Ennakoivan hoidon malli- Osana diabeteksen hyvän hoidon mallia

Malli sisältää esidiabetesvaiheessa olevien asiakkaiden tunnistamiseen -, voimaannuttamiseen ja omahoidon tukemiseen liittyviä ohjeita. Ammattilaisten osuus koostuu kokonaisriskin arvioimisen ja prediabetes riskissä olevien asiakkaiden jatkoseurannan turvaamisen malleista.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Ennakoivan hoidon malli- Osana diabeteksen hyvän hoidon mallia
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Malli sisältää esidiabetesvaiheessa olevien asiakkaiden tunnistamiseen -, voimaannuttamiseen ja omahoidon tukemiseen liittyviä ohjeita. Ammattilaisten osuus koostuu kokonaisriskin arvioimisen ja prediabetes riskissä olevien asiakkaiden jatkoseurannan turvaamisen malleista.

Toteutuspaikka
Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Etelä-Karjala
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus

Luotu

15.08.2022

Viimeksi muokattu

12.01.2024
Ratkaisun perusidea **

Toimintamallissa yhdistyvät asiakkaan huoli diabeteksestä, ammattilaisen osaaminen tunnistaa diabetes riskissä oleva asiakas, tukea häntä omahoidossa ja koordinoida tarvittaessa omahoidon seurantoja.

Kuvaamalla asiakkaan, polku, ammattilaisen polku ja sidosryhmille suunnattu polku saadaan yhteinen toimintamalli Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle.

Toimintaympäristö **

Kansainvälisen diabetesjärjestön (IDF) mukaan diabetes on yksi nopeimmin yleistyvistä kansansairauksista maailmanlaajuisesti edelleen. Suomessa diabetesta sairastaa noin puoli miljoonaa ihmistä. Heistä 350 000 on tyypin 2 diabetes. Arviolta 100 000 ihmistä sairastaa tautia tietämättään. 

Noudattamalla terveellisiä elintapoja ja kiinnittämällä huomiota arjen valintoihin ruokavalioon, liikunnan määrään, painonhallintaan ja tupakoimattomuuteen voidaan tyypin 2 diabeteksen puhkeamista ennaltaehkäistä. 

Diabeteksen ennaltaehkäisyn ja hyvän hoidon rooli korostuu entisestää tulevaisuudessa kansanterveydellisesti.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Asiakasymmärrystä on kerrytetty paikallisten diabetesyhdistysten ja diabetesliiton kanssa. Mallin lanseeraus asiakkaille toteutettiin yhdessä diabetesyhdistysten kanssa Hyvinvoinnin festareilla.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Toimintamallin juurrutusta osaksi arjen toimintaa on tehty yhteisisä työkokouksissa. Ammattilaisille koottiin videotallenne ja erillinen tietoisku perehdytyksen tueksi sekä yhteiset ohjeet toimipisteiden yhteiseen tiedostokansioon.

Mallin juurrutusta jatketaan myöhemmin uusittavilla tietoiskuilla.

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Malli on parantanut prediabetes riskissä olevien asiakkaiden tunnistamista. Omahoidon tueksi asiakkaille koottu opas on toiminut ohjausmateriaalina asiakkaille ja tietopakettina ammattilaisille.

Diabetesliiton kanssa rakennettuja hyvinvoinnin polkuja hyödynnetään asiakasohjauksessa.

Malli on selkiyttänyt ammattilaisten kirjaamista ja parantanut kokonaisvaltaisten hoitosuunnitelmien laatimista. 

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Toimintamalli on sovellettavissa eri toimijoille. Etelä-Karjalan hyvinvointialueelle rakennettua toimintamallia hyödynnetään jo alueen työterveyshuolloissa. Alueellisia talontapoja hyödyntäen malli on siirrettävissä kaikille hyvinvointialueille.

Tulevaisuudessa malli kannattaa kytkeä digitaalisiin hoidon- ja palvelutarpeenarvioinnin sovelluksiin kuten Omaoloon, näin asiakas tietoisuutta pystytään lisäämään. 

Kansikuva
Terveelliset elintavat

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä