Etäviriketoiminnan laajentaminen yhteistyössä Alvar-palvelun kanssa - Utökning av gruppverksamhet på distans i samarbete med Alvar-tjänsten (Pohjanmaan TulKOTI)

Projektet Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre utökar användning av Alvar-tjänsten i Österbottens välfärdsområde 
Tulevaisuuden kotona asumista tukevat palvelut iäkkäille-hanke Alvar-palvelu laajennetaan Pohjanmaan hyvinvointialueella

Toimintaympäristö

Kansallinen tavoite on, että iäkäs ihminen pystyisi asumaan omassa kodissaan mahdollisimman pitkään. Kun henkilö tarvitsee hoivaa ja huolenpitoa, hänelle järjestetään palvelut joko kotiin tai kodinomaiseen ympäristöön. Pitkäaikaiseen hoitoon turvaudutaan vasta kun siihen on perustellut syyt, eikä kotihoito onnistu. Koska laitoshoitopaikkoja vähennetään, on kotihoitoa kehitettävä vastaamaan vanhusten tarpeita. 

Sosiaali- ja terveysministeriön ja Suomen kuntaliiton Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023: Tavoitteena ikäystävällinen Suomi julkaisun tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut niitä tarvitseville iäkkäille henkilöille. Laatusuositus tukee ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemista ja iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista annetun lain (vanhuspalvelulaki 980/2012) toimeenpanoa ja siihen liittyviä uudistuksia ja linjauksia. Laatusuosituksen tavoitteena on mahdollistaa hyvä ikääntyminen sekä laadukkaat ja vaikuttavat palvelut.Tarkoituksena on tarjota mahdollisuus viettää täysipainoista elämää omassa kodissa ja antaa kunkin yksilöllistä tilannetta ja tarpeita vastaavaa tukea ja hoitoa. Iäkkäiden palveluissa teknologiaa voidaan hyödyntää osana asiakkaiden omahoitoa, omaishoitajien tukea sekä henkilöstön työtehtäviä. Pohjanmaan hyvinvointialue on ottanut digitaaliset palvelut osaksi ikääntyneiden hoitoa ja hyvinvointia.

____________________________________________________________________________________________________

Det nationella målet är att äldre människor ska kunna bo i sitt eget hem så länge som möjligt. När en person behöver vård och stöd tillhandahålls tjänsterna antingen i hemmet eller i en hemliknande miljö. Långtidsvård används endast när det finns goda skäl för det och hemvård inte är ett alternativ. I takt med att institutionella vårdplatser minskar måste hemvården utvecklas för att tillgodose de äldres behov.

Social- och hälsovårdsministeriets samt Kommunförbundets kvalitetsrekommendation för att trygga ett gott åldrande och förbättra tjänsterna 2020-2023: Mot ett åldersvänligt Finland syftar till att möjliggöra ett gott åldrande och tillhandahålla högkvalitativa och effektiva tjänster för behövande äldre personer. Rekommendationen stöder genomförandet av lagen om social- och hälsovårdstjänster för äldre (lagen om tjänster för äldre 980/2012) samt reformer och politikområden i anslutning till den. Syftet med kvalitetsrekommendationen är att möjliggöra ett gott åldrande och högkvalitativa och effektiva tjänster. Målet är att göra det möjligt för människor att leva ett fullvärdigt liv i sitt eget hem och att ge stöd och vård som är lämpligt med tanke på deras individuella situation och behov. Teknik kan användas inom äldreomsorgen som en del av klienternas egenvård, stöd till vårdgivare och personalens arbete. Österbottens välfärdsområde har integrerat digitala tjänster i vården och omsorgen om äldre personer.

Kehitystyön lähtökohtana olevat tarpeet

Pohjanmaalla kotona asuvien ikäihmisten määrä on pienempi kuin muualla Suomessa keskimäärin ja raskaiden palveluiden piirissä olevien määrä keskiarvoa korkeampi. Tavoitteena on hankkeen avulla siirtää raskaampien palvelujen tarvetta myöhemmäksi ja luoda turvalliset olosuhteet kotona asumiselle. Pohjanmaalla ikääntyneiden kotihoidon ja ympärivuorokautisen hoivan nettokäyttökustannukset (euro/75 vuotta täyttäneet) ovat nousussa ja korkeammat koko maahan verrattuna. Ennaltaehkäisevien palvelujen kehittämiselle on kustannusten hillitsemisenkin kannalta tarvetta.

