2023: RAI- laatutavoitteet ja laatutavoitteiden toimintamallit

PirKOTI -hankkeessa luotiin toimintamallit RAI -laatumittareiden vuoden 2023 painopisteiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Toimintamallit luotiin ravitsemuksen, kaatumisten ehkäisyn ja sairaala- sekä päivystyskäyntien vähentämisen tavoitteisiin.

Toimintamallin nimi
2023: RAI- laatutavoitteet ja laatutavoitteiden toimintamallit
Toimintamallin lyhyt kuvaus

PirKOTI -hankkeessa luotiin toimintamallit RAI -laatumittareiden vuoden 2023 painopisteiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Toimintamallit luotiin ravitsemuksen, kaatumisten ehkäisyn ja sairaala- sekä päivystyskäyntien vähentämisen tavoitteisiin.

Toteutuspaikka
Pirkanmaan tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut -hanke (PirKoti), Pirkanmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pirkanmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Tekijä

Anu Asmundela

Luotu

17.10.2023

Viimeksi muokattu

22.11.2023
Ratkaisun perusidea

Laatutavoitteiden toimintamallit luotiin, jotta käytännön asiakastyötä tekevä henkilöstö pystyy arvioimaan työnsä vaikuttavuutta laatutavoitteiden saavuttamisen näkökulmasta. Visuaalisella portaikkomaisella toimintamallilla haluttiin kuvata tavoitteen saavuttamista monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön tuloksena. 

Toimintamallin perustana ja alimpana portaana on ennaltaehkäisy, jossa kuvataan ne ennaltaehkäisevät toimet, joilla asiakkaan hoidon laatu paranee ja tavoitteet saavutetaan. Seuraavalla portaalla on asiakkaan päivittäiseen hoitoon osallistuva lähihoitaja, joka seuraa RAI:sta nousevia tietoja ja kirjaa niihin liittyvät toimenpiteet asiakkaan hoitosuunnitelmaan. Lähihoitaja toteuttaa hoitoa hoitosuunnitelman mukaisesti, sekä arvioi asiakkaan kanssa yhdessä tavoitteiden saavuttamista.

Seuraavalla portailla toimintamallissa ovat sairaanhoitaja ja RAI-vastuuhenkilö, jotka seuraavat alle tavoitetason olevia asiakkaita yksilötason RAI-raporttien avulla. Sairaanhoitaja tekee moniammatillista yhteistyötä muiden asiakkaan hoitoon osallistuvien ammattilaisten kanssa ja tarkastelee hoidollisia mahdollisuuksia vaikuttaa asiakkaan tilanteeseen. Ylimmällä portaalla toimintamallissa on päällikkö/esihenkilö, joka tarkastelee organisaatiotasoisia mittareita ja raportteja sekä varmistaa henkilöstön osaamisen.

Toimintaympäristö

Pirkanmaalla on jo vuosia toiminut maakunnan laajuinen kotihoidon RAI-tiedon hyödyntämistä edistävä verkosto. Verkoston toiminnan aikana kotihoidon asiakkaiden hoidon laadun turvaamiseksi on päätetty seurata tiettyjä RAI:sta nousevia laatukriteerejä. Samat laatutavoitteet otettiin käyttöön Pirkanmaan hyvinvointialueella kotihoidon hoidon laadun varmistamiseksi. 

Jotta laatutavoitteisiin päästään, tarvittiin selkeät toimintamallit, joissa otetaan huomioon asiakastyötä tekevän henkilöstön sekä ennaltaehkäisyn näkökulma. 

Laatutavoitteet, joita seurataan jatkuvasti, ovat

  • Ravitsemus (BMI alle 24 ja laihtuu) -> tavoitteena alle 10% kotihoidon asiakkaista
  • Kaatumiset (kaatunut 3kk aikana väh. kerran) -> tavoitteena alle 20% kotihoidon asiakkaista
  • Sairaalahoito tai käynti päivystyksessä (90vrk:n aikana) -> tavoitteena alle 30% kotihoidon asiakkaista
  • Asiakas on osallistunut arviointiin -> tavoitteena yli 90% kotihoidon asiakkaista
  • Asiakas on ilmaissut hoidon ja palvelun tavoitteet (CPS <5) -> tavoitteena yli 90% kotihoidon asiakkaista

Näistä laatutavoitteista Pirkanmaalla on valittu erityisiksi painopisteiksi vuodelle 2023 ravitsemus, kaatumisten ehkäisy ja sairaalahoidon sekä päivystyskäyntien vähentäminen. PirKoti -hankkeen "Tehostetaan iRAI-HC käyttöä  - Tiedolla johtaminen ja toiminta" -työryhmässä luotiin toimintamallit näiden laatutavoitteiden saavuttamiseksi.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Toimintamallin kohderyhmänä on kotihoidossa toimiva henkilöstö.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot

RAI -laatutavoitteiden toimintamallien valmistelussa ja käyttöönotossa oli palvelulinjan johdon tuki. 

Toimintamallin kehittämiseen osallistettiin kaikki kotihoidon ja asumispalveluiden palvelupäälliköt.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Toimintamallit tullaan ottamaan käyttöön loppuvuoden 2023 aikana. Toimintamallien tuloksia ei voida arvioida tässä vaiheessa.

Vinkit toimintamallin soveltajille

Toimintamallin runko on rakennettu siten, että sitä voidaan soveltaa myös muiden laatutavoitteiden saavuttamiseksi. Erityisen tärkeää on pohtia toimivia käytäntöjä ennaltaehkäisyyn. RAI:n näkökulmasta seurattavien herätteiden ja mittarien määrä kannattaa pitää rajattuna. Toimintamalliin kannattaa pohtia sellaisia käytännönläheisiä toimia, joilla halutun tavoitteen saavuttamiseen voidaan realistisesti vaikuttaa.

Kansikuva
Laatutavoitteet

Kehittämisen vaihe

Valmis