Etäkotihoito kuvapuhelimen avulla
Kotihoidon hoitaja ohjaa asiakasta arjen toiminnoissa ja lääkkeiden ottamisessa tablettitietokoneen kuva- ja ääniyhteyden välityksellä. Hoitaja voi seurata asiakkaan vointia etäyhteydellä.
Pirkanmaan hyvinvointialueella osana kotihoitoa käytetään kuvapuhelinta mahdollistamaan asiakkaan etähoivaa.
Kotihoidon toteuttamiseen liittyy seuraava lainsäädäntö:
- Sosiaalihuoltolaki (1301/2014, 4, 8, 11–12, 14, 19 - 20, 30–31, 38, 45 §)
- Terveydenhuoltolaki (1326/2010 25 §)
- Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista (980/2012 7, 13–14, 18 §)
Kotihoidon asiakkaan etähoiva ja toimintakyvyn tukeminen kuvapuhelimen avulla edellyttää kotihoidon palvelutarpeen arviointia, palveluohjausta ja siihen liittyvää keskustelua asiakkaan kanssa. Asiakas on osallisena suunnittelemassa kotihoidon palvelujaan, etähoiva on yksi kotihoidon toteuttamisen tapa. Lisäksi tarvittaessa kuullaan asiakkaan mahdollista läheistä tai asioiden hoitajaa.
Palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä arvioidaan asiakkaan kyvykkyyttä ja toimintakykyä, onko jokin kotihoidon käynti mahdollista toteuttaa teknologia avusteisesti esimerkiksi kuvapuhelimen avulla. Palvelutarpeen arviointi on jatkuvaa ja sitä toteutetaan moniammattillisesti asiakasohjauksen, kotihoidon ja tarvittaessa kotikuntoutuksen yhteistyönä.
Kuvapuhelimen avulla etähoivaa toteutettaessa pyritään keskittymään asiakkaan kohtaamiseen. Mikäli asiakas antaa palautetta etähoivan toteutuksesta tai sisällöstä, on kotihoidon hoitajan tehtävä viedä palaute eteenpäin palvelun kehittämistä varten.