Kansallisessa ikäohjelmassa esitetään tavoitteena vuoteen 2030, että teknologian, tekoälyn ja robotiikan hyödyntäminen ikäihmisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä hoidon tukena on lisääntynyt. Laatusuosituksessa hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020-2023 painotetaan teknologisten ratkaisujen esiin ottamista palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä ja toimintaprosessien kehittämistä. Tulevaisuuden iäkkäiden kotona asumista tukevien palvelujen kehittämishankkeen avulla on tarkoitus parantaa alueen kotiin annettavien palvelujen laatua yhtenäistämällä toimintamalleja alueellisiksi, ja ottamalla hyvinvointiteknologiaa mukaan kotona asumisen turvaamiseksi.

Pohjanmaan KATI-hankkeessa luodaan teknologiaa laajasti hyödyntävä toimintamalli ikäihmisten kotona-asumisen tueksi kotihoidon asiakkaille, kun taas tämän haettavan hankkeen taustalla on mahdolistaa teknologiset ratkaisut ennaltaehkäisevästi ikääntyneille, joilla ei ole vielä kotihoidon palveluja. Näin teknologiset ratkaisut ovat joustavasti käytössä jo ennen mahdollista kotihoidon aloitusta. Rajapinta Kati-hankkeen kanssa on huomioitu. Hankkeen kohderyhmänä ovat asiakaat jotka eivät vielä täytä kotihoidon kritereitä mutta tarvitsevat jonkin asteen tukea pärjätäkseen kotona. Tällä tavoin pyritään siirtämään kotihoidon palveluiden piiriin siirtymistä. Pyritään takamaan asiakkaalle mahdollisimman turvallinen kotona pärjääminen teknologisten ratkaisujen avulla. Hyvinvointiteknologisia ratkaisuja hyödyntämällä työnkuormitus tasoittuu ja resurssit riittävät paremmin.

____________________________________________________________________________________________________

Antalet äldre som bor hemma är i genomsnitt mindre i Österbotten än i andra delar av Finland och antalet som behöver tunga tjänster i genomsnitt större. Syftet är att med hjälp av projektet skjuta fram behovet av tyngre tjänster till en senare tidpunkt och skapa trygga förhållanden för dem som bor hemma. Nettodriftskostnaderna (euro/75 år fylld) för äldres hemvård och omsorg dygnet runt ökar och är högre jämfört med hela landet. En utveckling av förebyggande tjänster är nödvändig också med tanke på strävan att minska kostnaderna.

Ett mål i det nationella åldersprogrammet fram till år 2030 är att utnyttjandet av teknologi, artificiell intelligens och robotik för främjande av äldres välbefinnande och hälsa och som stöd för vården ska ha ökat. I kvalitetsrekommendationen för att trygga ett bra åldrande och förbättra servicen 2020–2023 läggs fokus på införandet av teknologiska lösningar i samband med bedömningen av servicebehov och på utvecklingen av verksamhetsprocesser. Syftet är att med hjälp av utvecklingsprojektet Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre förbättra kvaliteten på den hemservice som erbjuds i regionen genom att skapa regionalt enhetliga verksamhetsmodeller och utnyttja välfärdsteknologi för att trygga möjligheterna att bo hemma. Teknologiska lösningar har redan införts och tack vare de goda resultat man fått kan de tas i användning i hela Österbotten.

I projektet KATI i Österbotten skapades en verksamhetsmodell för ett starkt utnyttjande av teknologi som stöd för äldre personers boende hemma. Modellen riktar sig till hemvårdens klienter, medan detta projekt handlar om att på ett förebyggande sätt främja teknologiska lösningar för äldre som ännu inte använder hemvårdens tjänster. De teknologiska lösningarna tillämpas således flexibelt redan innan hemvården inleds. Gränssnittet till projektet KATI har beaktats. Projektets målgrupp är kunder som ännu inte uppfyller kriterierna för hemvård men som kan ha behovat av någon form av stöd för att klara sig hemma. Målet är att fördröja övergången till hemvårdstjänster och att se till att klienten är så säker som möjligt hemma genom att använda tekniska lösningar. Användningen av tekniska lösningar för välbefinnande bidrar till att balansera arbetsbelastningen och förbättra resursernas tillräcklighet.

