Yläkouluikäisten nuuskan käytön ja välityksen vähentäminen ja ehkäisy
Nikotiinihankkeen tavoitteena oli ehkäistä nuuskan käyttöä ja puuttua välittämiseen. Hankkeessa toteutettiin viestintäkampanja ja yhdessä nuorten kanssa kehitettiin vertaisvaikuttamismalli nuuskaan käytön ehkäisyyn .
Nuorten nuuskan käyttö on kasvanut viimeisen vuosikymmenen ajan (KTK). Vaikka nuuskan myynti on Suomessa laitonta, sitä salakuljetetaan Ruotsista suuria määriä. Laittoman nuuskan myynnin myötä, se päätyy erittäin helposti myös nuorten käsiin. Tullilla ja poliisilla ei ole riittäviä resursseja puuttua rehottavaan nuuskan salakuljetukseen ja myyntiin. Ruotsin ja Suomen rajan läheisyydessä on runsaasti nuuskaa myyviä tukkuliikkeitä, joista arvioiden mukaan noin 80-85% myydään Suomen puolelle.
Nuuska nauttii tällä hetkellä jonkinlaisesta trendiasemasta nuorten keskuudessa. Tämä näkyy mm. nuuskapurkkien etikettitarrojen liimailuna käyttöesineisiin ja se on saanut näkyvyyttä myös joissakin musiikkivideoissa ja kappaleiden sanoituksissa. Kyseessä on jo vuosien ajan ollut eräs tietty nuuskamerkki, joka on noussut katukaupan suosikkituotteeksi. Ko. merkki on tunnettu nuorten keskuudessa, vaikka he eivät nuuskaa käyttäisikään (Piispa 2017, 2018). Kyseinen nuuska on nikotiinipitoisuudeltaan erittäin vahvaa ja sen pH arvo on korkea. Ruotsissa kyseinen merkki ei ole suosittu. Se päätyy nuorten saataville lähinnä siksi, että edullisen hintansa takia sitä on helppo saada. Nuuskan käytön trendiasemaa lisää joidenkin urheilijoiden ja nuorisoidolien avoin nuuskan käyttö. Tämä vaikuttaa nuuskaa liittyviin mielikuviin, jotka ovat savukkeita myönteisempiä.
Tupakkalain mukaan nuuskan käyttö on kielletty oppilaitosten alueella. Kouluissa nuuskaan kuitenkin suhtaudutaan valitettavan usein sallivammin kuin muihin nikotiinituotteisiin. Tämä voi johtua tiedon puutteesta, käytön huomaamattomuudesta tai toimintaohjeiden puuttumisesta.(Piispa 2018)
Myös monet vanhemmat eivät ole täysin perillä siitä, mistä nykyisessä nuorten käyttämässä nuuskassa on kyse, miten se näkyy nuorten arjessa, miten puuttua nuoren nuuskan käyttöön ja mitä laki sanoo nuuskan myynnistä ja välittämisestä. (Piispa 2018)
Lähteet:
Mikko Piispa 2018. Nuuska&Nuoret-laadullinen selvitys nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista
Mikko Piispa 2017. Sammuuko savuke, nouseeko nuuska.
Kouluterveyskysely 2019
YLE 2017 https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/01/nuuskan-katukauppa-rehottaa-viranomaisten-silmien-alla
Nuuskan käyttö on lisääntynyt ja viime vuosina näin on käynyt myös tyttöjen kohdalla, joiden nuuskan käyttö on aikaisemmin ollut hyvin vähäistä (KTK 2019). Tämä saattaa johtua siitä, että nuuskaan liittyvät mielikuvat ovat muuttuneet positiivisemmaksi ja nuuska nauttii trendiasemaa nuorten keskuudessa. Hankkeen pohjalle tehdyn selvityksen mukaan nuoret näkivät, että heihin pitäisi vaikuttaa suoraan ja saada heidät ajattelemaan kriittisesti nuuskasta.
