Yläkouluikäisten nuuskan käytön ja välityksen vähentäminen ja ehkäisy

Nikotiinihankkeen tavoitteena oli ehkäistä nuuskan käyttöä ja puuttua välittämiseen. Hankkeessa toteutettiin viestintäkampanja ja yhdessä nuorten kanssa kehitettiin vertaisvaikuttamismalli nuuskaan käytön ehkäisyyn .

 

Toimintaympäristö

Nuorten nuuskan käyttö on kasvanut viimeisen vuosikymmenen ajan (KTK). Vaikka nuuskan myynti on Suomessa laitonta, sitä salakuljetetaan Ruotsista suuria määriä. Laittoman nuuskan myynnin myötä, se päätyy erittäin helposti myös nuorten käsiin. Tullilla ja poliisilla ei ole riittäviä resursseja puuttua rehottavaan nuuskan salakuljetukseen ja myyntiin. Ruotsin ja Suomen rajan läheisyydessä on runsaasti nuuskaa myyviä tukkuliikkeitä, joista arvioiden mukaan noin 80-85% myydään Suomen puolelle. 

Nuuska nauttii tällä hetkellä jonkinlaisesta trendiasemasta nuorten keskuudessa. Tämä näkyy mm. nuuskapurkkien etikettitarrojen liimailuna käyttöesineisiin ja se on saanut näkyvyyttä myös joissakin musiikkivideoissa ja kappaleiden sanoituksissa. Kyseessä on jo vuosien ajan ollut eräs tietty nuuskamerkki, joka on noussut katukaupan suosikkituotteeksi. Ko. merkki on tunnettu nuorten keskuudessa, vaikka he eivät nuuskaa käyttäisikään (Piispa 2017, 2018). Kyseinen nuuska on nikotiinipitoisuudeltaan erittäin vahvaa ja sen pH arvo on korkea. Ruotsissa kyseinen merkki ei ole suosittu. Se päätyy nuorten saataville lähinnä siksi, että edullisen hintansa takia sitä on helppo saada. Nuuskan käytön trendiasemaa lisää joidenkin urheilijoiden ja nuorisoidolien avoin nuuskan käyttö. Tämä vaikuttaa nuuskaa liittyviin mielikuviin, jotka ovat savukkeita myönteisempiä. 

Tupakkalain mukaan nuuskan käyttö on kielletty oppilaitosten alueella. Kouluissa nuuskaan kuitenkin suhtaudutaan valitettavan usein sallivammin kuin muihin nikotiinituotteisiin. Tämä voi johtua tiedon puutteesta, käytön huomaamattomuudesta tai toimintaohjeiden puuttumisesta.(Piispa 2018)

Myös monet vanhemmat eivät ole täysin perillä siitä, mistä nykyisessä nuorten käyttämässä nuuskassa on kyse, miten se näkyy nuorten arjessa, miten puuttua nuoren nuuskan käyttöön ja mitä laki sanoo nuuskan myynnistä ja välittämisestä. (Piispa 2018)

Lähteet:

Mikko Piispa 2018. Nuuska&Nuoret-laadullinen selvitys nuorten nuuskan käytöstä ja hankintatavoista
Mikko Piispa 2017. Sammuuko savuke, nouseeko nuuska. 
Kouluterveyskysely 2019
YLE 2017 https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/03/01/nuuskan-katukauppa-rehottaa-viranomaisten-silmien-alla

Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Nuuskan käyttö on lisääntynyt ja viime vuosina näin on käynyt myös tyttöjen kohdalla, joiden nuuskan käyttö on aikaisemmin ollut hyvin vähäistä (KTK 2019). Tämä saattaa johtua siitä, että nuuskaan liittyvät mielikuvat ovat muuttuneet positiivisemmaksi ja nuuska nauttii trendiasemaa nuorten keskuudessa. Hankkeen pohjalle tehdyn selvityksen mukaan nuoret näkivät, että heihin pitäisi vaikuttaa suoraan ja saada heidät ajattelemaan kriittisesti nuuskasta. 

Selvityksen mukaan vanhemmat eivät ole täysin perillä nykyisestä nuuskasta tai nuuskakulttuurista. Nuorten kertomuksien mukaan, jotkut vanhemmat jopa mahdollistavat nuorten nuuskan käytön ja välityksen hankkimalla heille nuuskaa.

Nuoret myös kokivat ettei kouluissa nuuskan käyttöön puututa samalla tavalla kuin savukkeisiin. Oppilaitoksista myös puuttuivat opasteet nuuskan käyttökiellosta.

Suomeen kuljetetaan Ruotsista paljon nuuskaa, joka päätyy pimeyden markkinoiden kautta nuorten käsiin. Nuuskan salakuljetusmäärät ovat valtavat ja tämä näkyy mm. nuorten nuuskan käytön yleistymisenä. Ruotsi on ainut EU maa, jolla on erityislupa myydä nuuskaa. Ruotsi sai tämän erityisluvan sillä ehdolla, että se ei saata nuuskaa muiden jäsenmaiden markkinoille. Käytännössä tätä sopimusta rikotaan jatkuvasti. Ruotsista salakuljetetaan erittäin vahvaa nuuskaa, jota ei Ruotsissa edes tunneta. Näyttää siltä, että ko. nuuska on valmistettu Ruotsin ulkopuolisia markkinoita varten. Myös Haaparannan nuuskatukuista myydään n. 80-85% Suomeen.

Hanke tukee osaltaan Savuton Suomi -verkoston tavoitteita vahvistamalla väestön myönteistä asennoitumista tupakoimattomuuteen, ehkäisemällä nuorten nikotiinituotteiden käytön aloittamista, tukemalla tupakkatuotteiden käytön lopettamishalukkuutta sekä vahvistamalla tupakkalain täytäntöönpanoa.

