Etäkuntoutuksen toimintamalli mahdollistaa etäkuntoutuksen erilaisilla digitaidoilla (digialoittelija-digitaitaja) ja digimahdollisuuksilla omaaville asiakkaille. Toimintamalli sisältää reaaliaikaisen sekä ajasta riippumattoman etäkuntoutuksen. 

Toimintamallin nimi
Etäkuntoutuksen toimintamalli Kainuussa
Toimintamallin lyhyt kuvaus

Etäkuntoutuksen toimintamalli mahdollistaa etäkuntoutuksen erilaisilla digitaidoilla (digialoittelija-digitaitaja) ja digimahdollisuuksilla omaaville asiakkaille. Toimintamalli sisältää reaaliaikaisen sekä ajasta riippumattoman etäkuntoutuksen. 

Toteutuspaikka
Kainuun hyvinvointialueen kuntoutuspalvelut
Paikkakunta, maakunta tai hyvinvointialue
Kainuun hyvinvointialue
Toimintamallin rahoittaja
Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
Toimintamallin kokonaisuus
Liitteet ja linkit

Tekijä

Annu Heikkinen

Luotu

20.11.2023

Viimeksi muokattu

29.11.2023
Ratkaisun perusidea

Lähtökohtana etäkuntoutuksen toimintamallissa ovat asiakkaiden kuntoutuksen tavoitteet, erilaiset digitaidot sekä käytettävissä olevat omat etäteknologiset laitteet. Vähäisilläkin digitaidoilla omaaville asiakkaille on vaihtoehtona saatavilla helppokäyttöiset kotiin lainattavat laitteet, kun taas enemmän digilaitteita käyttänyt asiakas voi osallistua etäkuntoutukseen omalla laitteellaan enemmän digitaitoja vaativien sähköisten palvelukanavien kautta. Välinettä valittaessa tulee huomioida myös asiakkaan omaisen digitaidot: voiko omainen auttaa esimerkiksi yhteyden avaamisessa. 

Ensisijaisesti pyritään siihen, että asiakas osallistuisi etäkuntoutukseen omalla laitteellaan, mutta jos asiakkaalla ei ole etäkuntoutukseen soveltuvaa laitetta, on Kainuun hyvinvointialueella luovutettavissa asiakkaalle lainattava laite etäkuntoutukseen. Etäkuntoutukseen soveltuvat laitteet ovat merkitty Effector-laiterekisteriin.

Etäkuntoutuksen toimintamallissa etäkuntoutus on jaoteltu reaaliaikaiseen videoyhteydellä toteutettuun etäkuntoutukseen sekä ajasta riippumattomaan harjoitussovelluksella toteutettuun etäkuntoutukseen, joissa molemmissa huomioidaan asiakkaan digitaidot ja käytettävissä olevat omat laitteet sekä asiakkaan toimintakyky ja kuntoutuksen tavoitteet. 

Toimintaympäristö
  • Kohderyhmänä ovat kaikenikäiset kainuulaiset kuntoutuspalveluiden asiakkaat. Kainuu on laaja maakunta, jossa ovat pitkät välimatkat. 
  • Kainuun etäkuntoutuksen toimintamallin pohja on muodostettu 20-22 toteutetussa etäkuntoutus hankkeessa, joka oli Euroopan maaseuturahaston rahoittama. Etäkuntoutuksen toimintamallin mahdollisuuksia ja käyttöä on laajennettu ja monipuolistettu eri kokeilujen tuotoksena STM:n rahoittamassa Tulevaisuuden sote-keskus hankkeessa. 
Kohderyhmä ja asiakasymmärrys
  • Etäkuntoutus toimintamallin pohja on kehitetty Tecnos-hankkeessa palvelumuotoilun keinoin, joten asiakasymmärrystä on kerätty asiakkailta sekä työntekijöiltä työpajatyöskentelyillä, haastatteluilla sekä kyselyillä. Teknologisten välineiden hyödyntämisessä palveluissa on edetty palvelumuotoilun viitekehyksessä. Välineet on valittu asiakasymmärryksen pohjalta työpajatyöskentelyllä, jonka jälkeen niitä on prototypoitu, arvioitu sekä jatkokehitetty asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. 
  • TulSote -hankkeessa kokeiluissa palautetta kerättiin ja yhteiskehittämistä tehtiin samanlaisilla menetelmillä. 
Toimivuuden ja käyttöönoton ehdot
  • Eri etäkuntoutusvälineiden käyttöönotto vaatii organisaatiolta työaikaresurssia selvittämään käytännön asiat esim. tietoturvan suhteen.
  • Käyttöönottoon henkilöstölle tarvitaan selkeitä yksinkertaisia ohjeita sekä käytännön perehdyttämistä ja tukea henkilöstölle.
  • Lisäksi tarvitaan henkilöstölle työaikaresurssia perehtyä uusien työvälineiden käyttöön.
  • Hyvät kokemukset ja esimerkit muiden ammattilaisten kokeiluista lisäävät työntekijöiden halukkuutta kokeilla etäkuntoutusvälineiden käyttöä kuntoutuksessa.
  • Asiakkaat saattavat tarvita ”kypsyttely” aikaa etäkuntoutuksen aloittamiseen varsinkin, jos asiakkaalla on vähän kokemusta digivälineistä. Etäkuntoutus kannattaakin aloittaa asteittain esim. ajasta riippumattomassa etäkuntoutuksessa kuntoutussovelluksen käyttö aloitetaan vastaanotolla yhdessä ammattilaisen kanssa.
Arvioinnin tulokset tiivistettynä
  • Etäkuntoutuksen toimintamalli lisää kuntoutuspalvelun yhdenvertaista saatavuutta ja saavutettavuutta. Toimintamallin myötä etäkuntoutusta on pystytty järjestämään myös vähäisillä digitaidoilla omaaville asiakkaille ja pitkien välimatkojen päähän. 
  • Uusia kuntoutuksen sovelluksia ajasta riippumattomaan etäkuntoutukseen on otettu käyttöön ja niiden käyttö on laajentunut useammalle kuntoutusalalle. 
  • Etäkuntoutuslaitteiden hankkiminen hyvinvointialueelle, niin että niitä voidaan lainata asiakkaille etäkuntoutusjakson ajaksi, on mahdollistanut asiakkaiden etäkuntoutuksen toteutumisen. 
  • Kainuun etäkuntoutuksen toimintamallin kehittämisessä on hyödynnetty palvelumuotoilun viitekehystä, jolloin arviointia on toteutettu jatkuvana kehittämisenä yhdessä asiakkaiden ja työntekijöiden kanssa. Palautetta on kerätty haastatteluilla sekä kyselyillä ja työpajoina. 
Vinkit toimintamallin soveltajille
  • Toimintamalli on sovellettavissa eri palvelualueille
Kansikuva
Etäkuntoutuksen toimintamalli Kainuussa

Kehittämisen vaihe

Valmis