Selvityksen mukaan vanhemmat eivät ole täysin perillä nykyisestä nuuskasta tai nuuskakulttuurista. Nuorten kertomuksien mukaan, jotkut vanhemmat jopa mahdollistavat nuorten nuuskan käytön ja välityksen hankkimalla heille nuuskaa.
Nuoret myös kokivat ettei kouluissa nuuskan käyttöön puututa samalla tavalla kuin savukkeisiin. Oppilaitoksista myös puuttuivat opasteet nuuskan käyttökiellosta.
Suomeen kuljetetaan Ruotsista paljon nuuskaa, joka päätyy pimeyden markkinoiden kautta nuorten käsiin. Nuuskan salakuljetusmäärät ovat valtavat ja tämä näkyy mm. nuorten nuuskan käytön yleistymisenä. Ruotsi on ainut EU maa, jolla on erityislupa myydä nuuskaa. Ruotsi sai tämän erityisluvan sillä ehdolla, että se ei saata nuuskaa muiden jäsenmaiden markkinoille. Käytännössä tätä sopimusta rikotaan jatkuvasti. Ruotsista salakuljetetaan erittäin vahvaa nuuskaa, jota ei Ruotsissa edes tunneta. Näyttää siltä, että ko. nuuska on valmistettu Ruotsin ulkopuolisia markkinoita varten. Myös Haaparannan nuuskatukuista myydään n. 80-85% Suomeen.
Hanke tukee osaltaan Savuton Suomi -verkoston tavoitteita vahvistamalla väestön myönteistä asennoitumista tupakoimattomuuteen, ehkäisemällä nuorten nikotiinituotteiden käytön aloittamista, tukemalla tupakkatuotteiden käytön lopettamishalukkuutta sekä vahvistamalla tupakkalain täytäntöönpanoa.
Hanke tukee myös ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelman jokaisen kuuden painopisteen toimeenpanoa ja edistää siihen liittyviä tavoitteita. Hankkeessa tehtiin yhteistyötä niin paikallisella, alueellisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. Hankkeen viestintä mukaan lukien viestintäkampanja tehtiin tutkittuun tietoon perustuen ja väestön tietoisuutta lisäten. Hankkeessa tehtiin myös proaktiivista vaikuttamisviestintää haittojen vähentämiseksi ja käytön ehkäisemiseksi. Toimintaohjelman periaatteiden mukaisesti hankkeessa luotiin yhteistyösuhde paitsi muihin järjestöihin myös viranomaisten suuntaan. Ammatillista osaamista tuettiin järjestämällä koulutuksellisia tilaisuuksia, joihin kutsuttiin asiantuntijoita puhumaan myös hankkeen ulkopuolelta.
Hanke vastaa sisällöltään hallituksen kärkihanketta: Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta. Kärkihankkeen tavoite on lisätä terveitä elämäntapoja ja ehkäistä kansansairauksia. Kärkihankkeen linjausten mukaisesti tässä hankkeessa toimeenpantiin terveyttä ja hyvinvointia edistävät hyvät käytänteet ja toimintamallit yhteistyössä järjestöjen kanssa.
Hankkeen toimenpiteiden vertaisvaikuttamismallin ja viestintäkampanjan suunnittelu tehtiin yhdessä nuorten kanssa. Mukaan suunnittelutyöhön haluttiin saada ensisijaisesti nuoria niiltä alueilta, joilta hankkeen alussa toteutetun selvityksen aineisto kerättiin. Tämä edisti sitä, että selvityksestä saatu tieto nuorten asenteista ja motiiveista vastasi mahdollisimman hyvin myös suunnittelutyössä olevien nuorten vastaavia.
Vertaisvaikuttamismalli sekä viestintäkampanjan suunnittelua tehtiin työpajamuotoisesti kolmessa eri yläkoulussa (kaksi helsinkiläiskoulu ja yksi torniolaiskoulu) syksyllä 2018. Jokaisessa koulussa järjestettiin 2 työpajaa (4h ja 2h), joihin osallistui 8-13 oppilasta per työpaja. Mukana suunnittelussa oli yhteensä 36 nuorta. Pidemmän, vertaisvaikuttamismalliin liittyvän työpajan rakenteen suunnitteluun ostettiin ulkopuolista apua opetuksen asiantuntija Ranja Koskelta. Mukana tunnilla oli myös EHYTin koulutussuunnittelija Katri Saarela, joka teki muistiinpanoja ja havainnointeja, samalla kun projektipäällikkö ohjasi työpajoja.