Kehittäjäjoukon kokoaminen ja yhteiskehittäminen

Hankesuunnitelman mukaisesti rekrytoitiin hankepäällikkö sekä hanketyöntekijät. Tiimi aloitti kartoittamaan toiminnasta nousseita haasteita sekä tarpeita millä hyvinvointiteknologisilla ratkaisuilla voidaan vapauttaa resursseja ja kehittää toimintaa.

Tärkeää on vuorovaikutuksellinen viestintä hankkeen kohderyhmien kanssa, ikääntyneitä voidaan tavoittaa vanhusneuvoston kautta ja kotihoidon henkilöstöä esimerkiksi yhteisten virtuaalikahvien merkeissä. Viestintä on tärkeä osa hanketta, ja sen on tarkoitus seurata hankkeen mukana koko hankkeen ajan.

____________________________________________________________________________________________________

I enlighet med projektplanen rekryteras en projektledare samt projektarbetare. Teamet börjar med att kartlägga verksamhetens behov samt utmaningar till vilka teknologiska lösningar kunde frigöra resurser samt utveckla verksamheten. 

Interaktiv kommunikation med projektets målgrupper är viktig, äldre personer kan nås genom äldrerådet och hemvårdspersonal genom t.ex. gemensamma virtuella kaffestunder. Kommunikation är en viktig del av projektet och förväntas följa projektet under hela dess livscykel.

Tavoiteltu muutos

Tavoitteena on parantaa ikääntyneiden digitaalista osaamista ja sen hyödyntämistä toimintakyvyn, terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Tämä toteutetaan luomalla ja toteuttamalla toimintamalli teknologisten ratkaisujen hyödyntämiseksi kotona asuvien ikääntyneiden tukemiseen, joille ei ole myönnetty kotihoitopalveluja. Tämän odotetaan vähentävän raskaampien palvelujen tarvetta pitkällä aikavälillä kotona asuvien ikääntyneiden keskuudessa. Tämä johtuu siitä, että teknologisten apuvälineiden avulla kotona asuminen pitenee mahdolliseksi. Odotamme myös että teknologisten ratkaisujen käytön odotetaan tasapainottavan työmäärää ja resursseja pitkällä aikavälillä.

Tätä toteutetaan luomalla toimintamalli kohderyhmän digitaalisen osaamisen tukemiseksi ja sopivien digitaalisten työkalujen käytön tukemiseksi. Toimintamalli pilotoidaan ja samalla seurataan asiakkaiden hyvinvointia ja turvallisuutta kotona.

____________________________________________________________________________________________________

Man strävar efter att förbättra äldre personers digitala kompetens och dess användning för att främja funktionsförmåga, hälsa och välbefinnande. Detta förverkligas genom att utforma och implementera en verksamhetsmodell för nyttjande av teknologiska lösningar för äldre hemmaboende som inte beviljats hemvårdstjänster. Genom detta förväntar man att behovet av tyngre tjänster på sikt bland äldre hemmaboende minskar. Detta eftersom det blir möjligt att bo hemma längre med hjälp av teknologiska hjälpmedel. Man förväntar sig också att användningen av de teknologiska lösningarna på sikt kommer att balansera arbetsbelastningen och balansera resurserna. 

Detta genomförs genom att skapa en verksamhetsmodell för att stödja målgruppens digitala kompetens och användningen av lämpliga digitala verktyg. Verksamhetsmodellen piloteras sedan och under tiden följs klienternas välbefinnande och säkerhet i hemmet med. 

Muutoksen mittaaminen

Alvar-palvelun toimivuuden arvioimiseksi pilottivaiheessa asiakkaiden keskuudessa suoritetaan kyselytutkimus. Asiakkaat täyttävät kyselyn pilottivaiheen alussa ja lopussa. Kyselyn avulla asiakkaat voivat kertoa subjektiivisista kokemuksistaan Alvar-palvelusta.