Hanke tukee myös ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelman jokaisen kuuden painopisteen toimeenpanoa ja edistää siihen liittyviä tavoitteita. Hankkeessa tehtiin yhteistyötä niin paikallisella, alueellisella kuin valtakunnallisellakin tasolla. Hankkeen viestintä mukaan lukien viestintäkampanja tehtiin tutkittuun tietoon perustuen ja väestön tietoisuutta lisäten. Hankkeessa tehtiin myös proaktiivista vaikuttamisviestintää haittojen vähentämiseksi ja käytön ehkäisemiseksi. Toimintaohjelman periaatteiden mukaisesti hankkeessa luotiin yhteistyösuhde paitsi muihin järjestöihin myös viranomaisten suuntaan. Ammatillista osaamista tuettiin järjestämällä koulutuksellisia tilaisuuksia, joihin kutsuttiin asiantuntijoita puhumaan myös hankkeen ulkopuolelta.

Hanke vastaa sisällöltään hallituksen kärkihanketta: Edistetään terveyttä ja hyvinvointia sekä vähennetään eriarvoisuutta. Kärkihankkeen tavoite on lisätä terveitä elämäntapoja ja ehkäistä kansansairauksia. Kärkihankkeen linjausten mukaisesti tässä hankkeessa toimeenpantiin terveyttä ja hyvinvointia edistävät hyvät käytänteet ja toimintamallit yhteistyössä järjestöjen kanssa.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Nuoret: Hankkeessa kehitetyn vertaisvaikuttamismallin ja viestintäkampanjan avulla haluamme mm. lisätä nuorten kriittistä suhtaumista nuuskaa kohtaan. Tavoitteena on saada nuoret ajattelemaan asiaa pintaa syvemmältä ja pohtimaan mm. nuuskateollisuuden taktiikoita, nuuskan ympäristävaikutuksia ja nuuskaan liittyvää lainsäädäntöä. 

Vanhemmat: Hankkeen viestintäkampanjassa haluamme tarjota vanhemmille tietoa siitä, mistä nykyisessä nuorten käyttämässä nuuksassa on kyse ja miten se näkyy nuorten maailmassa. 

Opettajat:  Hankkeessa tarjotaan opettajille tietoa nykyisestä nuuskasta ja välineitä sen käyttöön puuttumiseen. 

Nuuskamarkkinoiden kohdentaminen Suomeen: Ruotsin nuuskamarkkinoiden kohdentamisesta maansa ulkopuolelle tulee keskustella ja tähän tulee tarvittaessa puuttua. On tärkeää ymmärtää eri tekijöitä, jotka vaikuttavat Suomeen salakuljetetun nuuskan määrään aj sen suosioon nuorten keskuudessa. 

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankkeen toimenpiteiden vertaisvaikuttamismallin ja viestintäkampanjan suunnittelu tehtiin yhdessä nuorten kanssa. Mukaan suunnittelutyöhön haluttiin saada ensisijaisesti nuoria niiltä alueilta, joilta hankkeen alussa toteutetun selvityksen aineisto kerättiin. Tämä edisti sitä, että selvityksestä saatu tieto nuorten asenteista ja motiiveista vastasi mahdollisimman hyvin myös suunnittelutyössä olevien nuorten vastaavia. 

Vertaisvaikuttamismalli sekä viestintäkampanjan suunnittelua tehtiin työpajamuotoisesti kolmessa eri yläkoulussa (kaksi helsinkiläiskoulu ja yksi torniolaiskoulu) syksyllä 2018. Jokaisessa koulussa järjestettiin 2 työpajaa (4h ja 2h), joihin osallistui 8-13 oppilasta per työpaja. Mukana suunnittelussa oli yhteensä 36 nuorta. Pidemmän, vertaisvaikuttamismalliin liittyvän työpajan rakenteen suunnitteluun ostettiin ulkopuolista apua opetuksen asiantuntija Ranja Koskelta. Mukana tunnilla oli myös EHYTin koulutussuunnittelija Katri Saarela, joka teki muistiinpanoja ja havainnointeja, samalla kun projektipäällikkö ohjasi työpajoja.

Koulu osoittautui hyväksi väyläksi tavoittaa nuoret työpajoihin. Nuoret saivat luvan osallistua työpajoihin koulupäivän aikana, mikä osaltaan saattoi houkutella osallistumaan. Työpajaan osallistuneet nuoret olivat kaikissa kouluissa tukioppilaita. Tämä oli heikkous ja vahvuus. Tukioppilaat olivat aktiivisia ja motivoituneita, mutta he edustivat ryhmää, joka ei käytä tai todennäköisesti ole edes vaarassa käyttää nuuskaa. Tämä on toki hyvä asia, mutta olisi ollut hedelmällistä, jos ryhmissä olisi ollut myös niitä nuoria, jotka ovat nuuskan käytön suhteen riskiryhmässä. Toisaalta, vaikka työpajoihin osallistuneet nuoret eivät itse käyttäneet nuuskaa, olivat he tietoisia siitä, miten se näkyy heidän ikäistensä elämässä. He kaikki tunsivat nuuskan käyttäjiä ja olivat nähneet tuttujen ja tuntemattomien nuuskan käyttöä ja välitystä esim. sosiaalisessa mediassa.

Työpajoihin osallistuneet nuoret olivat työpajoissa aktiivisia ja toivat esiin mielipiteitään siitä, mitkä asiat olivat heidän mielestään sellaisia, joista olisi hyvä puhua ko. kohderyhmässä ja millä tavoin. Nuoret myös ideoivat viestintäkampanjan viestejä. Osa näistä idea-aihioista toimitettiin viestintätoimisto Punk Helsingille jatkotyöstöä varten. 

