Mikäli kaikkiin kysymyksiin ei ehditä vastata - lisäämme kysymykset ja vastaukset tänne.
11.10.2022
Keskustelua nimikkeistä ja niiden käyttöeroista, eri alueilla ja toimialoilla on käytössä mm. koulutettu kokemusasiantuntija, kehittäjäasiakas tai kokemustoimija. Tilannekohtaisesti yleensä kuvataan nimikkeeseen liitettyjä tehtäviä ja rooleja mm. työskentely asiakastyön apuna ja ammattilaisten rinnalla, uusien asiakkaiden motivaation ja luottamuksen herättämisen tuki, ammattilaisten ja opiskelijoiden kouluttamiseen liittyvät tehtävät, palvelujen yhteiskehittäminen, palvelumuotoilu yms.
Asiakkaan osallisuuden edellytyksenä on myös tiedon saanti ymmärrettävästi ja monimuotoisesti sekä ammattilaisen rohkaisu osallisuuteen.
Keskustelua rakenteista ja johtamisesta sekä järjestöjen roolista ja merkityksestä osallisuustyössä.
13.9.2022
Satakunnan kokemusosaamisen keskus (Innokylä)
KAP Vantaa kokemusasiantuntijapankki (www)
Kokemuksesi on arvokas koulutushanke (www)
Kokemustoimintaverkosto (www)
Keskustelussa nousi esiin miten ja millä ehdoilla työyhteisön jäseneksi - palkkioihin ja palkkoihin liittyvät kysymykset sekä niiden vaikutus etuuksiin. Muu palkitseminen ja yhteys vapaaehtoistyöhön. Koulutuserot ja koulutuksen merkitys. Työyhteisön vastaanottavuus ja vinkkejä siihen sekä toisaalta erilaiset vastuut, velvoitteet ja vaitiolosopimukset. Asenteet ja johtamisen merkitys. Keskustelua siitä miten mm. kokemusasiantuntijapankit ja -keskukset saadaan hyvinvointialueiden rakenteisiin.
13.12.2022
Keskustelua käytiin kokemusasiantuntijoiden kanssa tehtävästä yhteistyöstä mm. silloin kun suunnitellaan erilaisia tapoja kuulla ja nähdä asiakkaiden tarpeita. Kokemustoimijoiden erilaisia rooleja tilaisuuksien suunnittelusta niiden fasilitointiin ja yhteiskehittämiseen sekä toisaalta erilaisten osallisuuden esteiden tunnistamisessa. Millä edellytyksillä asiakkaat, palvelun käyttäjät ja järjestöjen edustajat voivat osallistua vastaavissa rooleissa palvelujen suunnitteluun, kehittämiseen, tuottamiseen ja arviointiin. Keskusteltiin Eksoten kokemustoiminnan koordinaatiosta ja organisoitumisesta sekä digivälineistä osallisuuden edistämisessä.