____________________________________________________________________________________________________

För att mäta hur bra Alvar-tjänsten fungerar genomförs en enkätstudie bland klienter som deltar i piloteringen. Klienterna fyller i en enkät då deltagande i piloteringen inleds och avslutas. Genom enkäten får klienterna berätta om sina subjektiva erfarenheter av Alvar-tjänsten. 

Toteutussuunnitelma

Toimintamalli suunnitellaan syksyllä 2022, ja toimintamallin pilottitoiminta käynnistyy lokakuussa 2022. Pilottitoiminnan odotetaan jatkuvan syksyyn 2023 asti. Pilottitoiminnan aikana painotetaan työkalujen löytämistä ikääntyneiden kotona asuvien houkuttelemiseksi Alvar-palvelun käyttöön. Lisäksi hyvinvointialueen puolelta etsitään avainhenkilöitä, jotka tulevaisuudessa voivat ottaa vastuun Alvar-palvelun käytön jatkumisesta koko Pohjanmaan hyvinvointialueella.

________________________________________________________________________________________________________

Verksamhetsmodellen förbereds under hösten 2022 och pilotering av verksamhetsmodellen inleds oktober 2022. Piloteringen förväntas pågå fram till hösten 2023. Under piloteringstiden läggs fokus på att hitta verktyg för att locka äldre hemmaboende till användning av Alvar-tjänsten samt från välfärdsområdets sida hitta nyckelpersoner som i framtiden kan överta ansvaret kring att användningen av Avar-tjänsten inom hela Österbottens välfärdsområde kan fortsätta. 

Kohderyhmä ja asiakasymmärrys

Kohderyhmänä asiakkaat, jotka ovat hakeneet kotihoitoa mutta jotka eivät täytä kotihoidon kriteereitä. Hyvinvointialueella on tarpeen mukaisten tukipalveluiden puuttuessa ollut sopivia asiakkaita jo kotihoidon piirissä, joten hankkeessa on päätetty tehdä tiivistä yhteistyötä kotihoidon kanssa näiden asiakkaiden kartoittamiseksi ja löytämiseksi.  Myös palveluohjauksen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä, jotta kotihoidon ulkopuolelle jäävät ikäihmiset pystytään ohjaamaan oikeanlaisiin teknologisten ratkaisujen piiriin. 

____________________________________________________________________________________________________

Målgruppen för piloteringen är äldre hemmaboende som sökt om hemvårdstjänster men inte uppfyller kriterierna. Inom välfärdsområdet har man tidigare beviljat hemvårdstjänster eftersom lämpliga stödtjänster saknats. Detta leder till att en del av klienterna för piloteringen redan finns i hemvården. Under piloteringen av Alver-tjänsten hålls ett nära samarbete mellan projektet och hemvården för att kunna hitta dessa klienter. Ett nära samarbete med servicehandledningen upprätthålls också för att kunna styra klienter utanför hemvården till passande teknologiska lösningar. 

 

Muiden kehittämien ratkaisujen hyödyntäminen

Pohjanmaan hyvinvointialueella tehtiin tiivistä yhteistyötä Kati-hankkeen kanssa sen päättymiseen saakka. Prima Botnia -hanke käynnistyi vuonna 2023, ja sen kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä hankkeen loppuun saakka. Prima Botnian kanssa tehdään tiivistä yhteistyötä Alvar-palvelun ympärillä, sillä molemmat hankkeet toteuttavat Alvar-palvelua eri tasoilla. Ikääntyneiden kotona asumista tukevat tulevaisuuden palvelut pyrkivät tuomaan ryhmätoimintaosuuden kotona ilman kotihoitoa asuville ikääntyneille, kun taas Prima Botnia pyrkii tuomaan etähoidon kotihoidon asiakkaille.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett nära samarbete fördes med Kati-projektet i Österbottens Välfärdsområde fram tills Kati-projektets avslut. Projektet Prima Botnia startades upp under 2023 och med dem förs ett nära samarbete fram till projektets slut. Kring Alvar-tjänsten hålls ett tätt samarbete med Prima Botnia eftersom båda projekten inför Alvar-tjänsten på olika plan. Framtidens tjänster som stöder boende hemma för äldre jobbar med at föra ut gruppverksamhetsdelen till äldre hemmaboende utan hemvård medan Prima Botnia jobbar med att föra ut distansvård till hemvårdens klienter. 

