Ehkäisevän päihdetyön viikko
Ehkäisevän päihdetyön viikolla kohteena ovat sosiaali- ja terveysalan sekä nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen ammattilaiset, jotka viikon ajan saavat tietoa ja työkaluja oman työn tueksi sekä tukea kohtaamiseen.
Toimintamallin nimi
Ehkäisevän päihdetyön viikolla kohteena ovat sosiaali- ja terveysalan sekä nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen ammattilaiset, jotka viikon ajan saavat tietoa ja työkaluja oman työn tueksi sekä tukea kohtaamiseen.
Ehkäisevän päihdetyön viikon kampanjan toteuttaa Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto. Ehkäisevän päihdetyön viikkoa vietetään joka vuosi viikolla 45. EPT-viikko on valtakunnallinen, tunnettu kampanja, joka näkyy kunnissa ja kaupungeissa erilaisina tapahtumina, kohtaamisina ja teemailtoina sekä oppituntienkin sisällöissä.
Ehkäisevän päihdetyön viikolla kohteena ovat sosiaali- ja terveysalan sekä nuorisotyön, kasvatuksen ja opetuksen ammattilaiset, jotka viikon ajan saavat tietoa ja työkaluja oman työn tueksi sekä tukea kohtaamiseen. Viikolla on yksi yhteinen teema, jonka verkoston viestintätyöryhmä valitsee.
Kampanjalla on kolme päätavoitetta:
-
Edistää ehkäisevän päihdetyön tunnettuutta ammattilaisten parissa sekä muistuttaa työn tärkeydestä.
-
Tukea ammattilaisia päihdeaiheiden käsittelyssä omassa työssään sekä tarjota ajankohtaista tietoa ja työkaluja.
-
Lisäksi kampanjan lähtökohtana on tarjota kansalaisille tietoa päihteistä niin, että tiedon avulla jokaisen on helpompi tehdä omaa hyvinvointia koskevia päätöksiä.
Kampanjaa pyritään kehittämään ja levittämään yhdessä verkoston järjestöjen kanssa, minkä lisäksi kampanjoihin haetaan vuosittain uusia kumppaneita järjestömaailman ulkopuolelta. Näin kampanjat leviävät uusille ryhmille.
Kampanjassa on vuosittain vaihtuva näkökulma, joka valitaan EPT-verkoston viestintätyöryhmässä, joka koostuu verkoston järjestöjen viestinnän asiantuntijoista. Vuonna 2019 ja 2020 teemana oli kannabis, ja nuorten aikuisten kannabiksen käyttö. Aikaisemmin teemana on olut esimerkiksi nuuskan käyttö ja ikäihmisten alkoholin käytön puheeksiotto.
Vuosittain vaihtuva ulkoasun toteuttaa markkinointitoimisto. Kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa sekä omilla verkkosivuilla ja kampanja-aineisto jaetaan kaikille verkoston järjestöille sekä yhteistyökumppaneille. Kampanjan näkymistä mediassa edistetään tiedottein. Ammattilaisille tarjotaan tietoa, työkaluja (jaettavaa materiaalia, puheeksioton malleja ja ohjeita, toiminnallisia tehtäviä, sähköisiä pelejä ja videoklippejä) Viestiä tukevat paikalliset tapahtumat, joita jäsenjärjestöt, paikallisjärjestöt sekä esimerkiksi kunnat ja seurakunnat toteuttavat verkoston tuottamia materiaaleja hyödyntäen. Paikallisista tapahtumista voi ilmoittaa teemaviikon verkkosivuilla.
EPT-viikon juuret ovat aikaisemmin vietetyssä raittiustyön viikossa, joka perinteisesti vietetään vuosittain viikolla 45. EHYT ry:n koordinoima EPT-verkosto on vastannut viikon toteuttamisesta, vuosittaisen kampanjan suunnittelusta, arvioinnista ja levittämisestä vuodesta 2012 lähtien.
EPT-viikon tuloksena ammattilaiset saavat oman työnsä tueksi uusia työkaluja, joita voi hyödyntää myös jatkossa. Teemaviikon aikana on helppo ottaa päihteet puheeksi, kun käytössä on valmista materiaalia. Mitä useampi taho ottaa päihteet puheeksi, sen varmemmin tieto jää kohderyhmille, kuten nuorille mieleen ja vaikuttaa heidän tekemiinsä valintoihin.
EPT-viikon aluekumppaneiden mielestä viikon on koettu tukevan kuntien omaa toimintaa tarjoamalla laadukasta ja helppokäyttöistä materiaalia. Vuonna 2018 tehdyn palautekyselyn mukaan 75% vastanneista ammattilaisista käytti tai kokeili teemaviikolta saatuja puheeksioton työkaluja. Vuonna 2019 järjestettiin 30 alueellista EPT-viikon tapahtumaa eri paikkakunnilla.