
Kuukausittaiset raportit suunnitelman ja toteuman välisestä erosta (välitön työaika) kotihoitoalueittain ja hoitoringeittäin. Raportit toimivat asiakkaiden viikko-ohjelmaan suunniteltujen asiakaskäyntien pituuden arvioinnin tukena hoitoringeissä.
Kotihoidon toiminnanohjausjärjestelmästä muodostetaan kuukausittain raportti suunnitelman ja toteuman välisestä erosta välittömän työajan osalta kotihoitoalueittain ja hoitoringeittäin. Raportit toimivat asiakkaiden viikko-ohjelmaan suunniteltujen asiakaskäyntien pituuden arvioinnin tukena hoitoringeissä. Asiakaskäyntiajat arvioidaan aina asiakkaan tarpeen kannalta oikean pituisiksi. Tavoitteena on mahdollisimman reaaliaikaisesti päivittää asiakaskäyntien pituuksia, asiakkaan tarpeen muuttuessa. Viikko-ohjelmaan suunniteltua käyntiaikaa verrataan aina myös asiakkaalle tehtyyn palvelupäätökseen.
Kotihoidossa on käyttöönotettu vuoden 2021 aikana tarvepohjainen toimintamalli, jossa hoitorinkien henkilöstömäärä on mitoitettu vastaamaan asiakkaiden palvelutarvetta. TulKoti -hankkeessa tavoitteena on jatkokehittää ja vakiinnuttaa jo olemassa olevia tarvepohjaisen toimintamallin periaatteita Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidossa.
Kymenlaaksossa kotiin tuotettavien palveluiden tarve tulee kasvamaan merkittävästi yli 75-vuotiaiden määrän kasvaessa edelleen lähivuosina. Kymsoten kotihoidossa kehittämistyötä on tehty aktiivisesti vuodesta 2019 alkaen valtakunnalliset suositukset ja lakimuutokset huomioiden. Kehittämistyö jatkuu Kymenlaakson hyvinvointialueella vuoden 2023 alusta. Haasteena on ollut ja tulee myös lähivuosina olemaan henkilöstön riittävyys.
Sosiaalihuoltolaki 46 b § (26.8.2022) kohtaan 1. "asiakas saa palvelua sen tuntimäärän, joka hänelle kuuluu palvelua koskevan päätöksen tai sopimuksen mukaan, jollei hänen muuttuneista olosuhteistaan muuta johdu."
Kymenlaakson alueen ikääntyneiden määrä kasvaa merkittävästi seuraavan 20 vuoden aikana. Yli 85-vuotiaiden määrän on arvioitu kaksinkertaistuvan nykyisestä vuoteen 2040 mennessä. Vuonna 2020 9,5%:lla 75 vuotta täyttäneistä oli kotihoidon asiakkuus ja vuonna 2030 vastaavan luvun on arvioitu olevan 12,1 %.
TulKoti-hankkeen kohderyhmänä ovat Kymenlaakson hyvinvointialueen ikäihmiset, jo palveluiden piirissä olevat asiakkaat sekä ennaltaehkäisevää palvelua tarvitsevat asiakkaat. Hankkeessa on tarkoitus kehittää kaikkia toimia, joiden avulla ikääntyneiden turvallista kotona asumista voidaan tukea. Kehitystoimenpiteissä huomioidaan myös iäkkäiden omaiset, läheiset ja omaishoitajat. Keskeinen kohderyhmä on myös Kymenlaakson hyvinvointialueen kotihoidon 700 ammattilaista.
Välittömän työajan suunnitelman ja toteuman välisen eron raportointi ja seuranta -toimintamalli on luotu palvelemaan niin kotihoidon ammattilaisia kuin myös kotihoidon asiakkaita. Kotihoidon asiakkaiden kannalta tavoitellaan sitä, että asiakas saa tarvitsemansa kotihoidon palvelun kuten se on asiakkaan hoito- ja palvelusuunnitelmaan kirjattu. Asiakas saa kotihoidon käynnit tarvitsemansa käyntiajan puitteissa. Ammattilaisille suunnitellut raportit auttavat seuraamaan suunnitellun palveluajan toteutumista sekä arvioimaan suunnitellun ajan realistisuutta asiakkaan tarpeisiin nähden.
Projektikoordinaattori on käynyt läpi raportteja sekä niiden käyttöä arjen työn tukena esihenkilöiden, tiimivastaavien ja hoitoringin hoitaijen kanssa. Raportit tulevat automatisoitumaan osaksi kotihoidon raportointijärjestelmää. Siihen asti raportit tuotetaan käsin.
Raportit ovat toimineet arjen työn tukena. Suunnitelman ja toteuman välisiä eroja välittömän työajan osalta on onnistuttu kaventamaan kuusi - kahdeksan prosenttia kaikilla kotihoitoalueilla. Raportit ovat toimineet tukena suunniteltaessa asiakkaalle hänen tarvettaan vastaavaa käyntiaikaa viikko-ohjelmaan suhteessa asiakkaalle tehtyyn palvelupäätökseen.