Koulu osoittautui hyväksi väyläksi tavoittaa nuoret työpajoihin. Nuoret saivat luvan osallistua työpajoihin koulupäivän aikana, mikä osaltaan saattoi houkutella osallistumaan. Työpajaan osallistuneet nuoret olivat kaikissa kouluissa tukioppilaita. Tämä oli heikkous ja vahvuus. Tukioppilaat olivat aktiivisia ja motivoituneita, mutta he edustivat ryhmää, joka ei käytä tai todennäköisesti ole edes vaarassa käyttää nuuskaa. Tämä on toki hyvä asia, mutta olisi ollut hedelmällistä, jos ryhmissä olisi ollut myös niitä nuoria, jotka ovat nuuskan käytön suhteen riskiryhmässä. Toisaalta, vaikka työpajoihin osallistuneet nuoret eivät itse käyttäneet nuuskaa, olivat he tietoisia siitä, miten se näkyy heidän ikäistensä elämässä. He kaikki tunsivat nuuskan käyttäjiä ja olivat nähneet tuttujen ja tuntemattomien nuuskan käyttöä ja välitystä esim. sosiaalisessa mediassa.
Työpajoihin osallistuneet nuoret olivat työpajoissa aktiivisia ja toivat esiin mielipiteitään siitä, mitkä asiat olivat heidän mielestään sellaisia, joista olisi hyvä puhua ko. kohderyhmässä ja millä tavoin. Nuoret myös ideoivat viestintäkampanjan viestejä. Osa näistä idea-aihioista toimitettiin viestintätoimisto Punk Helsingille jatkotyöstöä varten.
Työpajoihin osallistuvilta nuorilta kerättiin palautetta molempien työpajojen lopuksi post-it lapuilla. Työpajoista saatu palaute oli lähes yksinomaan positiivista ja yleisesti työpajaan osallistuneet kokivat työpajat mielenkiintoisena ja moni mainitsi oppineensa uutta. Työpajoissa oli selkeästi huomattavissa se, että nuuskaan liittyvien ympäristökysymysten ja nuuskateollisuuden taktiikoiden pohtiminen oli monelle nuorelle uutta ja kiinnostavaa, sekä aikaisemmasta nuuskavalistuksesta poikkeavaa. Kaikille työpajoihin osallistuneille lähetettiin sähköinen Open Badge -osallistumismerkki, jota voi hyödyntää esimerkiksi kesätyön haussa.
Nuuskakoukku-viestintäkampanjan sisältöjä suunniteltiin myös EHYTin sisäisessä työpajassa, johon osallistui eri osastojen työntekijöitä, sekä viestintäyksikön ja verkkotyön yksikön kanssa pidetyissä suunnittelupalavereissa.
Hankkeen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää yläkouluikäisten nuorten nuuskan käyttöä ja välittämistä sosiaalisen markkinoinnin elementtejä hyödyntämällä. Hankkeen aikana pyritään vaikuttamaan nuorten nuuskaan liittyviin asenteisiin ja mielikuviin muun muassa lisäämällä nuorten kriittistä suhtautumista nuuskan käyttöä ja välittämistä kohtaan. Hankkeessa pyritään myös vaikuttamaan opettajien sekä vanhempien asenteisiin nuuskaan liittyen sekä lisäämään tietoa. Hankkeessa vaikutetaan myös koulujen nikotiinituotteiden käyttöön liittyviin sääntöihin ja niiden valvontaan.
-
Nuorten suhtautuminen nuuskan käyttöä ja välitystä kohtaan muuttuu kriittisemmäksi ja nuorten intentio käyttää nuuskaa vähenee interventiokouluissa. Myös nuuskan ilmoitettu käyttö vähenee.
