Ennakoivan hoidon malli- Osana diabeteksen hyvän hoidon mallia
Malli sisältää esidiabetesvaiheessa olevien asiakkaiden tunnistamiseen -, voimaannuttamiseen ja omahoidon tukemiseen liittyviä ohjeita. Ammattilaisten osuus koostuu kokonaisriskin arvioimisen ja prediabetes riskissä olevien asiakkaiden jatkoseurannan turvaamisen malleista.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Malli sisältää esidiabetesvaiheessa olevien asiakkaiden tunnistamiseen -, voimaannuttamiseen ja omahoidon tukemiseen liittyviä ohjeita. Ammattilaisten osuus koostuu kokonaisriskin arvioimisen ja prediabetes riskissä olevien asiakkaiden jatkoseurannan turvaamisen malleista.
Toimintamallin kuvaus
Toimintamallissa yhdistyvät asiakkaan huoli diabeteksestä, ammattilaisen osaaminen tunnistaa diabetes riskissä oleva asiakas, tukea häntä omahoidossa ja koordinoida tarvittaessa omahoidon seurantoja.
Kuvaamalla asiakkaan, polku, ammattilaisen polku ja sidosryhmille suunnattu polku saadaan yhteinen toimintamalli Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle.
Kansainvälisen diabetesjärjestön (IDF) mukaan diabetes on yksi nopeimmin yleistyvistä kansansairauksista maailmanlaajuisesti edelleen. Suomessa diabetesta sairastaa noin puoli miljoonaa ihmistä. Heistä 350 000 on tyypin 2 diabetes. Arviolta 100 000 ihmistä sairastaa tautia tietämättään.
Noudattamalla terveellisiä elintapoja ja kiinnittämällä huomiota arjen valintoihin ruokavalioon, liikunnan määrään, painonhallintaan ja tupakoimattomuuteen voidaan tyypin 2 diabeteksen puhkeamista ennaltaehkäistä.
Diabeteksen ennaltaehkäisyn ja hyvän hoidon rooli korostuu entisestää tulevaisuudessa kansanterveydellisesti.
Asiakasymmärrystä on kerrytetty paikallisten diabetesyhdistysten ja diabetesliiton kanssa. Mallin lanseeraus asiakkaille toteutettiin yhdessä diabetesyhdistysten kanssa Hyvinvoinnin festareilla.
Toimintamallin juurrutusta osaksi arjen toimintaa on tehty yhteisisä työkokouksissa. Ammattilaisille koottiin videotallenne ja erillinen tietoisku perehdytyksen tueksi sekä yhteiset ohjeet toimipisteiden yhteiseen tiedostokansioon.
Mallin juurrutusta jatketaan myöhemmin uusittavilla tietoiskuilla.
Malli on parantanut prediabetes riskissä olevien asiakkaiden tunnistamista. Omahoidon tueksi asiakkaille koottu opas on toiminut ohjausmateriaalina asiakkaille ja tietopakettina ammattilaisille.
Diabetesliiton kanssa rakennettuja hyvinvoinnin polkuja hyödynnetään asiakasohjauksessa.
Malli on selkiyttänyt ammattilaisten kirjaamista ja parantanut kokonaisvaltaisten hoitosuunnitelmien laatimista.