Työpajoihin osallistuvilta nuorilta kerättiin palautetta molempien työpajojen lopuksi post-it lapuilla. Työpajoista saatu palaute oli lähes yksinomaan positiivista ja yleisesti työpajaan osallistuneet kokivat työpajat mielenkiintoisena ja moni mainitsi oppineensa uutta. Työpajoissa oli selkeästi huomattavissa se, että nuuskaan liittyvien ympäristökysymysten ja nuuskateollisuuden taktiikoiden pohtiminen oli monelle nuorelle uutta ja kiinnostavaa, sekä aikaisemmasta nuuskavalistuksesta poikkeavaa. Kaikille työpajoihin osallistuneille lähetettiin sähköinen Open Badge -osallistumismerkki, jota voi hyödyntää esimerkiksi kesätyön haussa.

Nuuskakoukku-viestintäkampanjan sisältöjä suunniteltiin myös EHYTin sisäisessä työpajassa, johon osallistui eri osastojen työntekijöitä, sekä viestintäyksikön ja verkkotyön yksikön kanssa pidetyissä suunnittelupalavereissa.  

Tavoiteltu muutos

Hankkeen tavoitteena on ehkäistä ja vähentää yläkouluikäisten nuorten nuuskan käyttöä ja välittämistä sosiaalisen markkinoinnin elementtejä hyödyntämällä. Hankkeen aikana pyritään vaikuttamaan nuorten nuuskaan liittyviin asenteisiin ja mielikuviin muun muassa lisäämällä nuorten kriittistä suhtautumista nuuskan käyttöä ja välittämistä kohtaan. Hankkeessa pyritään myös vaikuttamaan opettajien sekä vanhempien asenteisiin nuuskaan liittyen sekä lisäämään tietoa. Hankkeessa vaikutetaan myös  koulujen nikotiinituotteiden käyttöön liittyviin sääntöihin ja niiden valvontaan. 

Muutoksen mittaaminen

 

  • Nuorten suhtautuminen nuuskan käyttöä ja välitystä kohtaan muuttuu kriittisemmäksi ja nuorten intentio käyttää nuuskaa vähenee interventiokouluissa. Myös nuuskan ilmoitettu käyttö vähenee.

  • Opettajien ja vanhempien asenne nuuskan käyttöä kohtaan muuttuu kielteisemmäksi ja heidän tiedot nuuskan liittyen paranevat. Interventiokouluissa osataan paremmin puuttua nuorten nuuskan käyttöön.

Hankkeessa pyritään kehittämään

* toimiva vertaisvaikuttamismalli, jossa keskitytään sellaisiin teemoihin, jotka nuoret kokevat relevanteiksi ja joiden ansiosta nuorten kriittinen suhtautuminen nuuskan käyttöä ja välitystä kohtaan kasvavat.

* Vaikuttava viestintäkampanja, jolla lisätä nuorten kriittistä suhtautumista nuuskaan ja välittämiseen sekä tuoda uusia näkökulmia aiheeseen liittyen. Korostetaan nuoren omaa ajattelua ja autonomiaa

* Kasvattajille suunnattujen kampanjaviestien tarkoitus on tuoda esille heidän rooliaan nuorten nuuskan käytön suhteen: Yhdenmukainen suhtautuminen kaikkiin tupakkatuotteisiin ja rajojen asettaminen sekä nuorten nuuskan käyttöön puuttuminen. 

  • Nuorten kriittinen ajattelu nuuskaan liittyen lisääntyy ja asenteet nuuskan käyttöä ja välitystä kohtaan muuttuvat kielteisemmiksi.

  • Kasvattajien (opettajat/vanhemmat) tieto nuuskasta lisääntyy ja asenteet nuorten nuuskan käyttöä kohtaan muuttuu kielteisemmiksi.

  • Koulujen valmiudet ennaltaehkäistä nuorten nuuskan käyttöä paranevat.

Oppilaiden ja opettajien asennemuutoksia sekä muutoksia valmiuksissa ennaltaehkäistä nuuskan käyttöä voidaan seurata interventiokouluissa alku- ja loppukyselyiden avulla. Vertaisvaikuttamismallia kehitetään ja arvioidaan palautteen ja havainnoinnin perusteella. Viestintäkampanjan tavoittavuutta seurataan sosiaalisen median kanavien analytiikalla sekä ulkopuolisen tekemän arvioinnin kautta. 

Toteutussuunnitelma

Nuoret: Nuorille suunnatussa vertaisvaikuttamismallissa 9. luokkalaiset tukioppilaat koulutetaan pitämään oppitunti nuuskasta 7. -luokkalaisille. Oppitunnilla nuoremmat oppilaat kiertävät kolme työpistettä, joita jokaista ohjaa tukioppilas. Työpisteissä keskustellaan nuuskasta kriittisesti. Aiheina ovat nuuskateollisuuden markkinointitaktiikat, nuuskan ympäristövaikutukset ja lainsäädäntö. Työpisteissä aiheita käsitellään nuorilta nuorille heidän omin sanoin. Tukioppilaat saavat vertaisvaikuttamistyöstään palkkioksi sähköiset Open Badge -osaajamerkit, joita voi hyödyntää esim. kesätyön haussa.

Viestintäkampanjan nuorten osuudet toteutetaan Instagramissa. Viestintäkampanjajaksoja on 4-5kpl. Jokaisen jakson aikana pureudutaan tiettyyn aiheeseen, jota käsitellään monipuolisesti. Nuoria aktivoidaan kampanjan aikana kysymään, kommentoimaan ja osallistumaan visoihin ja arvontoihin. 

Vanhemmat: Vanhemmille kohdentuvissa viestintäkampanjaosioissa tuomme vinkkejä puheeksiottoon sekä nuuskan käytön tunnistamiseen. Kampanjaviestit ovat videoina, infograafeina ja kuva/teksti yhdistelmäviesteinä. Kampanjassa tuodaan myös tietoa nuuskaan liittyvästä lainsäädännöstä. Näiden lisäksi hankkeen puitteissa pidetään vanhempainiltoja verkossa ja eri tilaisuuksissa. 

