Kanta-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolun malliin on kuvattuna palvelupolun työprosessia ja työskentelyn aikana tehtyä huomioita ja sovittuja asioita.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolku-malli
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolun malliin on kuvattuna palvelupolun työprosessia ja työskentelyn aikana tehtyä huomioita ja sovittuja asioita.

Toteutuspaikka
Kanta-Hämeen hyvinvointialue, Vammaispalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kanta-Hämeen hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta

Luotu

31.08.2023

Viimeksi muokattu

29.12.2023
Ratkaisun perusidea **

Vammaispalveluista myönnetään palveluja vammaispalvelulain ja kehitysvammalain perusteella. Alle 65-vuotiaiden omaishoidontuki myönnetään myös vammaispalvelujen kautta.

 

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolun malliin on kuvattuna vammaisen henkilön palvelut, etuudet sekä tietoa vammaisalan järjestöistä ja toimijoista. Lisäksi tietoa alle 65-vuotiaiden omaishoidon tuesta.

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen Vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolku -työskentelyllä haettiin selkeää ja visuaalista tapaa tarkastella asiakkaan ja hyvinvointialueen välisiä palveluhetkiä, sekä hahmottaa alueen vammaispalvelujen kokonaisuuta. Palvelupolun ajatuksena on tarjota tietoa vammaispalvelujen asiakkaille, muille palveluista kiinnostuneille sekä palveluita toteuttaville ammattilaisille.

Palvelupolkukuvauksen yhteyspisteet:

  1. Tietoa vammaispalveluista ja ohjautuminen palvelujen piiriin
  2. Yhteydenotto
  3. Palvelutarpeen arviointi
  4. Asiakkuus
  5. Vammaispalvelut itsenäisen elämän ja osallisuuden tukena
  6. Asiakasta tukevat muut palvelut ja etuudet
  7. Seuranta

 Lisäksi palvelupolun etusivulle nostettiin erillisten otsikoiden alle:

  • Vertaistuki ja järjestöt
  • Omaishoidon tuki
  • Puolesta-asiointi
  • Lomakkeet (vammaispalveluissa)
Toimintaympäristö **

Kehittämistyötä haastoi vammaispalvelulain muutoksen prosessi, jossa suunnitelmana on vammaispalvelulain ja kehitysvammalain yhdistäminen. Uuden vammaispalvelulain piti tulla voimaan 1.1.2023, mutta eduskunta päätti lykätä lain voimaantuloa. Uudistuvan lainsäädännön uusi voimaantuloajankohta oli 1.10.2023. Voimaantulo lykkääntyi uudestaan. Ajankohtaisesti on suunnitelmissa, että lakimuutos tulisi voimaan vuoden 2025 alusta. Uudistuvalla lainsäädännöllä on konkreettisia vaikutuksia vammaispalveluissa järjestettäviin palveluihin. 

Kanta-Hämeen hyvinvointialueen aloitti toimintansa vuoden 2023 alusta. Kaikilla toimialueilla sekä tulosalueilla oli edessään uusi tilanne uudelleen organisoitumisen ja tarvittavien palveluiden turvaamisen kanssa. Vammaispalvelun tulosalue lähti kuitenkin yhteiseen kehittämiseen mukaan aktiivisesti, ennakoivasti ja vastuullisesti. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Kohderyhmänä vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolulla ovat Kanta-Hämeen hyvinvointialueen asukkaat, joilla on tarvetta vammaispalveluille, sekä heidän verkostonsa, jotka ovat kiinnostuneet alueen vammaispalveluista tai käyttävät vammaispalveluita. Polku antaa tietoa myös alueen sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille, jotka työssään kohtaavat vammaisia henkilöitä.

Vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolku herätti kiinnostusta Kanta-Hämeen alueellisissa vammaisneuvostoissa, sekä vammaispalveluja täydentävissä vammaisalan järjestöissä sekä yhteisöissä. Kiinnostuksen lisäksi asia koettiin tärkeänä ja tarpeellisena. Suunnitelmana oli kerätä suoraa asiakaspalautetta palvelujen käyttäjiltä hyödyntäen näitä verkostoja, mutta valitettavasti kehittämistyössä ei ehditty tähän pisteeseen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolku ja monialaisen yhteistyön toimintamalli vammaispalveluissa -työskentelyt yhdistettiin syksyllä 2023.

Palvelupolkutyöskentelyä hyödynnettiin monialaisen yhteistyön toimintamallissa. Työskentelyn yhdistämisen avulla asiantuntijaresurssien hyödyntäminen ja päällekkäisen työn välttäminen lisäsi ja vahvisti sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen. Tavoitteena on kuitenkin tehdä niin asiakkaita, kuin ammattialisia palveleva kokonaisuus, jossa on otettu huomioon nykylainsäädännön reunaehdot.

Vammaispalvelun asiakkaan palvelupolun vaiheiden yhdenmukaistaminen edellyttää vielä palveluprosessien kehittämistä, vastuiden ja tehtäväkuvien selkeyttämistä sekä viestintää eri toimijoiden kesken. 

Palvelupolkukuvausta on tehty pitkälle ja työstettyä materiaalia voidaan Kanta-Hämeen hyvinvointialueen vammaispalveluissa hyödyntää nykyisessä, sekä tulevaisuuden tekemisessä. 

Vammaispalvelujen asiakkaan palvelupolun ja materiaalien strateginen omistaja on vammaispalvelujen tulosaluejohtaja

Vammaispalvelun asiakkaan palvelupolun mallintaminen on vielä kesken ja sen jatkokehityksestä sovitaan vammaispalvelun tulosaluejohtajan ja kehittämisyksikössä toimivan palvelupolkutiimin kanssa. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Palvelupolun käytön vaikutuksia ei voida arvioida, sillä polkua ei tässä hetkessä julkaistu. Palvelupolkutyöskentely haastoi työryhmän tutkimaan nykyisiä käytäntöjä, joista osa oli vielä vahvasti alueellisia. Palvelupolkutyöskentelyn myötä halu arvioida, kehittää ja päivittää nykyisiä työkäytänteitä kasvoi ja työskentelyä laajennettiin.

Työskentely toi vammaispalvelujen ammattilaisia yhteen ja tämä mahdollisti vammaispalveluissa tehtävään työhön vaikuttamisen.

Yhteinen kehittäminen on myös välittänyt tehokkaasti tietoa vammaispalvelujen tulosalueella ja helpottanut hyvinvointialueelle sopeutumista ja muutoksen johtamista.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Palvelupolkua tehdessä on hyvä kiinnittää huomiota nykyisiin palveluihin ja rakenteisiin. Tarkastella ja tutkia mahdollisia alueellisia eroja ja ottaa nämä huomioon työskentelyssä. 

Suuret muutokset, kuten uudistuva lainsäädäntö voi hankaloittaa asioiden rajaamista. Onko järkevää kuvata nykyisiä palveluita, jos näihin on tulossa juuri suuria muutoksia? Työstäminen ja kuvaaminen kuitenkin vaatii ison joukon asiantuntijaresurssia. Näin ollen on hyvä miettiä mahdollisimman sopivaa ja otollisinta kehittämisen hetkeä.

Vammaispalveluissa palvelukokonaisuuksien hahmottaminen ja palveluiden yhteensovittaminen vaatii ammattilaisilta tietoa ja kokemusta.

Kehittämisen vaihe

icon/bulb Created with Sketch. Kehitteillä