13-17-vuotiaiden nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhdyspintatyön kehittäminen, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)

Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään nuorten miepä-palveluita siten, että siirtyminen palvelusta toiseen on oikea-aikaista, tarpeenmukaista ja sujuvaa. Kehittämisessä ovat mukana palvelut varhaisen vaiheen tuesta erityistason palveluihin.

Toimintamallin nimi
13-17-vuotiaiden nuorten mielenterveys- ja päihdepalvelujen yhdyspintatyön kehittäminen, Kymenlaakson HVA (RRP, P4, I1)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kymenlaakson hyvinvointialueella kehitetään nuorten miepä-palveluita siten, että siirtyminen palvelusta toiseen on oikea-aikaista, tarpeenmukaista ja sujuvaa. Kehittämisessä ovat mukana palvelut varhaisen vaiheen tuesta erityistason palveluihin.

Toteutuspaikka
Kymenlaakson hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)

Tekijä

Anu Borg

Luotu

29.04.2024

Viimeksi muokattu

19.12.2024
Ratkaisun perusidea

Yhdyspintatyön toimintamallien kuvaamisen perusideana on, että nuoret saavat tarvitsemaansa ja oikea-aikaista apua, tukea ja hoitoa oikeasta paikasta. Toimintamallien kuvaamisella pyritään lisäämään palveluiden tietoisuutta siitä, mitkä ovat kunkin palvelun hoitoon pääsyn kriteerit ja tällä pyritään välttämään niin sanottujen väärien ohjausten tekoa ja nuoren "pompottelua" palvelusta toiseen.

Toimintaympäristö

Kymenlaakso on alue, jossa lasten ja nuorten määrä vähenee. Vaikka suurella enemmistöllä
lapsista ja nuorista asiat ovatkin hyvin, on hyvinvointi kuitenkin eriarvoistunut.  Lapsille, nuorille ja perheille suunnatun avun, tuen ja palvelujen hajanaisuus sekä asiakkaiden kokonaisvaltaisen kohtaamisen haasteet vauhdittavat eriarvoisuuden kehityskulkua. Ne myös heikentävät palvelujen vaikuttavuutta sekä lisäävät erityispalvelujen käyttöä. Mahdollistaaksemme lapsen, nuoren ja perheen suotuisan kehityskulun tarvitsemme sekä yksilöllistä ja varhaista puuttumista että laajempia, koko kasvu- ja kehitysympäristöön vaikuttavia ratkaisuja.

Nuorille suunnattujen palvelujen palvelupolkuja ja ammattilaisten välistä yhteistyötä kehitetään alueellisesti yhdessä. Kymenlaaksossa me olemme valmiita yhteisiin tekoihin, jotta kaikki nuoret voivat mahdollisimman hyvin.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä ovat nuorten kanssa työskentelevät ammattilaiset, eli  sosiaalihuollon palvelut, opiskeluhuollon palvelut, Nuorten Matala sekä nuorisopsykiatria(n poliklinikka). Jotta nuori voi saada tarvitsemansa ohjauksen, tuen ja hoidon oikeasta paikasta oikea-aikaisesti, tulee palveluiden välisten yhdyspintojen toimia saumattomasti. Toimivat yhdyspinnat palvelusta toiseen lisäävät luottamusta ja yhteistyötä ammattilaisten välillä. 

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

Organisaation ja palveluiden johdon tulee sitoutua läpileikkaavasti yhdyspintatyön toimintamallien käyttöönottoon ja hyödyntämiseen ammattilaisten tukena, ja se tulee nähdä merkittävänä osana sujuvia ja yhteen toimivia palveluketjuja. On tärkeää, että ammattilaiset tunnistavat yhdyspintatyön toimintamallien hyödyt ja asiakkaiden siirtyminen palveluiden välillä on helppoa ja tarpeenmukaista. Ammattilaisilla tulee olla mahdollisuus yhteiseen keskusteluun sekä saada työhön tukea joustavasti ja ajantasaisesti.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Yhdyspintatyön toimintamallien mallintamisen myötä saatiin luotua yhtenäiset käytänteet 13-17 -vuotiaiden nuorten miepä-palveluissa työskentelevien ammattilaisten välille. Kehitettyjen toimintamallien avulla vähennetään päällekkäistä työtä muun muassa kartoituksen ja arvioinnin osalta. Kehitettyjen toimintamallien avulla nuoret tavoitetaan ajoissa, he saavat tarvitsevansa avun ja heidän hoitonsa jatkuvuus paranee merkittävästi. Lisäksi hoitotakuun toteutuminen paranee. Tarpeelliset ja toimivat työvälineet ja toimintamallit helpottavat ammattilaisten arkea, asiakasohjausta sekä asiakkaiden asiointia nuorten miepä-palveluissa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamalli on hyvin käyttöönotettavissa myös eri kohderyhmien kanssa sekä eri toimintaympäristöissä työskenneltäessä. Toimintamallien kuvaamisessa kannattaa huomioida, että työ vie aikaa, vaikka kyseessä olisi olemassa olevien toimintamallien yhteensovittaminen. Uuden toimintamallin käyttöönotto vaatii esihenkilöiltä  

  • Luottamuksellisen ilmapiirin rakentamista.
  • Työntekijöiden tukemista, kannustamista ja ohjaamista toimintamallin käyttöönotossa ja käytössä.
  • Toimintamallin jatkuvaa seurantaa, arviointia ja kehittämistä.

Kehittämisen vaihe

Kehitteillä

Ilmiöt

Kohderyhmä