Opettajat: Opettajille kohdentuvissa viestintäkampanjaosuuksissa tuodaan esille nuuskan käyttöön puuttumisen tärkeyttä ja yhteisten toimintaojeiden merkitystä. Kampanjan aikana halutaan tuoda opettajille tietoa heidän oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan nuorten nuuskan käyttöön puuttumiseen liittyen. Hankkeessa on toteutettu oppilaitoksille suunnatut nuuskan, sähkösavukkeen ja savukkeet kieltävä opasteet. Ne on saatavilla ulko- ja sisäkäyttöön ja suomen- sekä ruotsinkielisinä. Kouluille tarkoitettuja kampanjamateriaaleista on painettu myös julisteita koulujen käyttöön. 

Nuuskamarkkinoiden kohdentaminen Suomeen: Hankkeen puittessa matkustimme Ruotsiin selvittämään sitä, tunnetaanko siellä Suomessa hyvin yleistä nuuskaa ja mille asiakasryhmälle sen myynti pääsääntöisesti tapahtuu. Vaikka kyseessä oli vain pienimuotoinen selvitys ja keskustelun avaus, sai se kuitenkin runsaasti palstatilaa Suomen mediassa. (HS, IL, IS, HBL, Yle Svenska) 

Liitteet
Video on osa nuuskakoukku-viestintäkampanjaa.

Ruotsi on saanut erityisvapauden myydä nuuskaa sillä ehdolla, että se ei saata sitä muiden EU-maiden markkinoille. Denssi valmistetaan Ruotsissa, vaikka kukaan siellä ei tunnu sitä käyttävän. Suomen pimeille nuuskamarkkinoille sitä kuitenkin tuodaan rekkalasteittain ja täällä denssipurkkeja ja etikettitarroja näkyy kaikkialla. Ruotsalaisten nuuskan myyjien mielestä kyseessä on huonolaatuinen nuuska, joka kuitenkin uppoa suomalaisiin kuin veitsi voihin. Keitäköhän varten sitä siis valmistetaan?

https://nuuskakoukku.fi/
https://ungadrogforebyggare.se/

Asiantuntijat videolla:
Nadja Slotte, järjestökoordinaattori, Unga drogförebyggare
Saija Himanka, aluekoordinaattori, EHYT ry
Hanne Munter, projektipäälikkö, EHYT ry

Tekijät:
Sebastian Östman & Mikael Westman, EHYT ry
Video on osa Nuuskakoukku-viestintäkampanjaa. Kohderyhmänä opettajat.

Nuuskan käyttö näkyy usein koulujen arjessa, vaikka tupakkalain mukaan nuuskan käyttö on kielletty koulun alueella siinä missä tupakointikin. Nuuskan, savukkeiden ja sähkösavukkeiden käyttö koulun alueella on kielletty kaikilta siellä olevilta ja tämä kielto päätee myös koulutilojen iltakäyttöön.

Yksittäisen opettajan voi olla vaikea puuttua nuuskan käyttöön, jos koulussa ei ole johdon laatimia selkeitä toimintaohjeita. Yhteiset linjaukset ja selkeät toimintaohjeet liittyen kaikkien nikotiinituotteiden käyttöön ja siihen puuttumiseen, ja niistä tiedottaminen henkilökunnan lisäksi myös oppilaille ja heidän vanhemmilleen, ovat tärkeitä keinoja nuorten nuuskan käytön ehkäisemiseksi koulussa.

Olkaa koulujenne supersankareita ja laatikaa yhteiset toimintaohjeet nuuskan käyttöön puuttumiseksi, joita kaikkien henkilöstöön kuuluvien on helppo noudattaa. Yhdessä olemme vahvempia!
Video on osa Nuuskakoukku-kampanjaa. Kohderyhmänä opettajat.

Vanhempi konstaapeli Niklas Kråknäs Helsingin poliisilaitokselta kertoo mitä laki sanoo opettajien ja rehtoreiden oikeuksista liittyen nuuskan käyttöön puuttumiseen koulun alueella.

Esitys on taltiointi Helsingissä 7.11 pidetystä ”Nuoret ja Nuuskakoukku -mitä voimme yhdessä tehdä” -tilaisuudesta.
Video on osa Nuuskakoukku-viestintäkampanjaa. Kohderyhmänä vanhemmat.
"On olemassa aika helppojakin asioita, millä me pystytään vaikuttamaan siihen minkälaisia valintoja nuori tekee."
Mika Piipponen kertoo mitä vanhempi voi tehdä ehkäistääkseen nuoren nuuskan käyttöä.
Video on osa Nuuskakoukku-viestintäkampanjaa. Kohderyhmänä vanhemmat.
Video oli osa Nuuskakoukku-kampanjaa. Kohderyhmänä nuoret.

Miksi eräs Suomessa paljon käytetty nuuskalaatu "sätii" enemmän kuin muut? Syy saattaa löytyä tältä videolta.
BuenoDocs on uusi videosarjamme, joka vastaa kysymyksiin joita olet aina pohtinut. Tässä minidocs-sarjassa otamme asioista selvää.
Video on osa Nuuskakoukku-kampanjaa. Kohderyhmänä Nuoret.