-
Opettajien ja vanhempien asenne nuuskan käyttöä kohtaan muuttuu kielteisemmäksi ja heidän tiedot nuuskan liittyen paranevat. Interventiokouluissa osataan paremmin puuttua nuorten nuuskan käyttöön.
Hankkeessa pyritään kehittämään
* toimiva vertaisvaikuttamismalli, jossa keskitytään sellaisiin teemoihin, jotka nuoret kokevat relevanteiksi ja joiden ansiosta nuorten kriittinen suhtautuminen nuuskan käyttöä ja välitystä kohtaan kasvavat.
* Vaikuttava viestintäkampanja, jolla lisätä nuorten kriittistä suhtautumista nuuskaan ja välittämiseen sekä tuoda uusia näkökulmia aiheeseen liittyen. Korostetaan nuoren omaa ajattelua ja autonomiaa
* Kasvattajille suunnattujen kampanjaviestien tarkoitus on tuoda esille heidän rooliaan nuorten nuuskan käytön suhteen: Yhdenmukainen suhtautuminen kaikkiin tupakkatuotteisiin ja rajojen asettaminen sekä nuorten nuuskan käyttöön puuttuminen.
-
Nuorten kriittinen ajattelu nuuskaan liittyen lisääntyy ja asenteet nuuskan käyttöä ja välitystä kohtaan muuttuvat kielteisemmiksi.
-
Kasvattajien (opettajat/vanhemmat) tieto nuuskasta lisääntyy ja asenteet nuorten nuuskan käyttöä kohtaan muuttuu kielteisemmiksi.
-
Koulujen valmiudet ennaltaehkäistä nuorten nuuskan käyttöä paranevat.
Oppilaiden ja opettajien asennemuutoksia sekä muutoksia valmiuksissa ennaltaehkäistä nuuskan käyttöä voidaan seurata interventiokouluissa alku- ja loppukyselyiden avulla. Vertaisvaikuttamismallia kehitetään ja arvioidaan palautteen ja havainnoinnin perusteella. Viestintäkampanjan tavoittavuutta seurataan sosiaalisen median kanavien analytiikalla sekä ulkopuolisen tekemän arvioinnin kautta.
Nuoret: Nuorille suunnatussa vertaisvaikuttamismallissa 9. luokkalaiset tukioppilaat koulutetaan pitämään oppitunti nuuskasta 7. -luokkalaisille. Oppitunnilla nuoremmat oppilaat kiertävät kolme työpistettä, joita jokaista ohjaa tukioppilas. Työpisteissä keskustellaan nuuskasta kriittisesti. Aiheina ovat nuuskateollisuuden markkinointitaktiikat, nuuskan ympäristövaikutukset ja lainsäädäntö. Työpisteissä aiheita käsitellään nuorilta nuorille heidän omin sanoin. Tukioppilaat saavat vertaisvaikuttamistyöstään palkkioksi sähköiset Open Badge -osaajamerkit, joita voi hyödyntää esim. kesätyön haussa.
Viestintäkampanjan nuorten osuudet toteutetaan Instagramissa. Viestintäkampanjajaksoja on 4-5kpl. Jokaisen jakson aikana pureudutaan tiettyyn aiheeseen, jota käsitellään monipuolisesti. Nuoria aktivoidaan kampanjan aikana kysymään, kommentoimaan ja osallistumaan visoihin ja arvontoihin.
Vanhemmat: Vanhemmille kohdentuvissa viestintäkampanjaosioissa tuomme vinkkejä puheeksiottoon sekä nuuskan käytön tunnistamiseen. Kampanjaviestit ovat videoina, infograafeina ja kuva/teksti yhdistelmäviesteinä. Kampanjassa tuodaan myös tietoa nuuskaan liittyvästä lainsäädännöstä. Näiden lisäksi hankkeen puitteissa pidetään vanhempainiltoja verkossa ja eri tilaisuuksissa.