Ideointi

Hankesuunnitelmassa mainitaan hyvinvointiteknologian pilotointi asiakaslähtöisesti, kuten asiakkaan hyvinvointia ja turvallista kotona asumista edistävä teknologia. Alvar-palvelu on yksi hankkeen kautta pilotoitavista palveluista. Muita palveluita ovat etäryhmätoiminta yhteistyössä kolmannen sektorin kanssa, ateriapalvelut pakasteaterioiden muodossa, Medimi-lääkitysrobotti ja sähkölukko sekä apuvälinekatalogi, joka sisältää hyvinvointiteknologisia ratkaisuja.

Sisäinen ohjausryhmä on kutsuttu koolle kartoittamaan organisaation tarpeita ja toimintaa tukevaa teknologiaa. Sisäinen ohjausryhmä on sama kaikilla hankealueilla. Sisäiseen ohjausryhmään kuuluu muun muassa toimialajohtajia ja hanketyöntekijöitä. Lisäksi perustettiin työryhmä suunnittelemaan pilottien toteutusta. Työryhmä puolestaan koostuu organisaation edustajista sekä Pohjanmaan ammatillisten oppilaitosten, korkeakoulujen ja yliopistojen asiantuntijoista.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I projektplanen nämns att genomförande av en pilotering av välfärdsteknologi på ett klientorienterat sätt, t.ex. teknologi för att främja klientens välbefinnande och ett tryggt boende hemma. Alvar-tjänsten är en av de tjänster som piloteras via projektet. De övriga tjänsterna är Gruppverksamhet på distans i samarbete med tredje sektorn, Måltidsservice i form av frysta måltider, Medimi-läkemedelsroboten, E-låsutformning av en hjälpmedelskatalog där välfärdsteknologiska lösningar ingår. 

En internstyrgrupp har sammankallats för att kartlägga verksamhetens behov samt vilken teknologi som kan stöda verksamheten. Den internastyrgruppen är densamma för projektens alla delområden. Den internastryrgruppen består av bl.a. sektorchefer och projektanställda. Utöver detta skapades en arbetsgrupp för att planera utförande av piloteringar. Arbetsgruppen i sin tur består av representanter från organisationen, experter från yrkesskolor, högskolor och universitet i Österbotten. 

Idean valinta

Yksi Tulkoti-hankkeen tavoitteista on pyrkiä auttamaan Pohjanmaan hyvinvointialuetta laajentamaan ryhmätoimintaa Alvar-palvelun kautta. Alvar-palvelu on osittain jo vakiintunutta toimintaa osassa Pohjanmaan hyvinvointialuetta. Se on digitaalinen palvelu, jota voidaan käyttää sekä etähoitoon että sosiaaliseen toimintaan. Ryhmätoiminnan kautta terveydenhuollon ammattilaiset soittavat ennalta määrätylle asiakasryhmälle. Puhelun aikana asiakkaat näkevät ja kuulevat hoitajan ja muut puheluun osallistuvat asiakkaat.  Puhelujen aikana hoitohenkilökunta järjestää asiakkaille ohjelmia, kuten tuolijumppaa, bingolottoa, tietokilpailuja, musiikkituokioita jne. Ryhmätoiminnan lisäksi palvelu tarjoaa myös mahdollisuuden perheyhteyteen (jolloin perheenjäsenet ja asiakkaat voivat soittaa videopuheluita toisilleen) ja etähoitoon (jolloin hoitajat voivat soittaa yksittäisille asiakkaille hoitojaksoja varten). Palvelun ohjelmiston tarjoaa Oiva Health (entinen Video Visit). Palvelun laajentaminen tarkoittaa, että yhä useammat ikäihmiset voivat osallistua ryhmätoimintaan Alvar-palvelun kautta.

