Etäkuntoutuksen toimintamalli mahdollistaa etäkuntoutuksen erilaisilla digitaidoilla (digialoittelija-digitaitaja) ja digimahdollisuuksilla omaaville asiakkaille. Toimintamalli sisältää reaaliaikaisen sekä ajasta riippumattoman etäkuntoutuksen. 

Toimintaympäristö
  • Kohderyhmänä ovat kaikenikäiset kainuulaiset kuntoutuspalveluiden asiakkaat. Kainuu on laaja maakunta, jossa ovat pitkät välimatkat. 
  • Kainuun etäkuntoutuksen toimintamallin pohja on muodostettu 20-22 toteutetussa etäkuntoutus hankkeessa, joka oli Euroopan maaseuturahaston rahoittama. Etäkuntoutuksen toimintamallin mahdollisuuksia ja käyttöä on laajennettu ja monipuolistettu eri kokeilujen tuotoksena STM:n rahoittamassa Tulevaisuuden sote-keskus hankkeessa. 
Liitteet
Lähtötilanne ja strategiset liittymäkohdat

Toimintamallin kehittäminen: 

  • Kainuun etäkuntoutuksen toimintamallin pohja on muodostettu 20-22 toteutetussa Tecnos- etäkuntoutus hankkeessa, joka oli Euroopan maaseuturahaston rahoittama. Etäkuntoutuksen toimintamallin mahdollisuuksia ja käyttöä on laajennettu ja monipuolistettu eri kokeilujen tuotoksena STM:n rahoittamassa Tulevaisuuden sote-keskus hankkeessa. 
  • Tulevaisuuden sote-keskus -hankkeessa reaaliaikaisen etäkuntoutuksen mahdollisuuksia laajennettiin niin, että asiakkaalle on mahdollista luovuttaa kuntoutuksen jakson ajaksi hyvinvointialueen lainattava tabletti sähköisen palvelukanavan (Omasote) kautta toteutettavaa etäkuntoutusta varten, jos asiakkaalle ei ole omaa soveltuvaa laitetta etäkuntoutukseen 
  • Lisäksi etäkuntoutuksen toimintamallin jo olemassa olevia mahdollisuuksia otettiin käyttöön eri kuntoutusaloilla: reaaliaikaisessa etäkuntoutuksessa kuvapuhelimen käyttö laajennettiin puheterapiapalveluun sekä ajasta riippumattomassa etäkuntoutuksessa kognitiivisen kuntoutuksen sovellus laajennettiin käyttöön toimintaterapiapalveluissa.
  • Reaaliaikaiseen etäkuntoutukseen järjestettiin syksyllä-22 Kainuun sähköisenpalvelukanavan Omasoten kautta toteutettavan etätapaamisen / videovastaanotto koulutukset kuntoutuspalveluiden henkilökunnalle  
  • Kaikki vastaanottotyötä tekevät fysioterapeutit on perehdytetty etätapaamisessa hyödynnettävään virtuaalisen kameran käyttöön, jolla voidaan yhtäaikaisesti näyttää asiakkaalle harjoitettavaa liikevideota sekä havainnoida asiakasta. Samanaikaisesti fysioterapeutit perehdytettiin harjoitussovelluksen käyttöön asiakastyössä. 
  • Omasoten kautta toteutettavaa etätapaamista ryhmämuotoisena pilotoitiin nivelrikkoisille suunnatulla ”polvi-lonkka”-etäkurssilla. Kurssien jatkokehitysideana pilotoitiin ”toimintakykyä liikunnalla” webinaarisarja.
Liitteet
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Etäkuntoutus toimintamallin pohja on kehitetty Tecnos-hankkeessa palvelumuotoilun keinoin, joten asiakasymmärrystä on kerätty asiakkailta sekä työntekijöiltä työpajatyöskentelyillä, haastatteluilla sekä kyselyillä. Teknologisten välineiden hyödyntämisessä palveluissa on edetty palvelumuotoilun viitekehyksessä. Välineet on valittu asiakasymmärryksen pohjalta työpajatyöskentelyllä, jonka jälkeen niitä on prototypoitu, arvioitu sekä jatkokehitetty asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. 
  • TulSote -hankkeessa kokeiluissa palautetta kerättiin ja yhteiskehittämistä tehtiin samanlaisilla menetelmillä. 
Ratkaisun perusidea

