Etäkuntoutuksen toimintamalli Kainuussa
Etäkuntoutuksen toimintamalli mahdollistaa etäkuntoutuksen erilaisilla digitaidoilla (digialoittelija-digitaitaja) ja digimahdollisuuksilla omaaville asiakkaille. Toimintamalli sisältää reaaliaikaisen sekä ajasta riippumattoman etäkuntoutuksen.
Toimintaympäristö
- Kohderyhmänä ovat kaikenikäiset kainuulaiset kuntoutuspalveluiden asiakkaat. Kainuu on laaja maakunta, jossa ovat pitkät välimatkat.
- Kainuun etäkuntoutuksen toimintamallin pohja on muodostettu 20-22 toteutetussa etäkuntoutus hankkeessa, joka oli Euroopan maaseuturahaston rahoittama. Etäkuntoutuksen toimintamallin mahdollisuuksia ja käyttöä on laajennettu ja monipuolistettu eri kokeilujen tuotoksena STM:n rahoittamassa Tulevaisuuden sote-keskus hankkeessa.
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat
Toimintamallin kehittäminen:
- Kainuun etäkuntoutuksen toimintamallin pohja on muodostettu 20-22 toteutetussa Tecnos- etäkuntoutus hankkeessa, joka oli Euroopan maaseuturahaston rahoittama. Etäkuntoutuksen toimintamallin mahdollisuuksia ja käyttöä on laajennettu ja monipuolistettu eri kokeilujen tuotoksena STM:n rahoittamassa Tulevaisuuden sote-keskus hankkeessa.
- Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa reaaliaikaisen etäkuntoutuksen mahdollisuuksia laajennettiin niin, että asiakkaalle on mahdollista luovuttaa kuntoutuksen jakson ajaksi hyvinvointialueen lainattava tabletti sähköisen palvelukanavan (Omasote) kautta toteutettavaa etäkuntoutusta varten, jos asiakkaalle ei ole omaa soveltuvaa laitetta etäkuntoutukseen
- Lisäksi etäkuntoutuksen toimintamallin jo olemassa olevia mahdollisuuksia otettiin käyttöön eri kuntoutusaloilla: reaaliaikaisessa etäkuntoutuksessa kuvapuhelimen käyttö laajennettiin puheterapiapalveluun sekä ajasta riippumattomassa etäkuntoutuksessa kognitiivisen kuntoutuksen sovellus laajennettiin käyttöön toimintaterapiapalveluissa.
- Reaaliaikaiseen etäkuntoutukseen järjestettiin syksyllä-22 Kainuun sähköisenpalvelukanavan Omasoten kautta toteutettavan etätapaamisen / videovastaanotto koulutukset kuntoutuspalveluiden henkilökunnalle
- Kaikki vastaanottotyötä tekevät fysioterapeutit on perehdytetty etätapaamisessa hyödynnettävään virtuaalisen kameran käyttöön, jolla voidaan yhtäaikaisesti näyttää asiakkaalle harjoitettavaa liikevideota sekä havainnoida asiakasta. Samanaikaisesti fysioterapeutit perehdytettiin harjoitussovelluksen käyttöön asiakastyössä.
- Omasoten kautta toteutettavaa etätapaamista ryhmämuotoisena pilotoitiin nivelrikkoisille suunnatulla ”polvi-lonkka”-etäkurssilla. Kurssien jatkokehitysideana pilotoitiin ”toimintakykyä liikunnalla” webinaarisarja.
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
- Etäkuntoutus toimintamallin pohja on kehitetty Tecnos-hankkeessa palvelumuotoilun keinoin, joten asiakasymmärrystä on kerätty asiakkailta sekä työntekijöiltä työpajatyöskentelyillä, haastatteluilla sekä kyselyillä. Teknologisten välineiden hyödyntämisessä palveluissa on edetty palvelumuotoilun viitekehyksessä. Välineet on valittu asiakasymmärryksen pohjalta työpajatyöskentelyllä, jonka jälkeen niitä on prototypoitu, arvioitu sekä jatkokehitetty asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa.
- TulSote -hankkeessa kokeiluissa palautetta kerättiin ja yhteiskehittämistä tehtiin samanlaisilla menetelmillä.