Kuvapuhelinpalvelun käyttöönotto kotihoidossa
Kuvapuhelinpalvelun käyttöönotto ikäihmisten kotihoidossa uutena palvelujen järjestämistapana. Palvelun saaminen kiinteäksi osaksi kotihoidon palveluvalikoimaa aktiivisen asiakasryhmän tunnistamisen ja henkilöstön sitouttamisen myötä.
Toimintamallin nimi
Kuvapuhelinpalvelun käyttöönotto ikäihmisten kotihoidossa uutena palvelujen järjestämistapana. Palvelun saaminen kiinteäksi osaksi kotihoidon palveluvalikoimaa aktiivisen asiakasryhmän tunnistamisen ja henkilöstön sitouttamisen myötä.
Kuvapuhelinpalvelu
Hoitaja soittaa kuvapuhelimella asiakkaalle hoitosuunnitelmassa yhteisesti sovittuna aikana. Asiakas vastaa puheluun kotona tai erikseen sovitusti hoitaja avaa yhteyden asiakkaan kotiin. Kuvapuhelinkäynnin aikana hoidetaan hoitosuunnitelmassa sovitut toimet esim. lääkkeenoton seuranta, ravitsemuksen seuranta tai kuntoutusohjelman ohjaaminen.
Ikäihmisten palveluihin tarvitaan enemmän teknologiamyönteisyyttä kaikissa näkökulmissa: asiakas, omainen, työntekijä ja päättäjät.
Teknologian avulla mahdollistetaan tehokas ja inhimillinen hoito. Teknologia auttaa taloudellisuuden ja asiakaslähtöisyyden yhdistämisessä, mahdollistaa kotona asumisen ja antaa onnistumisen kokemuksia.
Monipuolinen palvelujen tarjonta vaikuttaa positiivisesti henkilöstön saatavuuteen ja parantaa tulevaisuudessa asennetta kotihoitoa kohtaan.
Kuvapuhelinpalvelun kohderyhmänä on kotihoidon säännölliset asiakkaat. Sastamalan ja Punkalaitumen kotihoidon säännölliset asiakkaat täyttävät Pirkanmaan RAI-mittariston mukaiset palvelujen myöntämisen perusteet. Kuvapuhelinpalvelun sopivuutta asiakkaille kartoitettiin aluksi RAIn Videovisit raportin avulla.
Kuvapuhelinpalveluille valittiin vastuuhoitaja.
Henkilöstölle järjestettiin infotilaisuudet ja pääkäyttäjille koulutukset.
Ohjeistuksista tehtiin niin yksinkertaiset, että kaikki hoitajat pystyvät tarvittaessa soittamaan kuvapuhelun.
Tiimipalavereissa keskustellaan kuvapuhelinpalveluiden tilanteesta joka kerta.
Uusien hoitajien perehdytyksessä on apuna Videovisitin verkkokoulutuskanta.
Vastuuhoitaja on säännöllisesti yhteydessä eri tiimien pääkäyttäjiin.
Esimiehet kannustavat kuvapuhelinpalvelun käyttöönottoon.
Palvelusta kerrotaan asiakasohjaukseen, että asiakkaille kerrotaan palvelusta heti palvelupolun alussa ja palvelua markkinoidaan samantasoisena kuin muitakin palveluja.
Asiakkaat kokivat laitteet helppokäyttöisiksi ja ajattelivat kuvapuhelinpalvelun edistävän kotona pärjäämistä. Suurin osa asiakkaista suosittelisi palvelua muille kotihoidon asiakkaille.
Hoitajien kyky nähdä asiakkaan voimavaroja on parantunut.
Asiakkaiden vireys ja oma-aloitteisuus on parantunut.