Digituki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)

Kehitetään ammattilaisille ja asiakkaille suunnattua digitukea. Digituen eri menetelmiä on pilotoitu ja hyvinvointialueen tahtotilaa on kartoitettu.

Toimintamallin nimi
Digituki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella (RRP, P4, I4)
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Kehitetään ammattilaisille ja asiakkaille suunnattua digitukea. Digituen eri menetelmiä on pilotoitu ja hyvinvointialueen tahtotilaa on kartoitettu.

Toteutuspaikka
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Muu EU-rahoitus
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Liitteet ja linkit

Luotu

14.8.2025

Viimeksi muokattu

21.8.2025
Ratkaisun perusidea

Syksyn 2025 aikana julkaistaan Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen digituen verkkosivu. Sivulle on koottu tietoa digituesta ja digituesta antavista toimijoista. Sivulle on jatkossa tarkoitus luoda ohjeita ja videoita digitaalisten palveluiden käytöstä. Myös luennot digipalveluista jatkuu hankkeen jälkeen.

Toimintaympäristö

Itä-Uudenmaan hyvinvointialue muodostuu seitsemästä kunnasta: Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.

Suomen kestävän kasvun ohjelman tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä 35% sosiaali- ja terveydenhuollon kontakteista hoidetaan digitaalisia välineitä käyttäen. Alueellamme tämä luku ylitettiin jo vuonna 2025. Lisääntynyt digitaalisten palveluiden käyttö lisää myös tuen tarpeita.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä ovat kaikki Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaat. Asiakasymmärrystä kerrytettiin vuodesta 2023 eteenpäin erilaisin kokeiluin ja selvityksin. Syksyllä 20203 asukkaille on annettu lähidigitukea ja vuonna 2024 teimme yhteistyötä kolmannen sektorin digitukitoimijan kanssa. Vuonna 2024-2025 työntekijä on toteuttanut digitukiluentoja.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • johdon päätös, millä tasolla digitukea annetaan organisaatiossa
  • digituesta vastaava henkilö organisaatiossa
  • yhteistyö organisaation ja yhteistyötahojen kanssa
  • jokainen ammattilainen, joka kohtaa asiakkaan tulisi osata neuvoa digitaalisen palvelun käytössä
Arvioinnin tulokset tiivistettynä

Asukkaiden digituki:Keväällä 2023 kartoitettu alueen digitukea antavat toimijat​

  • Digitukea pilotoitiin syksyllä 2023 Loviisassa, Porvoossa ja Sipoossa​

    • 6 kertaa, 1-5 asukasta /kerta​

  • Keväällä 2024 käynnistettiin yhteistyö Enter ry. kanssa, digiyksikön työntekijä osallistunut kirjastoissa järjestettävään digitukeen​

    • 8 kertaa, 0-9 asukasta /kerta​

  • Digipalveluiden työntekijä käynyt eläkeläisjärjestöjen kokouksissa esittelemässä digitaalisia palveluita​

    • n. 10 kertaa, 30-80 asukasta /kerta​

Parhaiten saavutettiin asiakkaita järjestöjen tilaisuuksissa, missä käytiin luennoimassa digitaalisista palveluista. Tilaisuuksissa heräsi paljon keskustelua ja osallistujat rohkenivat kokeilemaan palveluiden käyttöä.

Ammattilaisen digituki:

  • järjestetty koulutuksia, digi-infoja, Viikon vinkki -tilaisuuksia

  • aktiivinen sisäinen viestintä

Vinkit toimintamallin soveltajille

Organisaation tahtotila on edellytys kehitykselle. Itä-Uudellamaalla organisaation tahtotilaa ei  olla saatu määriteltyä ja se on johtanut hajanaiseen kokeiluun. Pienelläkin resurssilla olisi mahdollista saada paljon aikaiseksi, kunhan toimintamalli olisi tiedossa. On tärkeää huomioida kohderyhmää sopivissa kanavissa viestintä ja markkinointi.

Kansikuva
""

Kehittämisen vaihe

Valmis

Ilmiöt

Kohderyhmä