Opettajat: Opettajille kohdentuvissa viestintäkampanjaosuuksissa tuodaan esille nuuskan käyttöön puuttumisen tärkeyttä ja yhteisten toimintaojeiden merkitystä. Kampanjan aikana halutaan tuoda opettajille tietoa heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan nuorten nuuskan käyttöön puuttumiseen liittyen. Hankkeessa on toteutettu oppilaitoksille suunnatut nuuskan, sähkösavukkeen ja savukkeet kieltävä opasteet. Ne on saatavilla ulko- ja sisäkäyttöön ja suomen- sekä ruotsinkielisinä. Kouluille tarkoitettuja kampanjamateriaaleista on painettu myös julisteita koulujen käyttöön.
Nuuskamarkkinoiden kohdentaminen Suomeen: Hankkeen puittessa matkustimme Ruotsiin selvittämään sitä, tunnetaanko siellä Suomessa hyvin yleistä nuuskaa ja mille asiakasryhmälle sen myynti pääsääntöisesti tapahtuu. Vaikka kyseessä oli vain pienimuotoinen selvitys ja keskustelun avaus, sai se kuitenkin runsaasti palstatilaa Suomen mediassa. (HS, IL, IS, HBL, Yle Svenska)
Hankkeen alussa kartoitettiin kohderyhmäymmärrystä toteuttamalla laadullinen tutkimus nuorten nuuskan käyttöön ja välittämiseen liittyvistä mielikuvista ja motiiveista. Tämän ja muun tutkimustiedon pohjalta kehitettiin vertaisvaikuttamismallin ja viestintäkampanjan suunnitteluun liittyvät työpajat. Työpajoissa suunnitellaan vertaisvaikuttamismallin ja viestintäkampanjan sisältöjä yhdessä kohderyhmän kanssa. Työpajat järjestetään kolmessa tutkimuksen aineiston keruun alueella olevissa yläkouluissa. (Tornio ja Helsinki). Työpajoja on 2 per koulu.
Kehitettyä vertaisvaikuttamismallia pilotoitiin yhteystökouluissa keväällä ja syksyllä 2019 ja keväällä 2020. Sekä työpajoista että vertaisvaikuttamismallin pilotoinnista kerättiin palautetta. Palautetta käytettiin mallin kehittämiseksi.
Työpajoissa suunnitellut viestintäkampanjan aihiot toimitettiin viestintätoimistolle, joka jalosti viestit lopulliseen muotoonsa. Viestintäkampanja alkoi syksyllä 2019.
Nuorten vertaisvaikuttamisen kansanterveydellisiä vaikutuksia on arvioitu useissa eri tutkimuksissa. Erilaisilla vertaisvaikuttamisen- ja valistuksen ohjelmilla on todettu olevan vaikutusta kohderyhmän asenteisiin, uskomuksiin, normeihin ja käyttäytymiseen ja tätä kautta terveyttä edistävä ja riskikäyttäytymistä vähentävä vaikutus. Vertaisvalistusta pidetään valistuksen best practice- työmuotona (EMCDDA).
Suomessa nuorten vertaisvalistusta on jo pitkään toteuttanut alkoholin ja kannabiksen osalta Helsingin kaupungin Skarppi -vertaisvalistusohjelma. Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilastoimintaan liittyy niin ikään vertaisvalistuksen elementtejä. EHYTissä vertaisvaikuttamista on hyödynnetty Nuuska-agenttitoiminnassa, joka oli hankehakemusvaiheessa vielä hyvin tuore malli.
Keväällä 2018 hankkeen projektipäällikkö tutustui Helsingin kaupungin Skarppi -valistusohjelman vertaisvalistajien koulutukseen ja vertaisvalistustunneille. Skarppi -valitustunnit toimivat hyvin ja niitä oli toteutettu jo useamman vuoden ajan, joten hankkeessa päätettiin toteuttaa vertaisvaikuttamismalli hyvin saman tyyppisellä rakenteella.
Nuuskakoukku-viestintäkampanjassa hyödynnettiin Yhdysvaltalaisen Truth -kampanjan ideaa paljastaa tupakkateollisuuden taktiikoita.