Et varmaan nähnyt tupakkateollisuuden edustajia ilmastomarssilla? Jep, emme mekään. Syitä poissaololle löytyy tältä videolta.
Videon ovat tehneet nuoret kesätyöntekijät ASHin videon pohjalta. Video näytetään vertaisvaikuttamismallissa nuuskan ympäristövaikutuksia käsittelevässä työpisteessä.
Videon ovat tehneet nuoret kesätyöntekijät ASHin videon pohjalta. Video näytetään vertaisvaikuttamismallissa nuuskan ympäristövaikutuksia käsittelevässä työpisteessä.
Kuva
Kuvassa opaste, joka kieltää savukkeen, sähkösavukkeen ja nuuskan käytön koulun alueella.
Opaste, joka kieltää savukkeen, sähkösavukkeen ja nuuskan käytön koulun alueella. Opasteita on saatavilla ulko- ja sisäkäyttöön ja sekä suomen- että ruotsinkielellä. Opasteita voi tilata maksutta EHYT ry:n julkaisukaupasta.
Video on osa Nuuskakoukku-kampanjaa. Kohderyhmänä Nuoret.
Tupakkateollisuuden markkinointia rajoitetaan ankarasti, joten he ovat keksineet keinoja tuotteittensa piilotettuun markkinointiin. Tänä päivänä some antaa tupakkayhtiöille valitettavan hyvän areenan tuotteittensa näkyvyyden edistämiseen. Savukeyhtiöt ovat jääneet kiinni somevaikuttajien käytöstä nuoriin kohdentuvassa piilomarkkinoinnissa, mutta voiko jotain samanlaista liittyä myös nuuskan markkinointiin?
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Hankkeen alussa kartoitettiin kohderyhmäymmärrystä toteuttamalla laadullinen tutkimus nuorten nuuskan käyttöön ja välittämiseen liittyvistä mielikuvista ja motiiveista. Tämän ja muun tutkimustiedon pohjalta kehitettiin vertaisvaikuttamismallin ja viestintäkampanjan suunnitteluun liittyvät työpajat. Työpajoissa suunnitellaan vertaisvaikuttamismallin ja viestintäkampanjan sisältöjä yhdessä kohderyhmän kanssa. Työpajat järjestetään kolmessa tutkimuksen aineiston keruun alueella olevissa yläkouluissa. (Tornio ja Helsinki). Työpajoja on 2 per koulu. 

Kehitettyä vertaisvaikuttamismallia pilotoitiin yhteystökouluissa keväällä ja syksyllä 2019 ja keväällä 2020. Sekä työpajoista että vertaisvaikuttamismallin pilotoinnista kerättiin palautetta. Palautetta käytettiin mallin kehittämiseksi. 

Työpajoissa suunnitellut viestintäkampanjan aihiot toimitettiin viestintätoimistolle, joka jalosti viestit lopulliseen muotoonsa. Viestintäkampanja alkoi syksyllä 2019.

Liitteet
Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Nuorten vertaisvaikuttamisen kansanterveydellisiä vaikutuksia on arvioitu useissa eri tutkimuksissa. Erilaisilla vertaisvaikuttamisen- ja valistuksen ohjelmilla on todettu olevan vaikutusta kohderyhmän asenteisiin, uskomuksiin, normeihin ja käyttäytymiseen ja tätä kautta terveyttä edistävä ja riskikäyttäytymistä vähentävä vaikutus. Vertaisvalistusta pidetään valistuksen best practice- työmuotona (EMCDDA).

Suomessa nuorten vertaisvalistusta on jo pitkään toteuttanut alkoholin ja kannabiksen osalta Helsingin kaupungin Skarppi -vertaisvalistusohjelma. Mannerheimin Lastensuojeluliiton tukioppilastoimintaan liittyy niin ikään vertaisvalistuksen elementtejä. EHYTissä vertaisvaikuttamista on hyödynnetty Nuuska-agenttitoiminnassa, joka oli hankehakemusvaiheessa vielä hyvin tuore malli.

Keväällä 2018 hankkeen projektipäällikkö tutustui Helsingin kaupungin Skarppi -valistusohjelman vertaisvalistajien koulutukseen ja vertaisvalistustunneille. Skarppi -valitustunnit toimivat hyvin ja niitä oli toteutettu jo useamman vuoden ajan, joten hankkeessa päätettiin toteuttaa vertaisvaikuttamismalli hyvin saman tyyppisellä rakenteella.

Nuuskakoukku-viestintäkampanjassa hyödynnettiin Yhdysvaltalaisen Truth -kampanjan ideaa paljastaa tupakkateollisuuden taktiikoita. 

Ratkaisun perusidea

Vertaisvaikuttamismallissa vapaaehtoiset tukioppilaat, eli usein miten 8. luokkalaiset oppilaat, koulutettiin pitämään nuuskaan liittyvä vertaistunti seitsemäsluokkalaisille. Vapaaehtoiset rekrytoitiin tukioppilastoiminnan kautta, sillä se on vakiintunut toimintamalli, jonka kautta oli helppo tavoittaa vapaaehtoisia vertaisvaikuttajia. Tukioppilaat olivat myös jo saaneet koulutusta mm. ryhmän ohjaamisesta, joten tähän ei mennyt aikaa vertaisohjaajien koulutuksessa.

Koulun yhteyshenkilö, usein miten tukioppilastoiminnasta vastaava, kartoitti tukioppilaiden halukkuutta osallistua vertaisvaikuttamistoimintaan. Tukioppilaista vapaaehtoisiksi vertaisvaikuttajiksi ilmoittautui 5 - 9 oppilasta per pilotointikerta.

Koulun yhteyshenkilö sopi mukaan lähteneiden seitsemänsien luokkien opettajien kanssa siitä, millä tunnilla vertaisvaikuttamistunti pidettiin. Vertaiset saapuivat sovittuna ajankohtana, sovittuun luokkaan, johon myös seitsemäsluokkalaiset saapuivat. Vertaistuntiin kului aikaa 45 minuuttia.

Vapaaehtoiset vertaisohjaajat saivat koulutukseen osallistumisesta ja vertaistunnin pitämisestä sähköiset Open Badge -osaajamerkit, joita voi hyödyntää esimerkiksi kesätyöhakemuksessa. Tämä lisäksi vertaiset saivat pienet Smokefree -tuotepalkinnot.

