Kuvapuhelinpalvelut ja lääkeautomaatit kotihoidossa
Tässä toimintamallissa kuvataan, miten teknologioita hyödynnetään Keiturin Sote Oy:n ikäihmisten kotihoitopalveluissa. Kuvatut teknologiat ovat VideoVisit-etähoivapalvelu sekä Evondos- ja Axitare-lääkeautomaatit.
Perustiedot
Toimintamallin nimi
Tässä toimintamallissa kuvataan, miten teknologioita hyödynnetään Keiturin Sote Oy:n ikäihmisten kotihoitopalveluissa. Kuvatut teknologiat ovat VideoVisit-etähoivapalvelu sekä Evondos- ja Axitare-lääkeautomaatit.
Toimintamallin kuvaus
Teknologiapalvelujen tunnettavuus osana kotihoitoa lisääntyy ja niiden käyttöönottoa sekä käyttöönoton arviointia tehdään systemaattisesti. Kotihoidon palveluita ikääntyneille tarjotaan etäteknologian avulla, eli etäkäynteinä kuvapuhelimen ja lääkeautomaatin kautta. Kotihoidon palvelutarjonta laajenee ja palveluja voidaan tuottaa hybridimallin mukaisesti osittain etänä ja osittain fyysisinä käynteinä. Teknologiapalveluiden avulla tuetaan itsenäistä toimintakykyä ja pyritään lisäämään asiakastyytyväisyyttä.
Asiakkaat: Keiturin Sote Oy:n kotihoidon asiakkaat Ruovedellä. Asiakkaat ovat ikääntyneitä, säännöllisiä kotihoidon asiakkaita, joiden fyysiset tarkistuskotikäynnit korvataan VideoVisit-palvelulla ja Evondos-lääkeautomaatilla.
Henkilökunta: Keiturin Sote Oy:n kotihoidon työntekijät Ruovedellä.
Koko henkilökunta perehdytetään käyttämään teknologialaitteita, koulutus on jatkuvaa. Teknologiapalveluiden käyttö heti koulutuksen jälkeen on tärkeää, että taito kehittyy. Lisäksi tuodaan mahdollisuuksia esille sidosryhmille kuten asiakasohjaukseen, jolloin teknologiapalvelut osana kotihoitoa voidaan ottaa jo ensikontaktista lähtien puheeksi. Asiakkaan palveluntarpeita arvioidaan suhteessa etäteknologian hyödyntämiseen osana palveluita niin asiakasohjauksessa kuin arviointijakson aikana kotihoidossa. Asiakkaan ja läheisten opastaminen on tärkeää, jotta ennakkoluulot hälvenevät ja teknologialaitteet tulevat tutuiksi. Asiakkaan palveluntarvetta arvioidaan suhteessa aloitettuihin etäkäynteihin ja niiden riittävyyteen. Asiakaskokemuksesta kerätään tietoa systemaattisesti.
Asiakas: Vastausprosenttimme oli 34,8%. Asiakkaat kertoivat saaneensa ohjausta teknologiapalveluihin hoitajilta ja laitteen välityksellä. Asiakkaat kertoivat teknologiapalveluiden tukevan kotona pärjäämistä ja itsenäisyyden tunnetta. Teknologiapalveluiden koettiin lisäävän hoitajan ja asiakkaan välistä yhteistyötä. Asiakkaat kokivat oman aikansa vapautuvan, kun hoitajaa ei tarvitse odotella. Asiakkaat kokivat teknologiapalvelujen käyttämisen positiivisiksi ja niitä halutaan käyttää tulevaisuudessakin (9,6, asteikko 1 erittäin epätodennäköisesti - 10 erittäin todennäköisesti). Lääkeautomaatilla oli positiivisia vaikutuksia lääkehoidon toteutumiseen: lääkehoidon turvaaminen vahvistui, lääkkeen ottaminen helpottui ja lääkkeenottoajat vakiintuivat paremmin. Teknologiapalvelun keskeyttämisprosentti vastanneista oli 6,5% (laitteen toimimattomuus tai kokemus laitteen sitomisesta kotiin). Kyselyiden tuloksissa korostui positiivisuus ja tyytyväisyys hybridimuotoisesti toteutettuihin palveluihin. Tuotiin esiin, että teknologiapalveluita osana kotihoitoa halutaan jatkossakin käyttää mahdollisuuksien mukaan.
Henkilöstö: Vastaamisprosenttimme oli 20,7%. Laitteisiin kouluttautuminen tapahtui kouluttajan toimesta, laitteiden kautta ja työkavereiden opastuksella. Kaikki raportoivat ongelmatilanteita (Evondoksen osalta sisäinen virhe, konevika, lääkerullan jumittuminen ja VideoVisitin osalta yhteyden toimimattomuus). Tuen saannin helppous mainittiin erityisesti Evondoksen osalta. Asiakasta kerrottiin koulutettavan laitteeseen tutustuen ohjaamalla sekä osin laitteen välityksellä. Jatkuvaa kertausta ja koulutusta toivottiin.
Toimintamallin seurauksena laitekanta on kasvanut Keiturin Sote Oy:n kotihoidossa sekä Ruovedellä että Virroilla Evondoksen osalta ja jo olemassaolevia VideoVisit laitteita on saatu käyttöön molemmissa yksiköissä. Uusia käyttäjiä on koulutettu ja kotihoitoon on perustettu digihoitajan toimi.