Ajatuksena on, että virkistystoimintaa tarjotaan lopulta tukipalveluna koko Pohjanmaan hyvinvointialueella asiakkaille, jotka täyttävät Alvar-palveluun osallistumisen kriteerit. Pilotteihin osallistuville tarjotaan myös Omaishoitajaliittymää, jolloin he voivat käyttää palvelua yhteydenpitoon omaisiinsa ja ystäviinsä.  

Ikääntyneet kokevat yksinäisyyttä ja eristäytyneisyyttä, mikä johtuu osittain heikentyneestä terveydentilasta, ystävien vähenemisestä ja kaukana asuvista sukulaisista. Alvar-palvelun ryhmätoiminta muiden ikäihmisten kanssa voi täydentää sosiaalisen eristäytyneisyyden tunteita, lisätä yhteenkuuluvuuden ja mielekkyyden tunnetta arjessa ja toimia toimintana, jolla ylläpidetään ja parannetaan ikäihmisten hyvinvointia ja turvallisuuden tunnetta Pohjanmaalla (sosiaalihuoltolain 19 §).  Alvar-palvelun ryhmätoiminnan tulisi vähentää fyysisen kotihoidon tarvetta tai siirtää fyysisen kotihoidon tarvetta myöhemmäksi, jos ikääntyneiden yksinäisyyden ja turvattomuuden tunteet vähenevät. Lisäksi virtuaaliset ryhmäkerrat voivat edistää palvelujen yhtenäistä tarjontaa koko hyvinvointialueella. Alvar-ryhmätoimintaan oikeutetut asiakkaat voivat osallistua toimintaan fyysisestä sijainnistaan riippumatta.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ett av målen inom Tulkoti-projektet är att försöka hjälpa Österbottens Välfärdsområde utöka gruppverksamheten via Alvar-tjänsten. Alvar-tjänsten är en till viss del redan etablerad verksamhet i inom vissa delar av Österbottens Välfärdsområde. Det är en digital tjänst som kan användas både till distansvård och social verksamhet. Via gruppverksamheten ringer vårdpersonal upp en på förhand bestämd grupp klienter. Under samtalet ser och hör klienterna vårdpersonalen och de andra klienterna som deltar i samtalet.  Under samtalen håller vårdpersonalen program för klienterna så som stolgymnastik, bingolotto, frågesporter och musikstunder med mera. Tjänsten ger förutom möjlighet till gruppverksamhet också möjlighet till en anhörglänk (innebär att anhöriga och klient kan ringa videosamtal till varandra) och distansvård (vårdpersonal kan ringa upp enskilda klienter för vårdsamtal). Tjänstens programvara tillhandahålls av Oiva Health (f.d. Video Visit). En utökning av tjänsten innebär att flera äldre kommer att få möjlighet att delta i gruppverksamheten via Alvar-tjänsten. 

Tanken är att rekreationsverksamheten så småningom kommer att kunna erbjudas som stödtjänst inom hela Österbottens välfärdsområdet till klienter som uppfyller kriterierna för att delta i Alvar-tjänsten. Deltagarna i piloteringarna kommer även att erbjudas anhöriglänken och kommer därmed kunna använda tjänsten för att upprätthålla kontakten till sina anhöriga och vänner.  

Äldre personer upplever känslor av ensamhet och isolering dels på grund av sämre hälsa, färre vänner och att anhöriga bor långt bort. Alvar-tjänstens gruppverksamhet med andra äldre personer kan vara ett komplement för att lindra känslor av social isolering, skapa mera känsla av sammanhang och en meningsfullhet i vardagen, samt fungera som en aktivitet för att upprätthålla och förbättra välmående och trygghetskänslan hos äldre i Österbotten (direktiv enligt socialvårdslagen §19.).  Alvar-tjänstens gruppverksamhet skall minska behovet av fysisk hemvård eller att behovet av fysiskt hemvård skjuts på, ifall känslor av ensamhet och otrygghet minskar bland de äldre. Dessutom kan virtuella gruppsessioner bidra till ett enhetlig serviceutbud i hela välfärdsområdet. Klienter som beviljats att delta i Alvar-gruppverksamhet, kan delta i verksamheten oavsett fysisk plats. 

