Digimentoritoiminta Päijät-Hämeen hyvinvointialueella
Digimentoroinnilla autetaan HVA:n yksiköitä digiratkaisujen käyttöönotossa sekä lisätään tietoisuutta digipalveluista ja -työkaluista. V. 2024 digimentorit ovat 100% työajalla toimivia hoito- ja sosiaalityön sekä tukipalveluiden ammattilaisia.
Toimintamallin nimi
Digimentoroinnilla autetaan HVA:n yksiköitä digiratkaisujen käyttöönotossa sekä lisätään tietoisuutta digipalveluista ja -työkaluista. V. 2024 digimentorit ovat 100% työajalla toimivia hoito- ja sosiaalityön sekä tukipalveluiden ammattilaisia.
Digimentoroinnin toimintamalli, jossa mentoritoiminnalla ja siihen liittyvillä palveluilla tuetaan yksiköiden toimintatapojen muuttamista digitaalisiksi, helpotetaan ammattilaisten arkea sopivilla digipalveluilla- ja työkaluilla, kasvatetaan yksiköiden digikypsyyttä sekä lisätään valittujen digipalveluiden käyttöä koko hyvinvointialueella.
Toimintamallin avulla pyritään ymmärtämään yksiköitä ja ammattilaisia sekä luomaan pitkäkestoisia asiakassuhteita, joissa ammattilaiset kokevat tulevansa aidosti kuulluiksi. Sekä ammattilaiset, että digimentorit ottavat osaa toimintamallin kehitykseen jo alkuvaiheesta asti palvelumuotoilun menetelmien avulla.
Sosiaali- ja terveysalalla on koko maata koskeva työvoimapula. Saman aikaisesti väestö ikääntyy ja tarve palveluille kasvaa. Resurssien riittävyyden varmistamiseksi on vahvistettava mm. ennaltaehkäisyä, digitalisaatiota ja palveluiden monimuotoisuuta. Digitaalisilla ratkaisuilla ja palveluilla voidaan vapauttaa henkilöstön resurssia asiakaskontakteihin joissa fyysinen läsnäolo on välttämätöntä. Myös ennaltaehkäisevää toimintaa voidaan toteuttaa digitalisaation kautta.
Digitaalisten ratkaisujen kehittämiseksi laadukkaiksi ja toimiviksi sekä käyttöönottojen lisäämiseksi on osallistettava henkilöstöä. Digitaalisten ratkaisujen käyttömäärän lisääminen tuo muutosta sote-alan ammattilaisten työnkuviin ja työkaluihin lisäten myös vaatimuksia henkilöstön digitaalisille taidoille. Henkilöstön osaamisen taso voi vaihdella suuresti eikä sote-alan ammattilaisten digikyvykkyyden kasvattaminen tapahdu itsestään, vaan siihen on panostettava.
Koska digiratkaisulla ja -palvelulla on itsessään pelkkä välinearvo, tarvitaan sen rinnalle muita asiakastarpeisiin keskittyviä palveluita. Näemme, että yhtä tärkeää kuin olemassa olevien digiratkaisujen ja -palveluiden esiin tuominen, on kerätä tietoa yksiköissä työskenteleviltä ammattilaisilta heidän kohtaamistaan haasteista ja tarpeista. Näin pystymme tarjoamaan yksikölle parhaiten tukevia digipalveluita.
Ennen uusien digipalvelun käyttöönottoa Digimentorit kontaktoivat Hyvinvointialueen toiminnan eri tasoja. Digimentorit toteuttavat nykytilakartoituksia tulosalueilla ja yksiköissä, jolloin toiminta pystyy muodostamaan selkeän kuvan nykytilastaan, ja jo olemassa olevista digipalveluista sekä siitä miten ne toimivat yhteen. Käyttämämme menetelmät nykytilan selvitykseen ovat haastattelut ja työpajat. Tulosalueille ja yksiköille tarjotaan Digimentoroinnin kautta myös palveluiden esittelyitä sekä palveluiden käytön opastuksia.
Vuoden 2023 aikana Digimentorit jalkautuivat myös asiakasrajapintaan esittelemään Päijät-Sote-sovellusta digipalveluiden käytön lisäämiseksi. Sovellusopastuskiertueella tavoitettiin elo-joulukuussa noin 1000 asukasta yhteensä 32 opastuskerralla. Sovellusta ladattiin kiertueen myötä n.300 kertaa. Kiertueella Digimentorit keräsivät asiakkailta myös palautetta ja välittivät eteenpäin sovelluksessa havaittuja häiriöitä ja ongelmia. Kiertuetta jatketaan 2024 aikana Päijät-Sote-sovelluksen käytön laajentuessa uusille HVA:n alueille.
Toimintamallin käytäntöön vieminen vaatii henkilöstöresurssia, eli nimettyjä digimentoreita joilla on määritetty riittävästi työaikaa tehtävän toteuttamiseen. Toimintaa on organisoitava, suunniteltava ja johdettava, joten myös tähän tulee varata resurssia.
Tulokset ovat kesken.