Etäkonsultaatio reisi- tai sääriamputoidun potilaan fysioterapiassa Siun sotessa

Amputaatio asiakkaan kuntoutumisen tukeminen kotiutumisen jälkeen sekä ammattilaisten osaamisen varmistaminen amputaatioasiakkaan jatkokuntoutuksessa, hyödyntäen kuntoutuskeskuksen ja kotihoidon terapeuttien välistä etäkonsultaatiota.

icon/chevron-down Created with Sketch. Perustiedot

Toimintamallin nimi
Etäkonsultaatio reisi- tai sääriamputoidun potilaan fysioterapiassa Siun sotessa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Amputaatio asiakkaan kuntoutumisen tukeminen kotiutumisen jälkeen sekä ammattilaisten osaamisen varmistaminen amputaatioasiakkaan jatkokuntoutuksessa, hyödyntäen kuntoutuskeskuksen ja kotihoidon terapeuttien välistä etäkonsultaatiota.

Toteutuspaikka
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue/Siun sote, kuntoutus, terapiapalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Ei erillisrahoitusta
Toimintamallin kokonaisuus

Tekijä

Sanna Suvivuo

Luotu

29.03.2023

Viimeksi muokattu

09.11.2023

icon/chevron-down Created with Sketch. Toimintamallin kuvaus

Ratkaisun perusidea **

Protetisoitavan reisi- tai sääriamputaatio asiakkaan kuntoutuspolun tukemiseksi suunniteltiin etäkonsultaatiokäytäntö, jonka tarkoituksena on jakaa osaamista kuntoutuskeskuksen fysioterapeutin ja asiakkaan luona kotikäynnillä olevan kotikuntoutuksen terapeutin kesken. Asiakas on etäkontaktissa aktiivinen osallistuja. 

Toimintaympäristö **

Koska kansallisesti sote-palvelujen saatavuudessa on paljon vaihtelua muun muassa väestöä menettävillä alueilla, on sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämisessä haasteita. Marinin hallitus käynnisti sote-uudistuksen valmistelun, joka toteen pannaan vuoden 2023 alusta alkaen. Tämän uudistuksen tavoitteena on hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, yhdenvertaisten ja laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalvelujen turvaaminen kaikille suomalaisille, palveluiden saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen, ammattitaitoisen työvoiman saannin turvaaminen, yhteiskunnallisten muutosten haasteisiin vastaaminen sekä kustannusten kasvun hillitseminen. Toiminnan painopistettä sosiaali- ja terveyshuollossa siirretään perustason palveluihin sekä ennaltaehkäisevään toimintaan niin, että ihmiset saavat tarpeenmukaiset ja vaikuttavat palvelut oikea-aikaisesti ja palvelujen hoitoketjut ovat sujuvia ja yhteensovitettuja.

Siun sotessa amputoidut asiakkaat siirtyvät erityistasolta jatkokuntoutukseen Siilaisen kuntoutumiskeskukseen, josta sittemmin siirtyvät kuntoutumaan perustasolle joko kotiin tai terveyskeskussairaalaan.  Protetisoitavien amputaatio asiakkaiden kuntoutumisprotokolla on sovittu.  Näitä asiakkaita on eri kunnissa vähän ja henkilökunta vaihtuvuus on kohtalaisen runsasta, jolloin osaamisen varmistaminen on haasteellista. Tämä vaikuttaa asiakkaiden saamaan kuntoutuksen laatuun.

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys **

Amputoiduilta asiakkailta saadun suullisen palautteen perusteella havaittiin, että jatkokuntoutuksissa oli eroja asiakkaan kotiutumisen jälkeen tiedon puutteesta johtuen. Perustason terapeutti oli ainoastaan kirjatun tekstin varassa ja sen, oliko terapeutilla aiempaa kokemusta amputoitujen asiakkaiden kuntoutusprosessista. Terapeutit kokivat haasteelliseksi saada yhteyttä kuntoutumiskeskuksen terapeutteihin ammatillista tuen tarpeessa, koska yhteistä yhteydenottokanavaa ei oltu sovittu. Toimimattomaan käytäntöön toivottiin parannusta niin, että tietotaitoa jaetaan suunnitelmallisesti etäkontaktein ja asiakasta osallistaen.

Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot **

Reisi- tai sääriamputoidun etäkonsultaatiolla tarkoitetaan videovälitteistä käyntiä, joka toteutetaan yhdessä kotikuntoutuksen ja Siilaisen kuntoutumiskeskuksen osaston terapeutin kanssa kuntoutujan kotiutumisen jälkeen asiakkaan kotoa terapiakäynnin yhteydessä. 

Prosessissa asiakkaan ollessa Siilaisen kuntoutumiskeskuksessa kuntoutumassa osaston terapeutti terapeutti kontaktoituu perustason kotikuntoutuksen terapeuttiin ja sopii etäkonsultaatiokäynnin ajankohdan. Tällöin asiakkaalla on jo tiedossa ajankohta, jolloin konsultaatiokäynti toteutuu ja vältämme ylimääräisiä kontaktoitumisia jo valmiiksi ruuhkaisiin yhteydenottokanaviin. Osastokuntoutuksen terapeutti huolehtii kalenterikutsun (teams-linkin) lähettämisestä perustason kotikuntoutuksen terapeutille asiakkaan kotiutumisen yhteydessä. Konsultaatiokäynnillä asiakkaalla ei tarvitse olla etälaitteita, vaan etäyhteys avataan ammattilaisten välillä (osastokuntoutus-kotikuntoutus). Etäkonsultaatiokäynnin tarkoituksena on jakaa tietoa asiakkaan sen hetkisestä tilanteesta sekä keskustella jatkosuunnitelmasta yhdessä asiakkaan ja ammattilaisten välillä. 

Prosessin kehittämistyöhön on osallistunut kuntoutuskeskuksen osastojen fysioterapeutteja (kirurginen, neurologinen ja palliatiivinen), terapiapalvelujen palveluesihenkilö, palveluvastaava sekä etäterapian hanketyön projektisuunnittelija. Tavoitteena oli laatia vakioitu toimintamalli asiakaspolkuun, jolloin varmistetaan, että voimme tarjota asiasisällöltään tasalaatuisempaa kuntoutusta sekä vahvistamme ammattilaisten osaamista perustasolla. Työ eteni alkupalaverin jälkeen sovituin askelmerkein ja kerran kuukaudessa etänä teams:lla pidetyin tilannepalaverein. Kokonaisuuden työstö omien perustöiden rinnalla vei noin 4 kuukauden ajan.

Prosessista on tehty työohje, joka löytyy Siun soten Intran tiedostopankista. Prosessi on myös jalkautettu kotikuntoutuksen ja perusterveydenhuollon ja erityistason osastojen terapeuteille Siun soten sisäisessä koulutuksessa 14.3.2023 Teams:lla.

 

Arvioinnin tulokset tiivistettynä **

Uuden sovitun käytännön myötä, perustason ammattilaisen osaaminen vahvistuu ja asiakkaan kuntoutus on tasalaatuisempaa. Myös asiakkaan kokema turvallisuuden tunne omasta kuntoutumisestaan on koettu vahvistuvan.

Vinkit toimintamallin soveltajille **

Tässä kehittämistyössä lähtökohtana oli asiakkailta ja perustason kotikuntoutuksen terapeuteilta saatu palaute siitä, että prosessi ei ollut sujuvaa johtuen tiedon ja osaamisen puutteesta. Koska eri yhteydensaantikanavat olivat suunnittelun aikaan ruuhkautuneet, haluttiin asiakkaan kontaktoitumista terveysasemien yhteydensaantikanaviin vähentää järjestämällä aika yhteiskäyntiin jo osastovaiheen aikana.

Kehittämistyön onnistumiseksi tarvitaan säännöllisesti varattua aikaa ja etenemisen tueksi yhteiset pelisäännöt sekä työn etenemisen seuranta. Työryhmätyöskentely tapahtui etänä teams:n välityksellä. Perustyötä tekevien terapeuttien osallistuminen mahdollisti heidän osaamisen hyödyntämisen prosessin kehittämistyössä. Yhteistyössä muodostui kuva siitä, miten voimme varmistaa osaamista ammattilaisten kesken ja taata asiakkaiden tasavertaiset kuntoutumisprosessit koko hyvinvointialueellamme.  

Tätä toimintamallia voidaan hyödyntää prosesseissa, joissa tarvitaan luoda yhteyksiä eri ammattilaisten välille osaamisen varmistamiseksi ja asiakkaan roolin vahvistamiseksi kuntoutusprosessissa. 
 
 

Kehittämisen vaihe

icon/launch Created with Sketch. Valmis

Kohderyhmä