Hankkeen aikana vertaisvaikuttamista pilotoitiin kahdesti, joten kummallakin kerralla vertaisohjaajat ja tunneille osallistuneet seitsemäsluokkalaiset olivat eri henkilöitä. 

Vertaisohjaajille järjestettiin kahden oppitunnin mittainen (2 x 45 min.) koulutus. (Liite 1.) Koulutuksessa vertaiset perehdytettiin aiheeseen ja vertaistunnin ohjaamiseen. Tunnilla käytiin läpi tarkkaan tunnin kulku, työnjako ja vertaistunnin sisältämien työpisteiden ohjaaminen. Koulutuksessa myös harjoiteltiin työpisteiden ohjaamista.

Nuuskaan ja nikotiiniin liittyvien perusasioiden jälkeen vertaisohjaajat jaettiin joko kolmeen tai kolmeen pieneen ryhmään. Jokainen henkilö tai ryhmä sai vastuulleen ohjata yhden työpisteen vertaistunnilla. Koulutuksessa annettiin aikaa perehtyä työpisteiden sisältöihin ja materiaaleihin sekä harjoitella ohjaamista muille koulutettaville. Koulutuksessa myös päätettiin ketkä ohjaavat minkäkin luokan tuntia. Vertaistunteja seitsemäsluokkalaisille järjestettiin pilotointikerroilla 1-4 / koulu. Aikataulua ja työnjakoa suunniteltaessa huomioitiin vertaisohjaajien määrä ja se, kuinka paljon aikaa heillä oli mahdollista käyttää vertaisohjaamiseen. Yksi vertaisohjaaja oli mukana yhdellä tai useammalla tunnilla. Kuitenkin yhden oppitunnin järjestämiseen tarvittiin aina vähintään kolme ohjaajaa. Vertaisohjaajien kanssa sovittiin kuka ohjasi milläkin tunnilla ja mitä ryhmätyöpistettä. Lopuksi ohjaajat saivat mukaansa ohjeet, joihin kirjattiin vertaistuntien ajankohdat. (Liite 2)

Vertaistunnin kesto oli 45 minuuttia. Tunnilla seitsemäsluokkalaiset jaettiin kolmeen ryhmään, joista jokaista ohjasi 1-2 vertaisohjaajaa. Tunnilla seitsemäsluokkalaiset kiersivät kaikki kolme työpistettä samalla, kun ohjaajat pysyivät paikallaan kertoen aina uudelle ryhmälle samat asiat kuin edelliselle.

Alun lyhyen esittelyn jälkeen tunnin valvoja (projektipäällikkö) antoi vertaisten ohjata tuntia. Tunnilla valvoja seurasi ja havainnoi ryhmien työskentelyä ja käytettävissä olevan ajan kulkua. Hän ilmoitti, kun oli aika vaihtaa työpistettä.

Tunnin aluksi jokaisessa työpisteessä ohjaaja piti lyhyen kahden minuutin esittelyn siitä, mitä nuuska on. Tällä tavoin varmistettiin se, että seitsemäsluokkalaiset tiesivät mistä nuuskassa on kyse. Esittelyn jälkeen, ohjaajat siirtyivät oman aiheensa pariin. Ryhmien vaihdon jälkeen, ei nuuskaesittelyä enää tarvittu, vaan ohjaajat siirtyivät suoraan esittelemään omaan aihettaan. Kolmannen ryhmän kohdalla, jätettiin lopuksi aikaa palautelomakkeen täyttöä varten.

Vertaisvaikuttamistunnin kulku on kuvattu liitteessä 3. ja oppitunnin työpisteiden sisältö liitteessä 4.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Mallia kehitettiin yläkouluikäisille, sillä EHYTin Nuuska-agenttimallin koettiin soveltuvan paremmin hieman nuoremmille. Nuuska-agenttimalli myös sisältää muutakin, kuin oppituntityöskentelyä, kun taas hankkeessa kehitetty vertaisvaikuttamismalli rajautuu oppitunneille. Myös vertaisvaikuttamismallin asetelma on sikäli erilainen, että vertaiset toimivat pienryhmissä keskustelun ohjaajina, eivätkä luokan edessä opettajan roolissa. Vertaisvaikuttamismallin työpisteiden teemat ovat hieman abstraktimpia, kuin nuuska-agenttimallissa. Mallin keittämisvaiheessa oli kuitenkin huomattu, että ajoittain joillekin seitsemäsluokkalaisille teemat saattoivat olla vielä hankalia hahmottaa, vaikka tämä ei suoraan palautteessa tullutkaan esille. Tuntia seuranneiden opettajien mukaan, malli saattaisi sellaisenaan toimia myös toisella asteella.

Vertaisvaikuttamismallista saatujen kokemusten kautta myös Nuuska-agenttimallinsisältöjä kehitettiin edelleen. Nämä kaksi mallia vaikuttivat toinen toisiinsa läpi hankkeen. Nuuska-agentissa käytettyjä kysymyskortteja hyödynnettiin vertaisvaikuttamistunnilla ja vertaisvaikuttamismallissa kehitettyjä uusia kysymysideoita, otettiin käyttöön Nuuska-agenttimallissa.

Vertaisvaikuttamismallia ja siitä saatuja kokemuksia voidaan jatkossa hyödyntää EHYTin Nuuska-agenttimallin kehittämisessä etenkin yläkoulun ja myös toisen asteen käyttöön paremmin sopivaksi. Nuuska-agenttimalli on jo saanut jalansijaa ja se tunnetaan melko hyvin, joten näiden kahden mallin integroiminen on järkevämpää, kuin täysin uuden mallin tuominen.

 

Vinkit toimintamallin soveltajille

Tässä hankkeessa kehitetty vertaisvaikuttamismalli on myös hyödynnettävissä sellaisenaan yläkouluissa. Hankkeesta saatujen kokemusten myötä mallia olisi mahdollista kehittää edelleen toiselle asteelle sopivaksi tai muihin, kuin kouluympäristöön, kuten urheiluseurojen käyttöön. Tämä vaatisi kuitenkin juuri näille kohderyhmille relevanttien asioiden selvittämistä, ja niiden lisäystä työpistemateriaaleihin. 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Vertaisvaikuttamismallin tavoitteena oli lisätä nuorten valmiuksia suhtautua kriittisesti ympäristön nuuskamyönteisiin viesteihin sekä pohtia nuuskaan liittyviä kysymyksiä laajemmin globaaleista ja yhteiskunnallisista näkökulmista käsin. Tämän ajateltiin tapahtuvan kannustamalla nuoria ajattelemaan asioita hieman pintaa syvemmältä ja eri näkökulmista käsin. Ajatuksena oli saada aikaan oivalluksen kokemus oman pohdinnan kautta sen sijaan, että nuorille vain tarjottaisiin tietoa.

Palautteen kerääminen oli ensiarvoisen tärkeää vertaisvaikuttamismallin kehittämiseksi ja arvioimiseksi. Palautetta kerätiin jokaisessa vertaisvaikuttamismallin kehittämisen vaiheessa aina työpajoista vertaistunnilla osallistuneisiin seitsemäsluokkalaisiin asti. Palautteen sekä havainnoinnin avulla vertaisvaikuttamismallin rakennetta ja sisältöä oli mahdollista kehittää koko hankkeen ajan.

Palautteiden mukaan nuoret kokivat saaneensa oivalluksia etenkin nuuskan ympäristövaikutuksiin ja lainsäädäntöön liittyen. Myös nuuskateollisuuden markkinointitaktiikoista, etenkin irrotettavat ja uudelleen liimautuvat nuuskapurkkien etikettitarrat jäivät mieleen. 

Parhaiksi asioiksi etenkin vertaisohjaajien, mutta myös seitsemäsluokkalaisten keskuudessa mainittiin usein uuden oppiminen ja uudet näkökulmat. Vertaisvaikuttajat pitivät myös siitä, jos saivat aikaan keskustelua ja oivalluksia ja seitsemäsluokkalaiset pitivät tunnin ohjaajista. Kehittämiskohteita tuli melko vähän ja yleisesti kaiken nähtiin menneen hyvin. Videoita ja kysymyskortteja toivottiin ensimmäisellä pilotointikerralla enemmän, joten niitä lisättiin mallin toiseen pilotoitavaan versioon. Myös työpisteen ohjaamista varten laadittuja ohjeita tarkennettiin ja selkeytettiin vertaisohjaajien pyynnöstä. 

Toisella pilotointikerralla seitsemäsluokkalaisten lomakkeeseen lisättiin kysymys ”Saitko tunnilta uutta tietoa”. Vastaukset tähän kysymykseen jakautuivat 103 sai uutta tietoa 5 ei.

Kaiken kaikkiaan hankkeen vertaisvaikuttamismallin piirissä oli yhteensä 272 nuorta.

Vertaisvaikuttamismallin vaikutuksia pyrittiin arvioimaan myös tarkastelemalla muutoksia yhdessä interventiokoulussa onnistuneesti toteutetuissa alku- ja loppukyselyissä. Ko. koulussa oli hankkeen aikana päässyt vertaisvaikuttamismallin piiriin 87 oppilasta. Kyselyssä oli kysymyksiä liittyen osa-alueisiin, joihin vertaisvaikuttamismallin avulla pyrittiin vaikuttamaan. Kysely kartoitti myös muiden hankkeen toimenpiteiden, kuten viestintämateriaalien tavoittavuutta.

Loppukysely oli alkukyselyn kaltainen, sillä erotuksella, että loppukyselyssä kysyttiin oppilailta, että olivatko he nähneet koulussaan nuuskaan liittyviä julisteita, nikotiinituotteiden käyttökieltokylttejä ja olivatko he kuulleet tai nähneet jossain termin ”Nuuskakoukku”. Vastanneista (109) 52,8 % oli nähnyt julisteita, 78,7 % kieltokylttejä/-tarroja ja Nuuskakoukku -termiin oli törmännyt 41,3 % vastanneista. 

Niiden oppilaiden osuudet, jotka ilmoittivat, etteivät olleet koskaan käyttäneet nuuskaa nousi hieman loppukyselyssä. Alkukyselyssä heitä oli 80,9 % ja lopussa 87,1 %. Myös nuuskaa kokeilleiden osuus laski (alussa 11,8 %, lopussa 5,6 %), samoin kuin niiden, jotka ilmoittivat käyttävänsä nuuskaa kerran viikossa tai useammin (alussa 2,2 %, lopussa 0 %). Kuitenkin kerran päivässä tai useammin nuuskaa käyttävien osuus pysyi lähes samana. (4,5 % / 4,8 %).

Myös niiden oppilaiden osuus kasvoi, jotka eivät olleet koskaan tupakoineet (79,2 % / 86,2 %) ja savukkeita kokeilleitten määrä laski (9 %/4,9 %). Kuitenkin päivittäin tupakoivien määrä sen sijaan nousi hieman (2,2 % / 3,3 %).

Oppilailta kysyttiin myös heidän arvioitaan muiden ikätovereiden tupakoinnin ja nuuskan käytön yleisyydestä. Alku- ja loppukyselyn mukaan näytti siltä, että arviot hyvin yleisestä nuuskan tai savukkeiden käytöstä olivat laskeneet ja useampi koki etenkin nuuskan käytön olevan harvinaisempaa loppukyselyssä kuin alussa. Tätä vahvisti myös kysymys siitä, kuinka yleistä nuuskan käyttö on nuoren omassa kaveripiirissä. Arviot nuuskan käytön yleisyydestä omassa kaveripiirissä muuttuivat selvästi. Entistä suurempi osuus koki sen harvinaisena, eikä loppukyselyssä enää kukaan arvioinut sen olevan erityisen yleistä. Arvio siitä, että puolet käyttää ja puolet ei, laski myös alkukyselyn tuloksista.