Idean konkretisointi ja visualisointi

Osallistuminen edellyttää, että asiakas ilmoittaa yksinäisyyden ja turvattomuuden tunteista ja että hänen arvioidaan kuuluvan Maple 1-2 -ryhmään Maple-pohjaisen asiakassegmentoinnin mukaan. Hyvinvointialueella on aiemmin myönnetty valvontakäyntejä ja kotihoitoa sopivien tukipalvelujen puuttuessa.  Todettiin, että nykyisten kotihoidon asiakkaiden joukosta voisi löytyä sopivia osallistujia, jotka täyttävät hankkeen kriteerit Alvar-ryhmäistuntoihin.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För deltagande behövs att klienten uppger känslor av bl.a ensamhet och otrygghet samt att de enligt maplebaserad klientsegmentering bedöms motsvarar Maple 1-2. Inom välfärdsområdet har tidigare tillsynsbesök och hemvård beviljats pga. det saknats lämpliga stödtjänster.  Det konstaterades att bland befintliga hemvårdsklienter, kunde finnas lämpliga deltagare som uppfyller projektets kriterier för Alvar - gruppsessioner. 

Ratkaisun testaaminen

Pilottihanke on alkanut lokakuussa 2022, ja sen on tarkoitus jatkua vuoden 2023 loppuun.

Asiakkaiden löytämiseksi on otettu yhteyttä ensisijaisesti kotihoitoon, josta löytyi ensimmäisellä haulla yhdeksän asiakasta. Näistä kaksi asiakasta osallistui noin kuuden kuukauden ajan. Toukokuun 2023 aikana etsittiin lisää asiakkaita, ja kesäkuussa mukaan tuli vielä kaksi asiakasta. Kesälomien jälkeen on tarkoitus löytää vielä kolme halukasta asiakasta. Pilottia varten on perustettu suomenkielinen asiakasryhmä ja ruotsinkielinen asiakasryhmä. Kussakin asiakasryhmässä voi olla noin kuusi osallistujaa, jotta verkosto olisi vakaa.

Pilottijakson aikana asiakkaiden keskuudessa on herännyt joitakin kysymyksiä. Koska Alvar-palvelun henkilökunta on sijoitettu noin 120 kilometrin päähän pilottitestiryhmästä, projektityöntekijä on toiminut tukihenkilönä. Kokeilun aikana on nähty, että laajennettaessa koko Pohjanmaan hyvinvointialueelle tarvitaan teknisiä tukihenkilöitä. Tätä varten voidaan Pohjanmaan hyvinvointialue -hankkeessa keskustella mahdollisesta teknologiayksiköstä.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Piloteringen har startat oktober 2022 och planeras fortgå fram till slutet av året 2023.

För att hitta klienter har man i första hand varit i kontakt med hemvården där nio klienter hittades vid första söket. Av dessa deltog två klienter i ungefär sex månader. Under maj 2023 söktes fler klienter och i juni anslöt två klienter till. Planen är att efter sommarens semestertider ännu hitta tre villiga klienter till. För piloteringen har en finskspråkig klientgrupp och en svenskspråkig klientgrupp startats. Varje klientgrupp kan innehålla cirka sex deltagare för att nätverket skall vara stabilt. 

Under piloteringstiden har en del frågor uppkommit bland klienterna. Eftersom Alvar-tjänstens personal är stationerad ca 120km  från piloteringens testgrupp har projektarbetare fungerat som stödperson. Under piloteringen har man sett att vid utökning över hela Österbottens välfärdsområde kommer tekniska stödpersoner behöva finnas till hands. För detta kan en eventuell teknologi-enhet diskuteras i Österbottens välfärdsområdes projekt. 

Kokeilun tavoitteet

Pilotin tavoitteena on laajentaa ja toteuttaa Alvar-palvelun ryhmätoimintaa koko Pohjanmaan hyvinvointialueella. Prima Botnia -hankkeen tavoitteena on laajentaa ja toteuttaa Alvar-palvelun etähoitoa koko Pohjanmaan hyvinvointialueella.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Målet med piloteringen är att utvidga och implementera Alvar-tjänstens gruppverksamhet över hela Österbottens välfärdsområde. Projektet Prima Botnia jobbar med att utvidga och implementera Alvar-tjänstens distansvård över hela Österbottens välfärdsområde.