Lähtökohtana etäkuntoutuksen toimintamallissa ovat asiakkaiden kuntoutuksen tavoitteet, erilaiset digitaidot sekä käytettävissä olevat omat etäteknologiset laitteet. Vähäisilläkin digitaidoilla omaaville asiakkaille on vaihtoehtona saatavilla helppokäyttöiset kotiin lainattavat laitteet, kun taas enemmän digilaitteita käyttänyt asiakas voi osallistua etäkuntoutukseen omalla laitteellaan enemmän digitaitoja vaativien sähköisten palvelukanavien kautta. Välinettä valittaessa tulee huomioida myös asiakkaan omaisen digitaidot: voiko omainen auttaa esimerkiksi yhteyden avaamisessa. 

Ensisijaisesti pyritään siihen, että asiakas osallistuisi etäkuntoutukseen omalla laitteellaan, mutta jos asiakkaalla ei ole etäkuntoutukseen soveltuvaa laitetta, on Kainuun hyvinvointialueella luovutettavissa asiakkaalle lainattava laite etäkuntoutukseen. Etäkuntoutukseen soveltuvat laitteet ovat merkitty Effector-laiterekisteriin.

Etäkuntoutuksen toimintamallissa etäkuntoutus on jaoteltu reaaliaikaiseen videoyhteydellä toteutettuun etäkuntoutukseen sekä ajasta riippumattomaan harjoitussovelluksella toteutettuun etäkuntoutukseen, joissa molemmissa huomioidaan asiakkaan digitaidot ja käytettävissä olevat omat laitteet sekä asiakkaan toimintakyky ja kuntoutuksen tavoitteet. 

Liitteet
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Eri etäkuntoutusvälineiden käyttöönotto vaatii organisaatiolta työaikaresurssia selvittämään käytännön asiat esim. tietoturvan suhteen.
  • Käyttöönottoon henkilöstölle tarvitaan selkeitä yksinkertaisia ohjeita sekä käytännön perehdyttämistä ja tukea henkilöstölle.
  • Lisäksi tarvitaan henkilöstölle työaikaresurssia perehtyä uusien työvälineiden käyttöön.
  • Hyvät kokemukset ja esimerkit muiden ammattilaisten kokeiluista lisäävät työntekijöiden halukkuutta kokeilla etäkuntoutusvälineiden käyttöä kuntoutuksessa.
  • Asiakkaat saattavat tarvita ”kypsyttely” aikaa etäkuntoutuksen aloittamiseen varsinkin, jos asiakkaalla on vähän kokemusta digivälineistä. Etäkuntoutus kannattaakin aloittaa asteittain esim. ajasta riippumattomassa etäkuntoutuksessa kuntoutussovelluksen käyttö aloitetaan vastaanotolla yhdessä ammattilaisen kanssa.
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Toimintamalli on sovellettavissa eri palvelualueille
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Etäkuntoutuksen toimintamalli lisää kuntoutuspalvelun yhdenvertaista saatavuutta ja saavutettavuutta. Toimintamallin myötä etäkuntoutusta on pystytty järjestämään myös vähäisillä digitaidoilla omaaville asiakkaille ja pitkien välimatkojen päähän. 
  • Uusia kuntoutuksen sovelluksia ajasta riippumattomaan etäkuntoutukseen on otettu käyttöön ja niiden käyttö on laajentunut useammalle kuntoutusalalle. 
  • Etäkuntoutuslaitteiden hankkiminen hyvinvointialueelle, niin että niitä voidaan lainata asiakkaille etäkuntoutusjakson ajaksi, on mahdollistanut asiakkaiden etäkuntoutuksen toteutumisen. 
  • Kainuun etäkuntoutuksen toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty palvelumuotoilun viitekehystä, jolloin arviointia on toteutettu jatkuvana kehittämisenä yhdessä asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Palautetta on kerätty haastatteluilla sekä kyselyillä ja työpajoina.