Nuorten nuuskaan liittyviä asenteita, käsityksiä ja tietoja selvitettäessä oppilailta kysyttiin erilaisia väittämiä, joiden vastausvaihtoehdot olivat: Olen hyvin samaa mieltä, olen jokseenkin samaa mieltä, olen melko eri mieltä, olen täysin eri mieltä. 

Vertaisvaikuttamismallissa käsiteltiin nikotiiniriippuvuutta ja nuuskateollisuuden taktiikoita ja se on saattanut vaikuttaa siihen, että nuorten käsitykset nikotiiniriippuvuudesta ja sen kehittymisestä olivat muuttuneet alkukyselystä. Myös nuorten asenteet nuuskateollisuutta kohtaan olivat muuttuneet kielteisemmiksi.

Yllättävää oli kuitenkin, että väittämän ”Nuuskan valmistuksesta on haittaa ympäristölle” vastauksissa ei näyttänyt tapahtuneen muutosta. Koulussa A oli kuitenkin 87 oppilasta vertaisvaikuttamisen piirissä ja tämän lisäksi Nuuskakoukku -julisteet olivat olleet koulussa esillä, joista yhdessä kuvataan nuuskateollisuuden haittoja ympäristölle. Vertaisvaikuttamistunneilta kerätyn palautteen mukaan oppilaat mainitsivat usein nuuskaan liittyvät ympäristökysymykset asioiksi, joista he kokivat saaneensa uusia oivalluksia. 

Oppilaiden kiinnostuksesta ja intentiosta kokeilla nuuskaa kysyttiin kahdella kysymyksellä. Nämä olivat tärkeitä, sillä suunnitellun käyttäytymisen teorian mukaan intentio johtaa käyttäytymiseen. Nuorten päihteiden käytön suhteen intention on arvioitu ennustavan melko luotettavasti käyttöä noin kahden vuoden päähän.

Vastaukset väittämään ”Minua kiinnostaisi kokeilla nuuskaa ” näyttivät kehittyneen toivottuun suuntaan; Hyvin samaa mieltä olevien osuus alkukyselyssä oli 7,2 % ja lopussa 3,5 %. Jokseenkin samaa mieltä olevien osuus tippui 9,6 %:sta 4,4 %:iin.  Melko eri mieltä olevien osuus taas nousi alun 5,4%:sta lopun 6,1 %:iin ja samoin täysin eri mieltä olevien 77,7 % osuus kasvoi 86 %:iin.

Vastaukset kysymykseen ”Luuletko, että käytät savukkeita seuraavan 12 kuukauden aikana?” muuttuivat alun kyselystä selvästi. Varmasti en -vastaajien osuus kasvoi alun 78,8 %:sta loppukyselyn 85,6 %:iin. Luultavasti en -vastaajien osuus nousi 7,7 %:sta 9 %:iin. Luultavasti käytän -vastaajien osuus laski 7,1 %:sta 3,6 %:iin ja varmasti käytän vastaajien osuus, laski 6,5 %:sta 1,8 %:iin.

Nuuskan kohdalla muutos oli tupakkaa kompleksisempi. Nuuskan varmasti ei kokeilevien osuus nousi 78 %:sta 89,2 %:iin, mutta luultavasti en osuus laski 11,3 %:sta 4,5 %:iin. Luultavasti käyttävien osuus nousi alun 2,4 %:sta 4,5 %, mutta kuitenkin varmasti käytän -vastaajien osuus laski selvästi alun 8,3 %:sta lopun 1,8 %:iin.

Väittämässä ”Nuuskan saaminen on helppoa”, hyvin samaa mieltä olevien osuus laski hieman, mutta jokseenkin sama mieltä olevien nousi. Eri mieltä olevien osuudet laskivat hieman. Kyselyssä selvitettiin myös sitä mistä nuorten arvelivat nuuskaa saatavan. Niiden osuus, jotka vastasivat nuuskaa saatavan kavereilta, laski alun 62,6 %:sta loppukyselyn 51,5 %:iin. Tuntemattomat oman ikäiset sekä täysi-ikäiset ja sisarukset nähtiin useammin nuuskan saantikanavana loppukyselyssä kuin alussa.  Vanhemmilta nuuskaa koki saavansa alun kyselyssä 3,2 % ja loppukyselyssä 2 %.  

Vastauksissa väittämään ”Olen itse myynyt tai antanut nuuskaa kavereilleni” tapahtui toivottua kehitystä. Hyvin usein -vastanneiden osuus tippui 3 %:sta nollaan ja melko usein 3,6 %:sta 0,9 %:iin. Melko harvoin vastanneiden osuus tippui 3 %:sta 0,9 % :iin ja En koskaan- vastanneiden osuus nousi 90,5 %:sta 98,2 %:iin. Myös väittämissä ”Nuuskan ostaminen kaverilta tai tutulta on mielestäni ihan ok” ja ”Nuuskan myyminen kaverille tai tutulle on mielestäni ihan ok” samaa mieltä olevien osuudet pienenivät ja melko tai täysin eri mieltä olevien suurenivat.

Kyselyn perusteella näytti siltä, että nuorten tietoisuus nuuskaan liittyvästä lainsäädännöstä oli hieman parantunut. Lainsäädäntöön liittyvät asiat olivat ympäristökysymysten lisäksi mainittu sellaisiksi, joista vertaistunnille osallistujien mielestä he saivat uutta tietoa ja uusia oivalluksia.